Bekijk volle/desktop versie : Help! del3a klaar maken



Pagina's : [1] 2

17-11-2010, 12:49
Lieve mensen,

Wie heeft er een duidelijk recept voor me voor het maken van del3a (groot stuk vlees in de oven)..

Thanx

17-11-2010, 14:05


Lamsbout uit de oven.
Ingrediënten.
lamsbout
peper
zout
paprikapoeder
gember
komijn extra gebruiken is heerlijk .
safraan ik heb hier de draatjes gebruikt.
3 knoflookjes
2 takken tijm verse gebruikt mag ook de droge zijn.
1 grote tak rozemarijn verse, ook droge kan en mag.
olijven olie
boter
[van alle kruiden grote eetlepel gebruiken]
Werkwijze.
was de bout laat lekken, pak een soepkom doe alle ingerdienten in, olie boter gehakte knoflookjes en tijm en rozemarijn roer goed alles door en maak in het vlees wat sneedjes voor de kruiden om tussen in te stoppen ,dus smeer het mengsel van alle kruiden die boven staan ermee tot alles is mee gesmeert wikkel je het in almuniuim folie op drie lagen of vier goed dicht en doe het in de oven en bak het 3 a 4 uur heb ik nodig gehad gisteren eerst op 180a 200 graden voor stomen in folie en steeds om de uur kijken en als het vlees gaar is goed gaar tot op de bot dan haal je de de folie af en bak het ongeveer 10 minuten bruin en garniring is zout en extra komijn in een kommetje na het bakken opstrooien.





17-11-2010, 16:32
Ik maak de ongekruide versie. het heeft niet veel nodig. Smeer het in met wat zout, olie en flink wat boter en stop het 2 uur in de oven, goed afgedekt met aluminiumfolie.

Na die twee uur check je in hoeverre deze gaar is. Hou er rekening mee dat deze nog een uur langer erin moet. Smeer hem extra in met het gesmolten vet, pak hem weer in en laat hem weer in de oven zitten.

Voor meer vleestips:

http://www.womanxyz.com/2010/11/vlees-vlees-en-nog-eens-vlees/

17-11-2010, 22:29
Voorpoot, achterpoot of del3a goed wassen en laten uitdruipen in een vergiet.

Neem
1 ui
bosje koriander
2 teentjes look........dit hak je fijn in een hakmolen.
Doe dit in een kom en doe hierbij........
zout
peper
komijn
verse gember ( als je deze niet hebt die je de droge versie)
2 eetlepels zachte boter en een koffielepel smen ( weer als je de smen niet hebt laat je deze weg)
witte olie ( mais,zonnebloem of arachideolie) geen olijfolie!!
wat cayennepeper ( snufje)
Maak hiervan een papje...............
Besmeer je vlees hier heel goed mee.........en wikkel deze in alufolie..........ik laat deze dan een nachtje marineren..............

Bakken op 250 graden gedurende 1.5 uur..................daarna haal je deze uit de oven en doe je voorzichtig de alufolie open en besmeer je de bout in met wat boter...........terug sluiten en terug een uurtje in de oven............dan haal je de bout er weer uit en doe je de alufolie weg..........plaats wat bakpapier op je bakplaat en plaats hierop de bout...........besmeer nogmaals met watboter...........niet teveel elke keer een eetlepel of zo..........en nu laat je de bout een half uurtje bruineren........de bout zou nu goedgaar moeten zijn........knijp er ff in met je vingers......als het vlees loslaat dan is het lekker gaar...........

Opdienen met een salade of gestoomde groenten...........serveer er frietjes bij en komijn/zout


Recept van Cuistintje !!

18-11-2010, 13:00


ik doe er nooit kruiden in en koriander, anders word het donker, lijkt net verbrand.

18-11-2010, 13:55
Maar dordje is de smaak dan niet wat minder zonder kruiden alleen met zout?

18-11-2010, 14:54
del3a is toch schouder van schaap ofniet? Die met een poot eraan en een groot stuk vlees... Let niet op mijn vraag is mn eerste eid met mn man hihi

18-11-2010, 14:56
Thanx lady's. Maar wat is nou lekkerder met of zonder kruiden.

18-11-2010, 15:15
ik denk met kruiden natuurlijk

18-11-2010, 15:34
met kruiden schaap ruikt al sterk van zichzelf ,de kruiden maken het lekker

18-11-2010, 16:23

Citaat door sweetymarokko:
Maar dordje is de smaak dan niet wat minder zonder kruiden alleen met zout?



nee serveer er zout en kamoen bij.

10-11-2011, 23:30
perfect! ik heb de topic gevonden

11-11-2011, 13:34


Waarom kruiden jullie het geroostert vlees??Het is dan net alsof je 1 grote stuk swha eet Beter gewoon marineren met zout safraan en olie en dan 2 uur en een half afgedekt in de oven en dan de folie eraf en dan nog eens 1 uur roosteren dan serveren met kemoen en zout in bordjes.

11-11-2011, 14:25
Ik kook mijn del3a van te voren in een pan als het gaar is haal ik hem eruit en stop ik hem in de oven voor een mooi kleurtje.
Is echt veeel lekkerder door hem in de oven te stoppen en met veel boter te besmeren word de del3a heel sterk.

16-11-2011, 13:43
vandaag maak ik de NIET gemarineerde versie. alhoewel die de vorige keer snel op was

Pagina's : [1] 2