Zonnetje_78
20-08-2010, 21:14
Voor iedereen die te maken heeft met ziekte, met geliefde naasten die ziek zijn of als het om jezelf gaat. Maar het gaat ook over beproevingen in het algemeen.Het bevat wijze woorden, woorden die troost en hoop geven insha'Allah. Het laat ons beter begrijpen wat ziekte is, niet hoe wij het ervaren, maar wat het werkelijk is bij Allah
Het is een samenvatting van het boekje met dezelfde naam als deze topic.
Het is een lange tekst, heb er geduld mee om het allemaal te lezen!
Plak het in word, print het uit en lees het rustig door.
Of beter nog, schaf het hele boekje aan.
Moge Allah de zieken genezen, hun pijn verlichten en hun naasten veel sabr geven, amien
Ziekte- Een gunst of een straf?
Voorwaar, alle lof is aan Allaah. We prijzen Hem en vragen Hem om Zijn hulp en vergeving. We zoeken onze toevlucht bij Allaah tegen het kwade van onze zielen en tegen onze slechte handelingen. Wie door Allaah wordt geleid, er is niemand die hem kan misleiden. En wie door Allaah wordt misleid, er is niemand die hem kan leiden. Ik getuig dat er geen Ilah waard is aanbeden te worden, behalve Allaah. Hij is Eén, zonder partner met Hem. En ik getuig dat Muhammad Zijn boodschapper en dienaar is. Vrede zij met hem, zijn familie, zijn metgezellen en een ieder die hem in vroomheid volgt tot aan de Dag des Oordeels.
Een ieder van ons wordt dagelijks getest en beproefd met zowel zaken die wij niet graag hebben, als zaken die wij wel graag hebben. Je kunt beproefd worden door je lusten, met armoede, met ziekte, angst, vermindering van bezittingen, mensenzielen, etc. Maar ook kunnen wij worden beproefd met rijkdom, onze kinderen, onze gezondheid, enz. Zullen wij onze tegenslagen met geduld dragen? En zullen wij dankbaar zijn voor gunsten die ons zijn gegeven?
In álles worden wij beproefd, zoals Allaah SWT heeft gezegd in Suurat al-Anbiyaa (21), aayah 35:
…EN WIJ BEPROEVEN JULLIE MET HET SLECHTE EN HET GOEDE, ALS EEN VERLEIDING, EN TOT ONS WORDEN JULLIE TERUGGEKEERD.
Ibn Abbas ra zegt over dit vers:
“Wij beproeven jullie met tijden van voorspoed en tegenspoed, met gezondheid en ziekte, rijkdom en armoede, zaken die toegestaan en verboden werden, gehoorzaamheid en ongehoorzaamheid en leiding en dwaling.” (al-Tabari)
En Ibn Zayd rh zegt hierover:
“Wij beproeven hen met de zaken waarvan zij houden en de zaken waarvan zij een afkeer hebben. Wij testen hen hiermee om te zien of zij dankbaar zullen zijn, wanneer Wij hen voorzien van datgene waarvan zij houden, en of zij geduldig zullen zijn (wanneer Wij hen testen) met de zaken die zij niet graag hebben.”
Ziekte is dus ook één van de beproevingen waarmee Allaah SWT Zijn dienaren beproeft. En ziekte wordt door Allaah bepaald met Zijn Rah’ma en Hikmah en er zijn alh’amdulillaah vele wijsheden en gunsten verbonden aan ziekte, zoals bijv.:
1. De aanbidding sterker maken in de vorm van geduld. Op het moment dat jij je aanbidding verricht op gemakkelijke momenten, uit je dankbaarheid. En op het moment dat jij je aanbidding verricht tijdens moeilijke momenten, beoefen je geduld.
Allaah SWT zegt in Suurat al-Baqarah (2), aayah 155-157:
EN WIJ ZULLEN JULLIE ZEKER BEPROEVEN MET IETS VAN VREES EN HONGER EN VERMINDERING VAN BEZITTINGEN EN LEVENS EN VRUCHTEN. EN GEEF DE BLIJDE TIJDING AAN DE GEDULDIGEN. ZIJ DIE ZEGGEN ‘WIJ ZIJN VAN ALLAAH, EN TOT HEM ZULLEN WIJ TERUGKEREN’, WANNEER ZIJ DOOR EEN RAMPSPOED GETROFFEN WORDEN. ZIJ ZIJN DEGENEN OVER WIE DE GEBEDEN VAN HUN HEER UITGESPROKEN WORDEN, EN DIE VAN ZIJN BARMHARTIGHEID VOORZIEN WORDEN, EN ZIJ ZIJN DE RECHTGELEIDEN.
