Bekijk volle/desktop versie : Studie Met een VWO-diploma een HBO-studie gaan volgen.



08-10-2010, 15:04
Wie heeft daar weleens over nagedacht? Wie is het van plan? En wie heeft dit ook daadwerkelijk gedaan?

En waarom?

Ik ben zelf zo hard aan het twijfelen of ik naar de Universiteit wil of dat ik een HBO-opleiding wil gaan doen.

08-10-2010, 15:07



Citaat door VITANI:
Wie heeft daar weleens over nagedacht? Wie is het van plan? En wie heeft dit ook daadwerkelijk gedaan?

En waarom?

Ik ben zelf zo hard aan het twijfelen of ik naar de Universiteit wil of dat ik een HBO-opleiding wil gaan doen.



Dat komt zeker voor, toen ik nog op de Hoge School werkte had je studenten die hun vwo hadden gedaan, je moet doen waar je het meeste voldoening uithaalt, niet omdat van je verwacht wordt dat je de Uni gaat doen

08-10-2010, 15:24
Zo zonde, waarom twijfel je dan eigenlijk?

08-10-2010, 15:36

Citaat door Freaky_moi:
Zo zonde, waarom twijfel je dan eigenlijk?


Nou eigenlijk is het al heel duidelijk dat ik HBO wil gaan doen. Maar zoals jij zijn er zo veel mensen die tegen mij zeggen '' zo zonde ''.
Ik weet zelf ook wel dat het niet zonde is.
Het is gewoon overduidelijk dat een HBO studie meer iets voor mij is, en dat dat is wat ik wil.

Maar toch twijfel ik, strange he!

08-10-2010, 15:43



Citaat door Freaky_moi:
Zo zonde, waarom twijfel je dan eigenlijk?



hoezo is dat altijd zonde? Ik heb dat nooit begrepen als ze op de HBO een vak heeft gevonden die meer op haar aansluit dan zie ik niet in waarom dat meteen afgedaan wordt als zonde

08-10-2010, 15:51
Je moet doen wat jou het beste lijkt niet naar andere mensen luisteren

08-10-2010, 21:05
HBO is heel beroepsgericht en WO is heel theoretisch, wetenschappelijk en methodologisch. Ik heb HBO afgerond en ben nu mijn Master WO aan het afronden. Ik zie nu dat HBO heeeel handig is geweest. De kennis die een HBO er heeft is op bepaalde vlakken niet te vergelijken met die van een WO-er namelijk. Ik zou als ik jou was, eerst HBO doen en daarna zie je wel hoe en wat verder. Je kan ook alsnog na je propedeuse doorstromen richting WO.

08-10-2010, 23:03

Citaat door VITANI:
Wie heeft daar weleens over nagedacht? Wie is het van plan? En wie heeft dit ook daadwerkelijk gedaan?

En waarom?

Ik ben zelf zo hard aan het twijfelen of ik naar de Universiteit wil of dat ik een HBO-opleiding wil gaan doen.


Je moet eerst gaan kijken wat voor opleiding je wilt gaan doen of in ieder geval welke richting je op wilt gaan. Daarna kun je pas kijken wat de mogelijkheden zijn op HBO en WO niveau.

Grote verschil is dat universitaite opleidingen vaak alleen maar theoretisch zijn waarbij HBO opleidingen veel meer praktijkgericht zijn en waar je ook stages gaat lopen. Je moet maar kijken in hoeverre je zelf denkt om op WO te studeren. Persoonlijk zou ik dat als eerste keus openhouden.

08-10-2010, 23:18
Ben je er al uit wat voor beroep je wil gaan uitoefenen? Zoek daar de best mogelijke studie bij!

En niets aantrekken van wat andere mensen zeggen...

