Bekijk volle/desktop versie : gezond eten



Pagina's : [1] 2

14-09-2010, 21:57
plaats hier gezonde recepten..

Ik wil gezond, lekker en gevarieerd eten.


Plaats hier recepten en ook foto's mogen..

15-09-2010, 15:59


Kom op dames. jullie eten toch wel gezond..

Mogen vis gerechten zijn groente,rijst.. leef je uit

15-09-2010, 16:04
Wat lekker simpel is:
Groenten in water laten koken. En kaassaus erover heen gooien. Kaassaus gooi ik erop omdat ik niet van groeten hou.

15-09-2010, 16:08
Salade met fusseli is ook lekker.

Ingrediënten:
fusseli
Komkomer
tomaten
augurken
tonijn
olijven

Allemaal in kleine stukjes snijden. Beetje zout erbij. Fusseli in water laten koken. En daarna bijdoen. En nog dressing saus erbij gooien. En dan alles doorelkaar mengen.. Klaar is kees.

Tip: zet het daarna nog even in de koelkast. Is lekker als die koud is.

15-09-2010, 16:11



Citaat door opzoekk:
Salade met fusseli is ook lekker.

Ingrediënten:
fusseli
Komkomer
tomaten
augurken
tonijn
olijven

Allemaal in kleine stukjes snijden. Beetje zout erbij. Fusseli in water laten koken. En daarna bijdoen. En nog dressing saus erbij gooien. En dan alles doorelkaar mengen.. Klaar is kees.

Tip: zet het daarna nog even in de koelkast. Is lekker als die koud is.



Ik doe ook gekleurde fusseli, komkommer, gekleurde paprika, rucola,mais, en cherrietomaatjes..

is ook lekker

15-09-2010, 16:11
Dames ik wil graag visgerechten

15-09-2010, 16:11
Als ik thuis ben zal ik ook wat plaatsen

15-09-2010, 17:59
Ik wil ook wel ideeën opdoen hier...

15-09-2010, 21:10
Gestoomde scholfilet met een pikante tomatensaus

Bereidingstijd:20 - 30 min.

Ingrediënten
4 gefileerde schollen (à 250 gram)
1 ui
1 teentje knoflook
1 vleestomaat
2 eetlepels slaolie
1 eetlepel tomatenpuree
½ theelepel suiker
2 theelepels sambal oelek
3 eetlepels crème fraîche
zout en peper

Bereiding
Pel en snipper de ui en de knoflook. Snijd de tomaat in kleine stukjes. Verhit de slaolie en bak hierin de ui in 3 minuten zachtjes glazig. Voeg de knoflook, de tomatenpuree, de tomaat, de suiker en de sambal toe en bak het geheel 5 minuten op een laag vuur. Roer de crème fraîche erdoor en laat de saus nog 3 minuten pruttelen. Voeg zout en peper naar smaak toe en houd de saus warm. Bestrooi de scholfilets met een beetje zout en leg ze in een stoommandje. Plaats het stoommandje boven een laagje kokend water en sluit de pan goed af. Laat de vis in 5-7 minuten gaar worden (afhankelijk van de dikte van de filets). Leg de gestoomde scholfilets op warme borden en schep de saus erover.

Magnetron tip: Leg de scholfilets met de smalle kant naar het midden, naast elkaar in een platte ronde schaal. Dek de schaal af en laat de vis op half vermogen in 6-8 minuten gaar worden. Bestrooi de gare vis met een beetje zout.

Lekker met gekookte spiraalmacaroni en broccoli.

15-09-2010, 21:23


Stoofpot van aardappelen, wortel, rode uit en rozemarijn

Ingrediënten
750 gram vastkokende aardappelen, schoongeboend en in vieren gesneden
750 gram winterwortel, geschild en in dikke plakken gesneden
4 rode uien
8 teentjes knoflook, ongepeld
2 eetlepels olijfolie
200 ml groentebouillon
3 takjes rozemarijn
evt. zeezout en versgemalen peper

Bereiding
- Verwarm de oven voor op 175°C.

