Bekijk volle/desktop versie : Ziekte - Een gunst of een straf?



Pagina's : [1] 2

20-08-2010, 21:14
Voor iedereen die te maken heeft met ziekte, met geliefde naasten die ziek zijn of als het om jezelf gaat. Maar het gaat ook over beproevingen in het algemeen.Het bevat wijze woorden, woorden die troost en hoop geven insha'Allah. Het laat ons beter begrijpen wat ziekte is, niet hoe wij het ervaren, maar wat het werkelijk is bij Allah

Het is een samenvatting van het boekje met dezelfde naam als deze topic.
Het is een lange tekst, heb er geduld mee om het allemaal te lezen!
Plak het in word, print het uit en lees het rustig door.
Of beter nog, schaf het hele boekje aan.

Moge Allah de zieken genezen, hun pijn verlichten en hun naasten veel sabr geven, amien

Ziekte- Een gunst of een straf?

Voorwaar, alle lof is aan Allaah. We prijzen Hem en vragen Hem om Zijn hulp en vergeving. We zoeken onze toevlucht bij Allaah tegen het kwade van onze zielen en tegen onze slechte handelingen. Wie door Allaah wordt geleid, er is niemand die hem kan misleiden. En wie door Allaah wordt misleid, er is niemand die hem kan leiden. Ik getuig dat er geen Ilah waard is aanbeden te worden, behalve Allaah. Hij is Eén, zonder partner met Hem. En ik getuig dat Muhammad Zijn boodschapper en dienaar is. Vrede zij met hem, zijn familie, zijn metgezellen en een ieder die hem in vroomheid volgt tot aan de Dag des Oordeels.

Een ieder van ons wordt dagelijks getest en beproefd met zowel zaken die wij niet graag hebben, als zaken die wij wel graag hebben. Je kunt beproefd worden door je lusten, met armoede, met ziekte, angst, vermindering van bezittingen, mensenzielen, etc. Maar ook kunnen wij worden beproefd met rijkdom, onze kinderen, onze gezondheid, enz. Zullen wij onze tegenslagen met geduld dragen? En zullen wij dankbaar zijn voor gunsten die ons zijn gegeven?

In álles worden wij beproefd, zoals Allaah SWT heeft gezegd in Suurat al-Anbiyaa (21), aayah 35:

…EN WIJ BEPROEVEN JULLIE MET HET SLECHTE EN HET GOEDE, ALS EEN VERLEIDING, EN TOT ONS WORDEN JULLIE TERUGGEKEERD.

Ibn Abbas ra zegt over dit vers:
“Wij beproeven jullie met tijden van voorspoed en tegenspoed, met gezondheid en ziekte, rijkdom en armoede, zaken die toegestaan en verboden werden, gehoorzaamheid en ongehoorzaamheid en leiding en dwaling.” (al-Tabari)

En Ibn Zayd rh zegt hierover:
“Wij beproeven hen met de zaken waarvan zij houden en de zaken waarvan zij een afkeer hebben. Wij testen hen hiermee om te zien of zij dankbaar zullen zijn, wanneer Wij hen voorzien van datgene waarvan zij houden, en of zij geduldig zullen zijn (wanneer Wij hen testen) met de zaken die zij niet graag hebben.”

Ziekte is dus ook één van de beproevingen waarmee Allaah SWT Zijn dienaren beproeft. En ziekte wordt door Allaah bepaald met Zijn Rah’ma en Hikmah en er zijn alh’amdulillaah vele wijsheden en gunsten verbonden aan ziekte, zoals bijv.:

1. De aanbidding sterker maken in de vorm van geduld. Op het moment dat jij je aanbidding verricht op gemakkelijke momenten, uit je dankbaarheid. En op het moment dat jij je aanbidding verricht tijdens moeilijke momenten, beoefen je geduld.

Allaah SWT zegt in Suurat al-Baqarah (2), aayah 155-157:
EN WIJ ZULLEN JULLIE ZEKER BEPROEVEN MET IETS VAN VREES EN HONGER EN VERMINDERING VAN BEZITTINGEN EN LEVENS EN VRUCHTEN. EN GEEF DE BLIJDE TIJDING AAN DE GEDULDIGEN. ZIJ DIE ZEGGEN ‘WIJ ZIJN VAN ALLAAH, EN TOT HEM ZULLEN WIJ TERUGKEREN’, WANNEER ZIJ DOOR EEN RAMPSPOED GETROFFEN WORDEN. ZIJ ZIJN DEGENEN OVER WIE DE GEBEDEN VAN HUN HEER UITGESPROKEN WORDEN, EN DIE VAN ZIJN BARMHARTIGHEID VOORZIEN WORDEN, EN ZIJ ZIJN DE RECHTGELEIDEN.

Op een dag brak de veter van Ibn ‘Umar af, waarop hij zei:
“Wij zijn van Allaah en tot Hem is onze terugkeer.” Vervolgens zei hij: “Alles wat je overkomt en wat je niet graag hebt, is een rampspoed.” (Ibn Abu Shayba in de Musannaf en Ibn Hajar heeft gezegd: authentiek (Sahîh))

En Allaah SWT heeft gezegd in Suurat Al ‘Imraan (3), aayah 186):
EN JULLIE ZULLEN BEPROEFD WORDEN IN JULLIE BEZITTINGEN EN JULLIE ZIELEN, EN JULLIE ZULLEN VAN DE MENSEN VAN HET BOEK EN VAN DE AFGODENDIENAREN VEEL ZAKEN HOREN DIE JULLIE DEREN, EN ALS JULLIE (HIERIN) GEDULDIG ZIJN, EN (ALLAAH) VREZEN, DAN BEHOORT DIT TOT DE MEEST MOEILIJKE ZAKEN DIE MEN ZICH KAN REALISEREN.

Ibn Kathir zegt hierover:
“De gelovige moet beproefd worden in zijn bezittingen en in zijn ziel, in zijn kinderen en gezin. En de gelovige wordt beproefd volgens de sterkte van zijn geloof. Wanneer zijn geloof sterk is, dan zal hij grotere beproevingen ondergaan.”

Ibn Taymiyya rh heeft gezegd:
“Wanneer Allaah iemand beproeft met problemen en tegenspoed en hem zijn bezittingen ontneemt, dan is dit niet om hem te vernederen, maar dan is dit een beproeving. En wanneer de dienaar Allaah blijft gehoorzamen tijdens deze beproevingen, dan zal hij gelukkig zijn. Wanneer hij Allaah echter ongehoorzaam is, dan zal hij tijdens deze testen ongelukkig worden.” (Zie Qâ’ida fil-Mah’abba, p. 167)

‘Abd al-Malik bin Abjar rh heeft gezegd:
“Er is niemand of hij wordt met voorspoed beproefd om te zien of hij dankbaar is, en met tegenspoed, om te zien of hij geduldig zal zijn. (Sahîh: Sahîh al-Djâmi)

2. Een 2e gunst is dat het zonden verwijdert. Zonden die je met je hart, je ogen, je tong en je gehele lichaam verricht hebt. Het kan immers best zijn dat de ziekte een straf is die de dienaar ondergaat vanwege de zonden die hij verrichtte, zoals Allaah SWT gezegd heeft in Suurat as-Shûrâ (42), aayah 30:

EN ER IS GEEN ENKELE RAMPSPOED DIE JULLIE TREFT, OF DIE KOMT VOORT UIT DATGENE WAT JULLIE MET JULLIE EIGEN HANDEN VERRICHT HEBBEN, EN HIJ VERGEEFT VEEL.

