Bekijk volle/desktop versie : Oud-politici (†) halen uit naar Wilders



28-08-2010, 22:07
Oud-politici (&dagger halen uit naar Wilders
Enquête onder dode politici toont hemelsbrede afkeer tegen rechtse coalitie

De onlangs overleden D66-politicus Hans van Mierlo heeft flink uitgehaald naar PVV-leider Geert Wilders. Dat stelt medium en lichtreiziger Henk Pranesh Dolinga, die op verzoek van actualiteitenrubriek Netwerk contact heeft gelegd met de overleden D66-coryfee. Ook andere overleden politici zouden volgens Dolinga flink in hun maag zitten met Wilders en zijn betrokkenheid bij het nieuw te vormen kabinet.
“Ze waren blij en vooral opgelucht dat ze via mij hun zegje konden doen. Ze maken zich zorgen, maar voelen zich machteloos en vervreemd van hun incarnatieverleden in de Nederlandse samenleving. Met elkaar praten ze er veel over, maar dat heeft toch iets van oude mannen op een bankje waar niemand naar luistert. Via mij voelen ze zich nu gehoord,” aldus Dolinga.
Het idee een enquête onder overleden politici te houden, ontstond toen de Netwerk-journalisten geen levende oud-politicus meer konden vinden die iets nieuws kon zeggen over de coalitie-onderhandelingen. In de uitzending van aanstaande vrijdag wordt uitgebreid verslag gedaan van Dolinga’s rondvraag onder prominente politici aan gene zijde. Hans van Mierlo spreekt via het medium van ‘een lugubere afgrond van angst en haat waar Nederland zich in begeeft onder leiding van de fascistoïde Wilders’. Ook Joop den Uyl en Hans Dijkstal laten zich, opmerkelijk eensgezind, in de uitzending niet onbetuigd. Op een videofragment, vertoond tijdens een persconferentie, is te zien en vooral te horen hoe uit Dolinga’s spraakkanaal hun ferme anti-Wilders retoriek rolt. Den Uyl spreekt van ‘Een politiek spel welk met bezoedelende middelen zogenaamd onder het mom van de vrijheid wordt gebezigd.’ Dijkstal laat weten ‘er ook niet zo blij mee te zijn.’
Een apart rolletje is in de uitzending weggelegd voor Hans Janmaat. De overleden voorman van de Centrum Democraten probeert zich meerdere malen in de gesprekken te mengen. Dolinga tijdens de persconferentie: “Ik hoorde het bekende ‘Ik zei in 1982 al…’, met die typische stem van hem, wanhopig proberend boven de rest uit te komen. Dan moest ik even lachen en een paar keer grondig slikken. Op het laatst bleef hij weg, omdat hij merkte dat hij energetisch niet op mij aansloot.”
Dolinga laat weten dat Pim Fortuyn voor de enquête heeft bedankt vanwege een campagnetoernee ter vernieuwing van het ‘hopeloos achterlijke en vastgeroeste achterkamertjesstaatsbestel van het Hiernamaals.’


http://www.speld.nl/2010/08/28/oud-politici-%E2%80%A0-halen-uit-naar-wilders/