Bekijk volle/desktop versie : Khoulani over geweld tegen moskeeën



Pagina's : [1] 2

02-11-2010, 16:55
Naar aanleiding van de steeds agressievere en vaker voorkomende aanslagen op moskeeën en moskeegangers, hebben wij ervoor gekozen een aantal vragen voor te leggen aan Abderazaq Khoulani (Partij van de Eenheid in Den Haag). Eerder genoemde heeft onlangs in de Haagsche gemeenteraad een aantal vragen gesteld omtrent dit onderwerp.

Wat doet de landelijke en/of lokale politiek om het toenemende geweld tegen moskeeën te stoppen?

Er is geen sprake van een specifiek beleid op dit gebied. Op landelijk niveau is er wel een spoeddebat gepland hierover. Naar aanleiding van een nieuwsbericht op al-Yaqeen heb ik middels een motie aandacht voor deze zaak gevraagd. Deze motie is met algemene stemmen aangenomen door het college in Den Haag.

Waarom denk u dat politici zich liever niet of nauwelijks uitlaten over dit onderwerp?

Zij onderschatten de situatie. Dit heeft te maken met het feit dat de aanslagen op moskeeën niet wordt bijgehouden. Een meldpunt zal hier een belangrijke rol in kunnen spelen. Dit is een initiatief dat ik zeker zou willen steunen. Door het huidige klimaat durven politici hun vingers hier niet aan te branden. Zij zijn angstig voor de reactie van hun achterban, als zij voor de moslims in de bres springen. Cynische opmerkingen over Marokkanen die zich in hun straat misdragen, zijn dan ook snel gemaakt. Dit is volkomen onterecht en irrelevant.

In de Zweedse stad Malmö worden sinds kort migranten beschoten op straat. Denkt u dat dat te maken heeft met de huidige sfeer rondom migranten?

Ja, absoluut. Het rechtspopulisme zorgt voor onderdak voor het rechtextremisme. Zij schuwen geweld niet. Op bijeenkomsten van bijvoorbeeld de defence league komen veelrechts-extremisten af. Deze terroristen vinden hun goedkeuring bij het rechtpopulisme en zien deze als uitlaatklep. Jaren geleden was er geen sprake van een dergelijke situatie in deze georganiseerde vorm.

Denkt u dat moskeeën voor hun eigen veiligheid moeten gaan zorgen?

Naar mijn mening dienen moskeeën niet voor hun eigen veiligheid te zorgen. De moskeeën zijn erkende religieuze instellingen en hebben recht op bescherming. Wij hebben niet voor niets een Nationale coördinator voor terrorismebestrijding. Deze heeft als taak om de samenleving te behoeden voor aanslagen en moskeeën zijn een onderdeel van onze samenleving. Waar hebben wij anders een veiligheidscoördinator voor.

Hoe zouden wij volgens u de aanslagen op moskeeën kunnen voorkomen?

Als kwaadwillende iets willen dan lukt het hen meestal ook, helaas. Hetgeen wij moeten doen is vroegtijdig veiligheidsmaatregelen vragen aan de overheid. Tevens dienen wij moskeegangers op te roepen extra waakzaam te zijn. Bij grote bijeenkomsten kan er voor worden gekozen een aantal vrijwilligers te laten surveilleren.

Team al-Yaqeen



bron

03-11-2010, 01:14


Bestaat er in Nederland geen overkoepelend orgaan die voor de belangen van de moslims opkomt en eventueel als spreekbuis kan dienen naar de buitenwereld toe?
Er moet dringend een meldpunt komen om deze aanslagen bij te houden.
bij de joden volstaat 1 aanslag of grafitti om 24/7 politiebewaking te krijgen.

03-11-2010, 01:22

Citaat door Tangerino:
.



Niets.

Ze zullen niets doen is mijn verwachting.

Molukse kerken en mokeeen worden al een maand, dagelijks bewaakt (door eigen mensen) omdat er brandstichtingen zijn geweest en vernielingen.

De politiek doet niets.



03-11-2010, 01:24
Khoulani (partij van de eenheid) heeft zelfs de PVV zover gekregen dat ze de Motie steunden. Petje af!!

03-11-2010, 01:29



Citaat door Rebel_1963:
Niets.

Ze zullen niets doen is mijn verwachting.

Molukse kerken en mokeeen worden al een maand, dagelijks bewaakt (door eigen mensen) omdat er brandstichtingen zijn geweest en vernielingen.

De politiek doet niets.





Er vanuit gaan dat ze niks doen zonder dat je zelf moeite hebt gedaan om de politiek zover te krijgen is verkeerd.

Maar tegelijkertijd is het niet verkeerd om alvast zelf voor eigen beveiliging te zorgen.

03-11-2010, 01:31

Citaat door brownie74:
Bestaat er in Nederland geen overkoepelend orgaan die voor de belangen van de moslims opkomt en eventueel als spreekbuis kan dienen naar de buitenwereld toe?
Er moet dringend een meldpunt komen om deze aanslagen bij te houden.
bij de joden volstaat 1 aanslag of grafitti om 24/7 politiebewaking te krijgen.



klopt... maar jij hebt het hier dan ook over de machtigste lobby.

03-11-2010, 01:38

Citaat door Tangerino:
klopt... maar jij hebt het hier dan ook over de machtigste lobby.



