Bekijk volle/desktop versie : Obstipatie (verstopping) tijdens Ramadan?



Pagina's : [1] 2 3 4

20-08-2010, 20:12
Als ik zo de ramadantafels voorbij zie komen met vooral deegwaren, vettigheid en zoetigheid, in combinatie met de etenstijden tijdens deze maand, heb ik zo'n vermoeden dat veel mensen last hebben van obstipatie, oftewel verstopping.

Ik zal zo even wat informatie plaatsen om jullie leed te verhelpen insha'Allah!

20-08-2010, 20:16


Om te beginnen....

5 tips om de ramadan fit door te komen

1. Neem niet alleen maar suikerrijke gerechten. Dat is niet gevarieerd genoeg en bevat onvoldoende voedingsstoffen. Verder bevat suiker veel calorieën. Vervang snoep en koek en andere zoetigheden door gedroogd fruit, zoals dadels, rozijnen en vijgen.

2. Eet veel vezelrijke producten, zoals (bruin.volkoren)brood, peulvruchten, groente en fruit. Vezels zorgen langer voor een vol gevoel na de maaltijd, zodat het hongergevoel wordt uitgesteld.

3. Probeer niet te veel te eten in een korte tijd. De ramadan valt dit jaar in de zomer, waardoor de dagen langer zijn en er minder tijd is om te eten. Als je veel eet in weinig tijd, kun je last van je maag krijgen. Kauw goed en eet rustig, je lichaam geeft dan zelf aan wanneer je genoeg hebt gegeten.

4. Neem niet te veel gefrituurde gerechten, vet en kruiden. Daarmee voorkom je maag- en darmklachten. Doordat de maag en darmen de hele dag rusten, kunnen gerechten zwaar vallen als je gaat eten.

5. Drink voldoende water, thee, koffie (met mate) en eventueel wat vruchtensap.

http://www.voedingscentrum.nl/nl/voedingscentrum/nieuws/ramadan1.aspx

20-08-2010, 20:19
De oorzaken van verstopping (obstipatie)

Verstopping kan ontstaan als de voedselbrij te lang in de dikke darm zit. Daardoor wordt er teveel vocht onttrokken aan de voedselbrij en dit leidt tot harde, droge ontlasting.

Meestal wordt de verstopping veroorzaakt door verkeerde leef- en eetgewoontes. Te weinig lichaamsbeweging, onvoldoende drinken of vezelarme voeding. Vaak ligt een combinatie van deze factoren ten grondslag aan de verstopping.

Het uitstellen van toiletbezoek is ook niet goed voor de ontlasting. Als je toiletbezoek lang uitstelt, ondanks aandrang, kan dit ook tot harde ontlasting leiden. Ook in de endeldarm droogt de ontlasting namelijk nog uit.

Geneesmiddelen kunnen verstopping als bijwerking hebben. Kalmerende middelen (tranquilizers), slaapmiddelen, staalpillen en het langdurig gebruik van laxeermiddelen.

Een enkele keer wordt verstopping veroorzaakt door een ziekte of aandoening: bijvoorbeeld dikke darm poliepen, depressie of schildklierafwijkingen.

20-08-2010, 20:20
Wat kun je zelf doen bij verstopping (obstipatie)

Gezonde, gevarieerde en vezelrijke voeding is belangrijk voor een goede stoelgang. Het is het beste om dagelijks iets te eten uit alle groepen van de ‘schijf van vijf’.

Vezelrijk eten
Gezonde voeding moet zeker voldoende vezels bevatten. Volkorenbrood, groente en fruit bevatten veel vezels. De vezels in de verschillende voedingsmiddelen verschillen van elkaar, dus het is het beste om regelmatig ook vezelproducten te variëren.

Vezels zijn onder te verdelen in twee groepen: oplosbare en niet-oplosbare vezels. Oplosbare vezels komen onverteerd in de dikke darm terecht waar ze door de darmbacterieën bewerkt worden. De stoffen die hierbij vrij komen, stimuleren de werking van de darmen. Oplosbare vezels ziten vooral in groente, fruit en peulvruchten.