En de Profeet (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) heeft gezegd:
“Er is geen enkel spiertje dat trilt, noch een oog, of de zonde is hiervan de oorzaak.” (Sahîh: Sahîh al-Djâmi&rsquo

En zoals we weten is het voor de gelovige beter om zijn bestraffing in dit leven te krijgen, zodat hij Allaah tegemoet komt terwijl hij daarvan gereinigd en gezuiverd is. Anas ra heeft gezegd dat de Boodschapper van Allaah (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) heeft gezegd:
“Wanneer Allaah het goede voor iemand wil, dan geeft Hij zijn straf al in het wereldlijke leven. En wanneer Hij het slechte voor Zijn dienaar wil, dan houdt Hij deze zonde bij en vergeldt Hij deze (zonde) op de Dag der Opstanding.” (Hasan Sahîh: Sahîh at-Tirmidhi)

Er bestaan vele overleveringen die bewijzen dat ziekte en problemen een middel zijn waarmee Allaah de zonden van de dienaar verwijdert. Zo hebben Abu Hurayrah en Abu Sa’id al-Khudri gezegd dat de Boodschapper van Allaah (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) gezegd heeft:
“Er is niets dat een moslim treft, geen moeheid of ziekte, noch een bezorgdheid, droevigheid of depressie, of niets dat hem deert, zelfs wanneer hij geprikt wordt door een (doorn)prik, of Allaah verwijdert hier zonden mee.” (al-Bukhâr&icirc

Uit deze overlevering kunnen we begrijpen dat het om de psychische ziekte en de lichamelijke ziekte gaat, en dat zij beide de zonden verwijderen. Want de profeet (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) heeft hierin de ziekten van het hart vermeld, zoals zorgen, verdriet en depressie… (Zie Shifâ’ al-‘Alîl van Ibn al-Qayyim)

Jaabir bin ‘Abdullaah zegt:
“De Profeet (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) kwam binnen bij Um Sa’ib ra, waarop hij (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) zei: “O Um Sa’ib, waarom beef jij zo?” Zij antwoordde: “Het is de koorts, moge Allaah haar niet zegenen.” Daarop antwoordde hij (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam): “Scheld de koorts niet uit, want ze verwijdert de zonden van de kinderen van Adam, net zoals de blaasbalg het vuile van het ijzer verwijdert.” (Muslim)

Abû Hurayra ra zegt dat de Boodschapper van Allaah (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) gezegd heeft:
“De ramspoed zal zolang bij een moslimman en –vrouw blijven in hun eigen ziel, hun kinderen en bezittingen, totdat zij Allaah tegemoet zullen komen zonder dat zij nog een enkele zonde dragen.” (Hasan Sahîh: Sahîh at-Tirmidhi)

Ondanks dat ziekte zonden verwijdert moeten wij altijd blijven vragen om gezondheid en niet vragen aan Allaah om ons om deze reden ziekte te geven. Men weet immers niet met zekerheid of men geduld zal kunnen oefenen op het moment dat men deze test ondergaat.

Abû Bakr ra heeft overgeleverd dat de Boodschapper van Allaah (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) gezegd heeft:
“Vraagt aan Allaah om de vergeving en de gezondheid, want men kan niets beters gegeven worden, na zekerheid dan de gezondheid.” (Sahîh al-Djâmi’)

De Profeet (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) had de gewoonte om Allaah elke ochtend en avond te vragen hem (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) vergeving en gezondheid te geven.

Mutraf ra zei: “Dat ik gezondheid heb en (daarvoor) dankbaar ben, is geliefder voor mij, dan dat ik beproefd word en geduldig ben.” (Zie al-Shukr van Ibn Abû Duny&acirc

20-08-2010, 21:27


3. Zodat de goede punten opgeschreven kunnen worden en men in rang verheven wordt.

Ook dit behoort tot de talrijke gunsten van het ziek zijn. Men krijgt goede punten en men wordt in rang verheven.

‘Aa’ishah ra zegt dat de Boodschapper van Allaah (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) gezegd heeft:
“Er is geen moslim die door een doorn geprikt wordt, of door iets wat daarop volgt, of er zal een extra verhoging van rang voor hem opgeschreven worden, en daardoor zal er een kleine zonde van hem verwijderd worden.” (Muslim)

En Abû Hurayra ra heeft gezegd dat de Boodschapper van Allaah (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) gezegd heeft:
“Het kan zijn dat iemand een verheven rang heeft bij Allaah, en dat Hij daar niet geraakt dmv zijn daden, waarop Allaah hem beproeft met de zaken die hij niet graag heeft, zodat Hij (op die manier) de dienaar deze rang zal laten bereiken.” (Sahîh al-Djâmi&rsquo

En in een andere overlevering:
“Het kan zijn dat een dienaar een rang heeft bij Allaah, en dat hij daar niet geraakt dmv zijn daden, en dat Allaah hem beproeft in zijn lichaam en in zijn kinderen, en dat Hij hem hier vervolgens geduldig in maakt, zodat hij deze rang die Allaah voor hem van te voren bepaald heeft, zal bereiken.” (Sahîh Abû Dâwud)

4. Het is een middel om het Paradijs binnen te treden.

Men kan het Paradijs enkel bereiken door zaken te doorstaan die men niet graag heeft, zoals de Profeet (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) gezegd heeft:
“Het Paradijs wordt omringd door zaken die men niet graag heeft. En het Hellevuur is omringd door de zaken die men heel graag heeft (de lusten).” (Bukhârî en Muslim)

Het Paradijs wordt gegeven aan degene die blind wordt en die geduldig is. De Profeet (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) heeft gezegd dat Allaah gezegd heeft:
“Wanneer Ik Mijn dienaar beproef met zijn twee geliefden (en hem zijn twee ogen ontneem), en als hij hier vervolgens geduldig in is, dan zal Ik hem daarvoor in de plaats het Paradijs geven.” (Bukhâri)

En er is overgeleverd dat Ibn ‘Abbas ra tegen ‘Ata zei:
“Zal ik je een vrouw van het Paradijs tonen?” Daarop zei ‘Ata: “Ja.” Vervolgens zei Ibn ‘Abbas ra: “Die zwarte vrouw daar, kwam naar de Profeet (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) en zei: ‘Ik heb epilepsie en hierdoor wordt er een deel van mijn lichaam ontbloot. Verricht een smeekbede voor mij bij Allaah.’ Daarop antwoordde de Profeet (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam): ‘Als je wil kan je geduld oefenen en dan zal je daarvoor het Paradijs in ruil krijgen, en als je wil dan kan ik Allaah vragen om jou te genezen.’ Ze antwoordde: ‘Ik zal geduld oefenen, maar mijn lichaamsdelen worden hierdoor ontbloot. Vraag dan enkel aan Allaah dat mijn lichaam niet ontbloot wordt.’ Vervolgens verrichtte de Profeet (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) dit smeekgebed voor haar.” (Bukhârî en Muslim)

