Bekijk volle/desktop versie : Hoe begin je het witrgebed?



01-09-2010, 02:31
Salaam moe'liekoum,

Kan iemand me heel precies het witr gebed uitleggen. Ikheb me al suf gegoogeld, maar daar kom ik elke keer dezelfde info tegen. Dat het dus twee aan twee moet en de laatste moet afsluiten met 1 rak3aat, omdat het een oneven getal moet zijn. Ok tot daar begrijp ik het.
Maar hoe begin je?

Moet je net als in een normaal gebed: Allah oe Akbar 2x, ashadoe la Ila ha Ila la etc. , 7ayaa al salaat etc.
Of sla je dat over? en begin je meteen met bismillah irahaman irahiem en dan de 2 surats???

En als je afsluit, moet je dan elke keer de tashoed en de tasliem doen?
En doe je per rak3a twee soerats of is dat ook anders?

Baraka Allahu fiek

01-09-2010, 02:38


Alykom salaam wa rahmatullah.

net als elk ander gebed, Alleen verricht je dan 1 raka3a om je gebeden zegmaar te eindigen voor die nacht.

Je reciteert surat el fatiha, daarna reciteer je surat el falaq surat al nas en surat el ikhlas. Je doet de shujoeds en daarna de ta7iya en tasliem. Simpel.

01-09-2010, 03:04

Citaat door miss_ielhem:
Alykom salaam wa rahmatullah.

net als elk ander gebed, Alleen verricht je dan 1 raka3a om je gebeden zegmaar te eindigen voor die nacht.

Je reciteert surat el fatiha, daarna reciteer je surat el falaq surat al nas en surat el ikhlas. Je doet de shujoeds en daarna de ta7iya en tasliem. Simpel.


Kan je wat preciezer zijn. Het is voor jou misschien simpel, maar ik weet niet wat ik moet doen.

Je noemt nu 4 soerats. In een normaal gebed doe je eerst fatiha gevolgd door een tweede soeraat.

Moet dat ook bij witr?

Dus telkens met fatiha beginnen en dan een tweede soeraat?

01-09-2010, 03:07
up! wil ik ook wel meer over weten ....

01-09-2010, 08:43


witr gebed heeft geen iqama, je begint je gebed net als normaal


het eerste gebed van witr begin je met de takbier al i7raam Allahoe akbar en dan begin je met het reciteren van sourat al fati7a daarna kies je een sourat uit die je erna moet reciteren als je dat gedaan heb zeg je Allaahoe Akbar, en kom je in de staande buiging en dan zeg je 3x zachtjes sub7ana rabiel 3adhiem als je dat hebt gedaan zeg je semi3a Allahoe liman 7amie tegelijk wanneer je weer recht gaat staan vervolgens zeg je weer Allaahoe Akbar en dan maak je de knieling, tijdens de knieling zeg je 3x sub7ana rabie al a3laa dan zeg je weer allaahoe akbar en ga je zitten hoe vrouwen horen te zitten vervolgens zeg je weer allahoe akbar en zeg je weer 3 x sub7ana rabie al a3laa en dit doe je bij de 2e raka3aat ook wanneer je voor de 12e keer sub7ana rabie al a3laa heb gezegd zeg je Allaahoe akbar maar je moet dan niet gaan staan maar zitten want je moet dan de tashahoed op zeggen en met je rechter wijsvinger een beetje bewegen terwijl je de tashahoed zachtjes opzegt, wanneer je dat hebt gedaan sluit je gebed af met naar rechts a salamoe 3alaikom wa rahmatoe Allaah en naar links het zelfde, je moet dan alleen je hoofd naar rechts en naar links bewegen. dat is dus de eerste...

