Bekijk volle/desktop versie : Vraag omtrent Yahya ('alaihi salam) dat hij als eerst zo genoemd werd.



01-11-2010, 14:57

Citaat:
Zo als de meeste van ons wel weten, is Yahya een naam dat niet voor kwam en dus als eerst werd gebruikt voor de profeet Yahya :

"...een jongen... die de naam Jahja heeft, een naam die Wij nog nooit eerder aan iemand gegeven hebben." 19:7

Dit vers zegt duidelijk dat de profeet Yahya als eerste zijn naam droeg. Mijn vraag is dus: geldt dat niet voor de andere profeten, bijv. Mousa , Isa en Mohammed ? Kwamen deze namen dus al voor voordat deze profeten (moge Allah hen allemaal belonen)?
Asalam oe'alaikoem.

01-11-2010, 15:49


Weet iemand hier het antwoord op?

01-11-2010, 20:54
Allaahu a3lam, aparte vraag.

Ups.

05-11-2010, 00:19
Assalamu 'aleykum,

Als ik het goed heb was Profeet Mohammed ook de eerste geweest met de naam ''Mohammed'':

''[B]When everyone had eaten, he brought out his grandson and told them he had named him Muhammad. A man asked in surprise why he had named him Muhammad, for this name had never been used to name a person before.`Abdul Muttalib replied: "I wanted Allah to praise him in Heaven and I wanted people to praise him on Earth."[/B]

http://www.islamawareness.net/Muhammed/saw.html

Met de andere Profeten (vrede zij met hun) weet ik helaas niet: ik zal het opzoeken Insha'Allah.

05-11-2010, 00:23



Citaat door selmae:
Assalamu 'aleykum,

Als ik het goed heb was Profeet Mohammed ook de eerste geweest met de naam ''Mohammed'':

''[B]When everyone had eaten, he brought out his grandson and told them he had named him Muhammad. A man asked in surprise why he had named him Muhammad, for this name had never been used to name a person before.`Abdul Muttalib replied: "I wanted Allah to praise him in Heaven and I wanted people to praise him on Earth."[/B]

http://www.islamawareness.net/Muhammed/saw.html

Met de andere Profeten (vrede zij met hun) weet ik helaas niet: ik zal het opzoeken Insha'Allah.

Is dit een sahih hadith, zuster? Desalniettemin, toch jazakallaha gairan! Hadiths over andere profeten zou ik ook graag willen lezen, ghair insha'Allah.

05-11-2010, 00:26

Citaat door 3bdelilah:
Is dit een sahih hadith, zuster? Desalniettemin, toch jazakallaha gairan! Hadiths over andere profeten zou ik ook graag willen lezen, ghair insha'Allah.
Wa iyaak, aghie al-Kariem.

Ik zal er Insha'Allah verder in uitzoeken en hier plaatsen: van Profeten Mohammed en Yahya wist ik het wel zeker, maar van de anderen durf ik het niet te zeggen.

Moge Allah over de moslims waken. Wa 'aleykum salaam wa rahmatuh Allahi wa baraqatuh.

05-11-2010, 16:45
Jahja = Johannes voor de Christenen

De Profeet Johannes is voor de Christenen de laatste Profeet voor Jesus.

De naam Johannes komt in ieder geval reeds in het Oude Testament voor (de Boodschap aan de Joden), maar niet als naam voor een Profeet voor zover ik weet.

05-11-2010, 16:59

Citaat door el_mar:
Jahja = Johannes voor de Christenen

De Profeet Johannes is voor de Christenen de laatste Profeet voor Jesus.

De naam Johannes komt in ieder geval reeds in het Oude Testament voor (de Boodschap aan de Joden), maar niet als naam voor een Profeet voor zover ik weet.

Dat kan dan niet. Dat spreekt immers de Koran anders tegen. Want de Koran zegt duidelijk dat Yahya als eerst zo genoemd is, dat de profeet Yahya 'alaihi salam als eerst "Yahya" als naam droeg.

05-11-2010, 17:02

Citaat door 3bdelilah:
Dat kan dan niet. Dat spreekt immers de Koran anders tegen. Want de Koran zegt duidelijk dat Yahya als eerst zo genoemd is, dat de profeet Yahya 'alaihi salam als eerst "Yahya" als naam droeg.


Ik weet niet of het de Koran tegenspreekt, heb daar geen kennis over.
Ik geef je alleen de gegevens die ik weet.

05-11-2010, 17:10
(Even reactie op El_Mar)

De naam Johannes kan ik alleen terug vinden in het nieuw-testament en in de
Deuterocanonieke boeken in hoofdstuk Makkabeeën.

