Bekijk volle/desktop versie : betreft: mensen die zich bezighouden met het weerleggen van Geleerde



20-08-2010, 17:30
salamoe a3alaikom...

spijtig genoeg is er een nieuwe ziekte ontstaan een afschuwelijke ziekte in onze ummah noem ik het, omdat ik laatste veel lees over het weerleggen van gelleerde...

Het gaat voornamelijk over een doelgroep die zich selefies noemen, omdat volgens hen toegestaan is

ik heb een paar fatwa's van gelleerde voor deze mensen...


Salamoe a3laikom broeders,


Ik heb hier een artikel van Sheich Mohammed Ibnoe Saalih al-cOethaymien




Vraag:



Weledele Sheich, wat is uw mening betreffende enkele studenten van kennis die er een gewoonte van hebben gemaakt om geleerden te bekritiseren? Zij zoeken naar hun fouten en waarschuwen voor hen. Is dit een toegestane daad die beloond wordt of is dit een zonde die bestraffing verdient?



Antwoord:



Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Profeet, diens familie en metgezellen.



In mijn opinie is deze bezigheid onwettig. Indien het niet is toegestaan om te roddelen over je moslimbroeder die kennis ontbeert, hoe kan het dan toegestaan zijn te roddelen over gelovige broeders die behoren tot de geleerden? Een moslim is vereist om afstand te nemen van geroddel tegenover zijn broeders. Allah zegt namelijk (interpretatie van de betekenis):



“Jullie gelovigen, vermijdt zoveel mogelijk verdenkingen, want veel van de verdenkingen zijn zonden. Bespioneert elkaar niet en spreekt geen kwaad over elkaar in elkaars afwezigheid. Zou iemand van jullie het vlees van zijn dode broeder willen eten? Jullie zouden het zeker haten. En vreest Allah.”

(Soerat al-Hoedjoeraat: 12)



Iemand die kwaad spreekt over de geleerden dient zich te realiseren dat hij niet slechts mensen weghoudt van de betreffende geleerde, maar tevens mensen weghoudt van de waarheid die deze geleerde verkondigt. Degene die de geleerde aanvalt, begaat de zonde van het verhinderen van de waarheid. Dit omdat het resultaat van het slecht spreken over een geleerde het slecht spreken is over de erfenis van de Profeet (vrede zij met hem).



De geleerden zijn de erfgenamen van de profeten. Als er slecht gesproken wordt over de geleerden zullen de mensen het vertrouwen verliezen in de kennis die zij bezitten. Het is de kennis die ons is overgeleverd door de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem). Het gevolg is dat men geen vertrouwen meer zal hebben in de uitspraken van deze geleerde over de Islamitische wetgeving. Je mag dus niet slecht spreken over een geleerde. Daarbij komt nog dat het heel normaal is dat geleerden fouten maken. Ieder mens maakt immers fouten.



Indien jij gelooft dat een geleerde zich heeft vergist, dan benader je hem en probeer je overeenstemming met hem te bereiken. Als jij je realiseert dat hij de waarheid spreekt, dan ben je verplicht hem te volgen. Als jij niet overtuigd raakt van zijn zienswijze - terwijl je zijn beredenering wel hebt begrepen - dan laat je hem in zijn mening.



Stel echter dat je het met hem oneens blijft en geen fundering kan vinden voor zijn mening, let dan goed op wat je zegt. Bewust instemmen met een vals oordeel is immers niet toegestaan. Maar val niet zijn karakter aan. Onder de eminente geleerden die bekend staan om hun oprechte karakter zijn er ook die fouten hebben begaan in bepaalde kwesties. Houd daarom vast aan hetgeen ik zojuist heb gezegd.



Dus als je een zaak bediscussieert met een geleerde waarmee je van mening verschilt in een bepaalde kwestie, dan zijn er twee mogelijkheden. Of jij zal overtuigd worden van zijn mening en gaat hem volgen. Of hij zal overtuigd worden van jouw mening en hij zal jou volgen. In het geval dat geen van de partijen overtuigd raakt van de ander, laat ieder dan zijn eigen weg gaan. En laat ieder zijn tong behoeden voor het slecht spreken over de ander.



Alle lof zij Allah. Verschillen van mening is niet iets van deze tijd. Deze waren er ook in de tijd van de metgezellen (moge Allah weltevreden zijn met hen allen). Als de fouten van iemand duidelijk worden, maar hij blijft onveranderd in zijn standpunt, dan is het van belang dat de fout aangetoond wordt en anderen hierop worden geattendeerd. Dit doe je om het goede te doen. Maar val niet het karakter van deze man aan. En neem ook geen wraak op hem. Hij kan in andere kwesties immers wel gelijk hebben.



