Bekijk volle/desktop versie : hoe maak je zelf bladerdeeg??



30-08-2010, 18:06
Hoe kan je zelf bladerdeeg maken?? Zou iemand mij daarmee willen helpen want wil het liefst vandaag nog weten..



01-09-2010, 18:21


Jaa ik zou het ook graag willen weten, ben in mallorca en ze verkopen hier geen bladerdeeg. Tenminste ben het nog niet tegen gekomen.
Weet iemand hoe????

01-09-2010, 22:29
Bladerdeeg kan je zelf maken, maar is wel een beetje bewerkelijk. In feite heb je speciale boter nodig, toerboter genaamd, maar ik heb het ook alleen nog maar met gewone boter gedaan.

500 g bloem
275 ml koud water
30 g verse gist of 15 g droge gist
15 g suiker
8 g zout
1/2 ei
50 g boter
150 g toerboter

Bloem in een ruime kom doen en kuiltje in het midden waarin je het water giet. Gist toevoegen en langzaam kneden. Voeg suiker, zou, ei en 50 g boter toe. Kneed max. 10 minuten. Plooi het deeg aan één zijde dicht. Laat het 20 min. voorrijzen op kamertemperatuur.

Na het rijzen het deeg uitrollen tot een rechthoekige lap van 1,5 cm dik. De boter mals roeren en de helft ervan verdelen over het midden van het deeg. Plooi het deeg aan één zijde dicht. Leg de andere helft van de boter over het midden. Plooi opnieuw dicht.

Vervolgens wordt het deeg getoerd. Het deeg nu uitrollen en in 4 vouwen. Dan terug uitrollen en in 3 vouwen. 10 minuten latern rijzen en vanaf dan is het klaar om te gebruiken.

Veel succes. Ik hoop dat jullie het een beetje begrijpen. Je moet het eigenlijk iemand zien doen. Ik heb het een paar keer gedaan. Het is best te doen, maar diepvriesbladerdeeg is wel vééél handiger.