Niet-oplosbare vezels komen ook onverteerd in de dikke darm terecht, maar gaan daar als een soort spons werken. Ze nemen veel vocht op en zorgen op deze manier voor meer en zachtere ontlasting. De niet-oplosbare vezels zitten vooral in volkorenbrood, muesli en graanproducten.

Vezelrijke voeding moet minstens 30 tot 40 gram voedingsvezels per dag bevatten. Als het moeilijk is om aan vezelrijke voeding te komen, dan kan dit aangevuld worden met zemelen of tarwekiemen, of met ontbijtgranen of vezelpreparaten (via apotheek of drogist).

Voldoende drinken
Zeker bij vezelrijke voeding is het belangrijk om voldoende te drinken. Tenminste anderhalve tot twee liter vocht per dag. Vezels nemen veel vocht op en als je te weinig drinkt, zwellen de vezels onvoldoende op. De ontlasting is dan niet zacht genoeg om prettig het lichaam weer te kunnen verlaten.

Een kopje koffie of thee is ongeveer 125 ml vocht. Een beker melk of glas fris is meestal 150 ml. Ook een schaaltje vla en een bord havermoutpap bevatten veel vocht. Opgeteld moet het dus anderhalf tot twee liter per dag zijn (2000 ml).

Meer bewegen
Lichaamsbeweging is goed voor de algehele conditie, zowel lichamelijk als geestelijk, en bevordert bovendien de darmwerking. Een half uur per dag stevig wandelen is al voldoende. Tennissen, fietsen, zwemmen of een andere sport is natuurlijk ook prima.

De ontlasting niet ophouden
Zodra je aandrang voelt, moet je eigenlijk meteen naar het toilet gaan. Anders bestaat de kans dat de ontlasting indroogt en harder wordt. Vermijd ook hard persen. Als het niet lukt, kun je het beter na een poosje weer proberen.

20-08-2010, 20:28


Enkele huismiddeltjes tegen verstopping


's Ochtends versgeperst sap van sinaasappelen, pompelmoes, citroen of limoen.

Een glas lauw water op de nuchtere maag.

2 Rijpe kiwi's per dag.

Yoghurt als ontbijt.

Pruimen, pruimensap, gedroogde pruimen

Watermeloen

Druiven

Pruimenconfituur op de boterham.

Veel peulvruchten op het menu.

2 à 3 Soeplepels zemelen per dag, gemengd in soep, in koffie of lauw water.

Geen wit brood, wel meergranenbrood, volkorenbrood, muësli of havermout.

Er bestaan ook vezeltabletten voor een betere stoelgang en darmwerking.
Ook Linoforce van A. Vogel, voor een regelmatige stoelgang, helpt.

Elke dag een half uurtje wandelen.

Roosvicee Laxo drinken

Een lepel olijolie nemen

Koffie (met mate)

20-08-2010, 20:29
Erg toepasselijk voor mij nu, het is echt verschrikkelijk...

20-08-2010, 20:32

Citaat door Droefje:
Erg toepasselijk voor mij nu, het is echt verschrikkelijk...



I feel your pain....je voelt je dan echt belabberd.
Ik heb er ook regelmatig last van gehad, maar als ik op mijn eten let en voldoende drink dan gaat het echt beter!
Hopelijk heb je iets aan de tips insha'Allah!

20-08-2010, 20:37
Adviezen voor een energierijke Ramadan

Yamina Amfra - http://www.moslima.nl

Inleiding
Velen onder ons zullen wel druk zijn met de voorbereidingen voor Ramadan deze maand. Nieuwe recepten binnen handbereik om zo onze geliefden te verwennen tijdens deze gezegende maand. Naast de Marokkaanse Harira en andere traditionele gerechten is het altijd feestelijk om met nieuwe ideeën de maaltijden te presenteren. Als dit dan ook nog op een islamitisch verantwoorde wijze gebeurt, is het helemaal Masja' Allah.
Met dit artikel wil ik jullie ideeën aanreiken voor wat betreft de maaltijden, het combineren van de juiste voedingsmiddelen en het omgaan met zoetigheden. Het op een juiste manier omgaan met voeding heeft namelijk een positieve uitwerking op jullie lichamelijke gesteldheid. Later meer hierover.

