Bekijk volle/desktop versie : Wie kan men het beste huwen?



02-10-2010, 23:45
Een aantal ahaadeeth van de Profeet sallalahu alayhi wa salam over met wie men het beste kan trouwen.

Trouwen kan om vier redenen
De Boodschapper van Allah (sallalahu alayhi wa salam) zei: “Een vrouw kan om vier redenen getrouwd worden: haar eigendommen, afstamming, schoonheid en haar geloof.

Jullie kunnen het beste om haar geloof trouwen, anders zijn jullie verloren.” (Overgeleverd door: Boekhari, Muslim)

Trouwen met een gelovige vrouw
De Boodschapper van Allah (sallalahu alayhi wa salam) zei:
“Trouw niet omwille de schoonheid van een vrouw, het kan zijn dat haar schoonheid (vanwege arrogantie) haar vernedert. Trouw niet omwille van haar rijkdom: het kan zijn dat zij brutaal wordt vanwege haar rijkdom. Trouw omwille (de standvastigheid) van haar geloof. Ik zweer bij Allah een gelovige slavin met een afgesneden neus en een gat in haar oor is beter.” (overgeleverd door Tirmidhi)

Afwijzen van een zondaar
De Boodschapper van Allah (sallalahu alayhi wa salam) zei: “Bij de Ene in Wiens hand mijn ziel is: jullie moeten de hand van de zondaar afwijzen en hem een strenge waarschuwing geven om tot de waarheid terug te komen, anders zal Allah zeker de harten van een paar van jullie tegen de anderen laten keren en jullie vervloeken zoals Hij hen vervloekt heeft.” (Overgeleverd door: At-Tabarani)

Trouwen uit liefde
Djabir b. Abdullah vertelde:
Er kwam een man naar de Boodschapper van Allah (sallalahu alayhi wa salam) en zei: “O gezant van Allah, ik heb een kind dat wees is. Er zijn twee mensen die haar willen huwen, de ene is arm en de andere is rijk, zij wil met de arme trouwen. De Profeet (sallalahu alayhi wa salam) zei: “Er is geen beter huwelijk dan van hen die elkaar lief hebben.”(Kanzoel Oemmaal)

Uit andere overleveringen leren we dat de beste keuze voor het trouwen om het geloof is. We begrijpen dat deze overlevering ook gaat om gelovige mensen die elkaar nog eens lief hebben.

Ahadeeth afkomstig uit ' Huwelijksadviezen van de Profeet'

Wa alaikoum a salaam

03-11-2010, 22:44


Barkallahoefeeki!