Bekijk volle/desktop versie : ’Mohammed at niet meer dan eenmaal per week vlees’



Pagina's : [1] 2 3

30-09-2010, 16:05
’Mohammed at niet meer dan eenmaal per week vlees’



De leren van Rudolf Steiner en de profeet Mohammed vertonen opvallende overeenkomsten waar het gaat over de zorg voor natuur en milieu, ontdekte Hendrik Jan Bakker. De antroposofisch opgevoede islamitische bekeerling heeft een missie: moslims milieubewustzijn bijbrengen.

’Het is mijn missie om Nederlandse moslims milieubewustzijn bij te brengen”, zegt Hendrik Jan Bakker (43). De Haagse islamitische bekeerling, opgegroeid in een antroposofisch milieu, richtte samen met een andere bekeerling en twee geboren moslims in januari de Stichting Groene Moslims op. Hij houdt al twee jaar een website bij met artikelen over de islam en thema’s als duurzaamheid, dierenwelzijn, biologische landbouw en voeding.

Aan milieubewustzijn schort het volgens hem nogal bij zijn islamitische landgenoten. „De meeste moslims zijn hier gekomen als immigranten met weinig scholing. De ouders werken zich kapot, de kinderen gaan studeren en kopen, zodra ze een baan hebben, als eerste een dure auto. Ze laten zich er graag op voorstaan moslim te zijn, maar dat besef gaat niet zo diep dat ze hun verantwoordelijkheid nemen voor de wereld om hen heen.”

Omdat er dus geen reguliere wegen voor zijn, bestelt Bakker cum suis nu een paar keer per jaar zelf een aantal lammeren bij een biologische boer, die vervolgens op islamitische wijze in het slachthuis worden geslacht. „Ik heb dan de vriezer vol met een in grote stukken gesneden heel lam van een kilo of twintig.” Op de website van de groene moslims kunnen belangstellenden zich tot een week voor de slachtdatum inschrijven voor een lam. „De bestelmogelijkheid heb ik nu weer even van de website gehaald”, zegt Bakker, „want er is net vorige week vrijdag geslacht, vijf lammeren. In december zet ik het er weer op, dan wordt er opnieuw geslacht en kan er dus weer worden besteld.”

Op deze manier probeert Bakker met zijn stichting een beetje markt te creëren voor biologisch halal vlees. „Omdat het niet bestaat, zijn we het maar zelf gaan organiseren. Inmiddels hebben we ook contact gelegd met een EKO-gecertificeerde kippenboer. We hebben eenmaal op proef van hem afgenomen. Een van ons kan kippen slachten en dat mochten we op het erf van de boerderij doen.”
Lezend in de Koran en de Hadith -– uitspraken van de profeet die mede de basis vormen voor de sharia, het islamitisch recht – stuitte Bakker opnieuw op overeenkomsten met de antroposofische levensfilosofie. Hij kwam er ’heel mooie’ teksten en voorschriften in tegen over natuur, milieu en dierenwelzijn, die ook in de biologische en biologisch-dynamische landbouw een belangrijke rol spelen. Dat dieren een goede behandeling moeten krijgen bijvoorbeeld, en ruimte en gezond voedsel. Dat plant en dier geen gebruiksvoorwerpen zijn waarmee we naar believen kunnen doen wat we willen, maar door God geschapen wezens die ons respect verdienen.

De rest/bron: http://www.trouw.nl/groen/nieuws/article3229196.ece/_rsquo_Mohammed_at_niet_meer_dan_eenmaal_per_week_ vlees_rsquo__.html?part=1

Site waarover gesproken wordt: http://www.groenemoslims.nl

30-09-2010, 16:29


Heel goed initiatief! Eten en Drinken en Milieu en Natuur zijn ook een onderdeel van het geloof.

Ga zeker de site checken.