Laat mij mijn broeders waarschuwen voor dit onheil en deze ziekte. Ik vraag Allah de Almachtige ons te genezen van al hetgeen ons schaadt in onze religie en onze wereldse zaken.



Sheich Mohammed Ibnoe Saalih al-cOethaymien

Fataawaa Islamiyyah - Boekdeel 8 - blz. 50

20-08-2010, 17:36


Deze artikel heb ik eerder geplaatst, omdat wij alle van mening zijn dat oethaymien betrouwbaar is. Ik wil hierbij duidelijk maken dat het ons taak niet om daar bezig mee te houden, Als Toelaab al-cIlm (Islamitische leerlingen) daar niet toestemming ervoor hebben gekregen wie zijn wij om ons daar wel mee bezig te houden.





Hier heb ik een stukje van fawzaan, want er zijn mensen die beweren dat jar7 wa ta3diel zomaar mag!! Mensen die daar recht over hebben zijn al gestorven, zoals fawzaan heeft gezegd.



Hier heb ik een video over!!



http://www.youtube.com/watch?v=Ditxjq-GtgM&feature=related



het is duidelijk uitgelegd wat jar7 wata3diel betekent!! En in dit geval geleerde uitschelden en al is helemaal niet toegestaan, want het behoort tot 3aiba wanamimaa!



Zo kan ik tientallen andere fragmenten sturen, maar die zijn volgens enkele broeders weerlegd.





Mijn intentie om dit te plaatsen is, omdat ik het niet acceptabel vind om te gaan roddelen over geleerde het is dus ook mijn recht om het te verdedigen





Om het te bevestigen heb ik een video met ondertiteling in het nederlands van Sheikh Albaniee!



http://www.youtube.com/watch?v=cEbc4YtWpOc&feature=player_embedded





Subhana Allah!!! Masha Allah hoe albanie iets heeft uitgelegd en ja het is adnan 3oror met albanie!!



Moge Allah ons beschermen met het lasteren van geleerde



Ik zal nog meer fragmenten en artikelen plaatsen insha Allah



Ik vind dat het nu wel duidelijk is



Wasalamoe a3laikom war7matoe Allah wa barakatoeh

21-08-2010, 15:06
Als we geleerden zouden weerleggen dan zou zoiets niet toegestaan (de video van ibn al 'Oethaimien rahiemahoella Ta'ala is dus niet relevant) zijn en moeten we daar een salaf voor hebben onder de geleerden eerder wij zoiets doen. In zo'n geval gaat het om een persoon met afwijkingen, een fasiq of een innovator. Het verspreiden van zulke informatie - wat gebaseerd is op idjtihaad van een moedjtahid - is toegestaan en zelfs wenselijk aangezien men anderen ermee waarschuwt voor de afdwalingen en fouten van anderen. En dit valt onder de uitzonderingen van roddelen volgens An Nawawi. De geleerden geven zelfs voorrang aan deze daad boven het opdoen van individuele kennis aangezien het een gemeenschappelijk plicht is de gehele ummah hiermee van baat te zijn- en dit valt onder jihaad. Personen als Shaikh ul-Islaam Ibn Taymiyyah delen deze mening. Er is ook geen andere manier om de Dien te beschermen van innoveerders, ook vandaag de dag. Dit is onder velen een vergeten methodologie van de salaf. Het is dus geen ziekte van vandaag de dag. Tenzij je de geleerden van vroeger tot aan vandaag de dag beschouwt als ziek, aangezien zij zich hier allen 'schuldig' aan maken.

Hiermee wordt duidelijk - wal hemdoellillah - dat de hizbiyeen een kuil voor zichzelf graven omdat hieruit duidelijk wordt dat zij diegenen die geen geleerden zijn of uitnodigers zijn met afdwalingen zien als geleerden waarna ze ons willen uitnodigen. Ze willen dat wij geen vraagtekens zetten bij wie er geleerde is en wie niet - en dus niet naar hun fouten en bekritisering kijken - en zo hun bida' onder ahlus sunnah willen scharen en dat wij zodoende van hen accepteren. Wal hemdoellillah zal het voor diegene die onderzoekt duidelijk worden dat dit niet de methode van salaf was met het onderzoeken van de betrouwbaarheid van personen, groepen en boeken.