Bekijk volle/desktop versie : Toezichtmoeder moet en wil weg uit buurt



01-09-2010, 15:22
NIJMEGEN - Helena Pattiasina was lid van buurttoezichthoudersproject Sirocco in Hatert. Na confrontaties met hangjongeren wil ze weg uit de wijk. Maar wie helpt haar? De hele zomer is ze nauwelijks buiten geweest, zegt ze.

„Ik kan niet meer alleen de straat op. Als ik dat toch doe, dan pakken ze me.”

Er gingen stenen door de ruiten bij Helena Pattiasina uit de Nijmeegse wijk Hatert. Het kwam al tot een handgemeen. Ze wordt voortdurend getreiterd door een kleine groep hangjongeren, zegt ze. Ook ’s nachts.

Helena werd vorig jaar lid van Sirocco, een bijzonder, veelgeprezen multicultureel toezichthoudersproject waarbij buurtbewoners de straat op gaan om de sociale veiligheid te verbeteren. Welzijnsorganisatie Tandem zorgde voor begeleiding, de gemeente Nijmegen voor kleding en portofoons.

Begin juli liet de gemeente weten dat Sirocco ‘even met vakantie’ ging. Het project werd gestaakt. Reden: herhaaldelijke confrontaties tussen een deel van de hangjongeren en enkele leden van Sirocco, onder wie Helena.

Zoon Bjorn: „Als mijn moeder uit de wijk vertrekt, zijn de problemen voorbij, verwacht ik. Dan is ze uit het territorium van die jongens, dan laten ze haar met rust.”

Maar wie helpt Helena aan een andere woning? Voorlopig niemand, zo lijkt het. De gemeente laat weten niet over woningtoewijzing te gaan.

Woningbouwcorporatie Portaal beaamt dat in het zogenaamde wijkteam van Hatert is besproken dat het wellicht beter zou zijn dat Helena verhuist. „Maar dat is niet heel stellig gezegd. Het wijkteam vraagt zich af of je met een verhuizing het probleem oplost en wil kijken naar andere oplossingen”, aldus een woordvoerster.

Helena blijft hopen op een uitgestoken hand. „Ik ben in de problemen gekomen door vrijwilligerswerk te doen, voor de gemeente. Dan mag ik toch verwachten dat de gemeente ook haar verantwoordelijkheid neemt?”

http://www.gelderlander.nl/voorpagina/nijmegen/7209558/Toezichtmoeder-moet-en-wil-weg-uit-buurt.ece?start=1&sort=asc#reakties

01-09-2010, 16:26


En het dan nog gek vinden dat 1,5 miljoen mensen PVV stemmen.