Bekijk volle/desktop versie : 'God creëerde het heelal niet'



02-09-2010, 12:00
CAMBRIDGE - God heeft niets te maken gehad met de creatie van de aarde en het universum. Dat stelt de wereldberoemde natuurkundige en kosmoloog Stephen Hawking in een nieuw boek.

Een deel van zijn werk is donderdag gepubliceerd in de Britse krant The Times.

Eerder schreef Hawking nog dat de wetenschap de rol van God bij het ontstaan van het heelal niet helemaal kon uitsluiten.

Maar in The Grand Design (Het grote ontwerp) komt hij daarop terug. Het ontstaan van het universum is een onvermijdelijke consequentie van de natuurkundige wetten, aldus de kosmoloog.

Door de zwaartekracht is het mogelijk dat het universum zichzelf creëert uit het niets, zo stelt Hawking.

''Spontane creatie is de reden dat er iets is in plaats van niets, de reden dat het universum bestaat en waarom wij bestaan.'' Hawking schreef zijn boek samen met de Amerikaanse onderzoeker Leonard Mlodinow.

Hawking

Stephen Hawking geldt internationaal al decennia als een autoriteit op het gebied van kosmologie, zwarte gaten en zwaartekracht. Hij kreeg in 1988 wereldwijde erkenning met de publicatie van zijn boek A Brief History of Time. Dat gaat over de oorsprong van het heelal.

Door een zeldzame spierziekte zit de wetenschapper sinds zijn 21e in een rolstoel. Hij is tegenwoordig vrijwel compleet verlamd en kan alleen spreken via een computer. Hawkings is vorig jaar met pensioen gegaan.



http://www.nu.nl/wetenschap/2324900/god-creeerde-heelal-niet.html

02-09-2010, 12:03


Okay... voor de liefhebber, 9 september komt het boek uit.

02-09-2010, 12:10

Citaat door Evenblij:
Okay... voor de liefhebber, 9 september komt het boek uit.


Ik was niet op de hoogte dat Hawking met een boek bezig was. Dat is fijn om te horen. We kunnen er wel vanuit gaan dat dit zijn laatste werk zal zijn.

02-09-2010, 12:14

Citaat:


Stephen Hawking geldt internationaal al decennia als een autoriteit op het gebied van kosmologie, zwarte gaten en zwaartekracht. Hij kreeg in 1988 wereldwijde erkenning met de publicatie van zijn boek A Brief History of Time. Dat gaat over de oorsprong van het heelal.

Door een zeldzame spierziekte zit de wetenschapper sinds zijn 21e in een rolstoel. Hij is tegenwoordig vrijwel compleet verlamd en kan alleen spreken via een computer. Hawkings is vorig jaar met pensioen gegaan.
Deze zwendelaar dankt zijn reputatie alleen aan zijn 'medelijdenswaardige' overkomen.

Jammer dat hij zich in zijn laatste levensdagen tot Godslasterlijke praktijken verlaagt...

02-09-2010, 12:15



Citaat door Hominid:
Ik was niet op de hoogte dat Hawking met een boek bezig was. Dat is fijn om te horen. We kunnen er wel vanuit gaan dat dit zijn laatste werk zal zijn.

Ik moet nog steeds eens zijn hernieuwde uitgave van Het Heelal lezen. (maar om voor 1 hoofdstuk het boek nog eens te kopen....)
Hij is daarin van mening veranderd over tijdreizen. Hij is nu voor.



Ik ben nog steeds tegen.... naar het verleden dan (toekomst is geen probleem).

02-09-2010, 12:18

Citaat door tweetiee:
Deze zwendelaar dankt zijn reputatie alleen aan zijn 'medelijdenswaardige' overkomen.

Jammer dat hij zich in zijn laatste levensdagen tot Godslasterlijke praktijken verlaagt...


Wat een typische reactie toch weer. (van iemand die er hoogstwaarschijnlijk nooit een letter van gelezen heeft).

Knuppeltje toch.

02-09-2010, 12:22

Citaat door The.Kwisatz:
Ik moet nog steeds eens zijn hernieuwde uitgave van Het Heelal lezen. (maar om voor 1 hoofdstuk het boek nog eens te kopen....)
Hij is daarin van mening veranderd over tijdreizen. Hij is nu voor.



