Bekijk volle/desktop versie : Wie gaat naar de moskee met 3eid?



Pagina's : [1] 2

08-09-2010, 11:42
Ik heb het een paar jaar terug gedaan, en sindsdien doe ik het niet meer Ik ging er met veel enthousiasme en helemaal voorbereid er naartoe. Hele weg naar de moskee: Allahu akbar Allahu akbar la ilaha il allah etc Toen kwam ik de moskee binnen Wat een gekakel! Door de speakers hoorde je de mannen trouw meedoen met de imam in het prijzen van Allah, en in de vrouwen ruimte hoorde khadouj praten over fatma. Hoe meer mensen binnenkwamen hoe luider het gekakel. Op een gegeven moment stond een meid van mijn leeftijd op en riep naar iedereen: waar zijn jullie mee bezig? we zijn hier om Allah te aanbidden!
Ze werd ff droog aangekeken en toen ging iedereen verder alsof ze niks hebben gehoord. Ik deed mijn best om de hele tijd naar de grond te staren om mijn concentratie niet te verliezen, maar walou. Op een gegeven moment hoorde ik de imam niet eens meer.
Ik heb het idee dat ik toen meer saya-ats dan hasanats heb gekregen die dag omdat me bloed echt kookte, en ik hele slechte gedachtes had over die vrouwen. Ze haalden het bloed van onder me nagels.

Nu twijfel ik dus om misschien toch wel naar (een ander) moskee te gaan, omdat het toch sunnah is. Zelfs de vrouwen die ongesteld zijn horen te komen.

Wie herkent dit, en wie gaat er wel/niet?

08-09-2010, 11:53



Citaat door B2B:
Ik heb het een paar jaar terug gedaan, en sindsdien doe ik het niet meer Ik ging er met veel enthousiasme en helemaal voorbereid er naartoe. Hele weg naar de moskee: Allahu akbar Allahu akbar la ilaha il allah etc Toen kwam ik de moskee binnen Wat een gekakel! Door de speakers hoorde je de mannen trouw meedoen met de imam in het prijzen van Allah, en in de vrouwen ruimte hoorde khadouj praten over fatma. Hoe meer mensen binnenkwamen hoe luider het gekakel. Op een gegeven moment stond een meid van mijn leeftijd op en riep naar iedereen: waar zijn jullie mee bezig? we zijn hier om Allah te aanbidden!
Ze werd ff droog aangekeken en toen ging iedereen verder alsof ze niks hebben gehoord. Ik deed mijn best om de hele tijd naar de grond te staren om mijn concentratie niet te verliezen, maar walou. Op een gegeven moment hoorde ik de imam niet eens meer.
Ik heb het idee dat ik toen meer saya-ats dan hasanats heb gekregen die dag omdat me bloed echt kookte, en ik hele slechte gedachtes had over die vrouwen. Ze haalden het bloed van onder me nagels.

Nu twijfel ik dus om misschien toch wel naar (een ander) moskee te gaan, omdat het toch sunnah is. Zelfs de vrouwen die ongesteld zijn horen te komen.
Wie herkent dit, en wie gaat er wel/niet?



Waarop basseer jij dit??

08-09-2010, 12:00
dikgedrukte heb ik ook vernomen hoor, alleen komen deze vrouwen apart van de biddende vrouwen te zitten

ik zou wel willen maar lukt niet met twee kleine kids, mijn man gaat met onze oudste zoon

08-09-2010, 12:01
Ik twijfel ook heel erg.
Mijn schoonmoeder die gaat wel.
Mijn man die wil ook wel dat ik ga. Alleen wil ik thuis zijn wanneer hij thuis komt.
Het ontbijtje op tafel staat en dat we daar gelijk aan kunnen beginnen.

Denk dat ik gewoon thuis mijn gebed doe...

08-09-2010, 12:05


Al-Bukhaari (324) and Muslim (890) narrated that Umm ‘Atiyyah (may Allaah be pleased with her) said: The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) commanded us to bring them (women) out on (Eid) al-Fitr and (Eid) al-Adha, and to bring out adolescent girls, menstruating women and virgins, but the menstruating women were to stay away from the prayer, but were to witness goodness and the gathering of the Muslims. I said: “O Messenger of Allaah, what if one of us does not have a jilbaab?” He said: “Let her sister lend her a jilbab.”