Op een dag brak de veter van Ibn ‘Umar af, waarop hij zei:
“Wij zijn van Allaah en tot Hem is onze terugkeer.” Vervolgens zei hij: “Alles wat je overkomt en wat je niet graag hebt, is een rampspoed.” (Ibn Abu Shayba in de Musannaf en Ibn Hajar heeft gezegd: authentiek (Sahîh))
En Allaah SWT heeft gezegd in Suurat Al ‘Imraan (3), aayah 186):
EN JULLIE ZULLEN BEPROEFD WORDEN IN JULLIE BEZITTINGEN EN JULLIE ZIELEN, EN JULLIE ZULLEN VAN DE MENSEN VAN HET BOEK EN VAN DE AFGODENDIENAREN VEEL ZAKEN HOREN DIE JULLIE DEREN, EN ALS JULLIE (HIERIN) GEDULDIG ZIJN, EN (ALLAAH) VREZEN, DAN BEHOORT DIT TOT DE MEEST MOEILIJKE ZAKEN DIE MEN ZICH KAN REALISEREN.
Ibn Kathir zegt hierover:
“De gelovige moet beproefd worden in zijn bezittingen en in zijn ziel, in zijn kinderen en gezin. En de gelovige wordt beproefd volgens de sterkte van zijn geloof. Wanneer zijn geloof sterk is, dan zal hij grotere beproevingen ondergaan.”
Ibn Taymiyya rh heeft gezegd:
“Wanneer Allaah iemand beproeft met problemen en tegenspoed en hem zijn bezittingen ontneemt, dan is dit niet om hem te vernederen, maar dan is dit een beproeving. En wanneer de dienaar Allaah blijft gehoorzamen tijdens deze beproevingen, dan zal hij gelukkig zijn. Wanneer hij Allaah echter ongehoorzaam is, dan zal hij tijdens deze testen ongelukkig worden.” (Zie Qâ’ida fil-Mah’abba, p. 167)
‘Abd al-Malik bin Abjar rh heeft gezegd:
“Er is niemand of hij wordt met voorspoed beproefd om te zien of hij dankbaar is, en met tegenspoed, om te zien of hij geduldig zal zijn. (Sahîh: Sahîh al-Djâmi)
2. Een 2e gunst is dat het zonden verwijdert. Zonden die je met je hart, je ogen, je tong en je gehele lichaam verricht hebt. Het kan immers best zijn dat de ziekte een straf is die de dienaar ondergaat vanwege de zonden die hij verrichtte, zoals Allaah SWT gezegd heeft in Suurat as-Shûrâ (42), aayah 30:
EN ER IS GEEN ENKELE RAMPSPOED DIE JULLIE TREFT, OF DIE KOMT VOORT UIT DATGENE WAT JULLIE MET JULLIE EIGEN HANDEN VERRICHT HEBBEN, EN HIJ VERGEEFT VEEL.