09-10-2010, 19:26
Ik vind twee opleidingen leuk.
Bedrijfseconomie en Media en Entertainment Management.
Maar als ik MEM wil gaan doen, wil ik 'm in leeuwarden gaan doen, maar ik woon in Den Haag. Dus dat is heel lastig. Vanwege de afstand alleen zou ik 'm alweer niet willen doen. Bedrijfseconomie kan ik gewoon op de Haagse Hoge School doen, maar de mensen die daar rondlopen blegh.

Ik weet eigenlijk bijna zeker dat ik HBO wil gaan doen, omdat een WO-opleiding gewoonweg niet bij mij past. Zoals nikita87 al zegt: WO is heel theoretisch, wetenschappelijk en methodologisch. Gewoonweg niets voor mij!

09-10-2010, 21:22
Mijn broer heeft VWO gehaald maar doet nu HBO en ik heb ook gedacht aan het HBO maar dat was niet voor lang omdat een andere opleiding veel beter bij me paste dan de opleiding die ik wilde doen op het HBO. Maar ik zou zeggen doe gwn wat je leuk vind en denk niet aan anderen. Ik heb zelf ook vwo gedaan en ik had als profiel N&G en omdat ik psychologie wilde gaan doen kreeg ik ook van iedereen te horen dat het zonde was en dat ik geneeskunde moest gaan doen. Maar ik heb toch gekozen voor psychologie omdat ik dat leuk vind. Uiteindelijk studeer je voor jezelf en niet voor anderen.

09-10-2010, 21:29

Citaat door VITANI:
Ik vind twee opleidingen leuk.
Bedrijfseconomie en Media en Entertainment Management.
Maar als ik MEM wil gaan doen, wil ik 'm in leeuwarden gaan doen, maar ik woon in Den Haag. Dus dat is heel lastig. Vanwege de afstand alleen zou ik 'm alweer niet willen doen. Bedrijfseconomie kan ik gewoon op de Haagse Hoge School doen, maar de mensen die daar rondlopen blegh.

Ik weet eigenlijk bijna zeker dat ik HBO wil gaan doen, omdat een WO-opleiding gewoonweg niet bij mij past. Zoals nikita87 al zegt: WO is heel theoretisch, wetenschappelijk en methodologisch. Gewoonweg niets voor mij!


Ja lief, je moet kiezen waar je hard blij ligt. Als ik terug zou mogen in de tijd, zou als alsnog hbo hebben gedaan. Je leert daar ook enorm veel, juist omdat het beroeps/praktijkgericht is. Je kan na je HBO altijd nog doorstromen naar de WO voor een Master.

Ik heb trouwens ook HBO BEdrijseconomie gedaan en al afgerond. TOP opleiding wel pittig, maar ik garandeer je...je komt altijd en overal aan het werk!!!

13-10-2010, 17:00



Citaat door elTahar:
hoezo is dat altijd zonde? Ik heb dat nooit begrepen als ze op de HBO een vak heeft gevonden die meer op haar aansluit dan zie ik niet in waarom dat meteen afgedaan wordt als zonde

Oke het is niet zonde, maar het is (wat betreft sommige opleidingen) niet handig, want met een WO opleiding heb je meer kansen.
Ook zijn bij sommige functies de salarissen verschillend, omdat de één op een hoger niveau de opleiding heeft genoten dan de ander.


Maar goed zoals vele zeggen, TS doe wat je denkt dat jou gelukkig zal maken.

13-10-2010, 19:04
Dat is kan. Soms pakt een HBO studie zelfs beter uit dan een WO studie.

17-10-2010, 13:19

Citaat door VITANI:
Wie heeft daar weleens over nagedacht? Wie is het van plan? En wie heeft dit ook daadwerkelijk gedaan?

En waarom?

Ik ben zelf zo hard aan het twijfelen of ik naar de Universiteit wil of dat ik een HBO-opleiding wil gaan doen.