de 2e gebed erna is maar 1 raka3aat en begin je met Allahoe Akbar vervolgens reciteer je sourat al fati7a en dan sourat al ichlaas(qoel hoewa Allahoe a7ad) dan sourat al falaq( qoel a3udhu bi rabbie l falaq) dan sourat a naas(qoel a3oedhoe bi rabbie a naas)
vervolgens zeg je weer Allahoe akbar en doe je de staande buiging en zeg je 3x sub7ana rabie l 3adhiem dan ga je weer recht staan en terwijl je daarmee bezig bent zeg je sami allaahoe li man 7amieda, dan zeg je weer Allahoe akbar en ga je de buiging maken vervolgens zeg je 3 x sub7ana rabie al a3laa en dan ga je weer zitten hoe vrouwen zittenterwijl je dat doet zeg je Allahoe akbar wanneer je op jouw knieen zit ga je weer buigen en zeg je Allahoe akbar, wanneer jij je in je buiging bevindt zeg je 3x sub7ana rabie al a3laa en dan zeg je weer allahoe akbar en dan ga je niet staan en dan sluit je het gebed af met de tashahoed en de tasliem

01-09-2010, 09:01
Het Nachtgebed Tijdens de Ramadan

Uit: [/SIZE][/FONT]~xVerzamel-topic van Ramadan Artikelenx~
[FONT=Book Antiqua]

[URL="http://www.youtube.com/watch?v=feWO1Hjk1YQ&feature=channel"][FONT=Tahoma][SIZE=2]Voorbeeld van het Witr-Gebed (drie Rak'aat na het Taraweeh gebed) geleidt door Shaykh 'Adel Al-Kalbani [/SIZE][/FONT][/URL]

[/SIZE][/FONT]

[FONT=Tahoma][SIZE=2]Kortom eerst twee Rak'aat zoals het Fadjr-gebed en beindigt deze met de taslim en dan één Rak'a.Je kan ook de Du'a Al-Qunut erin reciteren na het opkomen van de Ruku'.Een andere manier is ook maar één Rak'a te verrichten zoals in een ahadith staat.

Een andere artikel:


Citaat:


Het Nacht Gebed tijdens de Ramadaan


Auteur: Shaych Mohammed Naasiroed-Dien al-Albaanie
Bron: ‘Qiyaam Ramadaan’, bladzijde 28-30
Engelse bron: http://www.troid.org
Vertaald door: Amin Tap al-Hollandie

Ik heb dit onderwerp al gedetailleerd besproken in mijn boek genaamd ‘Salaatoet-Taraawieh’ (bladzijde 101-115), en was daarom van mening dat ik deze discussie moest samenvatten om het gemakkelijk te maken voor de lezer en om hem te herinneren (aan dit onderwerp):

De Eerste Manier:

Bestaat uit dertien rak’aat, hetgeen wordt begonnen met twee korte rak’aat. Volgens de meest correcte opinie, zijn dit de twee rak’aat Soennah gebed die na ‘Ishaa verricht worden, of zij zijn twee specifieke rak’aat waarmee men het Nacht Gebed begint, zoals hiervoor is vermeld. Daarna bidt men twee hele lange rak’aat. Vervolgens worden weer twee rak’aat gebeden, en daarna weer twee rak’aat. Dan worden nog twee rak’aat gebeden en een ander set van twee rak’aat. Dan wordt de Witr gedaan met één rak’aah.

De Tweede Manier:

Bestaat uit dertien rak’aat. Ze bevatten zelf acht rak’aat, waarbij men Tasliem geeft na elke twee rak’aat. Vervolgens wordt er Witr gedaan met vijf rak’aat en men zit niet, noch geeft men Tasliem, behalve in de vijfde rak’aat.

De Derde Manier:

Bestaat uit elf rak’aat, waarbij men Tasliem geeft na elke twee rak’aat en vervolgens op het einde het Witr gebed bidt met één rak’aah.

De Vierde Manier:

Bestaat uit elf rak’aat, waarbij men vier rak’aat bidt en Tasliem doet na vier (rak’aat). Dan bidt hij nog eens vier op een soortgelijke manier en eindigt het met drie rak’aat (voor het Witr gebed).Bleef de Profeet (salallaahoe alayhie wasellem) in een zittende houding na elke twee rak’aat, wanneer hij een eenheid van vier rak’aat of een eenheid van drie rak’aat bidde? Wij vinden hier geen duidelijk antwoord voor, maar het in een zittende houding blijven (om Tashahoed te verrichten) bij het uitvoeren van een eenheid van drie rak’aat is niet opgedragen (in de Religie)!