En de Profeet (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) heeft gezegd:
“Er is geen enkel spiertje dat trilt, noch een oog, of de zonde is hiervan de oorzaak.” (Sahîh: Sahîh al-Djâmi&rsquo
En zoals we weten is het voor de gelovige beter om zijn bestraffing in dit leven te krijgen, zodat hij Allaah tegemoet komt terwijl hij daarvan gereinigd en gezuiverd is. Anas ra heeft gezegd dat de Boodschapper van Allaah (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) heeft gezegd:
“Wanneer Allaah het goede voor iemand wil, dan geeft Hij zijn straf al in het wereldlijke leven. En wanneer Hij het slechte voor Zijn dienaar wil, dan houdt Hij deze zonde bij en vergeldt Hij deze (zonde) op de Dag der Opstanding.” (Hasan Sahîh: Sahîh at-Tirmidhi)
Er bestaan vele overleveringen die bewijzen dat ziekte en problemen een middel zijn waarmee Allaah de zonden van de dienaar verwijdert. Zo hebben Abu Hurayrah en Abu Sa’id al-Khudri gezegd dat de Boodschapper van Allaah (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) gezegd heeft:
“Er is niets dat een moslim treft, geen moeheid of ziekte, noch een bezorgdheid, droevigheid of depressie, of niets dat hem deert, zelfs wanneer hij geprikt wordt door een (doorn)prik, of Allaah verwijdert hier zonden mee.” (al-Bukhârî
Uit deze overlevering kunnen we begrijpen dat het om de psychische ziekte en de lichamelijke ziekte gaat, en dat zij beide de zonden verwijderen. Want de profeet (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) heeft hierin de ziekten van het hart vermeld, zoals zorgen, verdriet en depressie… (Zie Shifâ’ al-‘Alîl van Ibn al-Qayyim)
Jaabir bin ‘Abdullaah zegt:
“De Profeet (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) kwam binnen bij Um Sa’ib ra, waarop hij (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) zei: “O Um Sa’ib, waarom beef jij zo?” Zij antwoordde: “Het is de koorts, moge Allaah haar niet zegenen.” Daarop antwoordde hij (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam): “Scheld de koorts niet uit, want ze verwijdert de zonden van de kinderen van Adam, net zoals de blaasbalg het vuile van het ijzer verwijdert.” (Muslim)
Abû Hurayra ra zegt dat de Boodschapper van Allaah (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) gezegd heeft:
“De ramspoed zal zolang bij een moslimman en –vrouw blijven in hun eigen ziel, hun kinderen en bezittingen, totdat zij Allaah tegemoet zullen komen zonder dat zij nog een enkele zonde dragen.” (Hasan Sahîh: Sahîh at-Tirmidhi)
Ondanks dat ziekte zonden verwijdert moeten wij altijd blijven vragen om gezondheid en niet vragen aan Allaah om ons om deze reden ziekte te geven. Men weet immers niet met zekerheid of men geduld zal kunnen oefenen op het moment dat men deze test ondergaat.
Abû Bakr ra heeft overgeleverd dat de Boodschapper van Allaah (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) gezegd heeft:
“Vraagt aan Allaah om de vergeving en de gezondheid, want men kan niets beters gegeven worden, na zekerheid dan de gezondheid.” (Sahîh al-Djâmi’)
De Profeet (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) had de gewoonte om Allaah elke ochtend en avond te vragen hem (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) vergeving en gezondheid te geven.
Mutraf ra zei: “Dat ik gezondheid heb en (daarvoor) dankbaar ben, is geliefder voor mij, dan dat ik beproefd word en geduldig ben.” (Zie al-Shukr van Ibn Abû Dunyâ
Het is een samenvatting van het boekje met dezelfde naam als deze topic.
Het is een lange tekst, heb er geduld mee om het allemaal te lezen!
Plak het in word, print het uit en lees het rustig door.
Of beter nog, schaf het hele boekje aan.
Moge Allah
Ziekte- Een gunst of een straf?
Voorwaar, alle lof is aan Allaah. We prijzen Hem en vragen Hem om Zijn hulp en vergeving. We zoeken onze toevlucht bij Allaah tegen het kwade van onze zielen en tegen onze slechte handelingen. Wie door Allaah wordt geleid, er is niemand die hem kan misleiden. En wie door Allaah wordt misleid, er is niemand die hem kan leiden. Ik getuig dat er geen Ilah waard is aanbeden te worden, behalve Allaah. Hij is Eén, zonder partner met Hem. En ik getuig dat Muhammad Zijn boodschapper en dienaar is. Vrede zij met hem, zijn familie, zijn metgezellen en een ieder die hem in vroomheid volgt tot aan de Dag des Oordeels.
Een ieder van ons wordt dagelijks getest en beproefd met zowel zaken die wij niet graag hebben, als zaken die wij wel graag hebben. Je kunt beproefd worden door je lusten, met armoede, met ziekte, angst, vermindering van bezittingen, mensenzielen, etc. Maar ook kunnen wij worden beproefd met rijkdom, onze kinderen, onze gezondheid, enz. Zullen wij onze tegenslagen met geduld dragen? En zullen wij dankbaar zijn voor gunsten die ons zijn gegeven?
In álles worden wij beproefd, zoals Allaah SWT heeft gezegd in Suurat al-Anbiyaa (21), aayah 35:
…EN WIJ BEPROEVEN JULLIE MET HET SLECHTE EN HET GOEDE, ALS EEN VERLEIDING, EN TOT ONS WORDEN JULLIE TERUGGEKEERD.
