Bekijk volle/desktop versie : DWI Bijzondere Bijstand Aanvragen



21-11-2010, 15:36
Hallo dames,

Ik heb een vraagje, waarbij ik hoop dat iemand mij van dienst kan zijn betreft de juiste informatie aangezien NLse instanties niet graag de juiste informatie verschaffen.

Ik heb bijzondere bijstand aangevraagd (omdat ik weet dat ik er momenteel recht op heb), maar heb nu een brief ontvangen waarin staat dat ik eerst een lening moet aanvragen bij de Kredietbank, en pas als deze geweigerd wordt, ik in aanmerking kom voor BB.

Ik weet dat dit niet in alle gemeentes zo is, dat er wordt gekeken naar de inkomen etc. en op basis daarvan BB wordt gegeven.

Wie weet welke opties ik heb om toch BB te krijgen zonder een lening (wil geen rente betalen, en lenen is niet handig in mijn geval) te nemen.

Graag serieuze reacties.

Ps: Verwijs me niet door naar internetsites of het DWI of Gemeente voor informatie. Dit heb ik allemaal al gehad en die smeren liever een lening aan dan dat ze geld geven of met andere oplossingen komen.

Ik hoop op reacties.

22-11-2010, 19:59


In de meeste gevallen is bijzondere bijstand ook een lening?? weet niet zeker..

22-11-2010, 21:46
Bijzondere bijstand is tegenwoordig niet per definitie een gift, wat vroeger wel het geval was. Alleen in uitzonderlijke gevallen kan het als een gift beschouwt worden en anders dus als een lening. En die lening van kredietbank krijg je ook niet zomaar, je moet meestal ook nog eens aantonen dat je niet bij een reguliere bank een lening kunt krijgen. Het ligt er ook aan voor wat je die bijzondere bijstand aanvraagt, maar als ze je al naar de kredietbank verwijzen heb je weinig kans dat ze het alsnog toewijzen.

25-11-2010, 10:37

Citaat door cheba_nador:
Hallo dames,

Ik heb een vraagje, waarbij ik hoop dat iemand mij van dienst kan zijn betreft de juiste informatie aangezien NLse instanties niet graag de juiste informatie verschaffen.

Ik heb bijzondere bijstand aangevraagd (omdat ik weet dat ik er momenteel recht op heb), maar heb nu een brief ontvangen waarin staat dat ik eerst een lening moet aanvragen bij de Kredietbank, en pas als deze geweigerd wordt, ik in aanmerking kom voor BB.

Ik weet dat dit niet in alle gemeentes zo is, dat er wordt gekeken naar de inkomen etc. en op basis daarvan BB wordt gegeven.

Wie weet welke opties ik heb om toch BB te krijgen zonder een lening (wil geen rente betalen, en lenen is niet handig in mijn geval) te nemen.

Graag serieuze reacties.

Ps: Verwijs me niet door naar internetsites of het DWI of Gemeente voor informatie. Dit heb ik allemaal al gehad en die smeren liever een lening aan dan dat ze geld geven of met andere oplossingen komen.

Ik hoop op reacties.


salaam meid

ik ben bang dat je toch eerst naar de kredietbank moet gaan dat is de gebruikelijke wijze in de meeste gevallen denk ik
ik heb dat ook eerst moeten doen en als je dan de afwijzing van hun krijgt dan kun je een bijzondere bijstandslening krijgen die rentevrij is(teminste hier in sittard-geleen in limburg)

ik weet niet waar je het voor aangevraagd hebt maar ik had bv recht op inrichtingskosten en kreeg maar een bepaald deel van de kredietbank en de rest werd dan aangevuld door sociale dienst
overigens vroeg de kredietbank naar mijn schulden en die werden dan eerst betaald door de kredietbank en het restant van de lening die kreeg ik

als de last van de schulden hoger was dan het leenbedrag waar je voor in aanmerking kon komen aan de hand van je inkomen dan werd de aanvraag voor een lening ook afgewezen bij de kredietbank

ik hoop je een beetje geholpen te hebben

25-11-2010, 19:28


jij hebt tenminste een brief teruggekregen wat denk je van mij ik heb t in sept aangevraagd en nog steed heb ik niks gehoord

25-11-2010, 21:22

Citaat door cheba_nador:
Hallo dames,

Ik heb een vraagje, waarbij ik hoop dat iemand mij van dienst kan zijn betreft de juiste informatie aangezien NLse instanties niet graag de juiste informatie verschaffen.

Ik heb bijzondere bijstand aangevraagd (omdat ik weet dat ik er momenteel recht op heb), maar heb nu een brief ontvangen waarin staat dat ik eerst een lening moet aanvragen bij de Kredietbank, en pas als deze geweigerd wordt, ik in aanmerking kom voor BB.

Ik weet dat dit niet in alle gemeentes zo is, dat er wordt gekeken naar de inkomen etc. en op basis daarvan BB wordt gegeven.

Wie weet welke opties ik heb om toch BB te krijgen zonder een lening (wil geen rente betalen, en lenen is niet handig in mijn geval) te nemen.

Graag serieuze reacties.

Ps: Verwijs me niet door naar internetsites of het DWI of Gemeente voor informatie. Dit heb ik allemaal al gehad en die smeren liever een lening aan dan dat ze geld geven of met andere oplossingen komen.

Ik hoop op reacties.



ik werk een aantal jaren bij de sociale dienst, wat ik zoooo grappig vindt is dat zoveel klanten zeggen we weten dat ik daar recht op heb.
Dat kun je niet weten omdat er aan een aantal criteria moet voldoen.

Aanvraag bijzondere bijstand voor inrichtingskosten/ duurzame gebruiksgoederen wordt alleen in de vorm van een geldlening verstrekt mits je in een schuldsaneringstraject zit want dan mag je geen nieuwe schulden maken.

Daarnaast zijn de instanties verplicht hun klanten te informeren, dit gebeurt ook bijna altijd.
Jij meent een info te hebben gekregen omdat je waarschijnlijk iets anders wilt (in de vorm van een gift) maar meid dat gaat tegenwoordig echt niet meer.

Het klopt de gkb is een voorliggende voorziening, daar wordt je een geldlening met rente aangeboden, als zij dit weigeren dat zal de sociale dienst jouw een geldlening verstrekken zonder rente.

Ik hoop duidelijk te zijn,
als je meer info wenst dan wil ik het je uitleggen.

xxx MissTaza

26-11-2010, 12:53
ik weet niet waar je in nederland woond. maar je hebt ook een instantie die gratis computers,fietsen ,bedden,kasten verschaft aan mensen die niet rond komen.

06-12-2010, 23:18
bij ons in brabant kijken ze gewoon naar je inkomen en een aantal andere criteria en dan keren ze een bedrag uit mijn moeder vult dit elk jaar in en ze krijgt een bedrag. het langdurigheidstoeslag

06-12-2010, 23:19
Mijn moeder vult elk jaar een aanvraag in voor een langdurigheidstoeslag en dan krijgt ze een bedrag uitgekeerd en voorheen betaalde ze bijv opleidingskosten/wasmachine etc en dat was omdat de inkomen die ze had niet toereikend was om bovenstaande spullen te betalen

06-12-2010, 23:19
Mijn moeder vult elk jaar een aanvraag in voor een langdurigheidstoeslag en dan krijgt ze een bedrag uitgekeerd en voorheen betaalde ze bijv opleidingskosten/wasmachine etc en dat was omdat de inkomen die ze had niet toereikend was om bovenstaande spullen te betalen