Bekijk volle/desktop versie : Europese toewijzingseisen gaan toch in op 1 januari



Pagina's : [1] 2 3 4 5

01-11-2010, 12:56
het gaat helaas toch door..sukkels..nu moet een van ons stoppen met werken!!!! kunnen we geen demonstratie regelen

Europese toewijzingseisen gaan toch in op 1 januari

Corporaties mogen vanaf 1 januari sociale huurwoningen (huur tot 648 euro) nog vrijwel uitsluitend toewijzen aan huishoudens met een inkomen onder 33.000 euro. Ook moeten investeringen in maatschappelijk vastgoed voortaan worden aanbesteed.

De Tweede Kamer stemde op 28 oktober namelijk in met invoering van de ministeriële regeling daarover. De kersverse minister Donner geeft daarmee uitvoering aan een beschikking van de Europese Commissie over staatssteun uit december 2009.

Aedes, Woonbond en VNG hebben eerder meermaals aangegeven dat de regeling op deze korte termijn de problemen op de vastgelopen woningmarkt verder zal verergeren. Dit heeft de Kamer er eerder dit jaar een aantal keer toe gebracht om via moties te vragen om nader onderzoek naar de effecten en om uitstel van de invoering. Volgens onderzoek komt een grote groep middeninkomens (net boven €33.000) in grote delen van het land in de knel. Op de huidige woningmarkt zijn er voor hen geen alternatieven. Daarnaast kunnen grote invoeringsproblemen verwacht worden.

Diverse corporaties, Aedes, Woonbond, VNG, ouderenbonden, woningmarktexperts en betrokken partijen spraken dit allen uit tijdens een hoorzitting die de Tweede Kamer hierover in oktober hield. Emeritus hoogleraar Priemus bijvoorbeeld gaf aan ‘chaos’ te verwachten bij invoering op 1 januari 2011.

Rechtsplicht Nederland
In het debat drongen Kamerleden er opnieuw bij de minister op aan het gesprek met Brussel te heropenen. Een belangrijk deel van de Kamer vond invoering van de regeling per 1 januari nog steeds ongewenst.

Minister Donner bleef echter bij het standpunt van zijn voorgangers dat hij geen andere keuze heeft dan de regeling uit te voeren. De nadruk in zijn betoog lag op de Nederlandse rechtsplicht die voortvloeit uit de Europese beschikking. Hij achtte het hanteren van een inkomensgrens onvermijdelijk aangezien Europa vraagt om het afbakenen van een doelgroep ‘sociaal achtergestelden.’ Ook bij andere wetgeving, op het gebied van volkshuisvesting en daarbuiten, worden inkomenscriteria gehanteerd, aldus de minister. Dat 42% van alle huishoudens bij een grens van 33.000 euro als ‘sociaal achtergesteld’ beschouwd wordt, woog voor hem zwaar.

Overleg met sector
Toch werd een motie ingediend waarin werd aangedrongen op uitstel van invoering. Ook werd de minister daarin gevraagd opnieuw met de Europese Commissie te onderhandelen over een andere definitie van de doelgroep die in aanmerking komt voor vrijkomende sociale huurwoningen. Deze motie leek aanvankelijk op een meerderheid af te stevenen, maar haalde het uiteindelijk niet, omdat CDA en PVV haar niet steunden.

Wel gaf de minister aan niet geheel doof te zijn voor bezwaren van de Tweede Kamer. Hij bood aan waar mogelijk ‘ruimte te zoeken’ in de invoering van de regeling en hierover met de sector te overleggen.

01-11-2010, 12:59


Dat wordt nu lekker snel een woning krijgen voor de mensen met een laag inkomen,een goede zaak lijkt me!

01-11-2010, 13:01
dat werd tijd!

01-11-2010, 13:02
moeilijk voor sommige mensen ..

01-11-2010, 13:08


Dit krijgt vast nog een staartje.

01-11-2010, 13:21
Krijgt zeker een staartje!

01-11-2010, 13:28
Die grens is best snel bereikt bijvoorbeeld als de man fulltime werkt en vrouw parttime. Je krijgt dan echt oneerlijke situaties, werk je je te pletter en kun je alleen maar een kleine 3 kamerflat particulier huren.

Maar goed, mgarba kennende zullen ze vast manieren vinden om deze regeling te omzeilen.

01-11-2010, 13:42
okeej dus ik zal geen "rijke" buren hebben.

01-11-2010, 13:57

Citaat door Samara77:
okeej dus ik zal geen "rijke" buren hebben.


ja zo creeer je allemaal maar meer zwarte buurten.

01-11-2010, 14:09
2011 veel echtscheidingen ... voor de schijn dan...

veel mensen doen het nu al voor een dubbele uitkering.. en dat zal alleen maar meer worden

01-11-2010, 14:14
Ik snap het echt niet waarom ze met zo'n lompe actie komen. Ik bedoel, die grens van 33.000 heb je al heel snel bereikt. Mensen die van plan zijn om te gaan huren, zullen nu dus lekker allemaal in hun " goedkope" huis blijven.

01-11-2010, 14:16
Als ik kijk naar mijn familie - en vriendenkring, dan zitten ze allemaal boven die 33.000 grens. Op een enkeling na, maar die hebben een uitkering van de sociale dienst.
Maar als je kijkt naar iedereen die werkt, dan zit je er zo boven!

01-11-2010, 14:16



Citaat door Cheetos2:
2011 veel echtscheidingen ... voor de schijn dan...

veel mensen doen het nu al voor een dubbele uitkering.. en dat zal alleen maar meer worden



Lay hfed, alsof ze het eeuwige leven hebben

01-11-2010, 14:17

Citaat door Nisrientje:
Ik snap het echt niet waarom ze met zo'n lompe actie komen. Ik bedoel, die grens van 33.000 heb je al heel snel bereikt. Mensen die van plan zijn om te gaan huren, zullen nu dus lekker allemaal in hun " goedkope" huis blijven.


precies..wat ze moeten doen om die scheefwoners aan te pakken is":
- grens verhogen naa 35.000 -38.000 en daarna
- bij elk huis een inkomstencontrole laten doen..

Wie te veel verdient mag vrije sector ingaan. Wie te weinig verdient mag blijven.
Dit is een effectiever manier van werken.

01-11-2010, 14:18

Citaat door Cheetos2:
2011 veel echtscheidingen ... voor de schijn dan...

veel mensen doen het nu al voor een dubbele uitkering.. en dat zal alleen maar meer worden

echt he! Ik vind dit soort dingen vreselijk

Pagina's : [1] 2 3 4 5