Ibn Abbas ra zegt over dit vers:
“Wij beproeven jullie met tijden van voorspoed en tegenspoed, met gezondheid en ziekte, rijkdom en armoede, zaken die toegestaan en verboden werden, gehoorzaamheid en ongehoorzaamheid en leiding en dwaling.” (al-Tabari)
En Ibn Zayd rh zegt hierover:
“Wij beproeven hen met de zaken waarvan zij houden en de zaken waarvan zij een afkeer hebben. Wij testen hen hiermee om te zien of zij dankbaar zullen zijn, wanneer Wij hen voorzien van datgene waarvan zij houden, en of zij geduldig zullen zijn (wanneer Wij hen testen) met de zaken die zij niet graag hebben.”
Ziekte is dus ook één van de beproevingen waarmee Allaah SWT Zijn dienaren beproeft. En ziekte wordt door Allaah bepaald met Zijn Rah’ma en Hikmah en er zijn alh’amdulillaah vele wijsheden en gunsten verbonden aan ziekte, zoals bijv.:
1. De aanbidding sterker maken in de vorm van geduld. Op het moment dat jij je aanbidding verricht op gemakkelijke momenten, uit je dankbaarheid. En op het moment dat jij je aanbidding verricht tijdens moeilijke momenten, beoefen je geduld.
Allaah SWT zegt in Suurat al-Baqarah (2), aayah 155-157:
EN WIJ ZULLEN JULLIE ZEKER BEPROEVEN MET IETS VAN VREES EN HONGER EN VERMINDERING VAN BEZITTINGEN EN LEVENS EN VRUCHTEN. EN GEEF DE BLIJDE TIJDING AAN DE GEDULDIGEN. ZIJ DIE ZEGGEN ‘WIJ ZIJN VAN ALLAAH, EN TOT HEM ZULLEN WIJ TERUGKEREN’, WANNEER ZIJ DOOR EEN RAMPSPOED GETROFFEN WORDEN. ZIJ ZIJN DEGENEN OVER WIE DE GEBEDEN VAN HUN HEER UITGESPROKEN WORDEN, EN DIE VAN ZIJN BARMHARTIGHEID VOORZIEN WORDEN, EN ZIJ ZIJN DE RECHTGELEIDEN.
Op een dag brak de veter van Ibn ‘Umar af, waarop hij zei:
“Wij zijn van Allaah en tot Hem is onze terugkeer.” Vervolgens zei hij: “Alles wat je overkomt en wat je niet graag hebt, is een rampspoed.” (Ibn Abu Shayba in de Musannaf en Ibn Hajar heeft gezegd: authentiek (Sahîh))
En Allaah SWT heeft gezegd in Suurat Al ‘Imraan (3), aayah 186):
EN JULLIE ZULLEN BEPROEFD WORDEN IN JULLIE BEZITTINGEN EN JULLIE ZIELEN, EN JULLIE ZULLEN VAN DE MENSEN VAN HET BOEK EN VAN DE AFGODENDIENAREN VEEL ZAKEN HOREN DIE JULLIE DEREN, EN ALS JULLIE (HIERIN) GEDULDIG ZIJN, EN (ALLAAH) VREZEN, DAN BEHOORT DIT TOT DE MEEST MOEILIJKE ZAKEN DIE MEN ZICH KAN REALISEREN.
Ibn Kathir zegt hierover:
“De gelovige moet beproefd worden in zijn bezittingen en in zijn ziel, in zijn kinderen en gezin. En de gelovige wordt beproefd volgens de sterkte van zijn geloof. Wanneer zijn geloof sterk is, dan zal hij grotere beproevingen ondergaan.”
Ibn Taymiyya rh heeft gezegd:
“Wanneer Allaah iemand beproeft met problemen en tegenspoed en hem zijn bezittingen ontneemt, dan is dit niet om hem te vernederen, maar dan is dit een beproeving. En wanneer de dienaar Allaah blijft gehoorzamen tijdens deze beproevingen, dan zal hij gelukkig zijn. Wanneer hij Allaah echter ongehoorzaam is, dan zal hij tijdens deze testen ongelukkig worden.” (Zie Qâ’ida fil-Mah’abba, p. 167)
‘Abd al-Malik bin Abjar rh heeft gezegd:
“Er is niemand of hij wordt met voorspoed beproefd om te zien of hij dankbaar is, en met tegenspoed, om te zien of hij geduldig zal zijn. (Sahîh: Sahîh al-Djâmi)
2. Een 2e gunst is dat het zonden verwijdert. Zonden die je met je hart, je ogen, je tong en je gehele lichaam verricht hebt. Het kan immers best zijn dat de ziekte een straf is die de dienaar ondergaat vanwege de zonden die hij verrichtte, zoals Allaah SWT gezegd heeft in Suurat as-Shûrâ (42), aayah 30:
EN ER IS GEEN ENKELE RAMPSPOED DIE JULLIE TREFT, OF DIE KOMT VOORT UIT DATGENE WAT JULLIE MET JULLIE EIGEN HANDEN VERRICHT HEBBEN, EN HIJ VERGEEFT VEEL.
