Bekijk volle/desktop versie : Hayaa



16-09-2010, 14:43
Kan iemand mij uitleggen wat dit betekent?

16-09-2010, 14:49


schaamte als je dat bedoelt wa Allahu a3lam

16-09-2010, 15:08

Citaat door MAGRIBIIII:
schaamte als je dat bedoelt wa Allahu a3lam

Ja, ik had ergens gelezen dat het een combinatie is van schaamte en verlegenheid.
Maar ik hoopte nog wat dieper op de materie in te kunnen gaan m.b.v. teksten.

16-09-2010, 15:10
haya’ (modesty, shyness):

According to a hadeeth, the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “Among the words that have come down to the people from the earlier Prophets is: If you feel no shame then do as you wish.” Narrated by al-Bukhaari from the hadeeth of Abu Mas’ood al-Badri (may Allaah be pleased with him).

And it was narrated that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “Faith has seventy-odd branches, and haya’ is one of the branches of faith.” Agreed upon; from the hadeeth of Abu Hurayrah (may Allaah be pleased with him).

16-09-2010, 15:33



Citaat door Doortje:
Ja, ik had ergens gelezen dat het een combinatie is van schaamte en verlegenheid.
Maar ik hoopte nog wat dieper op de materie in te kunnen gaan m.b.v. teksten.


als je een stuk van die tekst plaats of over typt dan kan je het helemaal zeker weten of het om schaamte/verlegenheid gaat..

16-09-2010, 15:39

Citaat door MAGRIBIIII:
als je een stuk van die tekst plaats of over typt dan kan je het helemaal zeker weten of het om schaamte/verlegenheid gaat..

Is masturbatie toegestaan in de islam?



Vraag: Asalamoe alleikoem warahmatoe allahie wabarakatohoe, Mijn vraag luidt als volgt. Door de vele rampspoeden waar wij aan blootgesteld zijn, is sex een groot probleem voor jongeren. Mag men zich masturberen om de seksuele lusten te dempen? Dank u


Antwoord:

Bismillahi Rahmmani Rahiem

En laat degenen, die geen mogelijkheid tot trouwen vinden, zich kuis houden totdat Allah hen uit Zijn overvloed verrijkt (24:33).

Hayaa is een combinatie van schaamte en verlegenheid. Hayaa is een eigenschap die een persoon in staat stelt om juist te handelen, aangenaam te zijn in de omgang, om zich verre te houden van wat slecht en schadelijk is. Iemand die deze eigenschap bezit zal geen slaaf zijn van lusten en begeerten en zal zich niet willen bezighouden met zaken die zijn geloof op de een of andere manier zullen schaden. Als men zich niet meer schaamt tegenover zichzelf en tegenover zijn medemens hoe zal zijn schaamte dan zijn tegenover Zijn schepper.

Maar wat ik interessant vind is de term 'combinatie van schaamte en verlegenheid'. Is dit anders dan gewone schaamte, gewone verlegenheid. Dat is eigenlijk mijn vraag.

16-09-2010, 15:55
de betekenis staat er; schaamte en verlegenheid, dus nu weten we het 100%

16-09-2010, 16:04

Citaat door MAGRIBIIII:
de betekenis staat er; schaamte en verlegenheid, dus nu weten we het 100%

Ja, maar ik wilde wat dieper op de materie ingaan dan alleen de precieze vertaling te verkrijgen.

16-09-2010, 20:10
Heeft iemand nog anderen teksten omtrent dit begrip?

16-09-2010, 20:17

Citaat door Doortje:
Heeft iemand nog anderen teksten omtrent dit begrip?

Ik heb zelf nog maar wat gegoogled:

Is there a difference between hayaa' and timidity?


Date
13/Feb/2008


Name of Mufti
Zeinab Al-`Alawani


Topic
Morals & Manners



Answer


Wa `alaykum as-salamu wa rahmatullahi wa barakatuh.


In the Name of Allah, Most Gracious, Most Merciful.


All praise and thanks are due to Allah, and peace and blessings be upon His Messenger.


Dear brother in Islam, thank you for your question, which reflects your care to have a clear view of the teachings of Islam. Allah commands Muslims to refer to people of knowledge to get themselves well-acquainted with the teachings of Islam as well as all aspects of life.


It is one of the Islamic ethics and morals to observe hayaa', as it is one of the branches of faith. Timidity is something different from hayaa', and it is not among the ethics and morals of an ideal Muslim.

In her response to your question, Zeinab Al-`Alawani, instructor of fiqh and Islamic studies at theGraduate School of Islamic and Social Sciences, stated,

There is a big difference between hayaa' and timidity. Timidity is a state of fear due to lack of courage and self-confidence, while hayaa' is a state of modesty and bashfulness, where the person behaves in a certain way to avoid arrogance and ostentation. Hayaa' is not a state of fear; it is rather a feeling of strength. For example, when the woman displays a modest and bashful behavior (in speaking, walking, dressing, etc.), that gives her a sense of distinction. She therefore feels unique and strong but not arrogant. Hayaa' is then the opposite of haughtiness and self-conceit, which are unfavorable attributes. On the other hand, timidity is the opposite of courage and bravery, which are favorable characteristics.

One of the areas where a confusion between hayaa' and timidity occurs is education or the process of learning. A timid person lacks self-confidence, which can make him or her nervous during the class and even afraid of asking questions when necessary.

On the other hand, a person with hayaa' does not fear but rather behaves in a humble way, honoring the teacher and respecting his or her fellow students.