30-09-2010, 19:29
Okee ..... das weer eens propaganda van de andere kant om de vlees industrie om zeep te helpen! hahahahahahaha.... Alles is met mate heur, voor moslims maar ook voor niet-gelovigen, zelfs voor kaboutertjes. Gewoon met mate! Waar te voor staat is nimmer goed, behalve tevreden zei mijn mams zaliger altijd! ;-)

30-09-2010, 19:30
Wel raar dat bij de positievere berichten die de Islam in een goed licht zetten niemand wilt posten ...

up !

30-09-2010, 19:35


insha´ Allaah gaat hij het ver schoppen.

30-09-2010, 19:37

Citaat door Fifth:
Wel raar dat bij de positievere berichten die de Islam in een goed licht zetten niemand wilt posten ...

up !



Ik ben toevallig een niemand die iemand is!

30-09-2010, 19:37

Citaat door Fifth:
Wel raar dat bij de positievere berichten die de Islam in een goed licht zetten niemand wilt posten ...

up !



Dat is een geruststelling toch?.
Meestal heeft discussiëren enkel nut als gij het er niet mee eens bent.

30-09-2010, 19:41
Interessant initiatief

30-09-2010, 19:42

Citaat door s0emia:
Dat is een geruststelling toch?.
Meestal heeft discussiëren enkel nut als gij het er niet mee eens bent.



Uit naam van mens ben ik het er ook mee eens! We kunnen echt wel wat minder vlees eten!

30-09-2010, 19:50
Marokkanen zijn echte carnivoren, het is net alsof de motto luidt: zonder vlees leef je niet. Het is juist goed om af en toe helemaal geen vlees te eten, je gaat heus niet dood hoor.

Ik eet liever vis dan vlees en we eten ook vaak vega. Dus wat dat betreft zijn wij thuis wel goed voor het milieu

30-09-2010, 19:52

Citaat door Kendie:
Marokkanen zijn echte carnivoren, het is net alsof de motto luidt: zonder vlees leef je niet. Het is juist goed om af en toe helemaal geen vlees te eten, je gaat heus niet dood hoor.

Ik eet liever vis dan vlees en we eten ook vaak vega. Dus wat dat betreft zijn wij thuis wel goed voor het milieu


zo zijn de ollanders ook heur, carnivoren! Hier thuis zet ik elke week een wisselend maaltje voor. Dan vlees, dan vis, dan vegetarisch, en ze lusten alles.. euhm ik verknal ook wel eens wat heur!

30-09-2010, 19:56

Citaat door oogkleploos:
zo zijn de ollanders ook heur, carnivoren! Hier thuis zet ik elke week een wisselend maaltje voor. Dan vlees, dan vis, dan vegetarisch, en ze lusten alles.. euhm ik verknal ook wel eens wat heur!


Iedereen verknalt wel een keer wat. Hoort erbij




Bedoel je niet; kappen met het slachten van dieren of wat voor manier dan ook?

30-09-2010, 19:59


Lang leve de Vego's!

30-09-2010, 19:59

Citaat door oogkleploos:
zo zijn de ollanders ook heur, carnivoren! Hier thuis zet ik elke week een wisselend maaltje voor. Dan vlees, dan vis, dan vegetarisch, en ze lusten alles.. euhm ik verknal ook wel eens wat heur!



Btw: als je als Marokkaan zijnde weinig vlees eet, kijken sommige je best wel raar aan alsof je van planeet Mars vandaan komt. Laat staand als je vegetarisch bent

30-09-2010, 20:19

Citaat door Kendie:
Btw: als je als Marokkaan zijnde weinig vlees eet, kijken sommige je best wel raar aan alsof je van planeet Mars vandaan komt. Laat staand als je vegetarisch bent


Echt? Ik heb de carnivoren om mij heen (tuuk voornamelijk zoon en mijn lief) al om! hihihi Is het echt zo maf? Moet toegeven dat ik meer marokkaanse mannen dan vrouwen ken in de loop der jaren deur werk! En die zijn nogal euhm... halstarrig! Niet lachen, maar soms deden ze me denken aan All Bundy!

Pagina's : [1] 2 3