Bekijk volle/desktop versie : dillema betreft taal binnen het gezin

16-11-2010, 21:11
Salaam Alaikoem ouders,Ik merk nu met een kleintje dat het steeds lastiger word om 1 taal thuis te spreken. Ze zeggen altijd de taal die je het beste beheerst, je kind kan aanleren. Toch wil ik mijn kind de arabische taal leren spreken.Ik ben er sinds een paar maanden heel bewust mee bezig en praat alleen arabisch tegen hem, maar ik betrap mezelf dat ik halverwege de zin of soms midden in de zin een Nederlands woordje doorheen gooi of dat ik half nl en half arabisch praat. Zo leert hij de taal niet perfect.Hoe doen jullie het als ouders vraag ik me af?

16-11-2010, 21:56

Citaat door n00rhidaya:
Salaam Alaikoem ouders,Ik merk nu met een kleintje dat het steeds lastiger word om 1 taal thuis te spreken. Ze zeggen altijd de taal die je het beste beheerst, je kind kan aanleren. Toch wil ik mijn kind de arabische taal leren spreken.Ik ben er sinds een paar maanden heel bewust mee bezig en praat alleen arabisch tegen hem, maar ik betrap mezelf dat ik halverwege de zin of soms midden in de zin een Nederlands woordje doorheen gooi of dat ik half nl en half arabisch praat. Zo leert hij de taal niet perfect.Hoe doen jullie het als ouders vraag ik me af?

Salaam meid,

Ik weet precies wat je bedoelt. Ook ik heb hier lang over getobd maar kwam steeds uit op wat jij ook zegt (praat half/half met hem).
Hij gaat 2x per week naar de creche (waar ze Nlds praten), 1x per week naar zijn oma (die praat arabisch) en 1x per week naar andere oma (die praat berbers). Thuis praten wij een mix van Berbers en Arabisch en Nederlands door elkaar, dus tja je voelt hem al aankomen

Nu moet ik erbij zeggen dat hij alle 3 de talen alhemdoelah goed verstaat en hij reageerd dan ook als je hem wat vraagt. En hij kent van zijn woordenschat al wat nederlandse woordjes, berberse woordjes en arabische woordjes .... ik ben gestopt met tobben en zie wel waar het uitloopt. Ik heb het volste vertrouwen dat hij inshallah alledrie de talen alhemdoelah zal beheersen.

Succes

24-11-2010, 23:34
Uit onderzoek is gebleken dat als zij per keer of per persoon 1 taal te horen krijgen, zij beter onderscheid kunnen maken en het zich ook sneller aanleren.

uit onderzoek blijkt ook dat als je je kind dingen fout aanleert, dat afleren heel moeilijk is... want die " foute" taal is zijn moedertaal..

Je kan dus zoveel varieren als je wilt.. Papa berbers, mama arabisch, creche NL, gastouder spaans etc etc. Een kind kan 7 talen tegelijk leren, zolang de grensen duidelijk zijn. Dat kan dus ook anders... Smorgens voor het dutje NL en smiddags na het dutje arabisch... Of binnen arabisch en buiten NL.. Zolang je maar consequent bent en dat is juist zo moeilijk. Het kind past zich aan, aan het schema of aan de persoon. je ziet heel vaak kindjes die zogenaamd alleen NL spreken thuis, maar als ze alleen met opa en oma zijn, toch arabisch of berbers spreken/verstaan..

Als arabisch voor jou niet natuurlijk voelt, maar voor je partner wel... dan is het beter dat hij arab met je kindje praat en jij NL.. je kindje gaat het toch leren..Maar als je je kindje dingen fout aanleert, grammaticaal of in uitspraak, dan zal hij dat heel lang fout blijven doen...

Mijn man is berbers, maar zijn arabisch is goed... Toch heb ik liever dat hij berbers met mijn kindje praat, omdat dat zijn moedertaal is.. gevoelens en emoties kan hij zo makkelijker communiceren met haar, PLUS zij leert ook berbers.. ik als arabische die getrouwd is met een berber, weet hoe moelijk het is om op latere leeftijd berbers (of elke andere taal) aan te leren...

Maar jah gair insha ALLAH...

24-11-2010, 23:38
bedankt voor jullie reactie zusters het blijft echt zo ontzettend moeilijk om een lijn te trekken wat dat betreft.

Waar het mij om gaat is dat een kind gewoon de taal goed spreekt en niet half half. Ik heb vaker gelezen idd dat je een kind echt veel talen kan aanleren.

24-11-2010, 23:40

de mijnes herhaalt alles direct wat je zegt...echt grappig maar zijn pa praat echt volop frans met hem...en ik arabisch dus hij moet arabisch echt meekrijgen.