De Vijfde Manier:

Bestaat uit elf rak’aat, waarbij men acht rak’aat bidt en in geen enkele van hen zit behalve in de achtste rak’aah. Terwijl men zit (in de achtste rak’aah), maakt men de Tashahoed en Gebeden stuurt over de Profeet (salallaahoe alayhie wasellem) en vervolgens op staat zonder Tasliem te geven. Vervolgens doet hij het Witr gebed met één rak’aah en wanneer men klaar is, geeft men Tasliem. Dit bestaat uit negen rak’aat. Daarna bidt hij twee rak’aat in een zittende houding.

De Zesde Manier:

Iemand bidt negen rak’aat, waarin hij niet zit behalve na de zesde rak’aah. Vervolgens maakt men de Tashahoed en Gebeden stuurt over de Profeet (salallaahoe alayhie wasellem) en staat men op zonder Tasliem te geven. Daarna verricht hij Witr met drie rak’aat en wanneer men klaar is, maakt men Tasliem, etc. (De rest is hetzelfde als de voorgaande manier)

Dit zijn de manieren die zijn overgeleverd over hoe de Profeet (salallaahoe alayhie wasellem) het Nacht Gebed heeft verricht. Het is mogelijk om andere soorten van manieren erbij toe te voegen door hetgeen dat men wilt, in mindering te brengen van elke set rak’aat totdat hij het vermindert tot één rak’aah, handelend naar de voorgenoemde Hadieth van Allaah’s Boodschapper (salallaahoe alayhie wasellem):

“Dus eenieder die wilt, laat hem dan Witr met vijf rak’aat bidden, en eenieder die wilt, laat hem dan Witr met drie rak’aat bidden, en eenieder die wilt, laat hem dan Witr met één rak’aah bidden.”

Dus als hij wil, kan hij deze vijf rak’aat of drie rak’aat met één zitmoment en één Tasliem, zoals het in de Tweede Manier staat vermeld. En als hij wil, kan hij de Tasliem geven na elke twee rak’aat, zoals in de Derde Manier staat vermeld, en dit geniet de voorkeur.

Wat de set van vijf of drie rak’aat betreft en het zitten na elke twee rak’aat maar zonder het maken van de Tasliem, dan (kunnen wij daarover zeggen) dat wij geen enkele authentieke overlevering hebben gevonden, dat de Profeet (salallaahoe alayhie wasellem) dit zou hebben gedaan. De Asl (fundament) is dat het is toegestaan, maar de Profeet (salallaahoe alayhie wasellem) heeft ons verboden om Witr met drie rak’aat te bidden, en gaf daarvoor een reden aan, door te zeggen:

“En laat het niet lijken op het Maghrib gebed.”
En dit kan men op twee manieren doen:

1. De Tasliem geven tussen de even en oneven aantallen rak’aat (Bijvoorbeeld tussen de tweede en derde rak’aat). Dat is hetgeen wat het sterkste is en de voorkeur heeft.

2. Men zit niet tussen de even en oneven aantallen (Bijvoorbeeld wanneer hij drie rak’aat aan één stuk bidt met één Tasliem), en Allaah weet het, het beste.
Wassalam

01-09-2010, 09:10
[SIZE="4"]Het Witr Gebed[/SIZE]

[SIZE="1"]Bron: http://www.islam-qa.com
Vertaald door http://www.AlMutaqqun.tk[/SIZE]

Het Witr gebed is één van de grootste handelingen van aanbidding die een persoon dichter bij Allah brengt. Sommige geleerden (de Hanafi's) dachten zelfs dat het één van de verplichte gebeden was, maar de correcte mening is dat het één van de bevestigde Sunnahs (Sunnah mu'akkadah) is die de moslim regelmatig na zou moeten leven en niet zou moeten verwaarlozen.