روى البخاري (324) ومسلم (890) عَنْ أُمِّ عَطِيَّةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْها قَالَتْ : أَمَرَنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ نُخْرِجَهُنَّ فِي الْفِطْرِ وَالأَضْحَى الْعَوَاتِقَ وَالْحُيَّضَ وَذَوَاتِ الْخُدُورِ ، فَأَمَّا الْحُيَّضُ فَيَعْتَزِلْنَ الصَّلاةَ وَيَشْهَدْنَ الْخَيْرَ وَدَعْوَةَ الْمُسْلِمِينَ . قُلْتُ : يَا رَسُولَ اللَّهِ ، إِحْدَانَا لا يَكُونُ لَهَا جِلْبَابٌ . قَالَ : لِتُلْبِسْهَا أُخْتُهَا مِنْ جِلْبَابِهَا .

...

Al-Haafiz said:

This shows that it is mustahabb for women to come out and attend the Eid prayers, whether they are young or not.

Al-Shawkaani said:

This and similar hadeeths indicate that it is prescribed in sharee’ah for women to come out to the prayer-place, with no differentiation between virgins and non-virgins, young or old, menstruating or otherwise, so long as they are not going through ‘iddah (following divorce or death of their husband) or their coming out will be a cause of fitnah or they have an excuse.

Shaykh Ibn ‘Uthaymeen was asked: what is better for a woman, to come out to the Eid prayer or to stay at home?

He replied:

It is better for them to go out to Eid prayer, because the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) enjoined that the women go out to the Eid prayer, even the adolescent girls and virgins – i.e., women who do not ordinarily go out. He commanded them to go out, and he told the menstruating women to go out but to keep away from the prayer-place. So menstruating women should go out with other women for Eid, but they should not enter the place where the Eid prayer is offered, because the Eid prayer-place is a mosque and it is not permissible for a menstruating woman to stay there, but it is permissible for her to pass through or to take something she needs from it, without staying there. Based on this we say: women are commanded to go out to the Eid prayer and join the men in this prayer, because of the goodness, dhikr and du’aa’ they may experience there.

Majmoo’ Fataawa al-Shaykh Ibn ‘Uthaymeen, 16/210.

He also said:

But they must go out looking decent, not wearing adornment, makeup or perfume, so that they may combine following the Sunnah with avoiding fitnah.

What some women do of wearing adornment, makeup and perfume is because of their ignorance and negligence on the part of their guardians. This does not cancel out the general shar’i ruling, which is that women are commanded to go out to the Eid prayer.


(الْعَوَاتِق) جَمْع عَاتِق وَهِيَ مَنْ بَلَغَتْ الْحُلُم أَوْ قَارَبَتْ , أَوْ اِسْتَحَقَّتْ التَّزْوِيج .

(وَذَوَات الْخُدُور) هن الأبكار .

قال الحافظ :

فِيهِ اِسْتِحْبَابُ خُرُوجِ النِّسَاءِ إِلَى شُهُودِ الْعِيدَيْنِ سَوَاءٌ كُنَّ شَوَابَّ أَمْ لا وَذَوَاتِ هَيْئَاتٍ أَمْ لا اهـ .

وقال الشوكاني :

وَالْحَدِيثُ وَمَا فِي مَعْنَاهُ مِنْ الأَحَادِيثِ قَاضِيَةٌ بِمَشْرُوعِيَّةِ خُرُوجِ النِّسَاءِ فِي الْعِيدَيْنِ إلَى الْمُصَلَّى مِنْ غَيْرِ فَرْقٍ بَيْنَ الْبِكْرِ وَالثَّيِّبِ وَالشَّابَّةِ وَالْعَجُوزِ وَالْحَائِضِ وَغَيْرِهَا مَا لَمْ تَكُنْ مُعْتَدَّةً أَوْ كَانَ خُرُوجُهَا فِتْنَةً أَوْ كَانَ لَهَا عُذْرٌ اهـ .

