Bekijk volle/desktop versie : kotsen terwijl je vast?



27-08-2010, 15:51
Ik heb vanochtend gekotst in de badkamer en ik heb vernomen dat de gevastte dag niet mee telt als je hebt gekotst kan iemand mij wat meer vertellen hierover?

27-08-2010, 16:15


als het opzet was is je vasten niet geldig nee
maar ik hoorde laaste van dat je gewoon door kan vasten als je het niet met opzet hebt gedaan.

27-08-2010, 16:17
met opzet kotsen.. ik moet er niet aan denken maar bedankt voor de info meid

verder nog anders denkende?

27-08-2010, 16:18
Als men overgeeft vanwege ziekte of een andere reden, die men niet in de hand heeft, dan hoeft men deze dag niet in te halen. Geeft men opzettelijk over dan moet men deze dag inhalen.

“Een ieder die niet vanuit zichzelf overgeeft, hoeft geen boete te doen, maar degene die opzettelijk overgeeft, laat hem dan boete doen.”(Aboe Dawoed)

bron; http://www.imaan.nl

ik heb het wel vaker gelezen, gehoord etc. weet nu alleen niet 1,2,3 meer daliel te vinden.

27-08-2010, 16:20


hooplijk heb je hier wat inscha allah

27-08-2010, 16:33
zjazaak allahoe gayran dit is voldoende

27-08-2010, 17:24
De hadith van Aboe Hoerairah (radiallaahoe ta'alla 'anhoe) dat de Profeet (salallaahoe 'alayhie was sallem) heeft gezegd: “Degene die overgeeft dient zijn vasten in te halen, en degene die gedwongen is over te geven, hoeft zijn vasten niet in te halen.” [Overgeleverd door Aboe Dawoed: Het Boek van het Vasten / Hoofdstuk: De Vastende die opzettelijk overgeeft (2370). En At-Tirmidhi: Het Boek over het Vasten / Wat overgeleverd is wanneer opzettelijk wordt overgegeven (720)] . En de wijsheid daarvan is dat als een persoon overgeeft zijn buik leeg wordt gemaakt van voedsel En het lichaam heeft juist datgene nodig waarvan het lichaam ontdaan is. Daarom zeggen wij, als het om een verplichte vasten gaat, dan is het voor een persoon niet toegestaan om over te geven. Als hij immers overgeeft, heeft hij daarmee zijn verplichte vaste tenietgedaan. [Bron: Fataawah Arkaan Al-Islaam door Shaych Al-‘Othaymien].

Uit: Zaken die het Vasten verbreken


Wassalam

27-08-2010, 22:07
graag gedaan broeder

28-08-2010, 02:31

Citaat door awayer_78:
Mocht je overgeven tijdens het vasten, dien je er voor waken dat er geen braksel weer via de keel naar de maag terugvloeid, wat je keel al gepasseerd heeft wel ter verstaan..... Mocht dit wel het geval zijn is je vasten alsnog ongeldig en zal je die dag moeten inhalen.....


Stel hij doet dit perongeluk, hij kan het niet beheersen. Dan ga jij er dus vanuit dat hij dag moet inhalen?
Ga je r ook vanuit dat als je perongeluk water inslikt je dag moet inhalen?

xx.

28-08-2010, 04:45

Citaat door awayer_78:
Mocht je overgeven tijdens het vasten, dien je er voor waken dat er geen braksel weer via de keel naar de maag terugvloeid, wat je keel al gepasseerd heeft wel ter verstaan..... Mocht dit wel het geval zijn is je vasten alsnog ongeldig en zal je die dag moeten inhalen.....


Waar staat dit?

Wassalam