Vertaling m.b.v Google:

Het is een van de islamitische ethiek en moraal te hayaa kijken ', want het is een van de takken van het geloof. Verlegenheid is iets anders dan hayaa ', en het is niet onder de ethiek en moraal van een ideale moslim.

In haar antwoord op uw vraag, Zeinab Al-`Alawani, instructeur van fiqh en Islamitische studies aan theGraduate School van de islamitische en Sociale Wetenschappen, verklaarde:

Er is een groot verschil tussen hayaa 'en verlegenheid. Verlegenheid is een staat van angst te wijten aan gebrek aan moed en zelfvertrouwen, terwijl hayaa 'is een toestand van bescheidenheid en verlegenheid, waar de persoon zich gedraagt op een bepaalde manier om arrogantie en pronkzucht te voorkomen. Hayaa 'is niet een staat van angst, het is eerder een gevoel van kracht. Bijvoorbeeld, wanneer de vrouw geeft een bescheiden en verlegen gedrag (in het spreken, lopen, aankleden, enz.), dat geeft haar een gevoel van onderscheid. Ze voelt zich dan ook uniek en sterk, maar niet arrogant. Hayaa 'is dan het tegenovergestelde van hoogmoed en eigenwaan, die ongunstig zijn attributen. Aan de andere kant, verlegenheid is het tegenovergestelde van moed en dapperheid, die gunstige eigenschappen.

Een van de gebieden waar een verwarring tussen hayaa 'en verlegenheid optreedt is het onderwijs of het proces van het leren. Een timide persoon mist zelfvertrouwen, waardoor je hem of haar nerveus tijdens de klas en zelfs bang om vragen te stellen wanneer dat nodig is.

Aan de andere kant, een persoon met hayaa 'is niet bang, maar gedraagt zich op een bescheiden manier, het eren van de leraar en met inachtneming van zijn of haar medestudenten.

16-09-2010, 20:48
http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=3259625

16-09-2010, 21:11
A more comprehensive example of haya can be found in the following hadith:

"Abdullah ibn Mas'ud relates that one day the Prophet said, 'Be shy of Allah (God) Most High as much as is His due.' The companions present said, 'All praise to Allah, we are shy of Him.' The Prophet said, 'That is not the point. Whoever is shy of Allah as much as is His due, he should protect his head and that which it comprises (i.e. mind, mouth, ears), his stomach and that which is adjoining it (i.e. preserve it from unlawful wealth and protect the private parts from the unlawful), and he should remember death and that which is to come after it; and whoever desires the Hereafter should abandon the adornments of this world. Whoever fulfills these duties has been shy of Allah as much as is His due.'" (Musnad Ahmad)

16-09-2010, 23:10



Citaat door cleopatrix:
A more comprehensive example of haya can be found in the following hadith:

"Abdullah ibn Mas'ud relates that one day the Prophet said, 'Be shy of Allah (God) Most High as much as is His due.' The companions present said, 'All praise to Allah, we are shy of Him.' The Prophet said, 'That is not the point. Whoever is shy of Allah as much as is His due, he should protect his head and that which it comprises (i.e. mind, mouth, ears), his stomach and that which is adjoining it (i.e. preserve it from unlawful wealth and protect the private parts from the unlawful), and he should remember death and that which is to come after it; and whoever desires the Hereafter should abandon the adornments of this world. Whoever fulfills these duties has been shy of Allah as much as is His due.'" (Musnad Ahmad)


Even vertaald met Google:
Een meer uitgebreide voorbeeld van Haya kan gevonden worden in de volgende hadith:

"Abdullah ibn Mas'oed verhaalt dat op een dag de profeet zei: 'Wees verlegen van Allah (God) Allerhoogste zoveel als Hem toekomt." De metgezellen huidige zei: "Alle lof aan Allah, wij zijn verlegen van Hem. ' De profeet zei: 'Dat is niet het punt. Wie is verlegen van Allah zoveel als Hem toekomt, moet hij zijn hoofd te beschermen en dat die het omvat (dwz het achterhoofd, mond, oren), zijn maag en dat is aangrenzende (dat wil zeggen het behouden van onrechtmatige rijkdom en bescherming van de private delen van de onrechtmatige), en hij moet onthouden de dood en datgene wat er na komt;. en wie het Hiernamaals wenst moet afstappen van het versierselen van deze wereld Wie voldoet aan deze taken is verlegen van Allah zoveel als Hem toekomt. '"(Musnad Ahmad)

17-09-2010, 00:14

Citaat door cleopatrix:
A more comprehensive example of haya can be found in the following hadith:

"Abdullah ibn Mas'ud relates that one day the Prophet said, 'Be shy of Allah (God) Most High as much as is His due.' The companions present said, 'All praise to Allah, we are shy of Him.' The Prophet said, 'That is not the point. Whoever is shy of Allah as much as is His due, he should protect his head and that which it comprises (i.e. mind, mouth, ears), his stomach and that which is adjoining it (i.e. preserve it from unlawful wealth and protect the private parts from the unlawful), and he should remember death and that which is to come after it; and whoever desires the Hereafter should abandon the adornments of this world. Whoever fulfills these duties has been shy of Allah as much as is His due.'" (Musnad Ahmad)

Krijg ik de bronvermelding nog even van je? Vind het altijd fijn om op de desbetreffende site rond te neuzen...

17-09-2010, 00:31
Hier heb je de ahadith in het Nederlands :

http://hadithvandedag.nl/hadith/40-hadith-nawawi


Wa alaikum assalam.