Nu vraag ik me af wat zijn de deuterocanonieke boeken eigenlijk?!
http://www.biblija.net/biblija.cgi?lang=nl

Staat tussen het nieuwe en oude-testament in..

(Trouwens die boeken bestaan alleen bij de nieuwe bijbelvertaling, als ik bij de statenvertaling kijk kan ik die boeken niet terug vinden)

En waar word Johannes gebruikt dan in het oude-testament kan het NIET vinden.

05-11-2010, 17:36

Citaat door Al-Ghurabaa:
(Even reactie op El_Mar)

De naam Johannes kan ik alleen terug vinden in het nieuw-testament en in de
Deuterocanonieke boeken in hoofdstuk Makkabeeën.

Nu vraag ik me af wat zijn de deuterocanonieke boeken eigenlijk?!
http://www.biblija.net/biblija.cgi?lang=nl

Staat tussen het nieuwe en oude-testament in..

(Trouwens die boeken bestaan alleen bij de nieuwe bijbelvertaling, als ik bij de statenvertaling kijk kan ik die boeken niet terug vinden)

En waar word Johannes gebruikt dan in het oude-testament kan het NIET vinden.


dat klopt, zag ik ook, de naam komt voor in de Deuterocannonieke boeken, ik heb daar verder weinig kennis over, alleen dat er discussie is of ze wel of niet tot het OT gerekend moeten worden.
Vanuit Islamitisch oogpunt zou je dan misschien kunnen zeggen dat de Deuterocannonieke boeken niet tot het OT gerekend dienen te worden?

05-11-2010, 19:29

Citaat door el_mar:
dat klopt, zag ik ook, de naam komt voor in de Deuterocannonieke boeken, ik heb daar verder weinig kennis over, alleen dat er discussie is of ze wel of niet tot het OT gerekend moeten worden.
Vanuit Islamitisch oogpunt zou je dan misschien kunnen zeggen dat de Deuterocannonieke boeken niet tot het OT gerekend dienen te worden?


Geen idee, vind het zowieso vreemd dat die boeken alleen bij de nieuwe bijbel vertaling bestaan, en niet bij de andere vertalingen. Maar goed.

Vanuit de Quran, is dus al aangegeven dat Yahya de eerste was die ,die naam kreeg. Dus wij geloven dus dat die naam nooit eerder gegeven is aan iemand.

Maar jij zei dat die naam in het oude-testament gebruikt werd, maar dat is dus niet waar. Dus ik weet niet hoe je daar bij kwam maar oke.

05-11-2010, 19:35



Citaat door Al-Ghurabaa:
Geen idee, vind het zowieso vreemd dat die boeken alleen bij de nieuwe bijbel vertaling bestaan, en niet bij de andere vertalingen. Maar goed.

Vanuit de Quran, is dus al aangegeven dat Yahya de eerste was die ,die naam kreeg. Dus wij geloven dus dat die naam nooit eerder gegeven is aan iemand.

Maar jij zei dat die naam in het oude-testament gebruikt werd, maar dat is dus niet waar. Dus ik weet niet hoe je daar bij kwam maar oke.


De Deuterocannonieke boeken op zich behoren (wel of niet in discussie onder Geleerden) tot het OT, niet tot het NT.
Zoek zelf maar na
dat er over die Boeken discussie is onder Geleerden, doet voor mij verder niet terzake, het is immers OT

Feit is dat in die Boeken de naam Johannes voorkomt, dat is gewoon een nuchtere constatering.

05-11-2010, 19:39

Citaat door el_mar:
De Deuterocannonieke boeken op zich behoren tot het OT, niet tot het NT.
Zoek zelf maar na
dat daar discussie over is doet voor mij verder niet terzake, het is immers OT


Waarom staan ze niet bij de statenvertaling en alle andere vertalingen maar alleen bij de nieuwe bijbel vertaling?

05-11-2010, 19:50

Citaat door Al-Ghurabaa:
Waarom staan ze niet bij de statenvertaling en alle andere vertalingen maar alleen bij de nieuwe bijbel vertaling?


De Willibrordvertaling geeft ze ook hoor, dus wat je zegt klopt niet

Ik weet het niet, vraag het de Bijbelgeleerden, misschien op een Christenforum vragen?

Ik zocht alleen op "Johannes" dan kom je idd uit op de Deutero. Boeken maar de naam Johannes schijnt latijns te zijn voor de Hebreeuwse naam Johanan of Yochanan.
Die naam komt eerder voor op verschillende plekken in het OT.