Al-Amaanah
19-11-2010, 20:08
''..Welzeker, de verhalen van de actieve en rechtschapen geleerden behoren tot de beste manieren om deugdzame karakteristieken ingeworteld te krijgen in de ziel. Ze brengen het tot een niveau om calamiteiten en obstakels het hoofd te bieden omwille van nobelheid en prijzenswaardige doelen. Ze motiveren ertoe om degene te imiteren die een vertoon zijn van opofferingen en dapperheid - al in het teken van het opvoeren naar het hoogste en nobelste der niveaus.
Dit is waarom sommige geleerden onder de Salaf zeiden: ''Verhalen zijn soldaten van de soldaten van Allaah. Allaah houdt er de harten van zijn awliya' ferm mee.'' Dit bewijs kan worden teruggevonden in het Boek van Allaah met Zijn Woorden: {''En al dat wat wij aan jou verhalen over de gebeurtenissen van de Boodschappers is om jouw hart sterk en standvastig mee te maken.''} (Surah Hud; aya 120)
En Abu Hanifah (rahimahoellaah) heeft gezegd: ''De verhalen van de geleerden en hun goede kwaliteiten zijn mij meer geliefd dan Fiqh, want zij hebben betrekking tot de manieren en karakters van deze mensen.'' Het bewijs hiervoor kan worden teruggevonden in het Boek van Allaah met Zijn Woorden: {''Dit zijn degene die Allaah geleidt heeft. Dus, volg hen in hun leiding.''} (Surah al-An'am; aya 90) en in een ander vers: {''Welzeker, in hun verhalen zitten lessen voor hen die begrijpen.''} (Surah Yusuf; 111)
En in de inleiding ‘Luqat fi Hikayat as-Salihin’ door Ibn al-Jawzi, wordt gezegd: “Malik bin Dinar heeft gezegd: “Deze verhalen zijn geschenken uit het Paradijs'', en al-Junayd heeft gezegd: “Deze verhalen zijn soldaten van de soldaten van Allaah. Hiermee, versterkt Hij het geloof van degene die leiding zoeken.” Dus werd tegen hem gezegd: ''Is er bewijs hiervoor?'' Hij antwoordde: {''En al dat wat wij aan jou verhalen over de gebeurtenissen van de Boodschappers is om jouw hart sterk en standvastig mee te maken.''} (Surah Hud; aya 120) Iemand anders zei: ''Lees meer van dergelijke verhalen, aangezien het juwelen zijn en wellicht dat zij de eenzelvige juweel bevatten.''
Het zijn juwelen aangezien zij lange preken overbodig maken, dit dankzij de bondige manier waarop het concept geïllustreerd wordt en zij kunnen de eenzelvige (unieke) juweel bevatten in de zin dat het verhaal niet meer nodig heeft om te vertellen wat het concept illustreert.
Ibn al-Jawzi heeft in de introductie ook tegen ‘al-Muntadham fi Tarikh al-Muluk wal-Umam’ gezegd: ''Weet dat het lezen van verhalen en geschiedenis velen profijten voortbrengt. Het meest belangrijke is dat het een hulpmiddel is om te leren over de meest geweldige dingen, significante gebeurtenissen in de geschiedenis, de manifestatie van het lot en het achterhalen van feiten. De ziel ondervindt rust bij het leren van feiten.'' Abu 'Amr bin al-'Ala' zei dat er tegen een erg oude man, Bakr bin Wa’il, die niet meer in staat was te genieten van eten, drinken of het huwelijk werd gezegd: ''Verlang je naar de dood?'' Hij zei: ''Nee,'' waarop hij werd gevraagd: ''Wat is dan hetgeen waar jij plezier en vreugde uitput in deze wereld?'' Hij zei: ''Het horen van deze verbazingwekkende en geweldige verhalen.''
De beste manier om jouw voornemens te versterken, jouw verstand te motiveren, jouw talent te ontwikkelen, jouw standvastigheid te vermeerderen, jouw karakter op te bouwen op een kalme en rustige manier zonder enig bevel of verplichting, jezelf oprijzen en motiveren om (goed) te handelen inzake de prijzenswaardigste kwesties, jezelf op te rijzen boven de waardeloze mensen en te treden in de voetsporen van de nobele voorgangers is door het lezen van de biografieën van de ambitieuze en rechtgeaarde geleerden. Om te stoppen en te peinzen over de verhalen van deze geweldige mannen, het continu ontdekken van de kwaliteiten van deze rechtgeaarde leraren en door dichterbij trachten te komen tot deze brilliante en actieve geleerden van glorie en eer...''
