Bekijk volle/desktop versie : Het goede uit je (spaar)geld halen



30-08-2010, 12:32
Beste allen,

Graag vraag ik jullie aandacht voor het volgende.

Er zijn tegenwoordig genoeg mensen die een lening hebben afgesloten bij een kredietverstrekker. Geheid dat jullie deze mensen kennen of zelf zo een lening hebben afgesloten. Wanneer je zo een lening hebt afgesloten, ben je in eerste instantie blij dat het gelukt is en ben je even uit je zorgen. Eigenlijk wil je niet eens zo een lening afsluiten vanwege het (hoge) rentepercentage en meer omdat het verboden is in de islam. Het is dan ook echt noodzaak. Hoe dan ook, je maakt netjes het termijnbedrag over en wanneer je het rekeningoverzicht ziet, dan schrik je je rot. Het vaak hoge termijnbedrag valt in het niet bij de rente die je moet aflossen! Denk je net 400 euro te hebben ingelost op je lening, blijkt het maar hooguit 80 euro te zijn. Erg frustrerend en demotiverend.

Er zijn ook ook genoeg mensen die (spaar)geld opzij hebben en hier niets mee doen, althans het ligt maar ergens op de bank (waarover men rente ontvangt!) of in een kluis of waar dan ook. Je hebt zelfs mensen die van gekheid niet weten wat ze met hun geld moeten doen. Volgens de islam dienen deze mensen jaarlijks een percentage te betalen over het geld wat ze hebben liggen. Dat kan aardig oplopen. Een uitkomst zou zijn om je geld uit te zetten, bijvoorbeeld door het uit te lenen aan de mensen die een lening hebben afgesloten bij een kredietverstrekker.

Nu is mijn doel om deze twee groepen bij elkaar te brengen. De essentie is om elkaar te helpen: de kredietgever leent zijn geld uit aan de kredietnemer waarbij de kredietnemer maandelijks het termijnbedrag inlost zonder rente. Hierdoor lost hij zijn lening veel sneller in (want de 400 euro blijft 400 euro) en hij hoeft geen rente meer te betalen. De kredietgever wordt ook geholpen omdat hij (i) geen percentage over zijn geld meer moet betalen omdat hij het geld heeft uitstaan, (ii) geen verboden rente meer ontvangt (geldt alleen wanneer hij zijn geld op de bank heeft staan) en niet te vergeten (iii) beloond zal worden voor zijn goedheid! Al met al voor beide een win-win situatie.

Mijn oproep is dan ook het volgende: ik ben op zoek naar mensen die op deze manier kredietgever willen zijn. Heb jij geld genoeg en ligt het maar ergens stof te happen, dan zou ik graag met jou in contact willen komen om je in contact te brengen met die mensen die het nodig hebben zodat men elkaar kan helpen. Voor het nodige papierwerk (leningsovereenkomst) zal worden gezorgd.

Ik hoop met deze oproep de juiste mensen te kunnen bereiken. Ik verwacht dan ook alleen serieuze reacties: het is namelijk een serieuze zaak.

Ik dank jullie voor jullie aandacht.

Salaam

30-08-2010, 12:54


Mensen gaan echt niet zomaar garant staan voor een ander .. dat doen de ware moslims en tegenwoordig heb je die niet meer.

Mohiem ik zou nooooooit geld aan een vreemde willen lenen.. i have been there .. en heb nog geld van ze tegoed .. nooit gekregen .. ik deed het ook uit goedwilligheid.. maar heb mn lesje geleerd .... NOOIT MEER IETS UITLENEN!

30-08-2010, 13:34
Zie je het al voor je? Iemand leent iemand een paar duizend euro en ziet het uiteindelijk nooit meer terug. Wie wil je inschakelen? Een incassobureau? Die lachen je keihard uit.

30-08-2010, 14:19
Leuk initiatief .. maar niet van deze tijd!

30-08-2010, 14:58


Hopelijk zal t je lukken maar ik zie t niet zitten om zoveel risico's te lopen mijn geld nooit meer terug te zien.

30-08-2010, 15:07
Het kan alleen lukken als jij garant kan staan dat de kredietgever zijn geld terug kan krijgen..

30-08-2010, 16:15
moest er wel om lachen...denk niet dat iemand stom genoeg is om een vreemde duizenden euro's spaargeld uit te lenen.....je kunt je geld ook op een normale bankrekening storten zonder rente te ontvangen....

01-09-2010, 14:58
sorry meid, maar je vraagt het onmogelijke. Waarom zou je geld dat veilig onder je kussen ligt riskeren door het uit te lenen aan vreemde?

02-09-2010, 14:59
Prachtig iniatief, jammer dat de imaan bij velen heel laag is en denken dat ze daadwerkelijk het geld bezitten terwijl alles tijdelijk is.

02-09-2010, 17:23
leuk idee
maar wel erg naief