oem.imraan
15-10-2010, 18:14
Gebaseerd op het werk van Shaikh Naasir al ‘Aql
De 'Aqeedah heeft twee fundamentele bronnen :
1: Het Boek van Allaah Subhaanahu Ta’aala
2: De authenthieke Soennah van de Boodschapper salallaahu ‘aleyhi was sallam
En de Idjmaa’ (concensus) van de Salaf us Saalih (Vrome Voorgangers): Een bron
gebaseerd op het Boek en de Sunnah. 2
Wat betreft de onaangetaste Fitrah (natuurlijke aanleg) en de zuivere en correcte ‘Aql
(intellect) deze komen overeen met het Boek en de Soennah en zijn ertoe instaat om
op de algemene principes van de Geloofsleer uit te komen maar niet tot de details
ervan. Dus de zuivere en correcte ‘Aql en Fitrah, bevestigen het bestaan van Allaah
en dat Hij de Allergrootste is en dat het van essentieel belang is om Hem te
gehoorzamen en om Hem te aanbidden, en dat Hij Eigenschappen heeft van
Grootsheid en Majesteitelijkheid. Zo ook, beseft de zuivere ‘Aql en de onaangetaste
Fitrah de noodzaak voor het bestaan van Profeten en het zenden van de
Boodschappers, en dat er een Wederopstanding moet zijn en een ter
verantwoordingroeping over de daden, etc. Dit alles is in de algemene,
oppervlakkige zin, zonder de specifieke aspecten en details.
Maar wat betreft andere zaken en de rest van de zaken van al Ghayb (het Ongeziene),
dan is er géén andere manier om erover te weten te komen in detail, behalve dmv de
Openbaring (het Boek en de Soennah), anders zou het niet tot het Ongeziene behoren.
En tegenstrijdigheid tussen een duidelijke tekst afkomstig uit het Boek en de
Soennah en tussen de zuivere en correcte ‘Aql is niet denkbaar en is in feite een
onmogelijkheid. En dus wanneer er een schijnbare tegenstrijdigheid is tussen de
twee, dan wordt er voorrang verleend aan de Openbaring en is deze de bepalende 3
aangezien deze afkomstig is van degene die onfeilbaar is (m.a.w. de Profeet salallaahu
‘aleyhi was sallam), terwijl de ‘Aql (het intellect) van een persoon niet onfeilbaar is.
Voorzeker de ‘Aql (intellect) is de tekortkomende perceptie van mensen, en is niet
veilig gesteld voor misvattingen, fouten, vergeetachtigheid, begeertes, onwetendheid
en onvermogen – en dus is het zeer zeker tekortschietend.
De 'Aqeedah heeft twee fundamentele bronnen :
1: Het Boek van Allaah Subhaanahu Ta’aala
2: De authenthieke Soennah van de Boodschapper salallaahu ‘aleyhi was sallam
En de Idjmaa’ (concensus) van de Salaf us Saalih (Vrome Voorgangers): Een bron
gebaseerd op het Boek en de Sunnah. 2
Wat betreft de onaangetaste Fitrah (natuurlijke aanleg) en de zuivere en correcte ‘Aql
(intellect) deze komen overeen met het Boek en de Soennah en zijn ertoe instaat om
op de algemene principes van de Geloofsleer uit te komen maar niet tot de details
ervan. Dus de zuivere en correcte ‘Aql en Fitrah, bevestigen het bestaan van Allaah
en dat Hij de Allergrootste is en dat het van essentieel belang is om Hem te
gehoorzamen en om Hem te aanbidden, en dat Hij Eigenschappen heeft van
Grootsheid en Majesteitelijkheid. Zo ook, beseft de zuivere ‘Aql en de onaangetaste
Fitrah de noodzaak voor het bestaan van Profeten en het zenden van de
Boodschappers, en dat er een Wederopstanding moet zijn en een ter
verantwoordingroeping over de daden, etc. Dit alles is in de algemene,
oppervlakkige zin, zonder de specifieke aspecten en details.
Maar wat betreft andere zaken en de rest van de zaken van al Ghayb (het Ongeziene),
dan is er géén andere manier om erover te weten te komen in detail, behalve dmv de
Openbaring (het Boek en de Soennah), anders zou het niet tot het Ongeziene behoren.
En tegenstrijdigheid tussen een duidelijke tekst afkomstig uit het Boek en de
Soennah en tussen de zuivere en correcte ‘Aql is niet denkbaar en is in feite een
onmogelijkheid. En dus wanneer er een schijnbare tegenstrijdigheid is tussen de
twee, dan wordt er voorrang verleend aan de Openbaring en is deze de bepalende 3
aangezien deze afkomstig is van degene die onfeilbaar is (m.a.w. de Profeet salallaahu
‘aleyhi was sallam), terwijl de ‘Aql (het intellect) van een persoon niet onfeilbaar is.
Voorzeker de ‘Aql (intellect) is de tekortkomende perceptie van mensen, en is niet
veilig gesteld voor misvattingen, fouten, vergeetachtigheid, begeertes, onwetendheid
en onvermogen – en dus is het zeer zeker tekortschietend.