5. Het is een ontsnapping aan het Vuur.

Abû Hurayra ra zegt dat de Boodschapper van Allaah (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) op een dag een zieke bezocht, terwijl Abû Hurayra bij hem was. En hij hoorde dat de Boodschapper van Allaah (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) tegen de zieke zei:
“Wees verheugd, want Allaah, de Almachtige, de Geëerde, zegt: ‘Dit is Mijn Hellevuur (de koorts) waarmee Ik Mijn dienaar onderwerp in het leven van deze wereld, zodat hij dit niet zal krijgen in het Hiernamaals.’” (Authentiek, al-Silsila as-Sahîha)

En ‘Aa’ishah ra heeft gezegd dat de Boodschapper van Allaah (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) gezegd heeft:
“De koorts is het gedeelte van het Hellevuur van elke moslim.” (Authentiek, al-Silsila as-Sahîha)Z6.

Het is een manier om de dienaar terug te brengen tot zijn Heer, om hem te laten nadenken over zijn zonden en om hem te laten ontwaken uit zijn slaap en zijn onachtzaamheid.

Zoals Allaah SWT zegt in Suurat al-An’aam (6), aayah 42:

EN VOORZEKER, WIJ HEBBEN INDERDAAD NAAR GEMEENSCHAPPEN DIE VÓÓR JOU WAREN (EEN BOODSCHAPPER) GESTUURD. TOEN TROFFEN WIJ HEN MET TEGENSPOED EN RAMPEN, OPDAT ZIJ ZICH MOCHTEN VEROOTMOEDIGEN.

Yazid bin Maysara ra heeft gezegd:
“Het kan zijn dat een dienaar ziek wordt, en dat hij geen enkele goede daad heeft bij Allaah. En gedurende zijn ziekte doet Allaah hem denken aan de fouten en zonden die hij voorheen beging, waarna er een traan uit zijn ogen opwelt, die niet groter is dan het kopje van een mug, wegens ontzag voor Allaah, (waardoor al de lasten van zijn zonden verdwijnen. En als hij geneest, dan draagt hij geen enkele zonde meer met zich mee, en) als hij sterft, dan sterft hij zoals iemand die geen zonden heeft, zoals iemand die gezuiverd werd.” (‘Udda as-sâbirîn)

Ibn Taymiyya rh heeft gezegd:
“Een rampspoed die ervoor zorgt dat je jezelf tot Allaah keert, is beter dan een gunst die jou de gedenking van Allaah laat vergeten.” (Tasliya Ahl al-Masâ’ib)

Sufyân bin ‘Uyayna rh heeft gezegd:
“De zaken die de dienaar niet graag heeft, zijn beter voor hem dan de zaken die hij wel graag heeft. De zaken die hij niet graag heeft, zullen hem ertoe aanzetten om smeekbeden te verrichten. De zaken die hij wel graag heeft zullen hem echter aanzetten tot achteloosheid.” (Al-Faraj ba’d al-shidda van Ibn Abû Duny&acirc

7. Opdat je de aanwezige en de voorheen door Allaah geschonken gunsten zou herinneren.

Sta maar eens stil bij de zaken die je allemaal nog wél kunt doen wanneer je ziek bent. En tel de gunsten eens die Allaah je heeft gegeven. Je zult zien dat je daartoe niet in staat bent!

[B]8. Opdat je herinnerd wordt aan de toestand van je zieke broeders.

9. Opdat het hart van de ziekten genezen zal worden.[/B

]Ibn al-Qayyim rh heeft gezegd:
“Slechts degene die een levend hart heeft zal nut halen uit ziekten en pijnen, want het is door pijnen van het lichaam en de ziel dat het hart gezuiverd wordt.” Een levend hart is het hart dat het goede van het slechte kan onderscheiden en dat het slechte afkeurt en van het goede houdt in tegenstelling tot een dood hart dat dit niet doet en een ziek hart dat dit wel ervaart, maar er niet tegen kan vechten. En Allaah weet het het beste.

20-08-2010, 21:28
Ziekte is een gunst

Omdat ziekte en beproeving gunsten zijn, waren de vrome voorgangers even blij met beproevingen, net zoals wij nu blij zijn met tijden van voorspoed.

Wahb bin Munabbih rh zegt:
“Wanneer de voorgangers getroffen werden door rampspoed, beschouwden zij dit als een gunst, en tijden van voorspoed beschouwden zij als een beproeving.” (Siyar A’lâm al-Nubal&acirc

Sommige wijzen hebben gezegd:
“Het is mogelijk dan jij jaloers bent op iemand die begunstigd werd, terwijl deze gunst in werkelijkheid zijn ongeluk zal zijn. En het is mogelijk dat jij niet in de plaats van de zieke wil zijn, terwijl deze ziekte ervoor zorgt dat hij de barmhartigheid van zijn Heer zal krijgen. En het is mogelijk dat jij zou wensen om zoals iemand anders te zijn, terwijl deze persoon zich in een toestand van beproeving bevindt. (Zie Al-‘Aqd al-Farîd)

Ibn al-Qayyim rh heeft gezegd:
“Als de dienaar zou beseffen dat de gunsten die Allaah hem geeft, dmv de beproevingen die hij ondergaat, de gunsten overtreffen die hij krijgt dmv tijden van voorspoed, dan zouden zijn hart en tong zich enkel en alleen met dankbetuiging bezighouden.” (Tarîq al-Hijratayn)

Sufyân at-Thawrî rh heeft gezegd:
“Het weerhouden van Allaah is in werkelijkheid een schenking, omdat Hij niet iets weerhoudt uit gierigheid, of omdat Hij iets niet bezit. Maar Hij kijkt naar datgene wat voor Zijn gelovige dienaar het beste is… Zodoende is Zijn weerhouding een (juiste) keuze met een perfect inzicht.”

