Bekijk volle/desktop versie : ‘Opeens stonden er tien jongens voor me. Alles moest ik afgeven.’



06-09-2010, 18:07
‘Opeens stonden er tien jongens voor me. Alles moest ik afgeven.’


EINDHOVEN - Eindhovenaar Peterx (42) werd zaterdagnacht brutaal overvallen door een groep jongens. Na een bruiloftsfeest in Geldrop fietste Peter terug naar huis. De kortste weg voerde door het parkje bij de Petrus Canisiuslaan in Stratum. “Opeens stonden er tien jongens voor me. Ik moest alles afgeven. Wat begin je dan tegen zo'n overmacht?”

“Normaal fiets ik deze weg niet”, vertelt de duidelijk aangeslagen voetballer van een lokale voetbalclub. “De groep jongens met Turks/Marokkaans uiterlijk blokkeerde opeens mijn weg. De oudste jongen van ongeveer 30 jaar dreigde met een hakbijltje van zo’n dertig centimeter.”

Peter moest alles afgeven. “Mijn portemonnee, pinpasjes, zelfs mijn trouwring wilden ze hebben.” Ook moest de fietser zijn pincode afgeven. “Terwijl een van de overvallers pinde, hield de rest mij vast.”

Zijn rekening bleek geen geld te geven. Ook een tweede poging leverde de overvallers niets op. “Het duurde zeker een kwartier. Toen er geen geld uit de pinautomaat kwam, werd ik in mijn nek geslagen en ook geschopt. Ik viel op de grond, maar het trappen hield aan. Toen werd het zwart.”

Nadat Peter weer bijkwam bleef hij tien minuten liggen. “Ik wilde er zeker van zijn dat de jongens weg waren.” Hij is ervan overtuigd dat de daders van Turks/Marokkaanse afkomst zijn. “Bij onze voetbalclub lopen vele nationaliteiten rond. Die herken ik zeker.”

Ook vermoedt hij dat de oudste jongen de leiding had. “Die jongen voerde de hele tijd het woord en hij had het bijltje vast. Het leek of de rest niets durfde te zeggen.”

De Eindhovense fietser is inmiddels onderzocht in het ziekenhuis. “Ik heb alleen last van mijn nek, dat zal vermoedelijk nog wel een tijdje blijven. En mijn ribben zijn gekneusd. Verder valt het gelukkig mee en ik krijg gesprekken met slachtofferhulp.” Met zijn vrouw kan hij goed praten en zijn kinderen hebben nergens last van.

Op maandagmiddag fietst Peter weer naar zijn werk. “Ik ben blij dat ik eruit ben. Thuis zit ik maar te malen. Wel doe ik ’s avond mijn gordijnen dicht. En ik kijk continue achterom. Omdat ik bang ben, maar ook omdat ik de daders wil vinden.”

Peter werkt tot vanavond laat. Terug neemt hij gewoon de fiets. “Ik ben niet bang aangelegd, maar steegjes en paadjes vermijd ik voortaan.”

Lees hier het signalement van de daders.

Kijk hier naar de locatie van de overval.

Weet je meer? Reageer hieronder of tip de redactie.

xUit privacy overwegingen noemt de redactie Peter alleen bij zijn voornaam.


http://www.overeindhoven.nl/node/9751