Bekijk volle/desktop versie : BREAKING NEWS; ETA (euskadi ta askatasuna) legt de wapens neer, geen aanslagen meer.



05-09-2010, 12:12

Citaat:
Donostia-San Sebastian;

5 September 2010 Last updated at 10:00 GMT

Eta unveils 'ceasefire decision

Armed Basque separatist group Eta says it will not "carry out armed actions" in its campaign for independence.

In a video obtained exclusively by the BBC, the group said it took the decision several months ago "to put in motion a democratic process".

The Spanish government has previously said it will only negotiate with Eta if it renounces violence.

http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-11191395

later meer

05-09-2010, 12:18


Dat werd tijd!

05-09-2010, 12:22
san sebastian is de mooiste stad van spanje, ben er vorig jaar twee weken geweest, hemel op aarde!

05-09-2010, 12:22

Citaat door Roxette:
san sebastian is de mooiste stad van spanje, ben er vorig jaar twee weken geweest, hemel op aarde!


Mooiste stad weet ik niet, maar het is er inderdaad hemels!

05-09-2010, 12:28



Citaat door herreb:
Mooiste stad weet ik niet, maar het is er inderdaad hemels!



granada, salamanca, sevilla en cordoba zijn heel mooi, maar san sebastian is untouchable. die baai, met dat azuurblauwe zeewater en op de achtergrond die gigantische pyreneeën, wauw!

05-09-2010, 12:39
Deze mededeling zal in Spanje met de nodige scepsis worden ontvangen.

Het is eerst zien en dan geloven, want de ETA heeft al vaker gezegd dat ze de wapens zouden neerleggen waarna ze van de gelegenheid gebruikmaakten om zich te herorganiseren zodat er weer nieuwe aanslagen gepleegd kunnen worden.

05-09-2010, 12:43
De ETA is trouwens aanzienlijk verzwakt de laatste jaren doordat Frankrijk en Spanje veel beter samenwerken in de strijd tegen hen.

Daardoor werden ETA-leiders steeds sneller opgespoord en wapendepots ontmanteld. De jeugdbendes in de Baskische steden werden eveneens sneller opgerold.

Verder was er al een aantal jaar een discussie gaande binnen de ETA zelf over welke koers er gevaren moest worden. Een groeiend deel van de aanhang ziet geen heil meer in het gebruiken van geweld, ook omdat de invloed van de Baskische nationalisten in het gebied tanende is.

Dat laatste bleek uit de regionale verkiezingen van vorig jaar toen Baskenland voor het eerst sinds de democratie in 1980 in Spanje werd ingevoerd, een niet-nationalist als Lehendakari kreeg.

Het lijkt er dus op dat de ETA door omstandigheden gedwongen wordt om een keus te maken.

05-09-2010, 12:47

Citaat door Pleeborstel:
Deze mededeling zal in Spanje met de nodige scepsis worden ontvangen.

Het is eerst zien en dan geloven, want de ETA heeft al vaker gezegd dat ze de wapens zouden neerleggen waarna ze van de gelegenheid gebruikmaakten om zich te herorganiseren zodat er weer nieuwe aanslagen gepleegd kunnen worden.



ja, maar toen was de eta nog sterk, de wapenstromen praktisch onbeperkt en de commandostructuur was nog volledig intact. de eta is thans verworden tot een provinciaal padvindersclubje. (o.a. door hard ingrijpen van de franse regering op baskische afscheidingselementen in frans baskenland) ze hebben ingezien dat dialoog nu nog de enige oplossing is. in de baskische regering zit zelfs geen nationalistische partij meer, het baskische volk wil geen gewapende strijd meer en als je het volk tegen je hebt, kun je maar beter kappen.

05-09-2010, 12:59

Citaat door Roxette:
ja, maar toen was de eta nog sterk, de wapenstromen praktisch onbeperkt en de commandostructuur was nog volledig intact. de eta is thans verworden tot een provinciaal padvindersclubje. (o.a. door hard ingrijpen van de franse regering op baskische afscheidingselementen in frans baskenland) ze hebben ingezien dat dialoog nu nog de enige oplossing is. in de baskische regering zit zelfs geen nationalistische partij meer, het baskische volk wil geen gewapende strijd meer en als je het volk tegen je hebt, kun je maar beter kappen.


Dat kwam doordat Frankrijk en Spanje lange tijd niet goed samenwerkten in de strijd tegen de ETA.

Met name in Frankrijk had de ETA vrij spel; daar hielden veel leden zich verborgen in het bergachtige en bosrijke gebied tussen Bayonne en Hendaye. De Franse autoriteiten zagen de ETA lange tijd als een Spaans probleem omdat ze alleen daar aanslagen pleegden waardoor de noodzaak om er wat tegen te doen niet groot was.

Op het moment dat er eindelijk goed werd samengewerkt, werden ETA-leden veel sneller opgepakt en wapendepots ook eerder ontdekt.

Met name de laatste vier jaar is de ETA daardoor aanzienlijk verzwakt.

De Baskische bevolking zelf wilde al langere tijd geen geweld meer, ook omdat ze er regelmatig zelf slachtoffer van werden: velen moesten een revolutionaire belasting aan de ETA betalen zodat die geld had voor wapens en commando's.

Bovendien was voor de gegoede burgerij en industriëlen onafhankelijkheid allang geen issue meer en zelfs ongewenst omdat die simpelweg in heel Spanje belangen heeft.

