Bekijk volle/desktop versie : Bij steniging past de lach van een leeuw (Hafid Bouazza)



Pagina's : [1] 2 3 4

28-08-2010, 13:03
Vandaag dreigt de steniging van de de Iraanse Sakineh Mohammadi Ashtiani. Wereldwijd wordt er geprotesteerd.

Hoewel Kader Abdolah van de barmhartige Allah nog wel een lieve Allah heeft gemaakt in zijn Teletubbie-versie van de Koran, schijnt – mirabile dictu – zelfs Allah niet naar Abdolah te luisteren. En de geestelijken onder zijn landgenoten in zijn beeldschone land van oorsprong evenmin. Wellicht moet zijn versie van de Koran in het Perzisch hertaald worden. Een onbegrepen profeet is uiteindelijk geen profeet.
Het geeft natuurlijk geen pas om moefti’s uit te leggen dat steniging wegens overspel niet voorkomt in de Koran; de straf is honderd geselingen. Dat is al wat liever van Allah, die er in de Koran aan toevoegt: ‘en laat geen mededogen met hen (de ontuchtplegers) u bevangen’. Dit laatste is minder barmhartig.
In 2010 peinzen over geseling of steniging moet wel de definitie zijn van hels cynisme. Beweren dat steniging eigenlijk wel voorkwam in een Koranvers dat verloren is geraakt – het papier waarop het was neergeschreven zou aangetast zijn onder het bed van Aïcha, de laatste vrouw van Mohammed – en hiervoor ‘bewijs’ vinden in de hadith-overleveringen, stemt, zacht gezegd, niet optimistisch over de intellectuele staat van de mens.
Er is altijd de lach, hoe wrang ook, die het hart verlicht, maar niets teweegbrengt – en hoe vurig wenste ik de lach van een leeuw te hebben. Als koning Nobel zijn tanden ontbloot dan heeft dat wel consequenties. Dan vallen de stenen wel uit de bevende handen.
Het is makkelijker de duivel te stenigen dan een liebaard te confronteren, getuige één van de rituelen tijdens de jaarlijkse pelgrimage naar Mekka. Satan wordt ‘radjiem’ genoemd, ‘de gestenigde’, omdat hij door de engelen met vallende sterren zou worden bekogeld. Overigens een mooi bewijs voor de vaak gehoorde stelling dat alles wat in de Koran staat wetenschappelijk onderbouwd is.
De regels die nu gelden voor het stenigen van overspelige vrouwen (want het zijn vooral vrouwen die deze gruwel moeten ondergaan) golden oorspronkelijk voor de stenigingsrite in Mina, een stadje ten oosten van Mekka. Hoeveel stenen er geworpen dienden te worden (zeventig) en wat de grootte van de stenen moest zijn (groter dan een linze, maar kleiner dan een noot). Sommige bronnen staan echter dadelpitten, kamelenkeutels en zelfs dode mussen toe. Satan blij maken met een dode mus. Arme Satan! Zijn de brandwonden in de hel niet genoeg?
Voor het steniging van vrouwen mogen de stenen echter groter zijn. Als ik het wel heb, dan moeten ze de hand vullen. Ze moeten van de grond worden opgeraapt (radjm betekent ook ‘steenhoop&rsquo en niet uit een rots gehouwen. Het steekt wel dat de islam voor de zoveelste keer de aandacht opeistIk ga dit overigens niet allemaal nazoeken. De lach is al een bloedende wond geworden. Ironisch is wel dat in de Koran wel wordt verwezen naar het stenigen van profeten. Welke profeet zou, na eigen ervaring, zo’n straf opleggen aan anderen? Niet een barmhartige profeet. Jezus was dan ook de zoon van God.
En arme Sakineh Mohammadi Ashtiani; zij is al gegeseld en dreigt nu ook nog gestenigd te worden voor zinaa – hetgeen niet enkel ‘overspel’ betekent, maar ‘ontucht’ in het algemeen, dat wil zeggen, seks zonder in de echt verbonden te zijn. Wat de rechtsgang betreft, volstaat het te zeggen dat één van haar advocaten naar Noorwegen is gevlucht.
De vrouw die dezelfde straf verdient als de grote tegenstrever van Allah, Iblis, de Duivel. Een bekende uitspraak onder minder vriendelijke imams is: ‘Vrouwen zijn de valstrikken van Satan.’ Ashtiani heeft zelf gezegd dat de enige reden dat zij tot deze straf is veroordeeld het feit is dat ze een vrouw is. Dat is een bittere en droeve waarheid.
De man met wie zij ontucht zou hebben gepleegd, krijgt geen lijfelijke straf. Laat staan dat hij dood moet worden gegooid.
De twee kinderen van Ashtiani hebben een smeekbede geplaatst op internet om hun moeder te redden. Er kan een petitie getekend worden en in honderd steden wereldwijd wordt tegen haar aanstaande executie geprotesteerd. In Amsterdam heeft de onvolprezen schrijfster Nahed Selim het initiatief genomen en zij zal dan ook spreken. De gruwel hangt boven Ashtiani en haar kinderen. De eer voor dit stuk komt Selim toe.
Ik maak mij geen illusies over de consequenties van zo’n protest. Noch geeft mijn steun mij een gevoel van morele superioriteit. Er zullen ongetwijfeld meer slachtoffers zijn die niet het geluk hebben van doortastend kroost en aandacht van internationale media en humanitaire organisaties.
Noch is zo’n protest westerse bemoeienis met de binnenlandse aangelegenheden van een soevereine staat. Nu ongure aspecten van de islam eenmaal onze levens zijn binnengedrongen, vaak zonder te kloppen, is het onontbeerlijk de ongenode, schimmige gasten af en toe luidruchtig te laten weten dat ze niet welkom zijn. Ze eruit te schoppen. Aan Selims oprechte bedoelingen twijfel ik geen moment. Het steekt wel dat de islam voor de zoveelste keer de aandacht opeist. Vergeet de iftar-maaltijden die slechts worden georganiseerd omdat er veel subsidie aan de dissen kleeft. En vergeet de beschuldigingen van islambashen en islamofobie.
Er is namelijk geen agressie en geen vrees in het gehoor geven aan de oproep van twee kinderen die hun moeder willen redden van mannelijke barbarij.

