>
>
> Reizen met een mahram
Bekijk volle/desktop versie : Reizen met een mahram
AlMutaqqun
29-08-2004, 20:35
Eén van de manieren waarop de islam vrouwen beschermt is dat het een vrouw vereist om met een mahram te reizen om haar te beschermen tegen degenen die slechte intenties hebben en om haar te helpen vanwege haar zwakheid bij het onder ogen komen van de lastige beproevingen van het reizen. Het is voor een vrouw niet toegestaan om zonder een mahram te reizen vanwege de hadith overgeleverd door Ibn ‘Abbas (radiAllahu anhu), die vertelde dat de Profeet (sallAllahu alaihi wa salaam) zei: “Een vrouw zou absoluut niet moeten reizen tenzij ze een mahram bij zich heeft.” Een man stond op en zei: “O Boodschapper van Allah, ik ben aangemeld voor die-en-die militaire veldtocht en mijn vrouw heeft zich opgesteld voor de Hadj.” Hij zei: “Ga en verricht de Hadj met je vrouw.” (al-Bukhkari, al-Fath 3006)
Wat aangeeft dat een mahram verplicht is, is het feit dat de Profeet (sallAllahu alaihi wa salaam) deze man opdroeg om het idee van jihad (bij deze gelegenheid) op te geven, ook al had hij zich aangemeld voor een veldtocht en reisde zijn vrouw voor aanbidding en niet om enige onbelangrijke of verdachte reden. Ondanks dit alles droeg hij hem op om de Hadj te gaan verrichten met zijn vrouw.
De ulamaa’ hebben vijf voorwaarden opgesteld voor een persoon als mahram kan worden beschouwd. Hij moet man, moslim en volwassen zijn, hij moet gezond verstand hebben en hij moet een familielid zijn met wie het huwelijk definitief verboden is zoals een vader, broeder, oom van vaderskant, oom van moederskant, schoonvader, man van de moeder of broer door radaa’ah (borstvoeding) enz. (in tegenstelling tot familieleden met wie het huwelijk tijdelijk verboden is zoals de man van een zus, de man van een tante van vaderskant, de man van een tante van moederskant).
En Allah weet het het beste
Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid
AlMutaqqun
29-08-2004, 20:37
Sommige geleerden denken dat reizen gedefinieerd wordt door een afstand tussen 81 en 83 km of meer. Sommige denken dat reizen gedefinieerd wordt door ‘urf (plaatselijke gewoonte), dus reizen is wat gewoonlijk als reizen beschouwd wordt, zelfs als het tot een nabije plaats is, en wat niet als reizen wordt beschouwd (wat niet reizen genoemd wordt), is niet reizen. Dit was de mening die de voorkeur kreeg van Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah (rahimuAllah) en het is correcter vanuit het standpunt van het bewijsmateriaal (dalil) maar het is moeilijk toe te passen omdat de ene persoon een tocht als reizen kan beschouwen terwijl een ander dat niet doet. De definitie gebaseerd op afstand is nauwkeuriger en is duidelijker voor mensen. Als men het er over eens is dat een tocht als reizen telt, gebaseerd op zowel afstand als ‘urf, is een discussie niet nodig. Als er een verschil is tussen afstand en ‘urf, zou men in overeenstemming moeten handelen met wat aan de veilige kant is.
I’laam al-Musaafireen bi Ba’d Aadaab wa Ahkaam al-Safar wa maa yakhuss al-Mallaaheen al-Jawwiyyeen door Shaykh Muhammad ibn Saalih al-‘Uthaymeen, p. 5
Juwairiyah
29-08-2004, 21:15
Assalaamoe Alaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuhu,
de Lezer zij gegroet.
Een kleine toevoeging aan dit onderwerp inshaAllah.
Het is voor een Moslima niet toegestaan om een reis te maken zonder mahram.
De Boodschapper van Allah Salla Allahu 3alaihi wa Salam heeft het volgende gezegd: “Het is niet toegestaan voor de vrouw die gelooft in Allah en de Laatste Dag om een eendaags afstand te reizen zonder de aanwezigheid van een mahram.”
