Bekijk volle/desktop versie : Bidden beschermt tegen vreemdgaan



Pagina's : [1] 2 3 4

26-10-2010, 21:17
Bidden beschermt tegen vreemdgaan
PSYCHOLOGIE

ROTTERDAM - Religiositeit leidt gemiddeld tot betere huwelijken en minder scheidingen.

Gelovige jongeren die dagelijks voor hun partner en hun relatie bidden, zijn minder snel geneigd vreemd te gaan. Dat komt deels doordat ze hun relatie door het bidden als iets 'heiligs' gaan zien dat ze niet mogen bezoedelen met ontrouw. Simpelweg positieve dingen denken over de partner helpt minder goed, ook al gebeurt dat met dezelfde regelmaat. Hetzelfde geldt voor dagelijks bidden over andere onderwerpen, hebben Amerikaanse psychologen aangetoond met een steekproef bij voornamelijk jonge vrouwen waarvan de resultaten zopas zijn gepubliceerd in het vakblad Journal of Personality and Social Psychology.

De onderzoekers vroegen enkele honderden studenten hoe vaak die voor hun partner baden, hoe tevreden ze waren met hun relatie en - zes weken later - of ze de afgelopen maand nog met iemand anders gezoend of gevreeën hadden. Hoe vaker de studenten voor de partner baden op tijdstip één, hoe minder vaak ze waren vreemdgegaan (zeiden ze) op tijdstip twee.

Het kan natuurlijk dat mensen die veel zeggen te bidden, over het algemeen sociaal wenselijk antwoorden. Daarom gaven de psychologen de deelnemers aan een volgend onderzoek - weer voornamelijk vrouwelijke studenten - de opdracht vier weken lang elke dag ofwel voor het welzijn van hun partner te bidden, ofwel positieve dingen over hun partner te denken, ofwel te bidden of na te denken over hun dag. De studenten die dagelijks voor hun partner hadden gebeden, zeiden minder vaak emotioneel of fysiek intiem te zijn geweest met een ander dan de andere studenten. Dat kwam voor een deel doordat ze hun relatie als heiliger zagen en de aanwezigheid van hun god in de relatie voelden.

In een derde onderzoek moesten de deelnemers met hun partner langskomen en vertellen hoe ze de toekomst van hun relatie zagen. Assistent-onderzoekers beoordeelden op basis daarvan hoe betrokken de deelnemers zich bij hun relatie voelden. Het bleek dat deelnemers die net vier weken dagelijks voor hun partner hadden gebeden, een veel betrokkener indruk maakten dan deelnemers die 'slechts' tijd hadden gemaakt om positieve dingen over de partner te denken.

Dat mensen die actief religieus zijn, gemiddeld betere huwelijken hebben en minder snel scheiden dan mensen die niet actief religieus zijn, was al bekend. Bidden voor de partner blijkt nu één mechanisme te zijn dat dat verschil kan verklaren. Het is waarschijnlijk, melden de onderzoekers nog, dat bidden alleen gelovige mensen helpt.
Standaard.be

26-10-2010, 21:25


Yep.

Note: geldt niet voor relaties. :|

26-10-2010, 21:26
Ey ik ga u nu het bewijs tonen dat men àl zijn gebeden moet inhalen.

26-10-2010, 21:27
en principes!

26-10-2010, 21:27


Daar kan ik me wel wat bij voorstellen,niet persé "het bidden tegen vreemdgaan",maar dat als je een relatie als iets moois, "heiligs" ,ziet,dat je iets wat Hij heeft samengebracht niet in gevaar wilt brengen.Alles wat leidt tot een goed of beter huwelijk is alleen maar mooi!

26-10-2010, 21:28

Citaat door karim_be:
Ey ik ga u nu het bewijs tonen dat men àl zijn gebeden moet inhalen.


Wat valt er nou te bewijzen? Ik heb je toch aangegeven dat er meningsverschillen zijn? Heb je wel gelezen wat ik citeerde of..? :/

26-10-2010, 21:28

Citaat door Pi3rce:
en principes!



26-10-2010, 21:31

Citaat door smile1234:
Wat valt er nou te bewijzen? Ik heb je toch aangegeven dat er meningsverschillen zijn? Heb je wel gelezen wat ik citeerde of..? :/

Ik zeg dat de meerderheid van de geleerden daarmee eens is!

Enkel bij de Hanbali geleerden heb je verschillen, maar de Maliki medheb die wij volgen, hebben allemaal die mening.

26-10-2010, 21:32
wanneer je kittelaarsje jeukt is geen ontkomen aan vreemdgaan. Stuur de bitch naar de keuken

26-10-2010, 21:39

Citaat door karim_be:
Ik zeg dat de meerderheid van de geleerden daarmee eens is!

Enkel bij de Hanbali geleerden heb je verschillen, maar de Maliki medheb die wij volgen, hebben allemaal die mening.


Ja, dat citeerde ik ook, of ben je 't weer vergeten. De meerderheid hoeft trouwens niet bij het rechte eind te hebben.

Ik volg geen specifieke madhab hoor. In feite volg ik onbewust meer de Hanbali madhab.

26-10-2010, 21:40
O wat ben je geweldig Smile!

26-10-2010, 21:41

Citaat door smile1234:
Ja, dat citeerde ik ook, of ben je 't weer vergeten. De meerderheid hoeft trouwens niet bij het rechte eind te hebben.

Ik volg geen specifieke madhab hoor. In feite volg ik onbewust meer de Hanbali madhab.

Of je kan ook je begeertes volgen..

Maar het komt er wel op neer dat men ze moét inhalen, hier zijn immers bewijzen voor als je goed leest (zie nlse site)
Maar over het niet inhalen zijn géén bewijzen!

26-10-2010, 21:48



Citaat door hallallove:
Ik heb x begrepen, maar dit is via via he. Dat als je strax tegenover Allah staat er gekeken wordt naar je verplichte gebeden, als je daarin tekort schiet dan kijkt men naar de vrijwillige etc. Zoiets, moehiem wat is daar ook van waar? Helemaal offtopic, maar ben nu wel benieuwd geworden en waar kunnen we lezen waar karim het over heeft?

Overigens is het altijd Allahwoe3lam.

Check PM en lees aandachtig de nlse site.

26-10-2010, 21:49
Zélfs als je het onbewust laat moet je het inhalen, laat staan als het bewust is!

26-10-2010, 21:53

Citaat door karim_be:
Of je kan ook je begeertes volgen..

Maar het komt er wel op neer dat men ze moét inhalen, hier zijn immers bewijzen voor als je goed leest (zie nlse site)
Maar over het niet inhalen zijn géén bewijzen!


Nee, geen begeertes. Anders zat ik in een andere wereld.

Volgens de 'Standing Committee for Issuing Fatwas' heeft het geen zin om te inhalen. Ook zij komen met argumenten die gebaseerd zijn op de ahadeeth.

Pagina's : [1] 2 3 4