Bekijk volle/desktop versie : Oprechtheid



18-08-2010, 02:30
“Ik aanbad Allaah vijftig jaren lang”
Geplaatst onder Oprechtheid, Vriendschap op juni 30, 2010 door Durani
Ahmad bin Harb heeft gezegd:

عبدت الله خمسين سنة، فما وجدت حلاوة العبادة حتى تركت ثلاثة أشياء: تركت رضى الناس حتى قدرت أن أتكلم بالحق، وتركت صحبة الفاسقين حتى وجدت صحبة الصالحين، وتركت حلاوة الدنيا حتى وجدت حلاوة الآخرة


“Ik aanbad Allah vijftig jaren lang, maar proefde het genot van aanbidding pas nadat ik drie dingen had opgegeven: Ik zocht niet langer de tevredenheid van mensen, en was er daarom toe in staat om de waarheid te spreken. Ik wou niet langer met degenen die slecht doen zijn, dus proefde ik het genot van het gezelschap van vrome mensen. Ik negeerde de wereldse genotten en dus proefde ik het genot van het Hiernamaals”.


["As-Siyar", 11/34].

Geef een reactie

“Hij zou een zak meel op zijn rug dragen”
Geplaatst onder Oprechtheid op mei 20, 2010 door Durani
Ibn Al-Jawzi schrijft:

لما مات علي بن الحسين فغسلوه جعلوا ينظرون إلى آثار سود في ظهره، فقالوا: ما هذا فقالوا: كان يحمل جرب الدقيق ليلا على ظهره يعطيه فقراء أهل المدينة
“Toen Ali Ibn Al-Hussayn stierf werd hij gewassen en mensen zagen een donkere (zwarte) wond op zijn rug. Er werd gevraagd: “Wat is dit?” Ze zeiden: “Snachts zou hij een zak meel op zijn rug dragen en vervolgens onder de armen van Madinah verdelen”.

["Sifat as-Safwah", 2/96].

Geef een reactie

“Zonder dat mijn familie daarvan afwist”
Geplaatst onder Oprechtheid op april 5, 2010 door Durani
Imam Ad-Dhahabi schrijft:

عن أبي العالية ، قال : تعلمت الكتابة والقرآن فما شعر ب أهلي ، ولا رئي في ثوبي مداد قط
Abu Al-’Aliyah is overgeleverd te hebben gezegd: “Ik leerde schrijven en de Qur’an zonder dat mijn ahl (familie) daarvan afwist en nooit was inkt op mijn kleren te zien”.

{“Siyar A’lam An-Nubala”, 4/105}.

Geef een reactie

Gouden woorden van Ibn Mas’oed
Geplaatst onder Oprechtheid, Sunnah op november 23, 2009 door Durani
Abdullah Ibn Mas’ud zegt:

لا ينفع قول إلا بعمل ولا ينفع قول وعمل إلا بنية ولا ينفع قول وعمل إلا بما وافق السنة
“Geen woord wordt geaccepteerd zonder daad, en geen woord en daad worden geaccepteerd zonder (juiste) intentie, en geen woord en daad (met de juiste intentie) worden geaccepteerd, zolang ze niet overeen komen met de Sunnah”

{“Kitab Al-Ikhlaas Wan-Niyah”, 60}.

Geef een reactie

Oprechtheid van Intentie
Geplaatst onder Oprechtheid op november 23, 2009 door Durani
Yahya Ibn Abi Kathir zegt:

تعلموا النية فإنها أبلغ من العمل
“Leer om de intentie, want dat is belangrijker dan de daad zelf!”

{“Kitab Al-Ikhlaas Wan-Niyah”, 61}.

Geef een reactie

“Totdat het oprecht voor Allah wordt”
Geplaatst onder Oprechtheid op november 23, 2009 door Durani
Al-Fudhayl Ibn Iyaadh zegt:

إن العمل إذا كان خالصا ولم يكن صوابا لم يقبل وإذا كان صوابا ولم يكن خالصا لم يقبل حتى يكون خالصا صوابا
“Als een daad oprecht voor Allah is maar geen goede daad is dan wordt het niet geaccepteerd, en als de daad goed is maar niet oprecht voor Allah is dan wordt het ook niet geaccepteerd, totdat het oprecht wordt verricht voor Allah en een goede daad is”.

{“Kitab Al-Ikhlaas Wan-Niyah”, 22}.

Geef een reactie

“Hij had wel de intentie, hij had wel de intentie!”
Geplaatst onder Oprechtheid op november 18, 2009 door Durani
Abu Imran Al-Juni zegt:

بلغنا أن الملائكة تصف بكتبها في السماء الدنيا في كل عشية بعد العصر فينادى الملك : اكتب لفلان بن فلان كذا وكذا فيقول : يارب إنه لم يعمله فيقول : إنه نواه إنه نواه
“Ik heb gehoord dat de Engelen in de wereldse hemel na Asr (namidag) alle daden noteren, en Al Malik (Allah) zal zeggen: “Schrijf aan zus en zo, die en die goede daden toe”. De engelen zullen zeggen: “Oh onze Heer! Hij heeft die daden niet uitgevoerd”. Allah zal zeggen: “Hij had wel de intentie, hij had wel de intentie!”

{“Kitab Al-Ikhlas wal Niyah”, 75}.

Geef een reactie

“Zij allen vreesden om zichzelf voor nifaaq”
Geplaatst onder Oprechtheid op oktober 24, 2009 door Durani
Ibn Abi Mulaykah heeft gezegd:

أدركت ثلاثين من أصحاب النبي -صلى الله عليه وسلم- كلهم يخاف النفاق على نفسه
“Ik heb dertig metgezellen van de Profeet ontmoet en zij allen vreesden om zichzelf voor nifaaq (huichelarij)”.

{“Al-Jawaab Al-Kafi”, 79}.

Geef een reactie

“Dan zou het gebouwde neerstorten”
Geplaatst onder Oprechtheid op oktober 23, 2009 door Durani
Wahieb Ibn Al-Ward heeft gezegd:

اذا اردت البناء فأسسه على ثلاث:على الزهد والورع والنيةفانك ان اسسته على غير هؤلاء انهدم البناء
“Als jij iets wenst te bouwen, bouw dan op deze drie fundamenten: Onthouding (van het wereldse), Al-Wara’ (vroomheid waarbij je iets laat dat halaal is, uit vrees te vervallen in al-haraam), en de intentie. Als jij namelijk iets anders dan deze drie als fundament zou kiezen, dan zou het gebouwde neerstorten”.

{“Az-Zuhd Al-Kabier”, 310}.

Geef een reactie

Goede intentie is niet altijd genoeg
Geplaatst onder Oprechtheid op augustus 9, 2009 door Durani
Ibn Mas’ud zegt:

وَكَمْ مِنْ مُرِيدٍ لِلْخَيْرِ لَنْ يُصِيبَهُ
“Hoevelen hebben wel niet al-khayr (goedheid) gewild en vervolgens niets daarvan bereikt?”

{“al-Daarimi”, 204}.

18-08-2010, 02:47


BarakAllahofiekie.

18-08-2010, 02:49
Wa fieki baraaka Allaah.