We kunnen de manier waarop de Witr gebeden verricht moeten worden als volgt opsommen:


Het tijdstip:

Het begint wanneer men 'Isha gebeden heeft, zelfs als het samengevoegd is met Maghrib op het tijdstip van Maghrib en het duurt totdat de dageraad begint. De Profeet (sallAllahu 'alayhi wa salaam) heeft gezegd: "Allah heeft voor jullie een gebed voorschreven (waardoor Hij jullie beloning zou kunnen vergroten), wat Witr is; Allah heeft het jullie opgelegd voor de tijd tussen het 'Isha gebed totdat de dageraad begint." Overgeleverd door al-Tirmidhi, 425; geclassificeerd als sahih door al-Albaani in Sahih al-Tirmidhi.

Is het beter om dit gebed aan het begin van zijn tijd te bidden of om het uit te stellen?

De Sunnah wijst erop dat als een persoon denkt dat hij in staat zal zijn om aan het eind van de nacht op te staan, dat het dan beter is om het uit te stellen, want het gebed aan het eind van de nacht is beter en wordt waargenomen (door de engelen). Maar degene die vreest dat hij niet aan het eind van de nacht op zal staan, zou Witr moeten bidden voordat hij gaat slapen, vanwege de hadith van Jabir (radiAllahu 'anhu) die gezegd heeft: "De Boodschapper van Allah (sallAllahu 'alayhi wa salaam) zei: 'Degene die vreest dat hij niet aan het eind van de nacht op zal staan, laat hem Witr aan het begin van de nacht bidden, maar degene die denkt dat hij in staat zal zijn om aan het eind van de nacht op te staan, laat hem Witr aan het eind van de nacht bidden, want bidden aan het eind van de nacht wordt waargenomen (door de engelen) en dat is beter.'" Overgeleverd door Muslim, 755.

Al-Nawawi heeft gezegd: Dit is de correcte mening. Andere ahadith die over dit onderwerp in algemene termen, moeten geïnterpreteerd worden in het licht van deze sterke, specifieke en duidelijke overlevering, zoals de hadith: "Mijn goede vriend adviseerde me om niet te slapen zonder Witr gebeden te hebben." Dit moet opgevat worden als verwijzing naar degene die niet zeker is dat hij op zal kunnen staan (om Witr aan het eind van de nacht te bidden). Sharh Muslim, 3/277.


Het aantal rak'ahs:

Het minimum aantal rak'ahs voor Witr is één rak'ah, want de Profeet (sallAllahu 'alayhi wa salaam) heeft gezegd: "Witr is één rak'ah aan het eind van de nacht." Overgeleverd door Muslim, 752. En hij heeft gezegd: "De nachtgebeden zijn twee (rak'ahs) bij twee, maar als één van jullie vreest dat de dageraad bijna door gaat breken, laat hem dan één rak'ah bidden om wat hij gebeden heeft oneven te maken." Overgeleverd door al-Bukhaari, 911; Muslim, 749. Als een persoon zich beperkt tot het bidden van één rak'ah, dan heeft hij de Sunnah verricht, maar Witr kan ook drie, vijf, zeven of negen rak'ahs zijn.

De Profeet (sallAllahu 'alayhi wa salaam) heeft gezegd: "Bid Witr niet met drie rak'ahs zoals Maghrib." Overgeleverd door al-Haakim (1/304), al-Bayhaqi (3/31) en al-Daaraqutni (blz. 172). Al-Hafiz ibn Hajar heeft in Fath al-Baari (4/301) gezegd: De isnaad voldoet aan de voorwaarden van de twee shaykhs (al-Bukhaari en Muslim). Daarom moet degene die drie rak'ahs voor witr wil bidden, een manier vinden om het (van Maghrib) te laten verschillen. Dit kan op twee manieren gedaan worden, die allebei voorgeschreven zijn in de shari'ah:

1. Door ze achter elkaar te bidden, met één tashahhud, vanwege de hadith van 'Aisha (radiAllahu 'anha) die gezegd heeft: "De Profeet (sallAllahu 'alayhi wa salaam) zei de taslim niet in de (eerste) twee rakahs van Witr." Volgens een andere versie: "Hij bad Witr met drie rak'ahs en hij zat alleen in de laatste ervan." Overgeleverd door al-Nasaa'i, 3/234; al-Bayhaqi, 3/31. Al-Nawawi heeft in al-Majmu' (4/7) gezegd: Het is overgeleverd door al-Nasaa'i met een hasan isnaad en door al-Bayhaqi met een sahih isnaad.

