Bekijk volle/desktop versie : advies nodig van imaams



10-10-2010, 21:18
salaam allemaal
ik wilde vragen van als je voor de nl wet wilt scheiden door bepaalde redenen en je hebt geen marokaanse trouwakte en geen bruidsschat gedaan noch gegeven. mag je dan stoppen aangezien heet niet klopt en geen goed gevoel en alles mis loopt en obstakels. klopt het dat een vrouw dan de geur van jenna niet ruikt als ze nu stopt voor de nl wet of wordt dit niet gezien als een scheiding of hoe zit dat.

graag advies en een oplossing aub.

10-10-2010, 21:21


wow als je wilt scheiden dat je dan de geur van jenah niet zal ruiken lijkt me wel een hele harde uitspraak.

10-10-2010, 21:26
daarom dat wilde ik ook wel weten of dat wel waar is

10-10-2010, 23:11
Nee dat is echt onzin, de geur van djenna ruiken vrouwen niet die zich kleden en nog naakt zijn.. Of mannen die geen natuurlijke jaloezie bezitten, dus alles toestaan wat hun vrouwen dragen en er niets van zeggen sterker nog ze willen het en pronken er juist mee..

Een vrouw mag scheiding aanvragen tuurlijk netzoals een man dat mag , wat dat betreft zit er geen onderscheidt in een man en vrouw..

Wel moet er eerst alles aangedaan worden, en een 'rechter' van beide kanten.. Dus een mannelijke familielid van jou (vader??) en een van zijn kant.. Indien jullie er niet uitkomen is een uitweg wal hamdolilah heeft Allah scheiden toegestaan alhoewel Hij het haat..

Maar ik lees dus net dat jullie nog geen feest en geen bruidschat heeft gegeven etc etc.. Als het niet goed voelt en je merkt ook dat het niet goed is dan moet je doen wat jou het beste lijkt, je bent oud genoeg om te trouwen dus je zult ook wel wijs genoeg zijn om de juiste beslissing te nemen insha Allah..

11-10-2010, 00:28


Er moet ten eerste uitgezocht worden of het huwelijk wel geldig is.
Want alleen een nederlandse trouwakte is toch niet voldoende?

11-10-2010, 01:26

Citaat door juwayrija:
salaam allemaal
ik wilde vragen van als je voor de nl wet wilt scheiden door bepaalde redenen en je hebt geen marokaanse trouwakte en geen bruidsschat gedaan noch gegeven. mag je dan stoppen aangezien heet niet klopt en geen goed gevoel en alles mis loopt en obstakels. klopt het dat een vrouw dan de geur van jenna niet ruikt als ze nu stopt voor de nl wet of wordt dit niet gezien als een scheiding of hoe zit dat.

graag advies en een oplossing aub.


Jij was dus niet getrouwd. (Althans niet halal)

11-10-2010, 10:52
Zoals zonnetje zegt je moet eerst even onderzoeken of je wel getrouwd was geweest..

Getuige, voogd en bruidschat maken een islamitische huwelijk geldig..

MAARRRRR ik heb oook nu van een aantal geleerde vernomen dat het niet meer geldig is op papier is nu ook een plicht geworden..
ALLAHU a'lam.

11-10-2010, 12:04

Citaat door Forqaan:
Zoals zonnetje zegt je moet eerst even onderzoeken of je wel getrouwd was geweest..

Getuige, voogd en bruidschat maken een islamitische huwelijk geldig..

MAARRRRR ik heb oook nu van een aantal geleerde vernomen dat het niet meer geldig is op papier is nu ook een plicht geworden..
ALLAHU a'lam.


Het lijkt me sterk dat ze ineens een voorwaarde voor geldigheid gaan toevoegen die er oorspronkelijk niet was...
Ik kan me wel voorstellen dat ze het sterk aanraden in deze tijd, ik snap ook niet waarom iemand het niet op papier zou willen zetten.

11-10-2010, 12:46

Citaat door Zonnetje_78:
Het lijkt me sterk dat ze ineens een voorwaarde voor geldigheid gaan toevoegen die er oorspronkelijk niet was...
Ik kan me wel voorstellen dat ze het sterk aanraden in deze tijd, ik snap ook niet waarom iemand het niet op papier zou willen zetten.



Ja daarom de mensen zijn niet meer zoals vroeger, het kwam ook op iqra.
Ik versta het zelf niet echt, maar toevallig hebben meerdere familie leden (moeder, tantes etc) dit gehoord van een sheikh..

Misschien dat te veel mensen hier misbruik van zijn gaan maken.

Allahu a'lam

En idd dat zou ook echtstupid zijn.