Assalaamou 3alaikoum,

Ik zou echt heel goed erover nadenken over het feit dat jij met een VWO diploma een HBO opleiding wilt volgen. Ik zit met het volgende probleem:

De havo-NT heb ik met gemak afgerond en me eerst jaar hbo heb ik een beetje georienteerd, ik heb in 1 jaar 2 opleidingen gekeken en het beviel me niet. Vervolgens heb ik 2de jaar (dat ik hbo doe) een definitieve keuze gemaakt.

Nadat ik in de 2de/3de jaar(behoorlijk vertraging opgelopen door motivatie problemen, inzet en geen ambities meer, maar kon het wel aan) kwam ik eracht dat hbo helemaaal niets voor me is. Toen ben ik verder gaan kijken op de uni en het beviel met uitstekend. Ik heb met allochtoonse docenten overgehad en ook de studenten die van de hbo-P naar de uni zijn gegaan. Na lange tijd in onzekerheid gezeten en helemaal geen zin had in dat projecten van de hbo heb ik alles op een rijtje gezet. Toen bleek dat er enorm veel kansen zijn voor een afgestudeerde op de masters bij een universiteit dan een hbo'r, met name mijn achtergrond praktiseerde moslim met baard en al , alhamduliellaah. Maar veel mensen gaan de fout in door te zeggen dat ze na de hbo gemakkelijk Uni kunnen doen. Maar ze vergeten dat het niet makkelijk en simpel aansluit. Bovendien kan je maar de studie volgen die je op de hbo heb gevolgs met een zware doorschakeljaar(meestal 1 jaar).

Ook zat te kijken dat ik opnieuw zou willen beginnen bij TU(technische universiteit deft of eindhoven), maar aangezien ik al behoorlijk wat studiefinanciering heb opgebruikt en nog is financiel erg krap zat/zit, alhamduliellaah, is het voor mij het beste om hbo rustig af te maken en ondertussen te werken op hbo niveau en dan ondertussen 2 dagen te kunnen studeren bij een uni, dat kan uitlopen tot 5 jaar studeren (fulltime is het 2 jaar + 1 jaar schakeljaar, maar schakeljaar kan je al tijdens je hbo opleiding doen).

Grote verschillen is namelijk dat hbo'rs niets anders doen dan het problematiek die de masters of phd afgesturdeerde shebben ontworpen en dat je daar een keuze analyse maakt. En qua wetenschappelijk hoek wordt er weinig aangedaan met name wiskunde en natuurkunde vakken ligt ver onder de niveau, terwijl projecten en andere vormen die je veel in het bedrijfsleven tegen komt, zoals presenteren en dat er ook behoorlijk wat vakken zitten dat ej samen moet werken en moet presenteren. En ook veel onnodige vakken zitten erbij, wat je totaaal niets aanheb. HBO wordt wel de nieuwe MBO genoemd, terwijl TU aan het verbeteren is om juist de lakse studenten te weren om maar ver afstand te houden van de TU, om zo geen misbruik op hun naam te maken

Ook zitten er jongens die van het vwo zijn gekomen bij in de klas voor keuze om hbo te kiezen. En ook zitten er studenten die het druk van TU niet aankonden en zo hbo (als enige keus) hebben gekozen.

Maar persoonlijk zou je het beste op een rijtje moeten zetten wat voor jouw het beste en handigste is. Als ik in een tijd bevond waarin ik net me VWO diploma behaalde zou ik zonder enige twijfel de uni hebben gekozen.

Het beste is ook dat je eerst een hele goede keuze maakt, mijn advies is ook begin niet met studeren voordat je een goede keuze hebt gemaakt. En het beste is dat je met studenten praat en niet met docenten, want die maken alleen maar reklame. OP de universiteit heb je wel goede docenten die rechtvaardig en jouw serieus nemenmet je probleem. Maar hbo is maar meer geld binnen halen, vandaar dat de grootste uitval studenten bij hbo en mbo zitten.

Moge allaah je beschermen en jouw incha allaah zowel hier als de eeuwige leven het goede schenken onder de leiding van allaah soub7annahou wata3ala.

Wasalaam Alaikoem