Bekijk volle/desktop versie : Afghaanse politica: tegenstanders willen je pakken



17-09-2010, 18:06
Morgen zijn er parlementsverkiezingen in Afghanistan, nadat ze eerder waren uitgesteld door gebrek aan financiële middelen om de verkiezingen te bekostigen.

Een recordaantal vrouwen heeft zich verkiesbaar gesteld en dat is niet zonder gevaar. De NOS sprak met Afghaans parlementslid Fawzia Koofi. Voor de verkiezingen van morgen is ze opnieuw verkiesbaar.

"Het is erg riskant. Niet alleen voor je veiligheid maar ook op sociaal vlak", zegt Koofi. "Het is gewoon moeilijk als vrouw in de politiek. Tegenstanders liggen continu op de loer om je ergens op te pakken."

Aangevallen
De aanloop naar de verkiezingen ging gepaard met veel geweld. Drie kandidaten en twintig campagnemedewerkers zijn vermoord. Koofi is zelf ook doelwit.

"Ik ben meerdere malen aangevallen. Niet alleen door mijn directe politieke tegenstanders, maar ook door de taliban", zegt Koofi. "Er is op mijn auto geschoten, maar ik werd beschermd door de politie. Ik werd aangevallen omdat ik een vrouw ben en me negatief uitlaat over de taliban."

Vooruitgang
Voor vrouwelijke politici is het moeilijk om campagne te voeren in Afghanistan. Ze liggen voortdurend onder vuur. "Ze doen er alles aan om vrouwen buiten de politiek te houden. Ik ben meerdere malen aangeklaagd. Ze weten dat we vooruitgang boeken, daarom doen ze alles binnen hun macht om dat tegen te gaan."

Vanwege het gebrek aan veiligheid wagen veel kandidaten zich niet aan een normale campagne buiten de deur. Een aantal kandidaten voerde campagne per telefoon of achter gesloten deuren.

Koofi staat ondanks het gevaar in nauw contact met haar achterban. "Als politica moet je wel naar je publiek toe. Je kunt rustig thuis zitten en niets doen, maar je kunt ook risico nemen en doen wat de mensen van je willen."

Verandering
"Het is gevaarlijk, maar mocht je sterven en je hebt veel goeds gedaan, dan kan dat al zorgen voor de juiste verandering", zegt Koofi. "We doen het voor de toekomst van onze kinderen."

"Het wordt moeilijk. Vijf jaar geleden richtte de politiek zich met name op mensenrechten, nu is er veel meer aandacht voor talibanisation. De regering negeert vrouwenkwesties."

http://nos.nl/artikel/185580-afghaanse-politica-tegenstanders-willen-je-pakken.html