En Ibn al-Qayyim rh zegt, nadat hij deze woorden van Sufyân at-Thawrî vermeldt:

“En het is inderdaad zoals hij gezegd heeft, want wanneer Allaah een lot voor Zijn gelovige dienaar bepaalt, is het altijd goed voor hem, of het hem pleziert of bedroeft. Allaah’s lotsbepaling voor Zijn gelovige dienaar is dus een schenking, al lijkt het ogenschijnlijk een weerhouding, en een gunst, al is het in een vorm van moeilijkheid. Ook is Zijn beproeving dmv een ziekte een gezondheid, al is het in een vorm van rampspoed. Doch wegens de onwetendheid en onrechtvaardigheid van de dienaar, beschouwt hij niet (een zaak als) schenking, gunst en gezondheid, behalve wanneer hij er spoedig van kan genieten, en het overeenkomt met zijn begeerte. Maar als deze dienaar van genoeg kennis voorzien zou worden, dan zou hij de ontzegging als een gunst beschouwen en de rampspoed als een barmhartigheid en zou hij in geval van armoede meer genieten en dankbaar zijn dan in geval van rijkdom. En zo was de situatie van de vrome voorgangers! De intelligente persoon is dus degene die tijden van tegenspoed als een genezing, een weerhouding als een gift, en armoede als rijkdom beschouwt. De slimme is dus degene die beseft dat de meeste gunsten zich bevinden in de zaken die Allaah hem geeft en waar hij niet van houdt.” (Madârij as-Sâlikîn)

Ibn Taymiyya rh zegt:
“Er is namelijk geen tegenspraak over het feit dat iets op één manier een rampspoed is en op een andere manier een gunst is. In beschouwing nemend wat men erdoor aan leed ondervindt, is het een rampspoed, en in beschouwing nemend wat men erdoor aan barmhartigheid ondervindt, dan is het een gunst. Dit is te vergelijken met een zieke die een afschuwelijk medicijn inneemt wat een rampspoed is vanwege zijn bitterheid, maar een gunst is omdat het de ziekte geneest die schadelijker is.” (Tasliya ahl al-masâ’ib)

Ook zegt hij rh:
“Wanneer de mens iets overkomt wat hem verblijdt, dan is dit een duidelijke gunst. En wanneer het iets is wat hem niet verblijdt, dan is dit ook een gunst, omdat het zijn kleine zonden uitwist. Hij zal beloond worden als hij hier geduldig in is, en ook omdat er een wijsheid achter schuilt waarvan hij niet op de hoogte is, zoals Allaah SWT zegt in Suurat al-Baqarah (2), aayah 216:

HET KAN ZIJN DAT JULLIE EEN AFKEER HEBBEN, TERWIJL HET GOED VOOR JULLIE IS; EN HET KAN ZIJN DAT JULLIE VAN IETS HOUDEN, TERWIJL HET SLECHT VOOR JULLIE IS. EN ALLAAH WEET, EN JULLIE WETEN NIET.

20-08-2010, 21:32
Gezien het feit dat ziektes en beproevingen gunsten zijn van Allaah, dan hebben de geliefden van Allaah hier het meest recht op en dit naar gelang de sterkte van hun geloof.

De Profeet (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) heeft de vrome moslim vergeleken met een gewas dat door de wind bewogen wordt:
“De gelijkenis van de gelovige is als een mild gewas waarvan de bladeren in de windrichting bewegen en buigen, en wanneer de wind stil is, blijft het recht staan. En zo is de gelovige, hij wordt door de rampspoeden gebogen.” (Bukhâri en Muslim)

Al-Muhadhab rh heeft hierover gezegd:
“De betekenis van deze overlevering is dat de vrome gelovige zich in elke situatie aan de bevelen van Allaah onderwerpt. Wanneer hem iets goeds overkomt, dan is hij dankbaar en blij. En wanneer het kwaad hem treft, dan is hij geduldig en hoopt hij op het goede. Allaah maakt het de ongelovige gemakkelijk in het leven van deze wereld zodat hij het moeilijk zal hebben in het Hiernamaals.. En wanneer Allaah hem van het leven wil ontnemen, dan breekt hij hem, waarop de pijn die hij voelt, terwijl hij sterft, ondraaglijk zal zijn.” (Fath al-Bâr&icirc

Al-Nawawi rh zegt:
“De geleerden zeggen dat deze overlevering erop duidt dat de vrome gelovige veel pijn zal lijden in zijn lichaam, gezin en geld, enkel om hem te zuiveren van zijn zonden, en om hem in rang te verheffen. Dit in tegenstelling tot de ongelovige die veel minder pijn lijdt; en als hij wel pijn lijdt, dan zal hij hierdoor niet gezuiverd worden en het zal zijn zonden niet van hem verwijderen. Nee, hij zal deze zonden volledig terugvinden op de Dag der opstanding.” (Zie Sharh’ Muslim)

En omdat beproevingen een barmhartigheid zijn, heeft de Profeet (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) de koorts naar het volk van Qubah gezonden. Djabir ra zegt:
“De koorts vroeg de toestemming aan de Profeet (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam), waarop hij (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) zei: ‘Wie is dit?’ De koorts zei: ‘Um Mildam (de koorts)!’ Hij (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) zei tegen haar om naar de mensen van Qubah te gaan, waarna de mensen van Qubah veel leed ondergingen. En enkel Allaah is op de hoogte van hoe erg zij hieronder leden. Daarna gingen zij naar de Boodschapper van Allaah (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) om zich hierover te beklagen. Hij (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) zei: ‘Het is zoals jullie het verkiezen; als jullie willen vraag ik aan Allaah om dit (deze koorts) van jullie weg te nemen, en als jullie willen is dit een zuivering voor jullie zonden!’ Zij zeiden: ‘O Boodschapper van Allaah, wist zij dan echt de zonden uit?’ Hij (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) zei: ‘Ja!’, waarop zij antwoordden: ‘Laat de koorts dan maar blijven.’ (Ibn Hajar heeft gezegd: de ketting van overleveraars is goed)

Ibn Mas’ûd ra heeft gezegd:
“Jullie zullen zien dat de ongelovigen de meest gezonde lichamen hebben, maar zij hebben de meest zieke harten. En je zal zien dat de vrome gelovigen de meest zieke lichamen hebben, maar zij hebben de meest gezonde harten. En bij Allaah als jullie harten ziek zouden zijn en jullie lichamen gezond, dan zouden jullie bij Allaah minder dan een meikever waard zijn.” (Al-Zuhd van Hannad en Ahmad)

Het is onze plicht geduldig te blijven tijdens de ziekte die je treft, want geduld oefenen is een aanbidding van Allaah!

Ibn Taymiyya rh heeft gezegd:
“Geduld oefenen tijdens rampspoeden is een verplichting en hierover zijn de geleerden het eens.” (Tasliya ahl al-Masâ’ib)

En Ibn al-Qayyim rh heeft gezegd:
“En dit is verplicht. De geleerden zijn het hier unaniem over eens. En geduld oefenen is de helft van het geloof; want het geloof bestaat uit twee delen: één gedeelte is geduld en het andere gedeelte is dankbaarheid.” (Madârij al-Sâlikîn)

Geduld kun je verkrijgen indien je aan drie voorwaarden voldoet:
1 - De ontevredenheid en onrust van de ziel beteugelen.
2 – De tong bedwingen om te klagen bij de schepselen.
3 – De ledematen bedwingen om iets te doen wat in strijd is met het geduld.

Er wordt op vele plaatsen in de Qur’aan en Sunnah gesproken over geduld. Geduld wordt op wel negentig verschillende plaatsen in de Qur’aan vermeld.