Eetpatroon
Voor velen zijn de eerste drie tot vijf dagen van de Ramadan best wel zwaar. Het lichaam moet wennen aan een geheel nieuw ritme van eten, rust en activiteit. Om deze overgang zo probleemloos mogelijk te laten verlopen, is het aan te raden om nu al eens te kijken naar je eetpatroon. De volgende vragen zou je daarbij aan jezelf kunnen stellen:
Eet ik drie hoofdmaaltijden per dag? Dus eet ik ontbijt, lunch en avondeten met voldoende groente en fruit? Met het eten van drie maaltijden per dag, op vaste tijdstippen, creëer je regelmaat in je eetpatroon. Door voldoende groente en fruit te eten krijg je de juiste vitaminen en mineralen binnen, die je nodig hebt voor een goede lichamelijke conditie.

Drink ik voldoende vocht (1,5 à 2 liter ) per dag? Met 1,5 à 2 liter vocht per dag in de vorm van koffie, thee, water en frisdrank (met mate), voorkom je uitdroging en zorg je voor het goed functioneren van alle lichamelijke functies.

Snoep ik veel? Hoeveel tussendoortjes? Snoepen op zijn tijd is lekker, daar is iedereen het met mee eens. En op zich helemaal niet ongezond. Als… het maar met mate gebeurt.

Heb ik voldoende lichaamsbeweging per dag? Kom ik aan een half uur matig intensief bewegen per dag? Fietsen, lopend boodschappen doen, of flink stofzuigen, tellen allemaal mee.

Door de vier voorgaande punten goed na te leven, kun je een probleemloze overgang naar de maand Ramadan maken, en jezelf fit voelen tijdens deze spirituele maand.

Iftar-maaltijd
Laten we kijken naar onze drie hoofdmaaltijden. Deze zijn straks tijdens de Ramadan verschoven naar andere tijdstippen van de dag en de nacht.
De Iftar-maaltijd aan het eind van de dag wordt ineens ons ontbijt. Het verbreken van de vasten geschiedt met dadels en melk of water.

En na het Magreb- of avondgebed wordt vaak soep gegeten. In onze maatschappij, waar vaak een overvloed is aan van alles, blijft het meestal niet alleen bij soep. De tafel staat vol met allerlei heerlijkheden. En na een dag vasten wordt daar ook meestal graag van gegeten.

Echter, het is soenna (een gebruik van de Profeet Mohammed) om je niet vol te proppen. In de Koran staat immers in soera al-A'raaf (7:31): '(&hellip en eet en drinkt, maar weest niet verkwistend. (&hellip' Wat ook een mooie leidraad is voor ons, om niet te veel te eten, is de overlevering waarin de Profeet (vzmh) zei: "De stam van Adam vult geen slechter vat dan zijn eigen maag. Laat de stam van Adam een paar mondjes vol nemen om zijn ledematen te sterken. Als het mogelijk is dan is eenderde van de maag voor voedsel en eenderde voor drinken en eenderde voor iemands adem." (an-Nasaa'i en at-Tirmidhi)

Door rustig te eten en goed te kauwen komt allereerst de spijsvertering in je mond al op gang. Dit is belangrijk voor de rest van je spijsverteringstelsel. Ook merk je, als je op een rustige manier eet, wanneer je genoeg hebt. Eet je snel en kauw je half, krijg je dit 'seintje' veel later en krijg je het gevoel dat je teveel gegeten hebt. Een opgeblazen en vol gevoel is dan het resultaat en al je energie lijkt weg te zijn.