- Pel de uien, en snijd ze in vieren.

- Verhit de olijfolie in een ovenvaste braadpan of braadslede en laat hierin de uien (al dan niet met wat zeezout) bruin kleuren, intussen goed omscheppend.

-Doe dan de rozemarijn en teentjes knoflook erbij en laat die 1 minuut meebakken.

- Voeg dan de aardappelen en wortelplakjes erbij, schep het geheel een paar keer om en schenk dan de bouillon erbij. Doe een deksel op de pan of denk de braadslede af met aluminiumfolie.

- Roer de groenten een paar maal goed door en laat in de oven warmen. Verwijder na 45 minuten de folie of het deksel en laat zo nog 15-30 minuten in de oven staan tot de wortel, aardappel en ui gaar zijn. Breng het gerecht op smaak met azijn en evt. zout en peper.

15-09-2010, 21:29
Gevulde courgettes met tonijn



Ingrediënten
2 courgettes
2 Blikjes tonijn in olie
1 ui, gesnipperd
1 teentje knoflook
kruiden (italiaans)
salade kaasblokjes (is niet echt noodzakelijk)
300g rijst (mag ook meer)
peper
zout

Bereiding

Verwarm de oven voor op 200 graden. Halveer de courgettes in lengte en schraap met een lepel de kern met zaden er uit (hoef je niet weg te gooien. Mag in blokjes geschneden worden om bij het geheel toe te voegen). Leg de cougettes naast elkaar in de ovenschaal. Giet de tonijn af, vang de olie op, en verdeel het visvlees in kleine stukjes. Meng in een kom de paprika, ui, knoflook, de kruiden, de tonijn (en eventueel de kaasblokjes en de kern met zaden van de courgettes) en schep er 2 eetlepels tonijnolie over. Vul de courgethelften hiermee, druk de vulling stevig aan, schep wat over is er losjes op. Dek de schaal af met aluminiumfolie en schuif de schaal 40 min. in de oven. Verwijder na 20 min het aluminiumfolie. Bereid de rijst volgens de aanwijzingen in de verpakking. Indien de rijst klaar is, schep er op het laatst een eetlepel tonijnolie en peper en zout naar smaak door. Serveer de rijst bij de gevulde cougettes met tonijn; zie foto

16-09-2010, 16:54
lekker lijkt me die courget

16-09-2010, 17:32


Gegrilde zalm met gestoomde groente.
Je marineert je zalm met peper,zout en olijfolie en gaat het grillen in een grill.
Dan stoom je groente in de stomer en vaak gooi ik het dan nog mee in de grill met de zalm erbij en lekker beetje alles door elkaar grillen zo krijgt je groente ook een smaakje.

24-09-2010, 21:54
Ik ben ook op zoek naar Gezonde recepten!

17-04-2011, 17:41
Deze pittige krokante aardappeltjes maak ik vaak. Het is nog lekkerder dan friet en je gebruikt maar een klein beetje olie dus het is lekker gezond.

Patatas bravas voor 4 personen

• 1 kg aardappelen (rode schil)
• 2 tenen knoflook
• 0.3 dl olijfolie
• 2 theel. paprikapoeder. liefst la chinata
• zeezout

1. Verwarm een oven voor op 180°C.

2. Was de aardappelen, dep ze droog en snij ze in parten.

3. Pers de knoflook uit boven de olijfolie en meng de paprikapoeder erdoor.

4. Leg de aardappelen op een bakplaat bedekt met bakpapier en besprenkel ze met knoflook/paprikaolie en wat zeezout. Zorg dat de aardappel compleet in de olie gewenteld is. Anders bakt deze vast op de plaat.

5. Zet ze in een oven van 180˚C ongeveer 40 minuten. Besprenkel de patatas bravas eventueel met verse peterselie bij het serveren.


Pagina's : [1] 2