Allaah SWT prijst degenen die geduld hebben in Suurat al-Baqara (2), aayah 177:

EN DE GEDULDIGEN IN TEGENSPOED EN RAMPSPOED EN IN TIJDEN VAN HARDHEID (OORLOGSTIJD), ZIJ ZIJN DEGENEN DIE OPRECHT ZIJN, EN ZIJ ZIJN DE MUTTAQÛN (DEGENEN DIE ALLAAH VREZEN).
Allaah SWT houdt van de geduldigen, zoals staat in Suurat Al ‘Imraan (3), aayah 146:

EN ALLAAH HOUDT VAN DE GEDULDIGEN.
Allaah is met de geduldigen, wat betekent dat Hij hen bijstaat, helpt en steunt, zoals Hij zegt in Suurat al-Anfâl (8), aayah 46:

EN WEEST GEDULDIG, WANT VOORZEKER, ALLAAH IS MET DE GEDULDIGEN.

Allaah SWT geeft blijde tijding aan de geduldigen, zoals staat in Suurat al-Baqara (2), aayah 155:

EN WIJ ZULLEN JULLIE ZEKER BEPROEVEN MET IETS VAN VREES EN HONGER EN VERMINDERING VAN BEZITTINGEN EN LEVENS EN VRUCHTEN. EN GEEF DE BLIJDE TJDING AAN DE GEDULDIGEN.

Allaah SWT heeft drie zaken voorzien voor de geduldigen, die Hij voor niemand anders voorzien heeft! Hij verricht het gebed voor hen, Hij is hen barmhartig, en zij zijn rechtgeleid, zoals ons wordt verteld is Suurat al-Baqara (2), aayah 155-157:

EN GEEF DE VERHEUGENDE TIJDING AAN DE GEDULDIGEN. ZIJ DIE WANNEER ZIJ DOOR EEN RAMPSPOED GETROFFEN WORDEN ZEGGEN: ‘VOORWAAR, WIJ ZIJN VAN ALLAAH, EN VOORWAAR, TOT HEM IS ONZE TERUGKEER.’ DAT ZIJN DEGENEN VOOR WIE HUN HEER GEBEDEN VERRICHT, EN ZIJ WORDEN VAN ZIJN BARMHARTIGHEID VOORZIEN, EN ZIJ ZIJN DEGENEN DIE DE RECHTGELEIDEN ZIJN.

In de Sunnah wordt vermeld dat er niets beters gegeven kan worden aan de dienaar dan geduld:
“Niemand is iets beters en groters gegeven dan het geduld.” (Bukhârî en Muslim)

En de Profeet (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) heeft gezegd:
“Geduld is een verlichting (in duisternis).” (Muslim)

Al-Nawawi rh zegt hierover:
“Dit wil zeggen dat het oefenen van geduld prijzenswaardig is, en de geduldige zal steeds van licht voorzien worden, waardoor hij zich steeds op de waarheid zal bevinden.” (Sharh’ Muslim)

‘Umar bin ‘Abd al-‘Aziz heeft gezegd over geduld:
“Wanneer Allaah aan iemand een gunst geeft en deze daarna van hem wegneemt en Hij deze dienaar dan in de plaats daarvan van geduld voorziet…weet dan dat datgene (het geduld) dat Hij ervoor in de plaats gegeven heeft, beter is dan datgene wat Hij weggenomen heeft.” (al-‘Udda)

Al-Hasan rh heeft gezegd:
“Geduld is één van de vele schatten van het goede en Allaah geeft dit alleen aan een dienaar die door Hem geëerd wordt.” (al-‘Udda)

20-08-2010, 21:35


Middelen die ervoor zullen zorgen dat iemand geduld kan oefenen in geval van ziekte

1. Weet dat de ziekte door Allaah bepaald werd!

In Suurat at-Tawba (9), aayah 51 zegt Allaah:

ZEG: ‘NIETS ZAL ONS OOIT TREFFEN, BEHALVE WAT ALLAAH VOOR ONS GESCHREVEN HEEFT. HIJ IS ONZE BESCHERMER.’ EN LAAT DE GELOVIGEN DAAROM HUN VERTROUWEN OP ALLAAH STELLEN.

Ibn Jarîr heeft gezegd:
“Wanneer iemand stellig gelooft dat deze rampspoed die hem overkomt enkel en alleen van Allaah komt en met de wil van Allaah plaatsvindt, dan zal Hij het hart van deze dienaar onderwerpen en hem tevreden laten zijn met de voorbestemming en de beslissing van Allaah.” (Tafsîs at-Tabar&icirc

‘Abdullaah bin ‘Umar ra heeft gezegd dat hij de Boodschapper van Allaah (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) hoorde zeggen:
“Allaah heeft de voorbestemming van de schepping vijftigduizend jaar vooraleer Hij de hemelen en de aarde geschapen heeft opgeschreven.” (Muslim)‘

Ubâda bin Sâmit ra heeft gezegd dat hij de Boodschapper van Allaah (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) hoorde zeggen:
“Het eerste wat Allaah geschapen heeft is de pen, waarop Hij tegen de pen zei: ‘Schrijf!’ De pen zei: ‘O mijn Heer, en wat moet ik schrijven?’ Hij antwoordde: ‘Schrijf de voorbestemming op van alles, totdat het uur zal plaatsvinden.’ (Sahîh Abû Dâwud)

2. Dat je zekerheid hebt over het feit dat Allaah barmhartiger is voor jou dan alle mensen of jij voor jezelf.

In Suurat al-An’aam (6), aayah 12 lezen we:

HIJ HEEFT ZICHZELF DE BARMHARTIGHEID OPGEDRAGEN.

En in Suurat al-A’raaf (8), aayah 156:

EN MIJN BARMHARTGHEID OMVAT ALLE ZAKEN.

En van Abu Hurayra ra is overgeleverd dat de Boodschapper van Allaah (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) gezegd heeft:
“Nadat Allaah de schepping geschapen had, schreef Hij in het Boek dat zich boven de troon bij Hem bevindt: ‘MIJN RAH’MA OVERWINT MIJN WOEDE’.” (Bukhârî en Muslim)

‘Umar bin Al-Khattâb ra heeft gezegd dat er een vrouw was die haar zuigeling melk te drinken gaf en daarna dit kindje tegen haar borst en buik aandrukte, waarna de Boodschapper van Allaah (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) zei:“Kunnen jullie je voorstellen dat deze vrouw haar kindje in het Vuur zou werpen?” Wij zeiden: “Nee, niet als zij daartoe in staat is?” Daarop zei de Boodschapper van Allaah (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam): “Allaah is barmhartiger voor Zijn dienaren dan deze vrouw voor haar kind.” (Bukhârî en Muslim)

3. Dat je beseft dat Allaah beter weet wat goed voor jou is.

Ibn ‘Atâ rh heeft gezegd:
“Wanneer je weet dat Allaah Degene is Die je test, dan zal je de beproeving gemakkelijker kunnen doorstaan. Ook moet je beseffen dat Hij de beste keuzes maakt in datgene wat Hij voor jou voorbestemd heeft.” (Janna al-Rid&acirc

4. Denk aan de gunsten van ziek zijn.

Enkele gunsten hebben we reeds behandeld. Als je deze gunsten steeds benoemt, zul je meer geduld hebben met hetgeen je overkomt.

