Bekijk volle/desktop versie : Morgen vasten?



14-11-2010, 17:27
Wie kan mij hier iets meer over vertellen?

14-11-2010, 17:31


Toen de Profeet werd gevraagd over het vasten op de negende dag van Dhoel Hidjjah: de dag van Arafat, zei hij: “Het wist de zonden uit van het voorgaande jaar en het komende jaar.”

Overlevering: Muslim

14-11-2010, 17:31

Citaat:
"Het compenseert de zonden van het voorgaande jaar en het komende jaar." (overgeleverd door Abu Qatadah in Muslim) De geleerden voegen hieraan toe dat het enkel gaat om kleine zonden.
.

14-11-2010, 17:32
Aboe Horairah heeft overgeleverd dat de profeet (vzmh) heeft gezegd: dat Allah de Verhevene zijn trots laat blijken tegenover de bewoners van het paradijs over de mensen van `arafah. Hij zegt tegen de bewoners van het paradijs: kijk naar mijn dienaren op `arafah, zij zijn naar Mij toegekomen uit elk mogelijk stuk grond op aarde, kijk hoe zei eruit zien, vermoeid en vol stof, alleen om Mij te aanbidden. Getuig dat Ik ze allen vergeven heb!!

Ook is er overgeleverd dat de profeet (vzmh) heeft gezegd: De Hadj is `arafah. Oftewel: de dag van `arafah is de belangrijkste dag van de Hadj..

Het vasten op de dag van Arafah, tijdens de maand Dhzoel l-H’idjjah. Degenen die aanwezig zijn op Arafah hoeven niet te vasten, maar voor degene die achterblijven is het beter wel te vasten. Als men deze dag vast, zal men vergeven worden voor het gehele komende jaar en het hele voorgaande jaar.

14-11-2010, 17:38


Shoukran! InshaAllah ga ik morgen vasten.

Ik moet m'n imaan echt versterken, dit is een mooie begin.

14-11-2010, 17:40

Citaat door SeaEyes:
Shoukran! InshaAllah ga ik morgen vasten.

Ik moet m'n imaan echt versterken, dit is een mooie begin.



Inshallah meid

14-11-2010, 18:04
moga allah jullie vasten accepteren inscha allah jullie douas verhoren

14-11-2010, 18:38
& wat als je je dagen nog moet inhalen wil het wel doen maar weet niet of dat dan wel kan x

14-11-2010, 18:56

Citaat door park:
& wat als je je dagen nog moet inhalen wil het wel doen maar weet niet of dat dan wel kan x

Dat wil ik ook wete!!

14-11-2010, 19:00
Het inhalen van Ramadan-vasten combineren met zes dagen Shawwaal

Vraag: Mag ik de zes dagen van Shawwaal vasten met dezelfde intentie als het inhalen van de dagen van de Ramadan die ik vanwege menstruatie niet gevast heb?

Antwoord:
Alle lof is aan Allah. Dit is niet geldig omdat het vasten van de zes dagen van Shawwaal alleen gedaan kan worden nadat de Ramadan volledig gevast is.

shaykh Ibn 'Uthaymeen heeft in Fataawa al-Siyaam (438) gezegd: Als iemand op de dag van 'Arafah of op de dag van 'Ashura' vast terwijl hij nog dagen van de Ramadan tegoed heeft, dan is zijn vasten geldig, maar als hij de intentie heeft om deze dag te vasten om een gemiste vastendag van de Ramadan in te halen, zal hij twee beloningen krijgen: de beloning voor de dag van 'Arafah of 'Ashura' en de beloning voor het inhalen van de gemiste vastendag. Dit heeft te maken met vrijwillig vasten in het algemeen wat niet verbonden is aan de Ramadan. Het vasten van de zes dagen van Shawwaal is aan de Ramadan verbonden en kan alleen verricht worden nadat de gemiste vastendagen van de Ramadan ingehaald zijn, omdat de Profeet (sallAllahu 'alayhi wa salaam) gezegd heeft: "Als iemand de Ramadan vast en het dan opvolgt met zes dagen van Shawwaal, zal het zijn alsof hij een heel leven gevast heeft." Het is welbekend dat degene die nog dagen van de Ramadan tegoedheeft, beschouwd wordt als iemand die de Ramadan niet gevast heeft totdat hij de gemiste dagen ingehaald heeft.

Islam Q&A (http://www.islam-qa.com)
Vertaald door almutaqqun.tk

14-11-2010, 19:01
het mag wel je vasten is geldig inscha allah


Citaat door Tet0uaniia__:
Dat wil ik ook wete!!

14-11-2010, 19:03

Citaat door loubna22:
het mag wel je vasten is geldig inscha allah

Bedankt! Moge allah Jou belonen inshallah

14-11-2010, 19:07


graag gedaan zuster

14-11-2010, 19:12
Stel je hebt nog bruine afscheiding (menstruatie) mag je dan wel vasten. Misschien is het morgen wel over en ben ik ''rein'' kan ik dan vasten en in de middag of zo de grote wassing doen. Of moet ik eerst de grote wassing doen alvorens ik kan vasten. En ik heb ook nog dagen die ik moet inhalen van de ramadan.Graag zou ik hier antwoord over willen. (liefst via pm)