Bekijk volle/desktop versie : Mijn vliegreis naar Marokko (VERVOLG..)



Pagina's : [1] 2 3 4

27-09-2010, 13:59
Medereizigers..

Natuurlijk is vliegen de meest comfortabele manier om te reizen richting ons vaderland. Daarom is deze vorm van reizen vooral populair bij jonge gezinnen, vrouwen die alleen reizen met hun kroost, wao’ers en de gepensioneerden. Hier en daar zaten er ook wat verloren pubers bij die geen zin hadden om dit jaar met pa en weer 6 weken lang in het bruisende Ben-Tiab door te brengen.

Na vele jaren te moeten zitten tussen kaza-rokende-tandloze dorpsbewoners in het lokale ‘grandcafé, waarbij je de heerlijke aroma’s kunt opsnuiven van elke Mercedes die langs puft. Nippend aan hun kopje thee die ze met 60 andere vliegen moesten delen, en als enige uitzicht van die 6 lange warme weken een druk kruispunt was..

Dan begrijp ik wel dat bij het aanbreken van hun 16e verjaardag voor deze pubers de maat vol is! Na maanden van onderhandelingen tussen puber, vader, moeder, ooms, tantes..en een hoop wikken en wegen hebben deze pubers enige straf vermindering kunnen bedingen. Het vonnis luidde; 3 weken inclusief vlucht en geen enkel recht op cassatie!

Nu heb ik de ouderen in mijn eerste topic wel wat afgebrand.., daar kom ik na deze reis geheel op terug. Want wat had ik met Hadj Mimoun en Hadja Fatima te doen tijdens deze vlucht. Al hun gehaast en hun gestres.. Zaten ze nu 3 uur lang opgescheept tussen 2e en 3e generatie Marokkaanse- Nederlanders die er qua opvoeding werkelijk een zooitje van hebben gemaakt! Ik zag hadj Mimoun echt denken, als dit mijn kinderen waren Allah moge me behoeden!

Kan iemand mij vertellen hoe het zover is gekomen dat kleine kinderen..volbloed Marokkaanse snuiters een heel vliegtuig op ze kop kunnen zetten..??!!

Ik zal jullie meenemen naar een scene die voor mijn ogen plaats heeft gevonden..; Voordat het vliegtuig überhaupt gestart was, gilde Dina al luidkeels door het vliegtuig..'Papa, ik moet plassen'! "Nee.., Dina je bent net geweest antwoord vader heel rustig.." 'Nouuuuu papa, ik moet nu heeeel nodig..ook drukken !!!" Almoehiem elhasma ten top!

Ik dacht OK die vader is echt een doetje of hij wil hier geen scene schoppen.. Maar ze zat nota bene in een straal van een halve meter bij d’r moeder vandaan.. Dus waar bleef die Marokkaanse moederhand die 180 graden om dr kinderlipjes draait totdat die blauw zien.?? Nee hoor, ook die bleef achterwege. Moeder mompelde zoiets van..'Nu niet schat, straks als de gordels af mogen ok?

Say what..?! Hoe bedoel je ok..???!!! Er is daadwerkelijk een dialoog gaande nadat ze ook nog het "P" woord hardop heeft gezegd..?? Zijn we nu zo ver heen dat we in onderhandeling gaan met een kind van 8 jaar..?? Staan we nu op het punt om het vliegverkeer te ontregelen omdat Dina haar behoefte ala minuut moet doen??

Ik stond perplex.. Hadj Mimoun kijkt geërgerd om, en schudde met z'n hoofd.."La Hawla wa la qoewate illa Billah"..

Maar natuurlijk gingen de gordels af, en liep Lala-Dina met dr neusje in de wind als een ware overwinnaar richting toilet. Alatiiiiiiiief, toen ik haar leeftijd had mocht ik het gerust inhouden van Dijon tot aan Marseille. Hopend en biddend dat de benzinemeter van de Mercedes 207 op tijd
richting 0 zou gaan dalen..

Bij het tankstation als een speer richting het toilet! Binnen een paar seconden moest je een inschatting kunnen maken, of je wel of niet zou gaan.. Wanneer er namelijk een lange rij stond, rende je gewoon weer met je volle blaasje terug richting auto. Je vader laten wachten totdat jij uitgebreid ging toiletteren..not in a million years!!