وسئـل الشيخ ابن عثيمين : أيهما أفضـل للمرأة الخروج لصلاة العيد أم البقاء في البيت ؟

فأجاب :

" الأفضل خروجها إلى العيد ؛ لأن النبي صلى الله عليه وسلم أمر أن تخرج النساء لصلاة العيد ، حتى العواتق وذوات الخدور ـ يعني حتى النساء اللاتي ليس من عادتهن الخروج ـ أمرهن أن يخرجن إلا الحيض فقد أمرهن بالخروج واعتزال المصلى ـ مصلى العيد ـ فالحائض تخرج مع النساء إلى صلاة العيد ، لكن لا تدخل مصلى العيد ؛ لأن مصلى العيد مسجد ، والمسجد لا يجوز للحائض أن تمكث فيه ، فيجوز أن تمر فيه مثلاً ، أو أن تأخذ منه الحاجة، لكن لا تمكث فيه ، وعلى هذا فنقول : إن النساء في صلاة العيد مأمورات بالخروج ومشاركة الرجال في هذه الصلاة ، وفيما يحصل فيها من خير، وذكر ودعاء" اهـ .

"مجموع فتاوى الشيخ ابن عثيمين" (16/210) .

وقال أيضا :

" لكن يجب عليهن أن يخرجن تفلات ، غير متبرجات ولا متطيبات ، فيجمعن بين فعل السنة ، واجتناب الفتنة .

وما يحصل من بعض النساء من التبرج والتطيب ، فهو من جهلهن ، وتقصير ولاة أمورهن . وهذا لا يمنع الحكم الشرعي العام ، وهو أمر النساء بالخروج إلى صلاة العيد " اهـ .

08-09-2010, 12:08

Citaat door HajarLovesZawji:
Al-Bukhaari (324) and Muslim (890) narrated that Umm ‘Atiyyah (may Allaah be pleased with her) said: The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) commanded us to bring them (women) out on (Eid) al-Fitr and (Eid) al-Adha, and to bring out adolescent girls, menstruating women and virgins, but the menstruating women were to stay away from the prayer, but were to witness goodness and the gathering of the Muslims. I said: “O Messenger of Allaah, what if one of us does not have a jilbaab?” He said: “Let her sister lend her a jilbab.”

روى البخاري (324) ومسلم (890) عَنْ أُمِّ عَطِيَّةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْها قَالَتْ : أَمَرَنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ نُخْرِجَهُنَّ فِي الْفِطْرِ وَالأَضْحَى الْعَوَاتِقَ وَالْحُيَّضَ وَذَوَاتِ الْخُدُورِ ، فَأَمَّا الْحُيَّضُ فَيَعْتَزِلْنَ الصَّلاةَ وَيَشْهَدْنَ الْخَيْرَ وَدَعْوَةَ الْمُسْلِمِينَ . قُلْتُ : يَا رَسُولَ اللَّهِ ، إِحْدَانَا لا يَكُونُ لَهَا جِلْبَابٌ . قَالَ : لِتُلْبِسْهَا أُخْتُهَا مِنْ جِلْبَابِهَا .

...

Al-Haafiz said:

This shows that it is mustahabb for women to come out and attend the Eid prayers, whether they are young or not.

Al-Shawkaani said:

This and similar hadeeths indicate that it is prescribed in sharee’ah for women to come out to the prayer-place, with no differentiation between virgins and non-virgins, young or old, menstruating or otherwise, so long as they are not going through ‘iddah (following divorce or death of their husband) or their coming out will be a cause of fitnah or they have an excuse.

Shaykh Ibn ‘Uthaymeen was asked: what is better for a woman, to come out to the Eid prayer or to stay at home?

He replied:

It is better for them to go out to Eid prayer, because the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) enjoined that the women go out to the Eid prayer, even the adolescent girls and virgins – i.e., women who do not ordinarily go out. He commanded them to go out, and he told the menstruating women to go out but to keep away from the prayer-place. So menstruating women should go out with other women for Eid, but they should not enter the place where the Eid prayer is offered, because the Eid prayer-place is a mosque and it is not permissible for a menstruating woman to stay there, but it is permissible for her to pass through or to take something she needs from it, without staying there. Based on this we say: women are commanded to go out to the Eid prayer and join the men in this prayer, because of the goodness, dhikr and du’aa’ they may experience there.

Majmoo’ Fataawa al-Shaykh Ibn ‘Uthaymeen, 16/210.

He also said:

But they must go out looking decent, not wearing adornment, makeup or perfume, so that they may combine following the Sunnah with avoiding fitnah.

What some women do of wearing adornment, makeup and perfume is because of their ignorance and negligence on the part of their guardians. This does not cancel out the general shar’i ruling, which is that women are commanded to go out to the Eid prayer.


