Bekijk volle/desktop versie : 1 vandaag :Schoffernde leugenpropaganda nin eleven



11-09-2010, 17:13
door Martien Pennings

(En Ayaan laat zich leiden door rancune)

Misschien moet ik het vooraf nog maar eens melden. Ik werk aan een opstel dat in de herfst gepubliceerd zal worden en de titel draagt “Nazisme, Islam, Israël: is de islam een nazisme avant, pendant et après la lettre?”

De vraag in de titel zal ik, historisch onderbouwd, bevestigend beantwoorden.

Terzake. De naam van de foute onbenul die de docu maakte die EenVandaag op vrijdag 10 september 2010 uitzond heb ik niet kunnen achterhalen. Maar Pieter Jan Hagens presenteerde deze aanfluiting van journalistiek zonder met de ogen te knipperen.

De toon van de docu wordt in de inleiding al gezet. Hagens, met zijn stem in de zéér casual-zakelijk-modus:

“Negen jaar na 11 september is de angst voor de islam groter dan ooit. Hoe gaan moslims in de VS daarmee om?

U begrijpt het al: aan het woord komen uitsluitend lieve moslims, die totaal niet begrijpen hoe velen in het Westen aan die rare islamofobie komen.

Hagens:

“Er was woede angst en vertwijfeling toen, maar ook wel geloof in de veerkracht van Amerika, geloof in gelijke kansen en vrijheid. Dit jaar lijkt er sprake van een omslag.”

Dit is een ingewikkelde Orwell-zin, maar toch ook tegelijk weer een heel begrijpelijke. De boodschap is: Amerika heeft niet meer de “veerkracht” om “gelijke kansen en vrijheid” te verdedigen. Het implicitum is: aan de islam kan het niet liggen.

Hagens:

“Voor het eerst staat de herdenking van 11 september in het teken van protesten onverdraagzaamheid en haat jegens de islam. Een plan om demonstratief de Koran te verbranden lijkt nu van de baan, maar duizenden New Yorkers die zelf moslim zijn vragen zich af: waar komt die haat opeens vandaan?”

Tsja, waar zou dat toch vandaan komen? Dat kan niks met 1400 jaar reëel bestaan hebbende islam (theorie en praktijk) te maken hebben en vooral niks met een wereldwijde actualiteit. Dat moet komen door het wroeten van slechte rechtse politici met hun verdorven geesten en zwarte harten.

Ik weet niet of de voice-over toebehoort aan de snotneus die het item gemaakt heeft, maar hij klinkt zeer jeugdig en zeer verontwaardigd. Echt een stem van een rijpe journalist die geschikt is voor zo’n beladen item dat de nodige historische en actuele kennis vergt.

lees hier dit stuk verder

Martien Pennings