Bekijk volle/desktop versie : Geld geven ??



01-09-2010, 00:33
Salaam alikoum

Ik heb een vraag. Ik heb momenteel 6000 gespaard.
Hoeveel moet/mag ik dan afstaan/ weg geven aan de armen?

En moet je dit in de ramadan geven of na de ramadan?

Hoeveel procent is dat of misschien kan iemand het al voor me uitrekenen.

Baraka alofiekom

01-09-2010, 13:21


Wa aleikoem salaam,

Het percentage dat je aan arme af moet staan is 2,5%.

In jouw geval is dat dit jaar € 150
(€6000 x 2,5 = 15000 : 100= € 150)

Je kunt het hele jaar door zakaat afstaan. Echter nu wij toch in de laatste tien dagen van de ramadaan zijn, adviseer ik jou om in een van de oneven nachten het geld te doneren, aangezien de kans dat op die nacht laylatoel qadr valt groter is. Deze nacht staat gelijk aan 1000 maanden (xcorrectie). Insha allah is je beloning dan groter.
Helaas heb ik mijn woorden nu niet onder bouwd met ahadith, maar dit is wat ik uit mijn hoofd weet. Insha allah plaats ik nog bewijzen of wil iemand anders dit nog doen? Barakallahoe fiekoem.

MOge allah jou daden accepteren, ameen.

02-09-2010, 19:10
Amien, Shokran zuster voor de uitleg en de berekening.

Inshallah zal Allah jou en ook Allah moslims belonen. Dat je zondes vergeven mogen worden en je daden vermenigvuldigen!

Barakalofiek

02-09-2010, 19:47

Citaat door Moslima81:
Wa aleikoem salaam,

Het percentage dat je aan arme af moet staan is 2,5%.

In jouw geval is dat dit jaar € 150
(€6000 x 2,5 = 15000 : 100= € 150)

Je kunt het hele jaar door zakaat afstaan. Echter nu wij toch in de laatste tien dagen van de ramadaan zijn, adviseer ik jou om in een van de oneven nachten het geld te doneren, aangezien de kans dat op die nacht laylatoel qadr valt groter is. Deze nacht staat gelijk aan 1000 maanden (xcorrectie). Insha allah is je beloning dan groter.
Helaas heb ik mijn woorden nu niet onder bouwd met ahadith, maar dit is wat ik uit mijn hoofd weet. Insha allah plaats ik nog bewijzen of wil iemand anders dit nog doen? Barakallahoe fiekoem.

MOge allah jou daden accepteren, ameen.



Volgens mij klopt dit niet helemaal
Het gaat niet om het bedrag wat nu op je rekening staat, het gaat om het bedrag wat een jaar lang in je bezit is geweest, Allahoe alem.

Ik raad aan om dit goed uit te zoeken en na te vragen bij iemand die er echt verstand van heeft.

03-09-2010, 11:42



Citaat door Zonnetje_78:
Volgens mij klopt dit niet helemaal
Het gaat niet om het bedrag wat nu op je rekening staat, het gaat om het bedrag wat een jaar lang in je bezit is geweest, Allahoe alem.

Ik raad aan om dit goed uit te zoeken en na te vragen bij iemand die er echt verstand van heeft.



Ja, zoiets staat mij ook bij. Maar ik bereken altijd voor de zekerheid zakaat over het bedrag wat ik in bezit heb, dan geef ik genoeg weg insha allah. Daarnaast als je 6000 euro hebt, dan is het niet pijnlijk om € 150,- weg te moeten geven.

Vooral als je nu kijk naar Pakistan, waar zoveel moslims zonder eten, woning en medicijnen zitten. Zij hebben de hulp nodig van moslims. Het is een zuivering van je geld, dus hoe meer je weg geeft, hoe beter dat voor jezelf is en insha allah vind je het in Djannah terug.

03-09-2010, 23:34
Ik weet dat er twee soorten zakat zijn. Zakat el fitr en zakaat el mal. Over dat laatste betaal je 2,5 van je vermogen. Maar nu een andere vraag; Mag je dit bedrag aan een van je familieleden doneren die het nodig hebben. Bijv. een zus die in geldnood zit of een van je ouders, tante of oom.

Wat ik zelf ben tegen gekomen is dat je zakaat el mal niet aan je ouders mag geven omdat je verplicht bent om je ouders te verzorgen. Weet iemand hier misschien meer over?

04-09-2010, 00:32

Citaat door Jawhara24:
Wat ik zelf ben tegen gekomen is dat je zakaat el mal niet aan je ouders mag geven omdat je verplicht bent om je ouders te verzorgen. Weet iemand hier misschien meer over?
Meer hierover: It is not permissible to give zakaah to one on whom you are obliged to spend

04-09-2010, 00:39

Citaat door Naambestaatal:
Meer hierover: It is not permissible to give zakaah to one on whom you are obliged to spend


Dankjewel voor de link. Dus je mag het niet schenken aan je ouders, grootouders of je eigen kinderen. Maar aan je broers of zussen is wel mogelijk of aan nichten/neven, ooms/tantes?

04-09-2010, 00:42
Ik heb mijn antwoord al el hamdulilah

http://www.islamqa.com/en/ref/21810/zakaah%20to%20your%20brother

04-09-2010, 12:57
Daar kan met gemak 1000 euro vanaf.