Sahl bin Harûn rh heeft gezegd:
“Genieten door te denken aan de gunst die na de test gegeven zal worden, heeft voorrang op het denken aan de kwaadheden van de test die je op dat moment doorstaat.” (Al-‘Aqd al-Farîd)

Anas ra heeft gezegd dat de Boodschapper van Allaah (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) gezegd heeft:
“Wanneer Allaah het goede voor iemand wil, dan geeft Hij hem zijn straf al in het leven van deze wereld. En wanneer Hij slechte voor Zijn dienaar wil, dan houdt Hij deze zonde bij en vergeldt Hij deze op de Dag der Opstanding.” (Hasan Sahîh: Sahîh at-Tirmidh&icirc

20-08-2010, 21:38
5. Weet dat ontevredenheid niet helpt.

‘Ali ra heeft gezegd:
“Als je geduldig bent, zal het voorbestemde jou treffen terwijl je beloond wordt. Maar als je ontevreden bent, zal het voorbestemde jou treffen terwijl je zonden over je heen krijgt.” (Minhajd al-‘Abidîn)

6. Gedenk de Dood en hoe snel jouw verhuizing van deze aarde naar het hiernamaals zal plaatsvinden.

‘Umar bin ‘Abd al-‘Azîz rh heeft gezegd:
“Wanneer je in dit wereldlijke leven getroffen wordt door zaken die je niet graag hebt, denk dan aan de dood, dit zal het gemakkelijker voor je maken.” (Al-Faraj ba’da al-shidda van Ibn Abû Duny&acirc

En weet dat het leven in deze wereld slechts tijdelijk is, zoals we lezen in Suurat al-Hadîd, aayah 20:

WEET DAT HET LEVEN VAN DEZE WERELD ENKEL SPEL, TIJDVERDRIJF, MOOIE SCHIJN EN ONDERLING GEPRONK, WEDIJVER IN VERMEERDERING VAN RIJKDOM EN KINDEREN IS. EN ZIJ (DE WERELD) IS GELIJK AAN EEN REGEN DIE ERVOOR ZORGT DAT DE VruCHTEN DIE HIERUIT VOORTKOMEN DE BOEREN VERBLIJDEN. VERVOLGENS VERWELKT DIT EN ZIE JE DAT HET GEEL WORDT OM DAN VERVOLGENS VERGANE RESTEN TE WORDEN.

7. Kijk naar degenen die er erger aan toe zijn dan jijzelf.

De Profeet (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) heeft gezegd:
“Kijk naar degenen die minder hebben dan jullie en kijk niet naar degenen die meer hebben dan jullie. Jullie zullen dan minder geneigd zijn om de gunsten waarmee Allaah jullie voorzien heeft te minachten.” (Muslim)

En Ibn al-Qayyim rh heeft gezegd:
“Hij kan zijn rampspoed verzachten door naar de rampspoeden van anderen te kijken. Hij moet weten dat er geen enkele rampspoed is die hem treft of er is iemand die al (eens) hetzelfde heeft doorstaan. Laat hem rechts kijken… ziet hij dan niet enkel testen? En laat hem links kijken… ziet hij dan niet enkel triestheden? En indien hij de hele wereld zou rondgaan, dan zou hij merken dat er niemand is die niet beproefd wordt, ofwel doordat een geliefde van het leven ontnomen werd of door iets wat hij niet graag heeft… De vreugde van dit leven is zoals een droom, terwijl men slaapt, of zoals een schaduw die snel zal verdwijnen. Als dit leven je een beetje laat lachen, laat het jou veel huilen. En als het jou een dag pleziert, zal het jou jaren laten lijden. En wanneer zij een huis binnenkomt en zij (de bewoners) blij met haar worden, dan zal dit al zeer snel in droefheid omslaan. En voor elke dag van tevredenheid is er een dag van droefheid verborgen.”

8. Kijk naar de gunsten die je nog hebt.

Hoeveel gunsten heeft Hij je laten behouden? Het geloof, je verstand, je gehoor, je zicht, je mogelijkheid tot praten en nog talrijke andere gunsten en hoeveel slechts heeft Hij niet van jou weggehouden? Zorg er dus voor dat je niet behoort tot degenen die de gunsten vergeten en die zich enkel de testen herinneren!

Hasan al-Basri rh heeft over het vers “DE MENS IS ZIJN HEER ZEKER ONDANKBAAR” het volgende gezegd:
“Hij herinnert zich de rampspoeden en vergeet de gunsten.” (Ibn Abû Dunyâ: Al-Maradh)

Ibn al-Qayyim rh heeft gezegd:

“Men kan de testen verzachten door twee zaken toe te passen:
1 – Door te denken aan de gunsten die Allaah (de mens) nog heeft laten behouden en door (te trachten) om die te tellen. Als men dan merkt dat het onmogelijk is om deze (gunsten) te tellen, dan zal het gemakkelijker zijn om de beproevingen te dragen. En de beproevingen zijn, in verhouding tot de gunsten die men bezit, net zoals een druppel water in de oceaan.
2 – Door te denken aan de vorige gunsten die men van Allaah heeft gekregen, en door Allaah dankbaar te zijn voor de tijd die men (in gunsten) doorgebracht heeft.” (Zie volledige tekst Al-Madâridj)

Bakr al-Muzanî rh heeft gezegd:
“Als je wil weten hoe groot de gunst is die Allaah je gegeven heeft, sluit je ogen dan.” (Al-Shukr van Ibn Abû Duny&acirc
Hij bedoelt hiermee dat de gunst van het gezichtvermogen enorm is.

9. Sta erbij stil dat je test niet in je geloof is.

‘Umar ra heeft gezegd:
“Wanneer ik getest word, dan zijn daar vier gunsten in:
1 – Dat het niet in mijn geloof is dat ik beproefd word.
2 – Dat ik verplichte zaken niet nalaat.
3 – Dat ik hiermee (met de beproeving) niet ontevreden ben.
4 – Dat ik op de beloning hiervoor kan hopen.” (Al-Ih’yâ&rsquo

10. Weet dat elke ziekte erger zou kunnen zijn.

Al-Qâdi Shurayh’ rh zegt:
“Wanneer ik door een rampspoed getroffen word, dan prijs ik Allaah vier maal. Ik prijs Hem, omdat de beproeving niet zwaarder is dan hij op dat moment is, en ik prijs Hem omdat Hij mij hierin geduldig maakt. Vervolgens prijs ik Hem wanneer Hij mij Laa hawla wa laa quwwata illaa billaah heeft laten zeggen, en vervolgens prijs ik Hem omdat Hij mij niet in mijn geloof heeft getroffen.” (Al-Siyar)

Habîb Ibn ‘Ubayd rh heeft gezegd:
“Telkens wanneer een dienaar beproefd wordt, dan bevindt er zich een gunst in deze beproeving.. en deze (gunst) is dat hij geen zwaardere test heeft gekregen.” (Al-Shukr van Ibn Abû Duny&acirc