(الْعَوَاتِق) جَمْع عَاتِق وَهِيَ مَنْ بَلَغَتْ الْحُلُم أَوْ قَارَبَتْ , أَوْ اِسْتَحَقَّتْ التَّزْوِيج .

(وَذَوَات الْخُدُور) هن الأبكار .

قال الحافظ :

فِيهِ اِسْتِحْبَابُ خُرُوجِ النِّسَاءِ إِلَى شُهُودِ الْعِيدَيْنِ سَوَاءٌ كُنَّ شَوَابَّ أَمْ لا وَذَوَاتِ هَيْئَاتٍ أَمْ لا اهـ .

وقال الشوكاني :

وَالْحَدِيثُ وَمَا فِي مَعْنَاهُ مِنْ الأَحَادِيثِ قَاضِيَةٌ بِمَشْرُوعِيَّةِ خُرُوجِ النِّسَاءِ فِي الْعِيدَيْنِ إلَى الْمُصَلَّى مِنْ غَيْرِ فَرْقٍ بَيْنَ الْبِكْرِ وَالثَّيِّبِ وَالشَّابَّةِ وَالْعَجُوزِ وَالْحَائِضِ وَغَيْرِهَا مَا لَمْ تَكُنْ مُعْتَدَّةً أَوْ كَانَ خُرُوجُهَا فِتْنَةً أَوْ كَانَ لَهَا عُذْرٌ اهـ .

وسئـل الشيخ ابن عثيمين : أيهما أفضـل للمرأة الخروج لصلاة العيد أم البقاء في البيت ؟

فأجاب :

" الأفضل خروجها إلى العيد ؛ لأن النبي صلى الله عليه وسلم أمر أن تخرج النساء لصلاة العيد ، حتى العواتق وذوات الخدور ـ يعني حتى النساء اللاتي ليس من عادتهن الخروج ـ أمرهن أن يخرجن إلا الحيض فقد أمرهن بالخروج واعتزال المصلى ـ مصلى العيد ـ فالحائض تخرج مع النساء إلى صلاة العيد ، لكن لا تدخل مصلى العيد ؛ لأن مصلى العيد مسجد ، والمسجد لا يجوز للحائض أن تمكث فيه ، فيجوز أن تمر فيه مثلاً ، أو أن تأخذ منه الحاجة، لكن لا تمكث فيه ، وعلى هذا فنقول : إن النساء في صلاة العيد مأمورات بالخروج ومشاركة الرجال في هذه الصلاة ، وفيما يحصل فيها من خير، وذكر ودعاء" اهـ .

"مجموع فتاوى الشيخ ابن عثيمين" (16/210) .

وقال أيضا :

" لكن يجب عليهن أن يخرجن تفلات ، غير متبرجات ولا متطيبات ، فيجمعن بين فعل السنة ، واجتناب الفتنة .

وما يحصل من بعض النساء من التبرج والتطيب ، فهو من جهلهن ، وتقصير ولاة أمورهن . وهذا لا يمنع الحكم الشرعي العام ، وهو أمر النساء بالخروج إلى صلاة العيد " اهـ .


Zjazaak Allahh.. soubhanallah ik wist dit niet..

08-09-2010, 12:09

Citaat door ladyslover:
Waarop basseer jij dit??


Is algemeen bekend.

Al-Bukhaari (324) and Muslim (890) narrated that Umm ‘Atiyyah (may Allaah be pleased with her) said: The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) commanded us to bring them (women) out on (Eid) al-Fitr and (Eid) al-Adha, and to bring out adolescent girls, menstruating women and virgins, but the menstruating women were to stay away from the prayer, but were to witness goodness and the gathering of the Muslims. I said: “O Messenger of Allaah, what if one of us does not have a jilbaab?” He said: “Let her sister lend her a jilbab.”

Dus niet dat de ongestelde vrouw mee gaat bidden, maar wel aanwezig is bij de samenkomst van 3eid.

08-09-2010, 12:10
ze mag wel mee maar de moskee niet betreden..??

''but they should not enter the place where the Eid prayer is offered, because the Eid prayer-place is a mosque and it is not permissible for a menstruating woman to stay there,''

08-09-2010, 12:11

Citaat door ladyslover:
Zjazaak Allahh.. soubhanallah ik wist dit niet..



Ik ook niet. Wat ik wist is dat een vrouw als ze menstueerd gewoon de moskee niet mag betreden.