Hafid Bouazza is schrijver

http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/6486/Bij_steniging_past_de_lach_van_een_leeuw

28-08-2010, 13:51



Citaat door hork:
Vandaag dreigt de steniging van de de Iraanse Sakineh Mohammadi Ashtiani. Wereldwijd wordt er geprotesteerd.

Hoewel Kader Abdolah van de barmhartige Allah nog wel een lieve Allah heeft gemaakt in zijn Teletubbie-versie van de Koran, schijnt – mirabile dictu – zelfs Allah niet naar Abdolah te luisteren. En de geestelijken onder zijn landgenoten in zijn beeldschone land van oorsprong evenmin. Wellicht moet zijn versie van de Koran in het Perzisch hertaald worden. Een onbegrepen profeet is uiteindelijk geen profeet.
Het geeft natuurlijk geen pas om moefti’s uit te leggen dat steniging wegens overspel niet voorkomt in de Koran; de straf is honderd geselingen. Dat is al wat liever van Allah, die er in de Koran aan toevoegt: ‘en laat geen mededogen met hen (de ontuchtplegers) u bevangen’. Dit laatste is minder barmhartig.
In 2010 peinzen over geseling of steniging moet wel de definitie zijn van hels cynisme. Beweren dat steniging eigenlijk wel voorkwam in een Koranvers dat verloren is geraakt – het papier waarop het was neergeschreven zou aangetast zijn onder het bed van Aïcha, de laatste vrouw van Mohammed – en hiervoor ‘bewijs’ vinden in de hadith-overleveringen, stemt, zacht gezegd, niet optimistisch over de intellectuele staat van de mens.
Er is altijd de lach, hoe wrang ook, die het hart verlicht, maar niets teweegbrengt – en hoe vurig wenste ik de lach van een leeuw te hebben. Als koning Nobel zijn tanden ontbloot dan heeft dat wel consequenties. Dan vallen de stenen wel uit de bevende handen.
Het is makkelijker de duivel te stenigen dan een liebaard te confronteren, getuige één van de rituelen tijdens de jaarlijkse pelgrimage naar Mekka. Satan wordt ‘radjiem’ genoemd, ‘de gestenigde’, omdat hij door de engelen met vallende sterren zou worden bekogeld. Overigens een mooi bewijs voor de vaak gehoorde stelling dat alles wat in de Koran staat wetenschappelijk onderbouwd is.
De regels die nu gelden voor het stenigen van overspelige vrouwen (want het zijn vooral vrouwen die deze gruwel moeten ondergaan) golden oorspronkelijk voor de stenigingsrite in Mina, een stadje ten oosten van Mekka. Hoeveel stenen er geworpen dienden te worden (zeventig) en wat de grootte van de stenen moest zijn (groter dan een linze, maar kleiner dan een noot). Sommige bronnen staan echter dadelpitten, kamelenkeutels en zelfs dode mussen toe. Satan blij maken met een dode mus. Arme Satan! Zijn de brandwonden in de hel niet genoeg?
Voor het steniging van vrouwen mogen de stenen echter groter zijn. Als ik het wel heb, dan moeten ze de hand vullen. Ze moeten van de grond worden opgeraapt (radjm betekent ook ‘steenhoop&rsquo en niet uit een rots gehouwen. Het steekt wel dat de islam voor de zoveelste keer de aandacht opeistIk ga dit overigens niet allemaal nazoeken. De lach is al een bloedende wond geworden. Ironisch is wel dat in de Koran wel wordt verwezen naar het stenigen van profeten. Welke profeet zou, na eigen ervaring, zo’n straf opleggen aan anderen? Niet een barmhartige profeet. Jezus was dan ook de zoon van God.