Zeg niet ‘ALS’ want ‘ALS’ opent de deuren voor Shaytaan!!
De Profeet (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) heeft gezegd:
“Streef naar datgene wat nuttig is voor je, en zoek je toevlucht bij Allaah en wees niet lui. En als iets jou treft, zeg dan niet: ‘Als ik dit en dat gedaan zou hebben, dan zou het nu anders gelopen zijn!’ Zeg echter: ‘Allaah heeft het zo bepaald en Hij heeft datgene wat Hij wilde verwezenlijken verricht’ (‘Qaddar Allaahu wa maa shaa-a fa’al&rsquo. Want ALS opent de daden voor de duivel.” (Muslim)

De Profeet (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) heeft gezegd:
“Elke zaak heeft een realiteit en de dienaar kan de werkelijkheid van het geloof niet bereiken, tot hij beseft dat datgene wat hem overkomen is niet aan hem voorbij kon gaan en tot hij beseft dat datgene wat aan hem voorbij is gegaan, hem niet kon treffen.” (Authentiek, Sahîh al-Djâmi&rsquo

Zayd bin Thâbit ra heeft gezegd dat de Profeet (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) gezegd heeft:
“Als Allaah alle inwoners van de hemelen en de aarde zou straffen, dan zou deze bestraffing niet onrechtvaardig zijn. En indien Hij barmhartig over hen is, dan zou Zijn Barmhartigheid groter voor hen zijn dan hun daden. En ook al zou je het gewicht van de berg Uhud in goud uitgeven, dan zou Allaah dit niet van jou aanvaarden, totdat je in de voorbestemming gelooft, en totdat je weet dat datgene wat je getroffen heeft niet aan je voorbij kon gaan en dat datgene wat aan je voorbij is gegaan je niet kon treffen. En als je sterft terwijl je niet daarin gelooft, treed je het hellevuur binnen.” (Authentiek, Sahîh al-Djâmi&rsquo

11. Weet dat er voor elke ziekte een medicijn is.

Abu Hurayra ra heeft gezegd dat de Boodschapper van Allaah (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) gezegd heeft:
“Allaah heeft geen enkele ziekte neergezonden, of Hij heeft hier ook een genezing voor neergezonden.” (al-Bukhâr&icirc

We mogen altijd grijpen naar medicijnen voor onze ziekten, zolang we maar weten dat Allaah de werkelijke Genezer is en zolang we niet grijpen naar verboden zaken als geneesmiddelen.

Allaah SWT zegt in Suurat Yûnus (10), aayah 107:

EN WANNEER ALLAAH JE MET HET SLECHTE TREFT, IS ER NIEMAND DIE DIT KAN VERWIJDEREN DAN HIJ. EN WANNEER HIJ HET GOEDE VOOR JE WIL, IS ER NIEMAND DIE ZIJN GUNSTEN KAN TEGENHOUDEN.

En Abû Dharr ra heeft gezegd dat de Boodschapper van Allaah (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) gezegd heeft:
“Allaah heeft de ziekte en het medicijn geschapen. Zoek dus naar de genezing, maar zoek deze niet in hetgeen verboden is.” (Betrouwbaar (Hasan): al-Sahîha)

20-08-2010, 21:41
De Genezing, Smeekbeden & Ruqya

De ziekte treft de dienaar met de voorbestemming van Allaah, zoals wij dit reeds duidelijk gemaakt hebben. En bijgevolg is Hij De Enige Die in staat is om dit te verwijderen. De ziekten en genezing komen van Hem. Allaah SWT zegt dat Ibraahiem AS zei in Suurat al-Shu’ara’ (26), aayah 80:

EN WANNEER IK ZIEK WORD, IS HIJ DEGENE DIE MIJ GENEEST!

Derhalve moet je smeekbeden verrichten en je aan Allaah onderwerpen, opdat Hij je zal genezen en datgene wat jou overkomen is zal verwijderen. Zoals de Allerhoogste heeft gezegd in Suurat al-Baqarah (2), aayah 186:

EN WANNEER MIJN DIENAREN JOU OVER MIJ VRAGEN: VOORWAAR, IK BEN NABIJ, IK VERHOOR DE SMEEKBEDE VAN DE SMEKENDE WANNEER HIJ TOT MIJ SMEEKT. LAAT ZE GEHOOR GEVEN AAN MIJ EN IN MIJ GELOVEN, OPDAT ZIJ DE JUISTE LEIDING VOLGEN.

Ook zegt Hij in Suurat Ghâfir (40), aayah 60:

EN JULLIE HEER ZEI: AANROEPT MIJ EN IK ZAL JULLIE VERHOREN.

Al-Ghazâli rh heeft gezegd:
“Indien iemand zou zeggen: ‘Waartoe dient de smeekbede dan, terwijl wij weten dat er niets is wat de voorbestemming kan tegenhouden?’ Weet dan dat het tegenhouden van de voorbestemming – dmv een smeekbede – tot de voorbestemming hoort. Door de smeekbede te verrichten kan men rampspoeden afweren en barmhartigheid verkrijgen. Het is net zoals een maliënkolder die dient om de speer af te weren. En net zoals water nodig is om planten te doen groeien, dient de smeekbede om de rampspoeden ermee te verwijderen.” (Ih’yâ’ ‘Ulûm al-Dîn)

Abû Hurayra ra heeft gezegd dat de Boodschapper van Allaah (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) gezegd heeft:
“Jullie smeekbeden worden verhoord zolang jullie niet overhaast zijn en zeggen: ‘Ik heb aangeroepen en het werd niet verhoord’.” (Bukhârî en Muslim)

En in een andere overlevering:
“De smeekbede van de dienaar zal verhoord worden zolang hij niet om een zonde of de verbreking van een familieband vraag, of zolang hij niet overhaast is!” Zij zeiden: “En wat houdt dit overhaast zijn dan in, O Boodschapper van Allaah?” Hij antwoordde: “Dat jullie zeggen: ‘Ik heb aanroepen en aanroepen en ik merk dat mijn vraag niet verhoord wordt.’ Daarna zal hij wanhopig worden en dan zal hij ophouden met het verrichten van smeekbeden.” (Muslim)

Sa’îd ra heeft gezegd dat de Profeet (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) gezegd heeft:
“Er is geen enkele moslim die een smeekbede verricht, waarin hij niet om een zonde of de verbreking van familiebanden vraagt, of Allaah zal hem één van de volgende zaken geven: of Hij versnelt voor hem zijn verhoring, of Hij houdt dit voor hem opzij tot in het Hiernamaals, of Hij wendt iets slechts van hem weg dat hieraan gelijk is!” Zij zeiden: “Dan zullen wij veel smeekbeden verrichten!”, waarop de Profeet (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) antwoordde: “Allaah kan meer geven dan datgene wat jullie van Hem vragen!” (Authentiek verklaard door Shaykh Ibn Bâz in zijn fatâw&acirc

Salmân Al-Fârisî rh heeft gezegd dat de Profeet (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) gezegd heeft:
“Jullie Heer is verlegen en vrijgevig. Hij is verlegen als Zijn dienaar, wanneer die zijn handen opheft naar Hem, zijn lege handen terug naar moet laten zakken.” (Al-Targhîb wa al-Tarhîb)

Daarom moet je trachten om veel smeekbeden te verrichten en om voortdurend aan Allaah te blijven vragen om je te genezen. En wees zeker dat de verhoring plaats zal vinden, want dit zal er meer voor zorgen dat dit smeekgebed aanvaard zal worden. De Boodschapper van Allaah (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) heeft gezegd:

“Aanroep Allaah terwijl jullie er zeker van zijn dat jullie smeekbede verhoord zal worden en weet dat Allaah het smeekgebed van een spelend, onachtzaam hart niet zal aanvaarden.” (Hasan, Sahîh al-Djâmi&rsquo

Subhanaka Allaahuma wa bihamdika, ashhadu an laa ilaha ila Ant, astaghfiruka wa atubu ilayk.