08-09-2010, 12:11
Maar mag je alleen tijdens het gebed niet in de ruimte komen of ook ervoor?

08-09-2010, 12:14
Je hebt meestal ook een gang waar je kunt zitten en mee kunt luisteren. het gaat erom dat iedereen daarbij aanwezig is aangezien het goed voor je geloof is omdat iedereen dikr aan het doen is en Allah aan het gedenken is plus het is een feestdag voor de moslims.

08-09-2010, 12:16

Citaat door HajarLovesZawji:
Je hebt meestal ook een gang waar je kunt zitten en mee kunt luisteren. het gaat erom dat iedereen daarbij aanwezig is aangezien het goed voor je geloof is omdat iedereen dikr aan het doen is en Allah aan het gedenken is plus het is een feestdag voor de moslims.



Als je bij ons binnenkomt heb je gelijk, gebedsruimte. Wallou gang of iets dergelijks. En het is toch Moskee betreden? Dus niet alleen de gang echt gewoon de moskee IN gaan ?

08-09-2010, 12:19



Citaat door Meisske:
Ik ook niet. Wat ik wist is dat een vrouw als ze menstueerd gewoon de moskee niet mag betreden.


Een menstruerende vrouw mag de gebedruimte wel betreden, bijvoorbeeld om iets te pakken of iemand te groeten, maar ze mag er niet zitten of langere tijd verblijven.

In de moskee heb je vaak leslokalen, gangen etc waar de menstruerende vrouwen kunnen zitten. Zij moeten dus niet in de gebedsruimte gaan zitten

In Islamitische landen worden de Eid gebeden meestal buiten gehouden, dus dan heb je dit probleem niet!

wassalaam,
zonnetje

08-09-2010, 12:21
ben ook een keer geweest.. de IMAAM sprak ik de luidspreker of de vrouwen stil wilden zijn..


Echt schaamteloos

Maar ik ga niet meer, het lukt me niet

08-09-2010, 12:34

Citaat door B2B:
Ik heb het een paar jaar terug gedaan, en sindsdien doe ik het niet meer Ik ging er met veel enthousiasme en helemaal voorbereid er naartoe. Hele weg naar de moskee: Allahu akbar Allahu akbar la ilaha il allah etc Toen kwam ik de moskee binnen Wat een gekakel! Door de speakers hoorde je de mannen trouw meedoen met de imam in het prijzen van Allah, en in de vrouwen ruimte hoorde khadouj praten over fatma. Hoe meer mensen binnenkwamen hoe luider het gekakel. Op een gegeven moment stond een meid van mijn leeftijd op en riep naar iedereen: waar zijn jullie mee bezig? we zijn hier om Allah te aanbidden!
Ze werd ff droog aangekeken en toen ging iedereen verder alsof ze niks hebben gehoord. Ik deed mijn best om de hele tijd naar de grond te staren om mijn concentratie niet te verliezen, maar walou. Op een gegeven moment hoorde ik de imam niet eens meer.
Ik heb het idee dat ik toen meer saya-ats dan hasanats heb gekregen die dag omdat me bloed echt kookte, en ik hele slechte gedachtes had over die vrouwen. Ze haalden het bloed van onder me nagels.

Nu twijfel ik dus om misschien toch wel naar (een ander) moskee te gaan, omdat het toch sunnah is. Zelfs de vrouwen die ongesteld zijn horen te komen.

Wie herkent dit, en wie gaat er wel/niet?



Ik herken het heel erg...ik zie er nu ook al tegenop.
Vorig jaar ben ik om deze reden ook niet gegaan, maar achteraf voelde mijn Eid toch niet compleet.

Als je naar een andere moskee kan gaan waar het er beter aan toe gaat, dan moet je dat doen. En anders gewoon gaan en jezelf er zoveel mogelijk van af te sluiten. Jij komt daar om je gebed te doen en klaar
En probeer eventueel om een goede manier te adviseren
Dus niet schreeuwen van 'waar zijn jullie mee bezig'

Maar gewoon van: zusters; we zijn in de moskee om Allah te gedenken en het gebed te verrichten. Het is niet gepast om nu te kletsen en overlast te veroorzaken. De mannen hebben er ook last van. Dus alsjeblieft even stil zijn. Moge Allah jullie belonen.

Pagina's : [1] 2