Ik heb de afgelopen maanden research gedaan naar het ontstaan van de joodse lobby en hoe ze het aanpakken.

kga hier niet alles zetten maar het belangrijkste is een paar intellectuelen (denk tank) te verzamelen die een strategie moeten bedenken om het imago van de moslims te verbeteren.
je hebt mensen nodig die sterk zijn in marketing,mensen die geloofwaardig en betrouwbaar zijn naar de buitenwereld die als woordvoerders kunnen optreden,hoogopgeleide mensen uit de bedrijfswereld,politici,investeerders en fondsenwervers nodig.

ik heb uit nieuwsgierigheid een beetje gekeken naar de Marokkanen in omringende landen en volgens mij hebben jullie daar in Nederland in elke categorie wel genoeg mensen om een moslimlobbygroep te starten.

in Belgie hebben we dat ook maar in tegenstelling tot jullie zitten we met de taalkwestie
bij de franstaligen zijn er genoeg mensen die geschikt zijn,bij de vlaamstalige Marokkanen minder.

03-11-2010, 01:41

Citaat door Tangerino:
Er vanuit gaan dat ze niks doen zonder dat je zelf moeite hebt gedaan om de politiek zover te krijgen is verkeerd.

Maar tegelijkertijd is het niet verkeerd om alvast zelf voor eigen beveiliging te zorgen.



Ow? Jij denkt dat er geen brief naar bijv. de gemeente is geweest, politieke partijen etc? Of gesprekken zowel op lokaal en landelijk niveau met o.a kamerleden?


Ik zeg je, ze zullen weinig doen. Als ze wel wat gaan doen, dan doen ze zullen de molukse wijken ook moeten gaan beveiligen. Want de kerken staan IN de molukse wijken.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind ook dat dit tever gaat, sowiesoe terreur op gebedshuizen, een laffe en vandalistische daad. De kerken staan in onze wijk, eentje vlak bij mijn ouders in de buurt. Ik moet er niet aan denken dat ze huizen in de fik gaan steken.


03-11-2010, 01:45

Citaat door Tangerino:
Er vanuit gaan dat ze niks doen zonder dat je zelf moeite hebt gedaan om de politiek zover te krijgen is verkeerd.

Maar tegelijkertijd is het niet verkeerd om alvast zelf voor eigen beveiliging te zorgen.

Je bedoelt het recht in eigen hand nemen? Man... dat mogen wij Hollanders niet eens... Heel NL loopt spaak als wij het over een burgerwacht hebben. Een burgerwacht notabene om die crimineel opgevoede naffers een halt toe te roepen.

03-11-2010, 01:48

Citaat door Laszlo:
Je bedoelt het recht in eigen hand nemen? Man... dat mogen wij Hollanders niet eens... Heel NL loopt spaak als wij het over een burgerwacht hebben. Een burgerwacht notabene om die crimineel opgevoede naffers een halt toe te roepen.



Hij spreekt over beveiliging (privéfirma) lees nergens iets over het recht in eigen handen nemen

03-11-2010, 01:51

Citaat door brownie74:
Hij spreekt over beveiliging (privéfirma) lees nergens iets over het recht in eigen handen nemen


Ach wat begrijpt hij er nou van? Het zijn gewoon onze eigen wijkbewoners die de buurt bewaken. Bij toerbeurt, de politie weet er van.


03-11-2010, 01:54

Citaat door Rebel_1963:
Ach wat begrijpt hij er nou van? Het zijn gewoon onze eigen wijkbewoners die de buurt bewaken. Bij toerbeurt, de politie weet er van.



Ja,daar zeg je zoiets.
in principe zou er aan personeel geen gebrek moeten zijn aangezien veel Marokkanen sowieso ervaring hebben als beveiliger.
een beurtrol bij een moskee mag geen probleem zijn.

03-11-2010, 02:22



Citaat door brownie74:
Ja,daar zeg je zoiets.
in principe zou er aan personeel geen gebrek moeten zijn aangezien veel Marokkanen sowieso ervaring hebben als beveiliger.
een beurtrol bij een moskee mag geen probleem zijn.



Het probleem ligt bij Marokaanse moskeeen misschien anders, de locaties verschillen met onze gebedshuizen. Die staan gewoon in onze molukse wijken, of aan de rand. We wonen er meestal omheen.

Ik vind het goed dat deze vragen gesteld zijn, maak ze maar wakker. Het is jammer dat er geen samenwerking is, op landelijk gebied, want we zitten met hetzelfde probleem. Maar goed, dit is niet de juiste plek om dit soort dingen te bespreken, iedereen leest mee tegenwoordig. Dus ook de degene die dit op hun geweten hebben.


03-11-2010, 05:57

Citaat door Rebel_1963:
Ach wat begrijpt hij er nou van? Het zijn gewoon onze eigen wijkbewoners die de buurt bewaken. Bij toerbeurt, de politie weet er van.


Een eigen legertje zoals Hamas, ..... lijkt me geen goed idee.
Ze kunnen wel zorgen dat de jongeren in de wijk aangesproken worden dat ze zich moeten gedragen, dat zal minder wrijving geven en de veiligheid van de moskee ten goede komen.
Het is de politie die voor de "fysieke" veiligheid van de moskee moet zorgen.

03-11-2010, 11:19

Citaat door skygod:
Een eigen legertje zoals Hamas, ..... lijkt me geen goed idee.
Ze kunnen wel zorgen dat de jongeren in de wijk aangesproken worden dat ze zich moeten gedragen, dat zal minder wrijving geven en de veiligheid van de moskee ten goede komen.
Het is de politie die voor de "fysieke" veiligheid van de moskee moet zorgen.


Eigen legertje zoals de Hamas, waar heb jij het over? Totaal overdreven reactie.

Welke jongeren moeten ze aan spreken? Iedereen kan die vernielingen hebben aangericht, er lag geen briefje bij.

De politie doet vrij weinig.

Pagina's : [1] 2