Bekijk volle/desktop versie : Lees!:Ex-gijzelaar vertelt over haar drie dagen in de hel van Beslan



Pagina's : [1] 2

04-09-2004, 08:18
Ex-gijzelaar vertelt over haar drie dagen in de hel van Beslan


04-09-2004



BESLAN, 4 sept. (AP) - Terwijl hij het lijk van een kort daarvoor geëxecuteerde man omhooghield, waarschuwde de zwaarbewapende rebel op dreigende toon: "Als een van de kinderen ook maar een kik durft te geven, schieten we er nog een dood". Een getuigenis van een drie dagen durend verblijf in de hel van Beslan.

"We waren verstijfd van angst", zegt de 24-jarige Alla Gadijeva liggend op een stretcher buiten het ziekenhuis in Beslan. "Mensen bleven voortdurend bidden en zij die niet wisten hoe te bidden, leerden we het."

Alla werd woensdag met haar 7-jarige zoontje, haar moeder en zo'n twaalfhonderd anderen gegijzeld in school Nr.1 in Beslan, een voor die dag totaal onbekend provinciestadje in de Zuid-Russische deelrepubliek Noord-Ossetië. Een paar uur nadat ze levend heeft weten te ontsnappen, komt ze met haar verhaal. Ze vertelt hoe de gijzelnemers grijnsden als ze kinderen zagen flauwvallen als gevolg van honger, dorst en slaapgebrek. En hoe moeders hun kinderen opdroegen hun urine op te drinken om te zorgen dat ze in de bloedhete gymzaal, waar alle gijzelaars bijeengebracht waren, tenminste nog wat vocht binnenkregen. Ze vertelt dat de kinderen zo bang waren dat ze geen oog dicht deden, dat de gijzelnemers ijskoud dreigden de gijzelaars een voor een dood te schieten en dat de gymzaal zo vol zat dat ze nauwelijks konden bewegen.

Alla, haar moeder Irina en haar zoontje Zaoer stonden woensdag op het schoolplein voor de viering van de eerste schooldag toen zij het geluid van "knappende ballonnen" hoorden. Eerst dacht ze dat het geluid bij de festiviteiten hoorde. Maar al gauw werd duidelijk dat dat in het geheel niet het geval was.

Plotseling kwamen vijf rebellen met machinegeweren het plein op gerend. In de lucht schietend droegen ze alle aanwezigen op de school binnen te gaan, waarna ze hen de gymzaal in dreven. Vervolgens was de eerste zorg van de gijzelnemers de verzameling van alle mobiele telefoons. Terwijl ze de ingenomen telefoons op de grond kapotsloegen, waarschuwden ze dat als ze nog een mobiele telefoon zouden vinden, twintig mensen rond de bezitter ervan geëxecuteerd zouden worden, aldus Alla.

Op dag 1 van de gijzeling kregen de gijzelaars nog een beetje voedsel en water van de rebellen, maar de volgende dag kregen ze niets meer. Toen Alla de gijzelnemers vroeg om water voor haar moeder, lachten ze haar uit. "Mijn moeder was doodsbang en ik dacht dat ze een hartaanval zou krijgen. Toen ik mijn zoon en mijn moeder flauw zag vallen, zo moe en dorstig, dacht ik: 'laat ze er maar een eind aan maken"', vertelt Alla. "Toen ze de kinderen flauw zagen vallen, lachten ze alleen maar. Het kon ze allemaal niets schelen."

Alla's zoontje Zaoer raakte zo getraumatiseerd door het verblijf in de gymzaal dat hij elke keer als iemand hem aanraakte, rilde. De enige keer dat hij sliep was als hij flauwviel van uitputting en dorst. Op de vraag hoe Zaoer zich het gijzelingsdrama zou herinneren, antwoordde zijn moeder: "Hoe kan een mens dit ooit vergeten? Zou u het kunnen vergeten?"

Uiteindelijk deden de rebellen hun maskers af. De mannen hadden lange baarden, lang haar en spraken Russisch met een Tsjetsjeens accent. Meteen na de komst in de gymzaal hingen ze die vol met ogenschijnlijk handgemaakte explosieven, gevuld met schroeven en spijkers om zo veel mogelijk slachtoffers te maken. Ook de vloer stond vol met bommen. "Dit waren geen mensen", aldus Alla. "Ik kan niet begrijpen wat ze ons hebben aangedaan."