(overgeleverd door Mouslim, 2/977)
Wanneer een vrouw zonder mahram reist, bemoedigt dit de corrupte mensen om op haar te azen vanwege haar zwakheid; haar eer zal minstens worden geschaad.
Dit verbod is ook van toepassing op een vrouw die per vliegtuig reist, ook als –zoals vaak wordt beweerd – de ene mahram haar brengt en de andere mahram haar ontmoet op de plaats van bestemming. Wie gaat er tijdens de reis naast haar zitten? Wat als technische problemen het vliegtuig doet afwijken naar een ander vliegveld, of als de vlucht is geannuleerd? Wat als…? Er zijn te veel verhalen over zaken die verkeerd gingen.
Om iemand als mahram te beschouwen, moet hij voldoen aan vier voorwaarden: hij moet een Moslim zijn, over de leeftijd van puberteit zijn, bij volle verstand zijn, en man zijn.
Abu Sa'eed al-Khudri zei: "De Boodschapper van Allah Salla Allahu 3alaihi wa Salam heeft gezegd: 'Geen vrouw die gelooft in Allah en de Laatste Dag zou een reis van drie dagen of meer alleen moeten reizen, tenzij haar vader, zoon, man, broer of andere mahram met haar is."
(overgeleverd door Mouslim, 2/977 )
Ou7iboukoum fi Laaha Ta3alaa oua fi Amani Laah,
Wa Alaikum Salaam wa Rahmatullahi wa Barakatuhu,
Oeghtkoum Juwairiyah
BaNdEd_EsSiE
30-08-2004, 12:52
Dus als iets onder de 83 km mag het wel???
En als je door je pa gebracht wordt naar het vliegveld...3 uurtjes alleen in de vliegtuig..en dan wordt je opgehaald door je oom...het is dan toch niet zo lang....ik bedoel over 83 km deed men vroeger wel wat langer zou dat ook geen effect of een reden zijn waarom men dan juist wel met mahram moest reizen
wa Allahoe a3lam
geenbeltegoed
30-08-2004, 18:53
Citaat:
Origineel gepost door AlMutaqqun
Sommige geleerden denken dat reizen gedefinieerd wordt door een afstand tussen 81 en 83 km of meer. Sommige denken dat reizen gedefinieerd wordt door ‘urf (plaatselijke gewoonte), dus reizen is wat gewoonlijk als reizen beschouwd wordt, zelfs als het tot een nabije plaats is, en wat niet als reizen wordt beschouwd (wat niet reizen genoemd wordt), is niet reizen. Dit was de mening die de voorkeur kreeg van Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah (rahimuAllah) en het is correcter vanuit het standpunt van het bewijsmateriaal (dalil) maar het is moeilijk toe te passen omdat de ene persoon een tocht als reizen kan beschouwen terwijl een ander dat niet doet. De definitie gebaseerd op afstand is nauwkeuriger en is duidelijker voor mensen. Als men het er over eens is dat een tocht als reizen telt, gebaseerd op zowel afstand als ‘urf, is een discussie niet nodig. Als er een verschil is tussen afstand en ‘urf, zou men in overeenstemming moeten handelen met wat aan de veilige kant is.
I’laam al-Musaafireen bi Ba’d Aadaab wa Ahkaam al-Safar wa maa yakhuss al-Mallaaheen al-Jawwiyyeen door Shaykh Muhammad ibn Saalih al-‘Uthaymeen, p. 5
[/B]
A7sanna Allahoe Iliakie...
Djazaakum Allahu Alfa Gairan wa Djazaakum Allahu Fil Djannat Alfirdaus yaa ayouha Almuslimien Amien yaa Rabi Al3alamien
taalibah
09-02-2007, 15:39
assalaam 'alaykoem
up.
wassalaam 'alaykoem
taalibah
09-02-2007, 17:12
insha Allah ougti
wassalaam 'alaykoem
Baraka llahoe fikie ougtie
Privacy |
Cookies©2000-2024 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.