Bron: Ziekte, een gunst of een straf van ‘Abdullah bin ‘Alie al-Ju’aythin
Samengevat door Umm Youssef

20-08-2010, 21:53
Moge Allah je belonen voor deze topic.

20-08-2010, 21:56
BarakAllahoefiek

20-08-2010, 22:11
Baarak Allaahu feek..

20-08-2010, 23:06
is me kiespijn nu ook een gunst of gewoon een straf?

20-08-2010, 23:50
Jazaak Allahu Ghayran. Moge Allah je belonen. Je hebt echt een mooie topic geopend.

20-08-2010, 23:52



Citaat door LOULOU22:
is me kiespijn nu ook een gunst of gewoon een straf?


Allahoe alem, maar in ieder geval vallen er voor ieder pijntje zondes van je af, insha'Allah!

21-08-2010, 00:23
Mooi topic mashaAllah, moge Allah swt je belonen voor het plaatsen en alle zieken genezen inshaAllah!

21-08-2010, 00:39

Citaat door Zonnetje_78:
De Genezing, Smeekbeden & Ruqya

De ziekte treft de dienaar met de voorbestemming van Allaah, zoals wij dit reeds duidelijk gemaakt hebben. En bijgevolg is Hij De Enige Die in staat is om dit te verwijderen. De ziekten en genezing komen van Hem. Allaah SWT zegt dat Ibraahiem AS zei in Suurat al-Shu’ara’ (26), aayah 80:

EN WANNEER IK ZIEK WORD, IS HIJ DEGENE DIE MIJ GENEEST!

Derhalve moet je smeekbeden verrichten en je aan Allaah onderwerpen, opdat Hij je zal genezen en datgene wat jou overkomen is zal verwijderen. Zoals de Allerhoogste heeft gezegd in Suurat al-Baqarah (2), aayah 186:

EN WANNEER MIJN DIENAREN JOU OVER MIJ VRAGEN: VOORWAAR, IK BEN NABIJ, IK VERHOOR DE SMEEKBEDE VAN DE SMEKENDE WANNEER HIJ TOT MIJ SMEEKT. LAAT ZE GEHOOR GEVEN AAN MIJ EN IN MIJ GELOVEN, OPDAT ZIJ DE JUISTE LEIDING VOLGEN.

Ook zegt Hij in Suurat Ghâfir (40), aayah 60:

EN JULLIE HEER ZEI: AANROEPT MIJ EN IK ZAL JULLIE VERHOREN.

Al-Ghazâli rh heeft gezegd:
“Indien iemand zou zeggen: ‘Waartoe dient de smeekbede dan, terwijl wij weten dat er niets is wat de voorbestemming kan tegenhouden?’ Weet dan dat het tegenhouden van de voorbestemming – dmv een smeekbede – tot de voorbestemming hoort. Door de smeekbede te verrichten kan men rampspoeden afweren en barmhartigheid verkrijgen. Het is net zoals een maliënkolder die dient om de speer af te weren. En net zoals water nodig is om planten te doen groeien, dient de smeekbede om de rampspoeden ermee te verwijderen.” (Ih’yâ’ ‘Ulûm al-Dîn)

Abû Hurayra ra heeft gezegd dat de Boodschapper van Allaah (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) gezegd heeft:
“Jullie smeekbeden worden verhoord zolang jullie niet overhaast zijn en zeggen: ‘Ik heb aangeroepen en het werd niet verhoord’.” (Bukhârî en Muslim)[/I]

En in een andere overlevering:
[I]“De smeekbede van de dienaar zal verhoord worden zolang hij niet om een zonde of de verbreking van een familieband vraag, of zolang hij niet overhaast is!” Zij zeiden: “En wat houdt dit overhaast zijn dan in, O Boodschapper van Allaah?” Hij antwoordde: “Dat jullie zeggen: ‘Ik heb aanroepen en aanroepen en ik merk dat mijn vraag niet verhoord wordt.’ Daarna zal hij wanhopig worden en dan zal hij ophouden met het verrichten van smeekbeden.” (Muslim)

Sa’îd ra heeft gezegd dat de Profeet (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) gezegd heeft:
“Er is geen enkele moslim die een smeekbede verricht, waarin hij niet om een zonde of de verbreking van familiebanden vraagt, of Allaah zal hem één van de volgende zaken geven: of Hij versnelt voor hem zijn verhoring, of Hij houdt dit voor hem opzij tot in het Hiernamaals, of Hij wendt iets slechts van hem weg dat hieraan gelijk is!” Zij zeiden: “Dan zullen wij veel smeekbeden verrichten!”, waarop de Profeet (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) antwoordde: “Allaah kan meer geven dan datgene wat jullie van Hem vragen!” (Authentiek verklaard door Shaykh Ibn Bâz in zijn fatâw&acirc

Salmân Al-Fârisî rh heeft gezegd dat de Profeet (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) gezegd heeft:
“Jullie Heer is verlegen en vrijgevig. Hij is verlegen als Zijn dienaar, wanneer die zijn handen opheft naar Hem, zijn lege handen terug naar moet laten zakken.” (Al-Targhîb wa al-Tarhîb)

Daarom moet je trachten om veel smeekbeden te verrichten en om voortdurend aan Allaah te blijven vragen om je te genezen. En wees zeker dat de verhoring plaats zal vinden, want dit zal er meer voor zorgen dat dit smeekgebed aanvaard zal worden. De Boodschapper van Allaah (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) heeft gezegd:

“Aanroep Allaah terwijl jullie er zeker van zijn dat jullie smeekbede verhoord zal worden en weet dat Allaah het smeekgebed van een spelend, onachtzaam hart niet zal aanvaarden.” (Hasan, Sahîh al-Djâmi&rsquo

Subhanaka Allaahuma wa bihamdika, ashhadu an laa ilaha ila Ant, astaghfiruka wa atubu ilayk.

Bron: Ziekte, een gunst of een straf van ‘Abdullah bin ‘Alie al-Ju’aythin
Samengevat door Umm Youssef


Hoe vaak heb ik dit wel niet gedaan.


Bedankt voor het plaatsen, topicstarter. Ik heb er echt heel veel aan gehad.

Pagina's : [1] 2