['Safahat min Sabr al-'Ulama'' ; p. 17-18]
http://www.wasielah.wordpress.com
Dit is waarom sommige geleerden onder de Salaf zeiden: ''Verhalen zijn soldaten van de soldaten van Allaah. Allaah houdt er de harten van zijn awliya' ferm mee.'' Dit bewijs kan worden teruggevonden in het Boek van Allaah met Zijn Woorden: {''En al dat wat wij aan jou verhalen over de gebeurtenissen van de Boodschappers is om jouw hart sterk en standvastig mee te maken.''} (Surah Hud; aya 120)
En Abu Hanifah (rahimahoellaah) heeft gezegd: ''De verhalen van de geleerden en hun goede kwaliteiten zijn mij meer geliefd dan Fiqh, want zij hebben betrekking tot de manieren en karakters van deze mensen.'' Het bewijs hiervoor kan worden teruggevonden in het Boek van Allaah met Zijn Woorden: {''Dit zijn degene die Allaah geleidt heeft. Dus, volg hen in hun leiding.''} (Surah al-An'am; aya 90) en in een ander vers: {''Welzeker, in hun verhalen zitten lessen voor hen die begrijpen.''} (Surah Yusuf; 111)
En in de inleiding ‘Luqat fi Hikayat as-Salihin’ door Ibn al-Jawzi, wordt gezegd: “Malik bin Dinar heeft gezegd: “Deze verhalen zijn geschenken uit het Paradijs'', en al-Junayd heeft gezegd: “Deze verhalen zijn soldaten van de soldaten van Allaah. Hiermee, versterkt Hij het geloof van degene die leiding zoeken.” Dus werd tegen hem gezegd: ''Is er bewijs hiervoor?'' Hij antwoordde: {''En al dat wat wij aan jou verhalen over de gebeurtenissen van de Boodschappers is om jouw hart sterk en standvastig mee te maken.''} (Surah Hud; aya 120) Iemand anders zei: ''Lees meer van dergelijke verhalen, aangezien het juwelen zijn en wellicht dat zij de eenzelvige juweel bevatten.''
Het zijn juwelen aangezien zij lange preken overbodig maken, dit dankzij de bondige manier waarop het concept geïllustreerd wordt en zij kunnen de eenzelvige (unieke) juweel bevatten in de zin dat het verhaal niet meer nodig heeft om te vertellen wat het concept illustreert.
Ibn al-Jawzi heeft in de introductie ook tegen ‘al-Muntadham fi Tarikh al-Muluk wal-Umam’ gezegd: ''Weet dat het lezen van verhalen en geschiedenis velen profijten voortbrengt. Het meest belangrijke is dat het een hulpmiddel is om te leren over de meest geweldige dingen, significante gebeurtenissen in de geschiedenis, de manifestatie van het lot en het achterhalen van feiten. De ziel ondervindt rust bij het leren van feiten.'' Abu 'Amr bin al-'Ala' zei dat er tegen een erg oude man, Bakr bin Wa’il, die niet meer in staat was te genieten van eten, drinken of het huwelijk werd gezegd: ''Verlang je naar de dood?'' Hij zei: ''Nee,'' waarop hij werd gevraagd: ''Wat is dan hetgeen waar jij plezier en vreugde uitput in deze wereld?'' Hij zei: ''Het horen van deze verbazingwekkende en geweldige verhalen.''
De beste manier om jouw voornemens te versterken, jouw verstand te motiveren, jouw talent te ontwikkelen, jouw standvastigheid te vermeerderen, jouw karakter op te bouwen op een kalme en rustige manier zonder enig bevel of verplichting, jezelf oprijzen en motiveren om (goed) te handelen inzake de prijzenswaardigste kwesties, jezelf op te rijzen boven de waardeloze mensen en te treden in de voetsporen van de nobele voorgangers is door het lezen van de biografieën van de ambitieuze en rechtgeaarde geleerden. Om te stoppen en te peinzen over de verhalen van deze geweldige mannen, het continu ontdekken van de kwaliteiten van deze rechtgeaarde leraren en door dichterbij trachten te komen tot deze brilliante en actieve geleerden van glorie en eer...''
['Safahat min Sabr al-'Ulama'' ; p. 17-18]
http://www.wasielah.wordpress.com