Daardoor kalfde ook de steun voor de PNV af. Die waren op papier dan wel gematigd en geweldloos, maar in de praktijk veroordeelden Arzalluz en Ibarretxe jarenlang nooit de aanslagen van de ETA.

Dat was veel Basken een doorn in het oog en daar betaalt de PNV nu de rekening voor.

Geen nationalistische regering, weinig steun meer voor het idee dat er wat te strijden valt.

De ETA staat aan de rand van de afgrond, denk ik.

05-09-2010, 13:00

Citaat door Pleeborstel:
Dat kwam doordat Frankrijk en Spanje lange tijd niet goed samenwerkten in de strijd tegen de ETA.

Met name in Frankrijk had de ETA vrij spel; daar hielden veel leden zich verborgen in het bergachtige en bosrijke gebied tussen Bayonne en Hendaye. De Franse autoriteiten zagen de ETA lange tijd als een Spaans probleem omdat ze alleen daar aanslagen pleegden waardoor de noodzaak om er wat tegen te doen niet groot was.

Op het moment dat er eindelijk goed werd samengewerkt, werden ETA-leden veel sneller opgepakt en wapendepots ook eerder ontdekt.

Met name de laatste vier jaar is de ETA daardoor aanzienlijk verzwakt.

De Baskische bevolking zelf wilde al langere tijd geen geweld meer, ook omdat ze er regelmatig zelf slachtoffer van werden: velen moesten een revolutionaire belasting aan de ETA betalen zodat die geld had voor wapens en commando's.

Bovendien was voor de gegoede burgerij en industriëlen onafhankelijkheid allang geen issue meer en zelfs ongewenst omdat die simpelweg in heel Spanje belangen heeft.

Daardoor kalfde ook de steun voor de PNV af. Die waren op papier dan wel gematigd en geweldloos, maar in de praktijk veroordeelden Arzalluz en Ibarretxe jarenlang nooit de aanslagen van de ETA.

Dat was veel Basken een doorn in het oog en daar betaalt de PNV nu de rekening voor.

Geen nationalistische regering, weinig steun meer voor het idee dat er wat te strijden valt.

De ETA staat aan de rand van de afgrond, denk ik.



jongen, dit hoef je mij niet te vertellen, dit weet ik allemaal al.

05-09-2010, 13:01

Citaat door Roxette:
jongen, dit hoef je mij niet te vertellen, dit weet ik allemaal al.


Ik kan vanaf hier natuurlijk niet beoordelen wat je er allemaal van weet.

Weet wel dat er veel leden zullen zijn voor wie die informatie nuttig is omdat zij die dingen dus juist níet weten

05-09-2010, 13:18

Citaat door Roxette:
jongen, dit hoef je mij niet te vertellen, dit weet ik allemaal al.


Maar ik b.v. niet. Goed nieuws en erg informatief allemaal, het is een lokaal conflict waar de meesten toch wat minder van op de hoogte zijn.

Voor allebei een groen puntje.

05-09-2010, 14:11



Citaat door Pleeborstel:
Dat kwam doordat Frankrijk en Spanje lange tijd niet goed samenwerkten in de strijd tegen de ETA.

Met name in Frankrijk had de ETA vrij spel; daar hielden veel leden zich verborgen in het bergachtige en bosrijke gebied tussen Bayonne en Hendaye. De Franse autoriteiten zagen de ETA lange tijd als een Spaans probleem omdat ze alleen daar aanslagen pleegden waardoor de noodzaak om er wat tegen te doen niet groot was.

Op het moment dat er eindelijk goed werd samengewerkt, werden ETA-leden veel sneller opgepakt en wapendepots ook eerder ontdekt.

Met name de laatste vier jaar is de ETA daardoor aanzienlijk verzwakt.

De Baskische bevolking zelf wilde al langere tijd geen geweld meer, ook omdat ze er regelmatig zelf slachtoffer van werden: velen moesten een revolutionaire belasting aan de ETA betalen zodat die geld had voor wapens en commando's.

Bovendien was voor de gegoede burgerij en industriëlen onafhankelijkheid allang geen issue meer en zelfs ongewenst omdat die simpelweg in heel Spanje belangen heeft.

Daardoor kalfde ook de steun voor de PNV af. Die waren op papier dan wel gematigd en geweldloos, maar in de praktijk veroordeelden Arzalluz en Ibarretxe jarenlang nooit de aanslagen van de ETA.

Dat was veel Basken een doorn in het oog en daar betaalt de PNV nu de rekening voor.

Geen nationalistische regering, weinig steun meer voor het idee dat er wat te strijden valt.

De ETA staat aan de rand van de afgrond, denk ik.


Ik dacht nochtans dat de PNV nog altijd ruim de grootste partij was in het Baskische parlement, en dat de aanhang voor nationlistisch partijen zouden achteruitgaan kan ik toch ook niet echt ergens uit af leiden. Dat de ETA verdwijnt is omdat het streven naar Baskische autonomie nu gewoon perfect binnen de spaanse democratie kan, wat voorheen niet kon. Dingen opblazen heeft dus enkel nog een negatief effect (wat het natuurlijk altijd heeft) en dat heeft de ETA ook door.

05-09-2010, 14:29
Bietan jarrai!

als men weet wat dat betekent...

05-09-2010, 15:15

Citaat door Roxette:
san sebastian is de mooiste stad van spanje, ben er vorig jaar twee weken geweest, hemel op aarde!


Bedoel je de mooiste stad van baskenland
Ik erkende het niet als spanje.en na zestig jaar verzet vind ik jammer


LANG LEVE DE ITA voor altijd