Maar niet bij onze kleine Dina.., haar blaasje was inmiddels weer leeg en ze liep voldaan terug naar haar stoel. Zo.., de piloot mag nu wel zijn werkzaamheden hervatten..zo keek onze Dina.. Ze zat nog geen 2 minuten of ze commandeerde papalief of hij dr DSje en ipod uit dr tasje wilde pakken.

Als een voorgeprogrammeerde robot pakte dr vader haar speeltjes, en deed daar meteen ook wat lekkere versnaperingen bij. Zo, zo..ook nog iets lekkers voor madame als "beloning" voor t feit dat ze 'm ten aanzien van alle reizigers totaal voor schut had gezet.. Met alle respect, maar dit is toch het begin van het einde!

Na 10 minuten te spelen met dr DS, had ze weer wat anders gevonden om dr vlucht wat aangenamer te laten verlopen. Met haar voetmaatje 28, ritmisch en hard tegen de leuning van Hadja Fatima aan te trappen. Na een paar keer dacht ik, wellicht gaat dr moeder er nu wel wat van zeggen.

Maarja, na t eerste incident was het duidelijk dat die kans erg gering zou zijn. Dus besloot ik die rol maar zelf op me te nemen en op het tere zieltje van Dina te trappen.. 'Jonge dame wil je daar even mee ophouden, het is erg storend voor deze mevrouw'. Ze keek me een beetje beduusd aan, maar ze was alles behalve onder de indruk van mijn opmerking.

Paar minuten daarna begon ze de ventilatieknoppen aan en uit te draaien, het bijzettafeltje heen en weer te rammen, het raampje open en dicht te klappen.

Almoehiem, multitasking zoals je nooit eerder had gezien. Toen begon broertje Mounir te krijsen omdat hij nu bij t raam wilde zitten.. De gehele reis hebben ze samen met 10-tallen andere kinderen heen en weer gerend, krijsend, rollend over de vloer..

Op zulke momenten kan ik alleen maar denken, lang leven de opvoeding van onze ouders!!

27-09-2010, 14:19


heel bekend hahah.

27-09-2010, 14:58
Samantha..

Tussen al het Marokkaanse geroezemoes, zag ik 1 verdwaald blank Nederlands meisje zitten.. En als ik zeg NL- meisje, dan bedoel ik niet Anne-Feikje, Milou, Bloem, Fleur, Noortje of de Liselotjes van de Nederlandse bevolking. Neeeeee, je kent ze wel.., volslanke Hollandse meiden met aan hun nek een naambordje met Amanda, Samantha, Priscilla, Sharissa, Wendy, Mandy of Sandy..als het maar op een 'A' of ‘Y’ eindigt. Degene die vaak zeggen:" Ik ben écht in het verkeerde land geboren"

Date elk exemplaar uit de ‘United Colors of Benneton’ affiche..Maar keert desondanks toch altijd terug bij die ene foute Mocro, waarbij ze zelfs toestemming moet vragen wanneer ze naar de Dirk mag..
Op mindere dagen laat hij haar alle hoeken van de kamer zien..

Maar dat mag de pret nooit drukken. Gaat op zaterdagavond geregeld met dr Marokkaanse vriendinnen naar bruiloften, hijst zich zelfs voor die gelegenheid in een taksita die vaak ook nog veeeel te kort zijn. Al hebben haar vriendinnen haar tot in de detail als een Marokkaanse gestyled, valt ze meskiena toch al vanaf een kilometer afstand door de mand. It's the walk..

Want ondanks die elegante takshita, tasje, pumps etc loopt ze er toch bij alsof ze in t Zuiderpark Bo aan t uitlaten is. Op haar vrije zondag gaat ze met pa en moe naar Beverwijk. Houd van Marokkaans/Turks/ Surinaams eten.., sowieso van heeel veel eten. Want wat je moeder ook maakt het is altijd.."mmmmm heerlijk zeg..!" Natuurlijk is het mmmmm heerlijk, mijn moeder maakt namelijk gebruik van haar gasfornuis en gek genoeg, zo af en toe ook van haar oventje.. Iets anders dan die kant en klaarmaaltijden van de AH of die familiezak patat van de chinees die jouw moeder dagelijks haalt. Maar dat zeg je natuurlijk niet..