En de Profeet (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) heeft gezegd:
“Er is geen enkel spiertje dat trilt, noch een oog, of de zonde is hiervan de oorzaak.” (Sahîh: Sahîh al-Djâmi&rsquo
En zoals we weten is het voor de gelovige beter om zijn bestraffing in dit leven te krijgen, zodat hij Allaah tegemoet komt terwijl hij daarvan gereinigd en gezuiverd is. Anas ra heeft gezegd dat de Boodschapper van Allaah (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) heeft gezegd:
“Wanneer Allaah het goede voor iemand wil, dan geeft Hij zijn straf al in het wereldlijke leven. En wanneer Hij het slechte voor Zijn dienaar wil, dan houdt Hij deze zonde bij en vergeldt Hij deze (zonde) op de Dag der Opstanding.” (Hasan Sahîh: Sahîh at-Tirmidhi)
Er bestaan vele overleveringen die bewijzen dat ziekte en problemen een middel zijn waarmee Allaah de zonden van de dienaar verwijdert. Zo hebben Abu Hurayrah en Abu Sa’id al-Khudri gezegd dat de Boodschapper van Allaah (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) gezegd heeft:
“Er is niets dat een moslim treft, geen moeheid of ziekte, noch een bezorgdheid, droevigheid of depressie, of niets dat hem deert, zelfs wanneer hij geprikt wordt door een (doorn)prik, of Allaah verwijdert hier zonden mee.” (al-Bukhârî
Uit deze overlevering kunnen we begrijpen dat het om de psychische ziekte en de lichamelijke ziekte gaat, en dat zij beide de zonden verwijderen. Want de profeet (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) heeft hierin de ziekten van het hart vermeld, zoals zorgen, verdriet en depressie… (Zie Shifâ’ al-‘Alîl van Ibn al-Qayyim)
Jaabir bin ‘Abdullaah zegt:
“De Profeet (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) kwam binnen bij Um Sa’ib ra, waarop hij (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) zei: “O Um Sa’ib, waarom beef jij zo?” Zij antwoordde: “Het is de koorts, moge Allaah haar niet zegenen.” Daarop antwoordde hij (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam): “Scheld de koorts niet uit, want ze verwijdert de zonden van de kinderen van Adam, net zoals de blaasbalg het vuile van het ijzer verwijdert.” (Muslim)
Abû Hurayra ra zegt dat de Boodschapper van Allaah (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) gezegd heeft:
“De ramspoed zal zolang bij een moslimman en –vrouw blijven in hun eigen ziel, hun kinderen en bezittingen, totdat zij Allaah tegemoet zullen komen zonder dat zij nog een enkele zonde dragen.” (Hasan Sahîh: Sahîh at-Tirmidhi)
Ondanks dat ziekte zonden verwijdert moeten wij altijd blijven vragen om gezondheid en niet vragen aan Allaah om ons om deze reden ziekte te geven. Men weet immers niet met zekerheid of men geduld zal kunnen oefenen op het moment dat men deze test ondergaat.
Abû Bakr ra heeft overgeleverd dat de Boodschapper van Allaah (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) gezegd heeft:
“Vraagt aan Allaah om de vergeving en de gezondheid, want men kan niets beters gegeven worden, na zekerheid dan de gezondheid.” (Sahîh al-Djâmi’)
De Profeet (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) had de gewoonte om Allaah elke ochtend en avond te vragen hem (Salla llaahu ‘Alayhi Wa Sallam) vergeving en gezondheid te geven.
Mutraf ra zei: “Dat ik gezondheid heb en (daarvoor) dankbaar ben, is geliefder voor mij, dan dat ik beproefd word en geduldig ben.” (Zie al-Shukr van Ibn Abû Dunyâ