Vroeg in de middag op dag 3 van de gijzeling waren er ineens zware explosie in en rond de zaal te horen. Ook Alla zegt niet te weten wie daar verantwoordelijk voor was en wat er precies gebeurde. Na de explosies braken hevige vuurgevechten los en zag Alla voor het eerst enige emotie op de gezichten van haar gijzelnemers. "We schieten tot onze geweren ermee ophouden", zei een van hen tegen de mensen in de zaal. "En als ze ermee ophouden, blazen we het gebouw op."

Terwijl het vuurgevecht in hevigheid toenam, begonnen de rebellen gijzelaars de zaal uit te drijven richting de kelder van de school. Daarmee gaven zij andere gijzelaars de kans om te vluchten, die velen aangrepen. Ze braken ruiten en begonnen zo veel mogelijk kinderen naar buiten te duwen. Alla herinnert zich hoe ze haar moeder en zoon door een raam naar buiten hielp. Zelf lukte het haar niet buiten te geraken.

Een 6-jarig jongetje, die blijkbaar geen familie bij zich had, rende op Alla af. Ze pakte het haar onbekende kind op. Het klemde zich om haar heen, "alsof hij me nooit meer los zou laten". Vervolgens rende ze met het jongetje en een groep mensen naar een stel deuren in de gymzaal. Ze moest zich een weg banen langs de lichamen van gijzelaars die waren omgekomen in het kruisvuur tussen de rebellen en elitesoldaten die in steeds grotere getale rond de zaal opdoken.

Toen ze eindelijk de deuren had bereikt, kwamen soldaten haar tegemoet. "Eerst kon ik het niet geloven", zegt ze. "Ik dacht dat het Tsjetsjenen waren." Haar twijfels verdwenen toen een van de soldaten zei dat ze "thuis" was.

Hoewel Alla nog niet verenigd is met haar moeder en zoontje heeft ze al van functionarissen gehoord dat ze het er levend vanaf hebben gebracht. Voortdurend vragen ongeruste burgers haar of ze informatie heeft over andere gijzelaars. Een ongeveer 20-jarige man vraagt haar of ze meer weet over het lot van een vrouw die zich ook in de gymzaal moet hebben bevonden. Alla weet meer. "Die is dood", zegt ze. De man bijt op zijn onderlip en schudt zijn hoofd. Dan loopt hij verder.

04-09-2004, 08:44



Citaat:
Origineel gepost door GooGooDoll
Dit is nog niets in vergelijking met wat de Zionisten de Palestijnen in Niemandsland dagelijks aan doen.

Wordt hier ook maar een woord over gerept door de pers?
ja dat is zo maar noch geen excuus om dit goed te keuren..

04-09-2004, 08:53

Citaat:
Origineel gepost door GooGooDoll
Zeer zeker niet, alleen dat ge-"oh"-en-"ah" gehalte mag wel wat minder.
uhhh ikke niet meer snap

04-09-2004, 09:27

Citaat:
Origineel gepost door GooGooDoll
Dit is nog niets in vergelijking met wat de Zionisten de Palestijnen in Niemandsland dagelijks aan doen.

Wordt hier ook maar een woord over gerept door de pers?
Probeer nu eens een keer on-topic te blijven.
Aan wegomleidingen heeft niemand wat.
En ja, er wordt door de pers over geschreven.

Het is in elk geval een verschrikkelijke daad om doelbewust kinderen te gijzelen, ze als levend schild te gebruiken of erop te schieten als ze willen vluchten.
Soit, hun straf zla naargelang zijn, en de drie overlevende gijzelnemers zullen zich de dag beklagen dat ze geboren werden.
Plus, de tjetsjenen zijn met zulke dingen helemaal niet geholpen, integendeel...het woord tjetsjeen krijgt een nare klank.

04-09-2004, 09:29



Citaat:
Origineel gepost door GooGooDoll
Dit is nog niets in vergelijking met wat de Zionisten de Palestijnen in Niemandsland dagelijks aan doen.

Wordt hier ook maar een woord over gerept door de pers?
Rot toch op etterbak met je eeuwige palestinagezeik!

04-09-2004, 09:30

Citaat:
Origineel gepost door Pista
Probeer nu eens een keer on-topic te blijven.
Aan wegomleidingen heeft niemand wat.
En ja, er wordt door de pers over geschreven.