Tijdens de ramadan gaan deze Hollandse meiden tot het uiterste. Ze gaan zo ver dat ze zelfs een paar dagen mee vasten..
'Ik wil gewoon voelen wat jullie ook voelen..' Ja, ja..Ze3ma.. Je ouders denken "masha allah, als ze moslima wordt krijgen jullie zoveel hasanats." Maar Samantha heeft een dubbele agenda, en kan alleen maar denken aan al het lekkers wat tijdens de iftar wordt uitgestald.
Kortom zo’n soort NL-meisje bedoel ik..

Ik zag het hele plaatje al helemaal voor me.. Na jaren zeuren mocht ze eindelijk mee naar Almagrib. Als je goed keek zag je nog net op haar stevige karnemelkkleurige bovenarm een kleine tatoo. Die ze nu natuurlijk keurig bedekt had met een 3kwart mouwtje. Ja.., ze moeten in arrif niet denken dat Latifa en Warda een takroesath uit Hollanda hebben meegenomen.

Natuurlijk kent ze inmiddels alle in’s en out’s de does and dont’s van de Marokkaanse cultuur, maar voordat ze het vliegtuig instapte heeft ze naar alle waarschijnlijkheid nog een kleine opfris cursus gehad.
"Die oom Hamid die ons straks van 't vliegveld komt halen..is écht een viezzerik, al doet ie aardig blijf uit z'n buurt!" en oh ja.. "Als we een keertje bij me oma blijven slapen moet je in de nacht niet in die gasten kamer komen..,daar woont Aicha Kandisa..écht!"

Almoehiem dé tips die je je Hollandse vriendin altijd mee moet geven! Hmm, ik ben erg benieuwd wat deze polder griet van ons Marokko gaat zien. Welke reisverhalen neemt ze mee naar huis..?? En zullen haar vriendinnen haar het échte Marokko laten zien..?? Ik vrees van niet.

Gewoon de hotspots van 2010..lekker bakken op het strand, zwemmen in Smir-park, hangen in de Mc Donalds, Pizza eten bij Victoria, wat boodschapjes halen in de Marjan en ’s avonds lekker wat drinken in Cafe de Molen.. Denk dat Samantha zich kostelijk zal vermaken, net A'dam-Oost maar dan met een lekker temperatuurtje.

‘Onze tijd’..

In mijn tijd kreeg ik ook vaak vakantie aanvragen.. Maar ik heb ze allemaal moeten teleurstellen. Er waren toen nog geen 'hotspots' voor de jeugd. Dan zei ik maar.. "Nee, joh we gaan vaak weg op visite naar familie dat ga je écht zo saai vinden".. Of "mijn vader heeft een "zonallergie" dus we gaan niet zo vaak naar het strand.."

Maarja, onze vakantie was eigenlijk ook niet meer dan een grote familie reünie. Die 6 weken moesten zo efficiënt mogelijk worden benut, om kris kras door heel Marokko alle ooms en tantes op te kunnen zoeken. Eerst naar Oma in Oujda.., opa in Fes..tantes in Meknes etc..

Natuurlijk gingen we wel naar de 50+ bezienswaardigheden: Moulay ya3koub, 3ien allah, Ifran, lammetje slachten in één of andere amrabeth, Sidi Harazem..etc. Deze locaties heb je als puber na 10 minuten wel gezien.. In gevecht om een emmertje water dat uit een bron kwam vond ik not so cool! Alhoewel het erg goed scheen te werken op ‘n eventuele ‘slapende’ nieraandoening..

Al voelde je je zo gezond als een vis..na het drinken van het water kwamen de nierstenen meteen en gegarandeerd opgang..! Deze redenering heb ik nooit begrepen. Waarom zou je dan überhaupt een slokje nemen van dit extreme goedje?

Je gaat toch ook niet bij een slapende vulkaan even ondergronds een raketje afwerpen. Met iemand een zakdoekje delen die open TBC heeft.. “We nemen meteen de proef op de som..even kijken of je gevat bent voor TBC..”. Schijnbaar was ik de enige die daar zo over dacht.., want de bekertjes lauw water waren niet om aan te slepen.

