Citaat door Maghrebiya:Uit onderzoek is gebleken dat als zij per keer of per persoon 1 taal te horen krijgen, zij beter onderscheid kunnen maken en het zich ook sneller aanleren.
uit onderzoek blijkt ook dat als je je kind dingen fout aanleert, dat afleren heel moeilijk is... want die " foute" taal is zijn moedertaal..
Je kan dus zoveel varieren als je wilt.. Papa berbers, mama arabisch, creche NL, gastouder spaans etc etc. Een kind kan 7 talen tegelijk leren, zolang de grensen duidelijk zijn. Dat kan dus ook anders... Smorgens voor het dutje NL en smiddags na het dutje arabisch... Of binnen arabisch en buiten NL.. Zolang je maar consequent bent en dat is juist zo moeilijk. Het kind past zich aan, aan het schema of aan de persoon. je ziet heel vaak kindjes die zogenaamd alleen NL spreken thuis, maar als ze alleen met opa en oma zijn, toch arabisch of berbers spreken/verstaan..
Als arabisch voor jou niet natuurlijk voelt, maar voor je partner wel... dan is het beter dat hij arab met je kindje praat en jij NL.. je kindje gaat het toch leren..Maar als je je kindje dingen fout aanleert, grammaticaal of in uitspraak, dan zal hij dat heel lang fout blijven doen...
Mijn man is berbers, maar zijn arabisch is goed... Toch heb ik liever dat hij berbers met mijn kindje praat, omdat dat zijn moedertaal is.. gevoelens en emoties kan hij zo makkelijker communiceren met haar, PLUS zij leert ook berbers.. ik als arabische die getrouwd is met een berber, weet hoe moelijk het is om op latere leeftijd berbers (of elke andere taal) aan te leren...
Maar jah gair insha ALLAH...
Dit klopt aardig denk ik. Ik zou zeggen geef moedertaal de prioriteit. Als de vadertaal ook weer anders is, dan kun je je kind met 2 talen opvoeden. Heb je daarnaast zelf en 2de taal(bv het nederlands) dan kun je je kind ook wel op die manier op weg helpen, maar dat is alleen als je denkt dat die de 2de taal meer nodig heeft.
Wel lastig hoor, maar het is te doen inch'Allah. Zolang je idd je kind maar niet een taal gaat leren die je zelf niet goed beheersd, dat komt ook zo gekunsteld over! Een kind kan met een goede basis-bijna- elke taal leren, misschien een geruststelling.