25-11-2010, 00:19

Citaat door Maghrebiya:
Uit onderzoek is gebleken dat als zij per keer of per persoon 1 taal te horen krijgen, zij beter onderscheid kunnen maken en het zich ook sneller aanleren.

uit onderzoek blijkt ook dat als je je kind dingen fout aanleert, dat afleren heel moeilijk is... want die " foute" taal is zijn moedertaal..

Je kan dus zoveel varieren als je wilt.. Papa berbers, mama arabisch, creche NL, gastouder spaans etc etc. Een kind kan 7 talen tegelijk leren, zolang de grensen duidelijk zijn. Dat kan dus ook anders... Smorgens voor het dutje NL en smiddags na het dutje arabisch... Of binnen arabisch en buiten NL.. Zolang je maar consequent bent en dat is juist zo moeilijk. Het kind past zich aan, aan het schema of aan de persoon. je ziet heel vaak kindjes die zogenaamd alleen NL spreken thuis, maar als ze alleen met opa en oma zijn, toch arabisch of berbers spreken/verstaan..

Als arabisch voor jou niet natuurlijk voelt, maar voor je partner wel... dan is het beter dat hij arab met je kindje praat en jij NL.. je kindje gaat het toch leren..Maar als je je kindje dingen fout aanleert, grammaticaal of in uitspraak, dan zal hij dat heel lang fout blijven doen...

Mijn man is berbers, maar zijn arabisch is goed... Toch heb ik liever dat hij berbers met mijn kindje praat, omdat dat zijn moedertaal is.. gevoelens en emoties kan hij zo makkelijker communiceren met haar, PLUS zij leert ook berbers.. ik als arabische die getrouwd is met een berber, weet hoe moelijk het is om op latere leeftijd berbers (of elke andere taal) aan te leren...

Maar jah gair insha ALLAH...

Dit klopt aardig denk ik. Ik zou zeggen geef moedertaal de prioriteit. Als de vadertaal ook weer anders is, dan kun je je kind met 2 talen opvoeden. Heb je daarnaast zelf en 2de taal(bv het nederlands) dan kun je je kind ook wel op die manier op weg helpen, maar dat is alleen als je denkt dat die de 2de taal meer nodig heeft.
Wel lastig hoor, maar het is te doen inch'Allah. Zolang je idd je kind maar niet een taal gaat leren die je zelf niet goed beheersd, dat komt ook zo gekunsteld over! Een kind kan met een goede basis-bijna- elke taal leren, misschien een geruststelling.

25-11-2010, 08:33
Jij hoort een taal tegen hem te spreken en je man een ander. Je hoort hier consistent in te zijn, wil je een meertalige opvoeding aan je kindje meegeven. Als je mixed met de twee, zal het kindje gebroken Nederlands als Arabisch spreken en dat wil niemand.

25-11-2010, 19:11
daar dacht ik dus ook aan, ik spreek dan arabisch tegen hem en mijn man nederlands. Maar ik vind het toch lastig. Ik wil hem ook graag foesha aanleren. Gelijk goed doen, mijn oom heeft bv al van jongs af aan zijn kind voor de arabische tv gezet, nou dat joch kan al veel woordjes arabisch fosha spreken echt grappig. Mijn oom vertelde dat dat echt door de arabische tv zenders.

Maar om mijn kind dan uren voor de arabische tv te zetten vind ik weer niet zo verantwoord. Wat vinden jullie?

25-11-2010, 21:57
Uren achter de tv hoeft ook niet toch? Ik zou het kindje gwn 1 dezelfde kinderprogramma laten zien. Een half uur-uurtje (afhankelijk van de leeftijd) is voldoende.

Uit onderzoek is gebleken dat een kind voor zijn 7e levensjaar de talen geleerd moet hebben, wil het later de taal machtig zijn. Dus niet pas op 8e levensjaar berberse woordjes leren.

Zoals een lid ook al zei: 1 ouder consequent Nls laten praten en de ander Berbers/Arabisch.

Dwing jezelf dat echt te doen want zo zal je kind het sneller leren.

25-11-2010, 22:07
Ik bne begonnen met arabisch tegen ze te praten en na 2,5 jaar werd dit steeds meer nederlands.

Ze begrijpen het arabisch goed, eentje houdt ervan om het te spreken en de ander is niet zo spraakzaam.

Maar ze gaan nu ook naar arabische les dus dat draagt ook bij

30-11-2010, 21:21
Gisteren had ik een discussie met mijn nicht. Zij heeft er voor gekozen dat haar man alleen NL spreekt tegen haar kinderen en zij dan arabisch. Nou het loopt voor geen meter vertelde ze me. Ze reageren alleen maar op het nederlands.

Nu zegt ze ook dat ze onbewust gewoon hup zo een nederlands woordje door een arabische zin heen gooit. Het is gewoon zo moeilijk.

Kon het maar dat je je kind vanaf 1jaar op arabische les kon zetten haahaha.