Bekijk volle/desktop versie : Grappige spreekwoorden en gezegden *foutjes*



Pagina's : [1] 2

21-08-2010, 13:45
Veel mensen gaan de mist in met spreekwoorden en gezegden en dat kan soms heel grappig zijn!

Ik krijg watertanden!
(ik zit te watertanden)

Ik wil je even een riem onder het hart steken
(een hart onder de riem steken)

Wat zit er in de hand?
(wat is er aan de hand)

Nu komt de kat uit de mouw
(nu komt de aap uit de mouw)

Ik heb een aap in de zak gekocht
(ik heb een kat in de zak gekocht)

Wie kent er nog een paar goeie?

21-08-2010, 13:49


O wat zijn die dingen irritant..

Uhm:

Dit steekt er met kop en schotel bovenuit.
(Dat steekt er met kop en schouders bovenuit)

En deze hoor ik heel vaak:

De aandeelhouder wint.
(de aanhouder wint)

En ik heb een hekel aan contaminaties, zoals deze:
Het escaleert helemaal uit de hand.
(Het escaleert of het loopt helemaal uit de hand).

En zo kan ik nog wel even doorgaan..

21-08-2010, 13:52
Wat heel vaak wordt gezegd is 'Het klopt als een bus', maar dit klopt ook niet. Het is 'Het klopt als een zwerende vinger'. En het is 'Dat sluit als een bus'.

21-08-2010, 13:54
stel je even aan zeg!!!


ze3ma; "stel je niet zo aan"

21-08-2010, 13:54



Citaat door Imane_Arab:
O wat zijn die dingen irritant..

Uhm:

Dit steekt er met kop en schotel bovenuit.
(Dat steekt er met kop en schouders bovenuit)

En deze hoor ik heel vaak:

De aandeelhouder wint.
(de aanhouder wint)

En ik heb een hekel aan contaminaties, zoals deze:
Het escaleert helemaal uit de hand.
(Het escaleert of het loopt helemaal uit de hand).

En zo kan ik nog wel even doorgaan..



O die zijn wel heeeel erg!

21-08-2010, 13:54

Citaat door Koeloe_Nafsien:
Wat heel vaak wordt gezegd is 'Het klopt als een bus', maar dit klopt ook niet. Het is 'Het klopt als een zwerende vinger'. En het is 'Dat sluit als een bus'.


Ja, maar dit is zo ingeburgerd dat het niet meer als fout wordt gezien. Het wordt ook gewoon opgenomen in woordenboeken en slechts enkele Nederlandse taalpuristische boeken keuren het nog af omdat het in feite wel een contaminatie is. Ach ja, de mensen maken de taal hè.

21-08-2010, 13:59

Citaat door Imane_Arab:
Ja, maar dit is zo ingeburgerd dat het niet meer als fout wordt gezien. Het wordt ook gewoon opgenomen in woordenboeken en slechts enkele Nederlandse taalpuristische boeken keuren het nog af omdat het in feite wel een contaminatie is. Ach ja, de mensen maken de taal hè.


Het staat idd. wel in de woordenboeken nu maar das ook niet zo heel lang. En k blijf me eraan irriteren als ik het hoor, t blijft een onjuiste samentrekking.

21-08-2010, 14:01
Oh en waar ik ook zoo niet tegen kan is 'Ik ben beter als haar' i.p.v. ''ik ben beter dan haar'. Blijft dat dit ook al niet meer afgekeurd wordt. Om je haren van uit je hoofd te trekken, grr.

21-08-2010, 14:02

Citaat door Koeloe_Nafsien:
Oh en waar ik ook zoo niet tegen kan is 'Ik ben beter als haar' i.p.v. ''ik ben beter dan haar'. Blijft dat dit ook al niet meer afgekeurd wordt. Om je haren van uit je hoofd te trekken, grr.


Jawel, dat wordt nog steeds afgekeurd hoor! Het is nog steeds een gigantische lelijke fout!

21-08-2010, 14:07

Citaat door Koeloe_Nafsien:
Het staat idd. wel in de woordenboeken nu maar das ook niet zo heel lang. En k blijf me eraan irriteren als ik het hoor, t blijft een onjuiste samentrekking.



Het is:

Ik erger me aan

Of:

Dat irriteert mij....

21-08-2010, 14:07

Citaat door Imane_Arab:
Jawel, dat wordt nog steeds afgekeurd hoor! Het is nog steeds een gigantische lelijke fout!


Ik las hier eens een artikel over en blijkt dat ze (wie dat ook mag zijn) erover nadenken om het goed te keuren en dus in de woordenboeken op te nemen. K weet het, tis vreselijk. Een verloedering van de Nlse taal.

21-08-2010, 14:10

Citaat door Koeloe_Nafsien:
Ik las hier eens een artikel over en blijkt dat ze (wie dat ook mag zijn) erover nadenken om het goed te keuren en dus in de woordenboeken op te nemen. K weet het, tis vreselijk. Een verloedering van de Nlse taal.


Nog nooit van gehoord. Waar heb je het artikel vandaan? Want volgens mij is dat namelijk helemaal niet waar. Het wordt vooral in spreektaal niet afgekeurd door mensen maar in schrijftaal zeker wel. Kan me niet voorstellen dat ze zulks helemaal gaan goedkeuren.

Wat wel waar is is dat "hen/hun" waarschijnlijk over een jaar of 5 weggeschrapt wordt omdat men er nog te veel fouten in maakt. Zo zonde!

21-08-2010, 14:10



Citaat door Desolate:
Het is:

Ik erger me aan

Of:

Dat irriteert mij....


Dat heb je goed opgemerkt !

21-08-2010, 14:13

Citaat door Imane_Arab:
Nog nooit van gehoord. Waar heb je het artikel vandaan? Want volgens mij is dat namelijk helemaal niet waar. Het wordt vooral in spreektaal niet afgekeurd door mensen maar in schrijftaal zeker wel. Kan me niet voorstellen dat ze zulks helemaal gaan goedkeuren.

Wat wel waar is is dat "hen/hun" waarschijnlijk over een jaar of 5 weggeschrapt wordt omdat men er nog te veel fouten in maakt. Zo zonde!


Ik ga ff kijken of ik dat artikel weer tevoorschijn kan toveren.

Meen je dat , die merk ik idd. ook vaak op.

21-08-2010, 14:14
Jij slaat de hamer op zijn kop!

Hij heeft de bel horen luiden maar hij weet niet waar de klok hangt

Je moet mij niet dood maken met een blije mus

De pot verwijt de zwarte ketel

Ik werd van het kastje naar de wal gestuurd

Pagina's : [1] 2