En arme Sakineh Mohammadi Ashtiani; zij is al gegeseld en dreigt nu ook nog gestenigd te worden voor zinaa – hetgeen niet enkel ‘overspel’ betekent, maar ‘ontucht’ in het algemeen, dat wil zeggen, seks zonder in de echt verbonden te zijn. Wat de rechtsgang betreft, volstaat het te zeggen dat één van haar advocaten naar Noorwegen is gevlucht.
De vrouw die dezelfde straf verdient als de grote tegenstrever van Allah, Iblis, de Duivel. Een bekende uitspraak onder minder vriendelijke imams is: ‘Vrouwen zijn de valstrikken van Satan.’ Ashtiani heeft zelf gezegd dat de enige reden dat zij tot deze straf is veroordeeld het feit is dat ze een vrouw is. Dat is een bittere en droeve waarheid.
De man met wie zij ontucht zou hebben gepleegd, krijgt geen lijfelijke straf. Laat staan dat hij dood moet worden gegooid.
De twee kinderen van Ashtiani hebben een smeekbede geplaatst op internet om hun moeder te redden. Er kan een petitie getekend worden en in honderd steden wereldwijd wordt tegen haar aanstaande executie geprotesteerd. In Amsterdam heeft de onvolprezen schrijfster Nahed Selim het initiatief genomen en zij zal dan ook spreken. De gruwel hangt boven Ashtiani en haar kinderen. De eer voor dit stuk komt Selim toe.
Ik maak mij geen illusies over de consequenties van zo’n protest. Noch geeft mijn steun mij een gevoel van morele superioriteit. Er zullen ongetwijfeld meer slachtoffers zijn die niet het geluk hebben van doortastend kroost en aandacht van internationale media en humanitaire organisaties.
Noch is zo’n protest westerse bemoeienis met de binnenlandse aangelegenheden van een soevereine staat. Nu ongure aspecten van de islam eenmaal onze levens zijn binnengedrongen, vaak zonder te kloppen, is het onontbeerlijk de ongenode, schimmige gasten af en toe luidruchtig te laten weten dat ze niet welkom zijn. Ze eruit te schoppen. Aan Selims oprechte bedoelingen twijfel ik geen moment. Het steekt wel dat de islam voor de zoveelste keer de aandacht opeist. Vergeet de iftar-maaltijden die slechts worden georganiseerd omdat er veel subsidie aan de dissen kleeft. En vergeet de beschuldigingen van islambashen en islamofobie.
Er is namelijk geen agressie en geen vrees in het gehoor geven aan de oproep van twee kinderen die hun moeder willen redden van mannelijke barbarij.

Hafid Bouazza is schrijver

http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/6486/Bij_steniging_past_de_lach_van_een_leeuw

gesproken als een ware alcoholist..

28-08-2010, 14:17

Citaat door DEMO:
gesproken als een ware alcoholist..

Want je bedoelt natuurlijk: Bij stenigen past de GRIJNS van de satan?

Zo ja, dan geef ik je daarin gelijk.

28-08-2010, 14:20
Steniging is geen natuurramp, maar mensenwerk. Protest helpt

Sakineh Ashtiani dreigt door steniging om het leven te worden gebracht. Wonderlijk dat haar lot zo weinig deining veroorzaakt.