Ik ben nog steeds tegen.... naar het verleden dan (toekomst is geen probleem).


Ben ik volledig mee eens. Ik dacht eigenlijk ook dat Hawking het terugwaarts tijdreizen onmogelijk achtte.

Wellicht heeft hij een zeer exotische, complexe quantummechanische uitleg, want met simpel gezond verstand kan ik daar niet bij, geloof ik.

02-09-2010, 12:22

Citaat door tweetiee:
Deze zwendelaar


02-09-2010, 12:24

Citaat door tweetiee:
Deze zwendelaar dankt zijn reputatie alleen aan zijn 'medelijdenswaardige' overkomen.

Jammer dat hij zich in zijn laatste levensdagen tot Godslasterlijke praktijken verlaagt...


Aldus iemand die niets van Hawking en zijn werk kent..

02-09-2010, 12:28
Overigens vind ik ook dat wetenschappers niet het woord god in de mond moeten nemen. Da's een ander verhaal, net als kunst. Hawking is een genie, maar niet in de theologie! En dat rijmt nog ook, dus dan moet het wel kloppen.

02-09-2010, 12:30
nee god zelf niet. hij huurde een paar polen die het werk deden.

02-09-2010, 12:32

Citaat door Noordeloos:
Overigens vind ik ook dat wetenschappers niet het woord god in de mond moeten nemen. Da's andere koek, net als kunst.
Hawking is een genie, maar niet in de theologie. En dat rijmt nog ook.
Tenzij het over het ontstaan van het universum en natuurverschijnselen gaat. Dan mag het.

Genieën in theologie zijn degenen die de theologie puur wetenschappelijk benaderen, zonder religieuze bevooroordeling. Wat een minderheid is.

02-09-2010, 12:34


en wie heeft die zwaartekracht uitgevonden dan waardoor die dingen uit het niets konden ontstaan? volgens mij is die vent gewoon boos op God omdat hij uit een rietje moet eten.

02-09-2010, 12:34

Citaat door Hominid:
Aldus iemand die niets van Hawking en zijn werk kent..


Niet zo snel conclusies trekken a.u.b.

Ik heb genoeg van deze kwakzalver gelezen, om nooit meer naar een boek van hem om te kijken. Mr. Hawking heeft zichzelf in de jaren '90 al voor schut gezet met zijn A Brief History Of Time..

Hawkings heeft geen enkele relevante toevoeging gehad aan deze materie.
Hij krijgt alleen de aandacht die hij niet verdient, door zijn invaliditeit.

Zie het als de prestaties van deelnemers van de Paralympics, in feite te verwaarlozen..

02-09-2010, 12:35

Citaat door Hominid:
CAMBRIDGE - God heeft niets te maken gehad met de creatie van de aarde en het universum. Dat stelt de wereldberoemde natuurkundige en kosmoloog Stephen Hawking in een nieuw boek.

Een deel van zijn werk is donderdag gepubliceerd in de Britse krant The Times.

Eerder schreef Hawking nog dat de wetenschap de rol van God bij het ontstaan van het heelal niet helemaal kon uitsluiten.

Maar in The Grand Design (Het grote ontwerp) komt hij daarop terug. Het ontstaan van het universum is een onvermijdelijke consequentie van de natuurkundige wetten, aldus de kosmoloog.

Door de zwaartekracht is het mogelijk dat het universum zichzelf creëert uit het niets, zo stelt Hawking.

''Spontane creatie is de reden dat er iets is in plaats van niets, de reden dat het universum bestaat en waarom wij bestaan.'' Hawking schreef zijn boek samen met de Amerikaanse onderzoeker Leonard Mlodinow.

Hawking

Stephen Hawking geldt internationaal al decennia als een autoriteit op het gebied van kosmologie, zwarte gaten en zwaartekracht. Hij kreeg in 1988 wereldwijde erkenning met de publicatie van zijn boek A Brief History of Time. Dat gaat over de oorsprong van het heelal.

Door een zeldzame spierziekte zit de wetenschapper sinds zijn 21e in een rolstoel. Hij is tegenwoordig vrijwel compleet verlamd en kan alleen spreken via een computer. Hawkings is vorig jaar met pensioen gegaan.



http://www.nu.nl/wetenschap/2324900/god-creeerde-heelal-niet.html



En hoe is zwaartekracht dan ontstaan meneer Hawkins?

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106