De enige echte hotspot was natuurlijk Moulay ya3coub. Zo hot dat je je ass verbrandde in een veel te heet bad. Het water had schijnbaar een helende werking op iedereen die last hadden van eczeem, teenschimmel, haaruitval, buitensporige pukkels etc..

Men kwam van heinde en ver met de hoop om van al hun kwalen te genezen. Eén grote vloeibare apothekerskast…ready to fix you up! Alleen de geur die je tegemoet kwam bij de entree, was eigenlijk al een aanslag op je gezondheid laat staan het visuele.. Immens grote bezwete Resputia's van gemiddelde leeftijd in hun 'eva' kostuum rond banjerend en gedompeld in henna. Al Chit-chattend aan de rand van het bad.

Ze voerden meer dodenhuidcellen af dan de gemiddelde reptiel. En van al het haar wat tijdens het zwemmen tussen je tenen bleef kleven, kon je elke Surinaamse dame voorzien van een volle wave. Dit wilde ik mijn vriendinnen alleszins besparen. Je ziet hun vakantiefoto's.., hilarisch met ze allen op de gele banaan, tango les op de camping, kitesurfen op de heuvels, zwemmen met dolfijnen etc.

Dan keek je naar onze kiekjes.. met je zus in Ifran bij een vaag standbeeld van een leeuw, foto's van opa, oma en de rest van de familie, zittend op de ezel van je oma, een shot van je pa die net het keeltje doorsnijd van een lammetje, nog maar 's een kiekje van een berg met de wel bekende tekst 'Allah, Alwatan, Almaliek..'

Al met al, geen toeristische hoogstandjes waar een Nederlandse puberhartje harder van zou gaan kloppen..

Maar hoe primitief en hoe voorspelbaar onze vakanties ook waren, het waren de leukste tijden uit m'n jeugd!

27-09-2010, 15:18
heb je nog meeeeeeeeeeeeer , ajow ik vindt het geweldig om zulke colums te lezen.

ga zo door

27-09-2010, 15:21


Vervolg vlucht..

Schuin voor mij zit hadja Fatima en hadj Mimoun voor zich uit te staren.. Hadja Fatima heeft ongezien blijkbaar toch een fles au de cologne naar binnen weten te smokkelen. Zo af en toe zag ik hadja wat parfum in dr neusgaten spuiten.

Volgens zeggen, prima medicijn tegen de misselijkheid. Hadj Mimoun is nog steeds erg onrustig.., dat gegil van die kinderen en al dat Hollandse gebrabbel deed 'm ook niet tot rust komen.

Hij heeft de stewardess al een paar keer in z'n beste Arabisch aangesproken waar de briefjes blijven die je voor de Marokkaanse douane moest invullen. De stewardess met haar roze fluorescerende lipstift knikt vriendelijk en zegt in zo’n zelf gecreëerde Frans-arabisch taaltje dat het allemaal wel goed komt. Eerst moesten de maaltijden nog even geserveerd worden. Wat voor lekkers hebben ze vandaag in petto..?

Het was een middagvlucht, dus geen stukjes kip/kalkoen
(kan het na jaren nog steeds niet thuis brengen..) met kleffe macaroni. Nee.., we worden verblijdt met een keurig gesneden harde oude beschimmelde witte boterham met een plakje kasir (worst). Wat nog fluorescerende roze was dan de stay on lipstick van de stewardess. Dit kon gewoon niet gezond zijn. Dan maar een danone met ’n slap bakje Aabica koffie.. Wat zal Samantha balen van deze kranige maaltijd..

Waar ik mij ook over verbaasde is de hoeveelheid troep die mijn mede reizigers wisten te maken van 2 plastic bakjes, 1 plastic drinkbekertje en een kuipje boter. De stewardessen moesten 7 x terug om alle troep op te ruimen.

Maarja..wat wil je, na het eten willen de Dina’s en de Mounirs natuurlijk wel meteen gebruik kunnen maken van de ruimte capaciteit waar ze recht op hadden. Er moest bewegingsvrijheid komen voor deze doerakken.. Kom op zeg, we gaan niet wachten totdat eindelijk het voetvolk eens langs komt om de boel op te ruimen.