Het is in elk geval een verschrikkelijke daad om doelbewust kinderen te gijzelen, ze als levend schild te gebruiken of erop te schieten als ze willen vluchten.
Soit, hun straf zla naargelang zijn, en de drie overlevende gijzelnemers zullen zich de dag beklagen dat ze geboren werden.
Plus, de tjetsjenen zijn met zulke dingen helemaal niet geholpen, integendeel...het woord tjetsjeen krijgt een nare klank.
Heb jij een andere oplossing?
Of moet men toezien hoe hun vrouwen worden verkracht en mannen worden vermoord door het Russische leger?
Dialoog met Poetin aangaan?

04-09-2004, 09:33

Citaat:
Origineel gepost door Perez
Rot toch op etterbak met je eeuwige palestinagezeik!
zeg kan jij de feiten niet aan ofzo?? en je kunt wel normaal reageren hoor...

04-09-2004, 09:33

Citaat:
Origineel gepost door Perez
Rot toch op etterbak met je eeuwige palestinagezeik!
Als Moslims een topic starten over de onschuldige vermoorde Moslims in Palestina, Irak, Afghanisten, Tjetjenie, dan verwijzen de kazen ook meteen naar Sudan!

04-09-2004, 09:42

Citaat:
Origineel gepost door appie666
Als Moslims een topic starten over de onschuldige vermoorde Moslims in Palestina, Irak, Afghanisten, Tjetjenie, dan verwijzen de kazen ook meteen naar Sudan!
Dat moet die kaas dan weten. Dan geef je die kaas daar maar over op de kop. Ik ben ik.

04-09-2004, 09:53

Citaat:
Origineel gepost door appie666
Heb jij een andere oplossing?
Of moet men toezien hoe hun vrouwen worden verkracht en mannen worden vermoord door het Russische leger?
Dialoog met Poetin aangaan?
Kinderen gijzelen en doden is helemaal geen oplossing.
Het is en blijft een verachterlijke daad waarmee de tjetsjenen zich meer en meer als een bende terroristen en koele moordenaars naar voor brengen.
Geen enkel onrecht kan zulke daden vergoelijken.
Ze slaan hun eigen ruiten in.

04-09-2004, 09:57

Citaat:
Origineel gepost door Pista
Kinderen gijzelen en doden is helemaal geen oplossing.
Het is en blijft een verachterlijke daad waarmee de tjetsjenen zich meer en meer als een bende terroristen en koele moordenaars naar voor brengen.
Geen enkel onrecht kan zulke daden vergoelijken.
Ze slaan hun eigen ruiten in.
Tsjestjeense kinderen en mannen doden, vrouwen verkrachten is helemaal geen oplossing.
Het is en blijft een verachterlijke daad waarmee de Russen zich meer en meer als een bende terroristen, koele moodenaars en verkrachters naar voor brengen.
Geen enkel onrecht kan zulke daden vergoeilijken.
Ze slaan hun eigen ruiten in.


04-09-2004, 10:01

Citaat:
Origineel gepost door abercio
En "ik" is een hypocriet.
bedankt.

04-09-2004, 10:09


Tegenover elk leed kun je ander leed zetten waardoor je alles lekker kunt bagatelliseren.

Wat hier gebeurd is is onmenselijk, dit waren geen gijzelnemers maar beesten. Ik ben niet meer geinteresseerd in het verhaal van iemand die mensen zo behandeld.

04-09-2004, 10:21

Citaat:
Origineel gepost door appie666
Tsjestjeense kinderen en mannen doden, vrouwen verkrachten is helemaal geen oplossing.
Het is en blijft een verachterlijke daad waarmee de Russen zich meer en meer als een bende terroristen, koele moodenaars en verkrachters naar voor brengen.
Geen enkel onrecht kan zulke daden vergoeilijken.
Ze slaan hun eigen ruiten in.

Goh zeg, hoe origineel.

04-09-2004, 10:24

Citaat:
Origineel gepost door abercio
Je moet je allereerst afvragen wie de gijzelnemers werkelijk waren? En actie is reactie....
Tjetsjenen misschien.
En actie reactie, wat een moedige strijders die tjetsjenen, kinderen vermoorden.
Daar moet je lef voor hebben.
Wat krom is kan niet recht gemaakt worden door andere dingen krom te maken.

Pagina's : [1] 2