Naast rustig eten is het ook belangrijk om een goede verhouding in de maaltijd aan te brengen. Bij een goede samengestelde maaltijd is de verhouding tweederde groente en eenderde vlees, vis en rijst, pasta, aardappelen. Zeker in de tijd van Ramadan is het raadzaam om gematigd vlees en vis te eten. Het kost je lichaam namelijk veel meer energie om vlees of vis te verteren dan groente. Houd je je aan bovengenoemde verhoudingen, dan zul je je fitter voelen na zo'n warme maaltijd.

[

20-08-2010, 20:37
B]Ingrediënten[/B]
Naast de hoeveelheid en verhouding zijn ook de ingrediënten belangrijk. Soep is een belangrijk gerecht tijdens de Ramadan. Soep geeft ons veel vocht. Maar het is aan te raden om de soep wel 'licht' te houden. Geen extra boter toevoegen of de soep binden. Als alternatief voor soep is het misschien ook wel een idee om eens een fruitsalade te maken bij de Iftar, of fruitspiesjes, yoghurt met wat honing en noten of warm brood met olijvenpasta of olijfolie. Bak vlees en vis in niet te veel olie. Een goede koekenpan met een antiaanbaklaag is aan te raden.

Het scheelt je veel olie voor het bereiden. Probeer groente eens te stomen. In een couscouspan lukt dit prima. De kleur van de groente blijft behouden, evenals de vitamines en mineralen. Als de groente gaar is, bestrooien met wat zout en olijfolie en je hebt smaakvolle groenten.

Het is aan te raden om verder geen fruit als dessert te eten. Fruit heeft namelijk een zeer kort verteringsproces. In ongeveer twintig minuten tijd (banaan wat langer) bevindt het zich al in de dunne darm waar het verder aan het lichaam wordt afgegeven. Als je echter fruit gaat eten vlak na een warme maaltijd, krijgt het fruit niet de kans om snel het spijsverteringskanaal te doorlopen. Er ontstaat als het ware een opstopping en het fruit gaat gisten in onze maag. Dit schopt het hele spijsverteringsysteem in de war en de darmen moeten daarna zo hard werken dat dit bij jou een opgeblazen gevoel geeft. Wil je toch iets toe eten, neem dan een beetje yoghurt. (uiteraard zonder fruit!).

Sahoer
's Morgens vroeg voor Fadjr (het ochtendgebed) is het tijd voor Sahoer. Ook al zullen velen onder ons niet veel trek hebben, is het toch belangrijk voor ons. Dit blijkt uit de volgende uitspraak van de Profeet (vzmh) hierover: "Eet kort voor de Fadjr, want er rust een zegening op het nemen van voedsel op dat tijdstip" (Boekharie en Moeslim)

Begin dan bijvoorbeeld met vers sinaasappelsap. Dit geeft je een energiekick. Neem verder koolhydraatrijk voedsel zoals volkorenbrood of pap. Wat dadels langzaam in je mond laten smelten en honing in de thee, zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel goed in balans is om de dag van vasten energierijk door te komen.

Drank en zoetigheid
Wat natuurlijk ook heel belangrijk is, is de hoeveelheid vocht die je neemt. 1,5 à 2 liter is noodzakelijk voor ons. In de vorm van soep, thee, water en frisdrank is goed. Alleen wil ik je adviseren met frisdrank wat voorzichtig om te gaan. Er zit namelijk veel suiker in. Vervangen door light frisdrank scheelt toch al gauw drie suikerklontjes per glas!