Ben je mal.., neeee we gooien het gewoon onder onze stoelen of op het gangpad zodat de wagonnetjes er lekker klem in te komen staan.. Nadat Hadj Mimoun zijn ingevulde formulieren in één van zijn multifunctionele zakjes van zijn grijze vestje had gestopt, en aanstalten maakte om alle tassen uit de opbergruimte te tillen. Wist ik dat de reis nog ruim een uur zou gaan duren..

Voordat ik mijn ogen ging sluiten om hopelijk ongestoord mijn mentale voorbereiding voor de douane-check in Aroui voort te zetten.., zag ik meskiena Hadja Fatima met een uitgeputte blik zitten met een lading tassen op schoot.. Hadj Mimoun propte nog een paar tassen op de benen van Armani-boy en een tas onder zijn eigen stoel..

Zo, hmdlh de vlucht zat er bijna op.. Helaas voor Hadj Mimoun, werd hij tijdens deze vlucht met zijn neus op de feiten gedrukt.. Hier waren hele andere regels van kracht dan die hij normaliter gewend was.

Niet zijn wel gekoesterde Darwin theorie ‘De sterkste overleefd’.
Nee, de tijden zijn veranderd anno 2010 luidt de theorie; ’De aller kleinste heersen..!!’

Dadelijk zal ieder zijn weg vervolgen naar zijn of haar geboortestreek. Vakantie vieren, de familie banden aansterken of juist beëindigen, huis kopen, verbouwen of laten bouwen, cadeautjes uitdelen en natuurlijk cadeautjes kopen voor de achterblijvers..

Ruim 4 weken later zal iedereen al klagend, bepakt met 2 mandjes gevuld met elkarmoes en elhandia, geheel “Marokko-moe” en platzak weer terug keren naar Hollanda.. Om onze vakantieperiode geheel in stijl af te sluiten zullen we op de terugvlucht geheid weer beginnen met onze jaarlijkse stoelendans..

Beslama medereizigers tot volgend jaar..!

27-09-2010, 15:22

Citaat door Benisaidgirl:
heb je nog meeeeeeeeeeeeer , ajow ik vindt het geweldig om zulke colums te lezen.

ga zo door


Ewa, daar komt ie dan...

27-09-2010, 15:23
Jij schrijft leuk.. Waarom ga je er niet iets mee doen?

27-09-2010, 15:25

Citaat door Art.:
Jij schrijft leuk.. Waarom ga je er niet iets mee doen?


Ewa, er moet wel brood op de plank komen.. Maar dank voor het compliment!

27-09-2010, 15:30

Citaat door soehayla31:
Ewa, er moet wel brood op de plank komen.. Maar dank voor het compliment!


Ik heb echt gelachen, haha. De meeste dingen zijn zo herkenbaar. Maarre, je kunt bijvoorbeeld voor een blad als Mzine schrijven.. En volgens mij betalen ze je er ook voor.

27-09-2010, 15:32

Citaat door Art.:
Ik heb echt gelachen, haha. De meeste dingen zijn zo herkenbaar. Maarre, je kunt bijvoorbeeld voor een blad als Mzine schrijven.. En volgens mij betalen ze je er ook voor.


Hmmm 'Mzine'.. zeg je ga, meteen googlen.. Kan ik stoppen met deze rotbaan! (joke) Alle beetjes helpen toch?

27-09-2010, 15:41

Citaat door soehayla31:
Hmmm 'Mzine'.. zeg je ga, meteen googlen.. Kan ik stoppen met deze rotbaan! (joke) Alle beetjes helpen toch?

Ik denk dat het niet zo heel veel verdient, dus zou wel je huidige baan behouden. Maar het is leuk meegenomen voor ernaast.

27-09-2010, 19:18
Ze hebben gelijk, het leest lekker weg en zo herkenbaar...

27-09-2010, 19:24



Citaat door LadyGuinevere:
Ze hebben gelijk, het leest lekker weg en zo herkenbaar...



dank je..

27-09-2010, 19:31
Hahaha jij bent goeddd!!!!

27-09-2010, 19:32
haha heb echt gelachen!! je bent erg goed, eerlijk waar!!

Pagina's : [1] 2 3 4