2. Door de taslim na twee rak'ahs te zeggen en dan één rak'ah apart te bidden, vanwege de overlevering van Ibn 'Umar (radiAllahu 'anhu) die zei dat de Profeet (sallAllahu 'alayhi wa salaam) de twee rak'ahs van de andere rak'ah scheidde met een taslim. Overgeleverd door Ibn Hibbaan (2435); Ibn Hajar heeft in al-Fath (2/482) gezegd: de isnaad is qawiy (sterk).

Maar als hij Witr met vijf of zeven rak'ahs bidt, dan moeten ze ononderbroken zijn en moet hij slechts één tashahhud reciteren in de laatste rak'ah en de taslim zeggen, vanwege de overlevering van 'Aisha (radiAllahu 'anha) die zei: "De Boodschapper van Allah (sallAllahu 'alayhi wa salaam) bad 's nachts dertien rak'ahs, vijf van Witr, waarin hij niet ging zitten behalve in de laatste rak'ah." Overgeleverd door Muslim, 737.

En het is overgeleverd dat Umm Salamah (radiAllahu 'anha) zei: "De Profeet (sallAllahu 'alayhi wa salaam) bad Witr met vijf of zeven (rak'ahs) en hij scheidde ze niet met salaam of andere woorden." Overgeleverd door Ahmad, 6/920; al-Nasaa'i, 1714. Al-Nawawi heeft gezegd: De isnaad is jayyid. Al-Fath al-Rabbani, 2/297. En het is geclassificeerd als sahih door al-Albaani in Sahih al-Nasaa'i.

Als hij Witr met negen rak'ahs bidt, dan moeten ze ononderbroken zijn en moet hij in de achtste rak'ah gaan zitten om de tashahhud te reciteren, dan opstaan zonder de taslim te zeggen, dan moet hij de tashahhud in de negende rak'ah reciteren en dan de taslim zeggen. Het is overgeleverd in Muslim (746) van 'Aisha (radiAllahu 'anha) dat de Profeet (sallAllahu 'alayhi wa salaam) negen rak'ahs bad waarin hij niet ging zitten behalve in de achtste, waarin hij Allah gedacht, Hem prees en Hem aanriep en dan stond hij op zonder de taslim te zeggen en bad de negende (rak'ah). Dan ging hij zitten en gedacht Allah en prees Hem en riep Hem aan, dan zei hij een taslim die we konden horen.

Als hij Witr met elf rak'ahs bad, zei hij de taslim na elke twee rak'ahs en bad dan één rak'ah aan het eind.

Al-Nasaa'i (1729) heeft overgeleverd dat Ubayy ibn Ka'b gezegd heeft: "De Boodschapper van Allah (sallAllahu 'alayhi wa salaam) reciteerde in Witr 'Sabbih isma rabbika al-'a'la' (Surat al-A'la 87), 'Qul ya ayyuha'l-kafirun' (Surat al-Kafirun 109) en 'Qul Huwa Allahu ahad' (Surat al-Ikhlas 112)." Geclassificeerd als sahih door al-Albaani in Sahih al-Nasaa'i.

Al deze manieren om het Witr gebed te verrichten zijn vermeld in de Sunnah, maar het is het beste om je niet aan één specifieke manier te houden. Men zou het de ene keer op één manier moeten doen en een andere keer op een andere manier, zodat hij al de Sunnahs gedaan heeft.

En Allah weet het het beste.


01-09-2010, 11:05
Moge Allah soubhaana wa-ta'ala ons standvastig in het goede maken.

Allahouma ameen!