Om bij suiker te blijven is mijn volgende punt 'snoep', zoetigheid. Wie vindt dit nu niet heerlijk op zijn tijd, toch? De Ramadankoekjes en andere zoetigheden zullen dan ook bij velen op tafel staan. Probeer ook hier met mate mee om te gaan. Suiker heeft de eigenschap dat het snel een energiekick aan ons geeft, omdat het snel in je bloed wordt opgenomen. Verder heeft suiker geen enkele voedingswaarde voor ons lichaam. Na korte tijd merk je niets meer van die energiekick en voel je je zelfs lustelozer. Overigens merk je dit niet na één of twee koekjes of een beetje chocola. Maar heb je vier vijf of zes koekjes achter elkaar opgegeten, dan zul je dit toch echt merken na korte tijd. Zeker als je dit doet na een hele dag vasten.

Beweging
Naast goede voedingsgewoonten is beweging ook heel belangrijk, ook tijdens de Ramadan.
De Profeet (vzmh) adviseerde mensen om na het eten te gaan wandelen om zo de spijsvertering te bevorderen. Alle vormen van beweging zijn goed. Je hoeft niet meteen aan grote sportprestaties te denken, maar beweging inbouwen in je dagelijkse bezigheden geeft al grote voordelen. Neem de trap in plaat van de lift of de roltrap, ga lopend of op de fiets boodschappen doen of naar je werk of school. Ook kun je een bushalte eerder uitstappen voor je eindbestemming, of het huishouden in een iets hoger tempo doen dan je gewend bent. Pas je dit soort dingen toe, dan ben je al een heel eind op de goede weg.

Tijdens de Ramadan is het wel belangrijk je energie goed te doseren. Dit ligt voor iedereen verschillend, maar behoed je voor teveel inactiviteit. Het beste is om tijdens de Ramadan gewoon de dingen te blijven doen die je normaal ook doet. Alleen met zware lichamelijke inspanning dien je voorzichtiger om te gaan. Maar ben je gewoon lekker actief bezig, dan zul je merken dat je juist nieuwe energie krijgt. Energie die je kunt gebruiken om deze spirituele maand je taqwa (bewustzijn van Allah) te versterken. Het is een overgave die je doet alleen maar omwille van Allah. In een hadieth Qoedsie staat: 'Elke goede daad die de zoon van Adam verricht is voordelig voor hem/haar, maar alleen het vasten is uitsluitend voor Mij en Ik zal de beloning ervoor geven.'

In overgave leven
Het onthouden van eten en drinken is maar een klein onderdeel van het doel van vasten. Het Godsbesef in deze maand omvat je helemaal en de fysieke en spirituele reiniging zullen je dichter tot Allah brengen. Als je vast, dan weet je een beetje wat honger is. Veel moslims over de hele wereld ervaren dagelijks de onzekerheid of ze 'morgen' te eten hebben. Je gaat nu hopelijk beseffen dat je Allah dankbaar moet zijn voor het voedsel en het drinken dat Hij je geeft, en dat het allemaal niet zo vanzelfsprekend is als het lijkt. Laten we hierbij stilstaan deze maand en ons dankbaar tonen door als moslim te leven, dat wil zeggen, in overgave te leven. Het zal je karakter verzachten.

Ik wens jullie een gezegende Ramadan

21-08-2010, 11:15
interessant en leerzaam stuk. Dank je wel

25-07-2012, 03:39
Ja heb er idd last van

25-07-2012, 03:50
Ik ontplof, blijf maar eten en drinken...
Nu klaarwakker en bomvol!

25-07-2012, 04:01


Oh god, wat is obstipatie vervelend zeg, ik heb het een paar keer gehad in Marokko, waar ik eigenlijk heel weinig at, maar ik was op momenten letterlijk rondjes aan het rennen omdat ik zulke erge druk voelde, deed zo pijn als die ''drang'' kwam.

25-07-2012, 04:12
Daarom doe ik het dit jaar ook anders en drink meer dan dat ik eet.. Ik heb er tot nu toe geen last van gehad..

25-07-2012, 04:14
ik heb harira weggelaten uit mijn iftar en eet in plaats daarvan een bakje yoghurt. In yoghurt zitten goede bacterien in wat de darmen stimuleert. Ik merk nu echt verschil met voorgaande jaren.

Pagina's : [1] 2 3 4