Bekijk volle/desktop versie : Ik heb hulp nodig voor Burgerschap!!



14-11-2010, 14:43
Ik moet eind deze week een opdracht inleveren voor Burgerschap.

Mijn vriendin en ik hebben als voormalige dictatuur Irak - Saddam Hoessein uitgekozen.

Hierbij moet een aantal vragen beantwoord worden.
Kan iemand mij hierbij helpen?

Voormalige Dictatuur:

Irak - Saddam Hoessein




Welke persoon of groep heeft de meeste macht:

-


Hoe is hij/zij aan deze macht gekomen?

x Staatsgreep of 'democratische' gekozen?
-


Van welke soort dictatuur is er in het land sprake:

-


Wat is opvallend aan deze dictatuur?

-


De situatie op dit moment:

-

14-11-2010, 14:45


Ik weet dat je het kan! Ga ervoor!

14-11-2010, 15:05
Leonidas: Dit is wat ik tot nu toe heb.. Hoe zou je dit beoordelen tot nu toe?
Heb je voor mij eventuele aanpassingen?

Alvast u dank!

----------------------------------
Voormalige Dictatuur:

Irak - Saddam Hoessein







Welke persoon of groep heeft de meeste macht:
- Saddam Hoessein heeft/had de meeste macht in Irak.


Hoe is hij/zij aan deze macht gekomen?

x Staatsgreep of 'democratische' gekozen?

- Saddam Hoessein is via een staatsgreep aan deze macht gekomen.

Saddam werd in Irak gevangengezet, maar wist in 1967 de gevangenis te ontvluchten en meldde zich weer bij de Ba’ath Partij. Vanaf 1973 was hij generaal in de krijgsmacht. Toen de Iraakse president in 1979 aftrad, wist Saddam zich zowel het voorzitterschap van de Ba’ath Partij, als het presidentschap toe te eigenen.

Zo kreeg Saddam de macht in Irak. Hij liet vele opponenten ombrengen, waaronder leden van zijn eigen familie. Hij zette een uitgebreid veiligheids- en inlichtingensysteem op en de geheime politie heeft, in samenwerking met dubbelgangers van Saddam, hem waarschijnlijk verhoed voor een vroegtijdige liquidatie. Saddam heeft Koerden onderdrukt, vele opstandelingen laten vermoorden, en bovendien familieleden als schoonzonen en zwagers laten vermoorden.


Van welke soort dictatuur is er in het land sprake:

-


Wat is opvallend aan deze dictatuur?

-


De situatie op dit moment:

- De situatie in Irak is niet zó onveilig dat er geen uitgeprocedeerde asielzoekers naar Irak terug kunnen; er is geen sprake van een extreme situatie van algemeen geweld. Dit jaar zijn er vanuit Nederland al ruim 400 Irakese uitgeprocedeerde vreemdelingen vrijwillig naar hun land teruggegaan. Ook het gedwongen terugsturen van afgewezen asielzoekers naar Irak is verantwoord.

14-11-2010, 17:37

Citaat door miss_tachelhite:
Leonidas: Dit is wat ik tot nu toe heb.. Hoe zou je dit beoordelen tot nu toe?
Heb je voor mij eventuele aanpassingen?

Alvast u dank!

----------------------------------
Voormalige Dictatuur:

Irak - Saddam Hoessein




Ik weet niet op welk niveau dit werkstuk geschreven moet worden. Dus hoe uitgebreid.

Maar als je de opkomst en neergang van Saddam als onderwerp neemt, dan denk ik dat je wel goed zit, als je de indeling volgt die je hebt geschreven.

Dus;

Op welke wijze is hij aan de macht gekomen

Wat waren de kenmerken van zijn dictatuur.

Hij verhield hij zich tot de de bevolkingsgroepen in zijn land; soennies, sjiieten, koerden, christenen

Zijn machtshonger; oorlog tegen Iran en Kuwait

Zijn neergang; ernstige verzwakking m.b.t. deze aanvalsoorlogen
en de aanvallen van VS en GB; tenslotte zijn val.


Welke persoon of groep heeft de meeste macht:
- Saddam Hoessein heeft/had de meeste macht in Irak.


Hoe is hij/zij aan deze macht gekomen?

x Staatsgreep of 'democratische' gekozen?

- Saddam Hoessein is via een staatsgreep aan deze macht gekomen.

Saddam werd in Irak gevangengezet, maar wist in 1967 de gevangenis te ontvluchten en meldde zich weer bij de Ba’ath Partij. Vanaf 1973 was hij generaal in de krijgsmacht. Toen de Iraakse president in 1979 aftrad, wist Saddam zich zowel het voorzitterschap van de Ba’ath Partij, als het presidentschap toe te eigenen.

Zo kreeg Saddam de macht in Irak. Hij liet vele opponenten ombrengen, waaronder leden van zijn eigen familie. Hij zette een uitgebreid veiligheids- en inlichtingensysteem op en de geheime politie heeft, in samenwerking met dubbelgangers van Saddam, hem waarschijnlijk verhoed voor een vroegtijdige liquidatie. Saddam heeft Koerden onderdrukt, vele opstandelingen laten vermoorden, en bovendien familieleden als schoonzonen en zwagers laten vermoorden.


Van welke soort dictatuur is er in het land sprake:

-


Wat is opvallend aan deze dictatuur?

-


De situatie op dit moment:

- De situatie in Irak is niet zó onveilig dat er geen uitgeprocedeerde asielzoekers naar Irak terug kunnen; er is geen sprake van een extreme situatie van algemeen geweld. Dit jaar zijn er vanuit Nederland al ruim 400 Irakese uitgeprocedeerde vreemdelingen vrijwillig naar hun land teruggegaan. Ook het gedwongen terugsturen van afgewezen asielzoekers naar Irak is verantwoord.


Ik weet niet op welk niveau dit werkstuk geschreven moet worden. Dus hoe uitgebreid.

Maar als je de opkomst en neergang van Saddam als onderwerp neemt, dan denk ik dat je wel goed zit, als je de indeling volgt die je hebt geschreven.

Dus;

Op welke wijze is hij aan de macht gekomen

Wat waren de kenmerken van zijn dictatuur.
Zie o.a. schrikbewind, onderdrukking, geheime politie. Uit de wegruimen van echte en vermeende tegenstanders

Hij verhield hij zich tot de de bevolkingsgroepen in zijn land; soennies, sjiieten, koerden, christenen.

o.a. minderheid van soennieten geprivilegieerd

Zijn machtshonger; oorlog tegen Iran en Kuwait

Zijn neergang; ernstige verzwakking n.a.v. deze aanvalsoorlogen
en de aanvallen van VS en GB; tenslotte zijn val.

14-11-2010, 17:55


Burgerschap Vind Ik Echt Een Piep Vak..