Steniging is een van de wreedste straffen die ooit is bedacht en helaas nog steeds wordt uitgevoerd. Als een dergelijke straf tegen dieren werd gepraktiseerd, zouden dierenactivisten wereldwijd ongekend verontwaardigd zijn. Gek genoeg merk ik veel minder verzet tegen deze onmenselijke straf wanneer het gaat om steniging van mensen.

Stel je voor dat een hond of een aap in de grond tot aan zijn schouders wordt ingegraven zodat hij niet kan weglopen terwijl hij bekogeld wordt met stenen door mensen die in een cirkel om hem heen staan, totdat hij sterft! Alleen al het beeld is te wreed voor woorden. Toch is dat precies wat Sakineh Ashtiani, een 43-jarige Iraanse vrouw en moeder van twee kinderen, te wachten staat als ze geen gratie krijgt.

Het verhaal van Sakineh is bizar. In mei 2006 werd ze veroordeeld tot 99 zweepslagen voor het hebben van een ’onwettige relatie’ met twee mannen. Wat is een onwettige relatie en hoe wordt die bewezen? Daarna werd ze ook schuldig bevonden aan overspel, waarvoor ze de doodstraf door steniging kreeg opgelegd.

Om te begrijpen waarom ze, behalve de zweepslagen, ook tot dood door steniging veroordeeld werd, is enige kennis van de sharia, de islamitische wet, nodig.

Voor een ongehuwde is de straf voor ontucht zweepslagen (meestal 90) plus een jaar verbanning uit de woonplaats. De straf voor een bewezen overspel door een gehuwde, is dood door steniging. In beide gevallen zijn vier ooggetuigen vereist, of een bekentenis, of (alleen voor vrouwen) een buitenechtelijke zwangerschap.

Voor de Iraanse rechtbank lijkt de vraag te draaien om het tijdstip waarop Sakineh die onwettige relatie zou hebben gehad: nadat ze weduwe was geworden of tijdens haar huwelijk. Zelf ontkent Sakineh schuldig te zijn.

Vervolgens zond de Iraanse televisie een verklaring van haar uit, waarin ze zei dat ze medeplichtig was aan de moord op haar man. Volgens haar zoon is zijn moeder dagenlang mishandeld en gemarteld om te bekennen dat ze haar man had vermoord. Op de staatstelevisie verklaarde Sakineh dat ze een relatie had met de neef van haar man en dat die neef voorstelde om haar echtgenoot te vermoorden. De neef voerde de moord uit, Sakineh zou daarbij aanwezig zijn geweest.

Het lijdt voor mij geen twijfel dat de bekentenis van Sakineh onvrijwillig is geweest.

De precieze juridische status van Sakineh is onduidelijk. Inmiddels is haar advocaat, Mostafei, wegens bedreiging naar Noorwegen gevlucht en heeft daar asiel aangevraagd. Na een dringende internationale oproep aan Teheran om het vonnis niet te voltrekken, besloot de rechter de steniging uit te stellen. Sakineh zit nog steeds in de dodencel.

De zaak van Sakineh staat niet op zich. Het Internationale Comité Tegen Steniging (stopstoningnow.com) beschikt over een namenlijst van 22 andere gevangenen in Iran (waaronder vier minderjarigen) die veroordeeld zijn tot steniging en wachten op de voltrekking van hun straf.

Vooral vrouwen worden veroordeeld tot steniging. Ook Afghanistan, Pakistan, Saoedi-Arabië, Irak, Soedan, Somalië, Nigeria en de Verenigde Arabische Emiraten stenigen mensen.

De wereld wordt momenteel geteisterd door natuurrampen, overstromingen en bosbranden, maar dat is geen reden om onverschillig te zijn over het lot van Sakineh en andere slachtoffers van steniging. Steniging is geen natuurramp maar een misdaad.

Ik probeer me niet eens voor te stellen wat voor soort mensen het zijn die met stenen staan te gooien naar een hulpeloos, in het zand ingegraven persoon.

We kunnen van mening verschillen over de wenselijkheid van seks buiten het huwelijk. Maar om die te bestraffen met de dood, nog wel door steniging, is volledig onacceptabel. Steniging is inhumaan en onmenselijk.

Protesteren heeft zin. Dankzij het internationale protest is de steniging van Sakineh keer op keer uitgesteld. Tientallen mensen in Iran en daarbuiten zijn onder druk van de internationale gemeenschap van steniging gered.

De zaak van Sakineh is het symbool geworden voor allen die deze wrede straf hebben ondergaan en voor vele anderen die in de toekomst, als wij niets doen, dreigen er slachtoffer van te worden.

