Bekijk volle/desktop versie : marokkaans of nl praten tegen je kind

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6

28-09-2010, 21:20
lieve dames

hoe leren jullie je kinderen nederlands en marokkaans ?? mijn dochter praat alleen nederlands ze gaat ook drie dagen naar het kinderdagverblijf ze praat heel goed nederlands en als ik iets in het marokkaans zeg zegt ze meteen neeee tegen mij ik heb t iedee dat ze me wel begrijpt maar niet wil dat ik t tegen haar praat en me schoonouders maken me gek dat ze marokkaans moet leren.me schoonouders vragen steeds wat zegt ze?? trouwens me dochter is 2jaar en 5maanden
groetjessss

28-09-2010, 21:26

Ja, nu ze 2 is zal je er idd wel aan moeten werken. Iig dat ze terug kan antwoorden.

Bij mij is het zo dat ik NL spreek tegen Adam en mijn man arabisch, en hij begrijpt het nu ook allebei

28-09-2010, 21:29
ik probeer ook allebei de talen te spreken maar toch praten we thuis iets meer nederlands denk ik. maar ik blijf t erin hameren.dat marokkaans!

28-09-2010, 21:32
en wat als de een arabisch spreekt en de ander berbers? welke marokkaanse taal hanteer je dan naast het NLds?
Ik vind het maar ingewikkeld, maar wel heel belangrijk dat ze de moedertaal spreken en goed NLds.

28-09-2010, 21:35

Citaat door OumZenY:
en wat als de een arabisch spreekt en de ander berbers? welke marokkaanse taal hanteer je dan naast het NLds?
Ik vind het maar ingewikkeld, maar wel heel belangrijk dat ze de moedertaal spreken en goed NLds.

Ja das een goeie, kies de taal die in de familie wordt gebruikt, en bij ons is dat toevallig arabisch,

28-09-2010, 21:37
Leuke topic.

28-09-2010, 21:38
hier in Belgie gaan kinderen met 2,5 jaar naar school daar zullen ze Nederlands, Frans en engels leren, dus thuis zal ik inchallah arabisch met ze spreken.

28-09-2010, 21:40
ik praat nederlands en arabisch tegen mij dochter

28-09-2010, 21:40
wij praten thuis turks, nederlands en marokkaans...

dan hoor je me dochtertje tegen haar broer: Abi, geef me a3rom??

hoe meer talen hoe beter, kinderen pikken dat heel erg snel op.

28-09-2010, 21:42

Citaat door May_:
hier in Belgie gaan kinderen met 2,5 jaar naar school daar zullen ze Nederlands, Frans en engels leren, dus thuis zal ik inchallah arabisch met ze spreken.

inshallah zal me dochter ook naar school gaan en frans leren en engels
ik woon in brussel

28-09-2010, 21:45

Citaat door SweetSafae:
lieve dames

hoe leren jullie je kinderen nederlands en marokkaans ?? mijn dochter praat alleen nederlands ze gaat ook drie dagen naar het kinderdagverblijf ze praat heel goed nederlands en als ik iets in het marokkaans zeg zegt ze meteen neeee tegen mij ik heb t iedee dat ze me wel begrijpt maar niet wil dat ik t tegen haar praat en me schoonouders maken me gek dat ze marokkaans moet leren.me schoonouders vragen steeds wat zegt ze?? trouwens me dochter is 2jaar en 5maanden
groetjessss

Ik zou gewoon marokkaans tegen haar blijven praten, ook al reageert zij in het nederlands. Als je dit lang genoeg doet, zult ze alles begrijpen wat je tegen haar zegt. Dan is het voor haar alleen een kwestie van zelf toepassen, dat is dan niet zo moelijk als ze alles begrijpt. Dus gewoon koppig marokkaans tegen haar praten, ook al vertikt zij het. En laat je niet gek maken door derden. Probeer wel positief te blijven en niet teveel druk te zetten op je dochtertje. Zolang je haar alle info geeft (door tegen haar te praten) zal ze dit opslaan, of ze dat wilt of niet . Succes ermee!

28-09-2010, 21:46
nederlands?? echt niet

Ik spreek met haar arabisch & dat doe ik bewust al heb ik het zelf veeeel gemakkelyker in het nederlands ik wil niet dat me dochter later zielig tussen de familie & schoonfamilie blyft gapen terwyl hun in het arabisch zwanzen

Nederlands leert ze op school & daar kan ik haar ook mee helpen maar thuis word arabisch gesproken ; geen turks chinees of berbers

28-09-2010, 21:48

Citaat door RomaysaRayyan:
wij praten thuis turks, nederlands en marokkaans...

dan hoor je me dochtertje tegen haar broer: Abi, geef me a3rom??

hoe meer talen hoe beter, kinderen pikken dat heel erg snel op.

Vind dat woordje abi zo grappig. Zeg jij ook abi tegen de broer van je man bv?

28-09-2010, 21:50
Mijn broer die praat in het berbers (riffijns) tegen zijn kinderen, Arabisch vind hij onzin en de vrouw spreekt nl tegen hen.

28-09-2010, 21:54
Het is wetenschappelijk bewezen dat je je kind het beste van zijn/haar eerste 4 levensjaren begint met meerde talen. Het kind kan dit op zo een leeftijd het beste oppakken.

Dus ik zou vooral zeggen: praat zowel Nederlands als Marokkaanse tegen je kind.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6