Vanmiddag is er om 14.00 uur een demonstratie tegen steniging op het Beursplein in Amsterdam.


© Trouw 2010, op dit artikel rust copyright.

http://www.trouw.nl/opinie/podium/article3183076.ece/Steniging_is_geen_natuurramp__maar_mensenwerk._Pro test_helpt_.html

28-08-2010, 14:22



Citaat door melkisknap:
Hafid Bouazza is toch een MarokKAAS?
Dus wat boeit de mening van een zelfhatend allochtoon?

en wat boeit de regels van andere landen haar? Claimt ze niet dat iedereen moet oprotten als ze zich hier niet aan de regels houden en gestraft dienen te worden

Zelfde geval.

Hafid Bouazza is een man. Hassnae Bouazza is zijn zus...

En blijkbaar boeit zijn mening jou heel erg, anders zou je niet zo huilen

28-08-2010, 14:29

Citaat door melkisknap:
Maar... als ze zich aan de regels van het land had gehouden... was dit ook niet gebeurd.


De 'regels' in dat land zijn absurd en wreed, van 'rechtsgang' is geen sprake.

28-08-2010, 15:12

Citaat door melkisknap:
Maar... als ze zich aan de regels van het land had gehouden... was dit ook niet gebeurd.



Citaat:

Het verhaal van Sakineh is bizar. In mei 2006 werd ze veroordeeld tot 99 zweepslagen voor het hebben van een ’onwettige relatie’ met twee mannen. Wat is een onwettige relatie en hoe wordt die bewezen? Daarna werd ze ook schuldig bevonden aan overspel, waarvoor ze de doodstraf door steniging kreeg opgelegd.
Dat is een knap gestoorde opmerking. Had niet anders verwacht eigenlijk.

Want daarmee bedoel je dat een vrouw waarvan verondersteld wordt dat ze is verkracht door een man, (overspel jawel, tegen haar wil) , gestenigd moet worden volgens bepaalde regels en dat diezelfde regels de dader vrijpleiten.

99 zweepslagen, wat een barbaarse waanzin bovendien.

28-08-2010, 15:25

Citaat door DEMO:
gesproken als een ware alcoholist..

Waaruit blijkt dat?

28-08-2010, 15:26

Citaat door aplat:
Want je bedoelt natuurlijk: Bij stenigen past de GRIJNS van de satan?

Zo ja, dan geef ik je daarin gelijk.

nee..
en nu

28-08-2010, 15:31

Citaat door rasjiet:
Waaruit blijkt dat?

er zijn meer dan 50 islamitische landen waarvan hoogstens een paar deze straf hanteren..
dat deze alcoholist daarop niet ingaat en beperkt blijft tot de islam geschriften zegt mij genoeg wat zijn redenen kunnen zijn..

28-08-2010, 15:33

Citaat door DEMO:
er zijn meer dan 50 islamitische landen waarvan hoogstens een paar deze straf hanteren..
dat deze alcoholist daarop niet ingaat en beperkt blijft tot de islam geschriften zegt mij genoeg wat zijn redenen kunnen zijn..

Waaruit blijkt in het artikel dat hij alcoholist is?

28-08-2010, 15:36

Citaat door rasjiet:
Waaruit blijkt in het artikel dat hij alcoholist is?

het is toch algemeen bekent dat hij een zware alcoholist is..

28-08-2010, 15:38



Citaat door DEMO:
het is toch algemeen bekent dat hij een zware alcoholist is..

1. Nee.
2. Daar gaat het niet om. Het gaat om het artikel.

28-08-2010, 15:38

Citaat door DEMO:
er zijn meer dan 50 islamitische landen waarvan hoogstens een paar deze straf hanteren..
dat deze alcoholist daarop niet ingaat en beperkt blijft tot de islam geschriften zegt mij genoeg wat zijn redenen kunnen zijn..

nou en? Als de boodschap je niet aanstaat ga je de boodschapper maar aanvallen? Sterk hoor. Toevallig is dit ene voorbeeld van die gruwelijke straf nu even heel erg in het nieuws, zie het artikel uit Trouw dat ik hier ook plaatste. Waarom ga je daar niet op in, in plaats van met allerlei afleidingmanoeuvres te komen? Zeg anders niks...

28-08-2010, 15:39
3. Ik ben huurmoordenaar.

Pagina's : [1] 2 3 4