Bekijk volle/desktop versie : Wie ben ik?‏



17-08-2010, 19:30
Er is een héél belangrijke kwestie waar mensen niet meer bij stil blijven staan en waar zij aan voorbij gaan. Zij stellen zichzelf de vraag niet meer wie zij bij Allah zijn. Bij de mensen staan zij misschien gekend als de goede broeder en zuster, de soenni broeder, de niqaab zuster en ga zo maar door! Maar al deze zaken zijn ons niet van nut bij Allah. Waar het echter om draait, is wat Allah van ons denkt en wie wij volgens Hem zijn. Ik zou in deze korte brief die ik tot mijn broeders en zusters richt, willen vragen of zij bij de volgende vragen stil willen blijven staan:
1. Wie ben ik bij Allah?
2. Ben ik echt de persoon die ik mij voordoe wanneer ik mij onder de mensen bevind?
3. Zou ik willen sterven terwijl ik de persoon ben die ik op dit moment ben?
Dit zijn enkele vragen die van levensbelang zijn, want het draait om jouw leven, jouw toekomst in het hiernamaals, jouw band met Allah... zaken die bijdragen tot jouw Paradijs of Hel!

Wie ben ik bij Allah?
Onder de mensen sta jij gekend als een goede vader/ moeder, broeder/ zuster dienaar. Maar sta ik ook zo gekend bij Allah? Dat is de vraag die wij onszelf moeten stellen, want bij Allah: “Degene die Allah gevonden heeft, heeft alles gevonden; en degene aan wie Allah ontgaat, aan hem is alles ontgaan!” (b. Radjab).
Als héél de wereld jou misprijst en slechte zaken over jou zegt die niet waar zijn en Allah weet wie jij echt bent... dan heb jij gewonnen. Maar als héél de wereld jou prijst en goede zaken over jou zegt die niet waar zijn... dan ben jij verloren!

Zien jullie niet dat:

- Mensen over ‘Aa-isha – moge Allah tevreden zijn met haar – zeiden dat zij in overspel gevallen was, dat véle mensen dit over haar dachten, dat Allah wist dat dit niet zo was en dat zij uiteindelijk tot de beste vrouwen ter aarde benoemd werd door de Boodschapper van Allah – sallallahoe ‘alayhi wa sallam!

- Mensen over Ayyoeb – ‘alayhis-salaam – zeiden dat zijn zonden ervoor gezorgd hadden dat hij zijn familie, weelde, eer en naam verloren was, terwijl Allah wist dat dit niet zo was en uiteindelijk over hem zei: “En Wij troffen hem geduldig aan; een gunstige dienaar, hij is onderworpen.” (Saad)

- Dat mensen over Moesa – ‘alayhis-salaam – zeiden dat hij een ziekte had, toen zij zagen dat hij zich niet naakt wilde vertonen. Allah wist dat dit niet zo was en uiteindelijk sprak Hij hem hiervan vrij: “O jullie die geloven, wees niet zoals degenen die Moesa deerden, waarop Allah hem vrijsprak en hij van aanzien was bij Allah!”

- Dat mensen zeiden dat Yoesoef – ‘alayhis-salaam – in de gevangenis beland was omdat hij overspel gepleegd had, dat Allah wist dat dit niet zo was en hij uiteindelijk de minister van Egypte werd?

Het tegenovergestelde is ook waar:

- Zo zien wij dat mensen de Farao prezen met zaken die niet waar waren, terwijl Allah wist dat dit niet zo was en uiteindelijk zegt Allah over hem: “Hij was hoogmoedig en behoorde tot de verspillers!” (Koran).

- Zo keek éénieder in de tijd van de Boodschapper van Allah – sallallahoe ‘alayhi wa sallam – op naar Aboe Lahab en zeiden zij goede zaken over hem, terwijl Allah wist dat dit niet zo was. Uiteindelijk werd hij in de Koran vermeld met het slechte tot de dag dat Allah de Koran terug tot Zich zal nemen.

Zo zie je dus dat het niet van nut is als de mensen jou prijzen, net zoals het jou niet van nut is als de mensen slecht over jou praten. In werkelijkheid spreekt dit oprechtheid tegen. De moslim moet zich niets aantrekken van datgene de mensen over hem denken, vooral niet wanneer hij weet dat hij zich op de waarheid bevindt. Yahyaa b. Moe’aadh zei dat men niet oprecht kan zijn totdat: “Men zoals een zuigeling is, die zich niet aantrekt of de mensen goed over slecht over hem praten.”

Ben ik echt de persoon die ‘speel’ wanneer ik mij onder de mensen bevind?
Dit is in werkelijkheid een heel belangrijke vraag. Ben jij echt de persoon die jij voordoet? Ben jij echt de persoon die lief, vrijgevig, moedig en eerlijk is, of speel jij dit maar. O wee, als jij dit speelt en dit niet werkelijk ervaart!
“Hij kent het bedrog van de ogen en datgene zich in hun innerborst verschuilt.” (Koran).
“Zij verstoppen zich voor de mensen, maar zij kunnen zich niet verstoppen voor Allah.” (Koran).
Allah zal jou dus niet beoordelen volgens datgene jij aan de mensen liet zien, maar hij zal jou beoordelen volgens datgene Hij over jou wist!

Zou ik willen sterven terwijl ik de persoon ben, die ik nu ben?
Dit is het grote probleem! Dit is datgene elke oprechte moslim angst inboezemt, te sterven terwijl wij de persoon zijn die wij nu zijn! Eender hoe je sterft, je zal altijd terug willen komen naar de wereld om nog meer extra daden te verichten, want het is met jouw daden dat jij de graden van het Paradijs bouwt en jouw huizen daar vult en dat jij het daar beter en beter zal hebben.
“Degene die het goede doet, die doet dit voor zichzelf!”
“En het goede dat jullie verrichten, is alleen maar voor jullie zelf!”
B. Al-Djawzie geeft een mooi voorbeeld: Wanneer iemand wil weten of hij goed bezig is, dat hij zich neerlegt op zijn bed terwijl hij het licht gedimd heeft en bij zichzelf denkt dat de engel des doods naar hem toekomt om zijn leven te nemen en zegt dat je nog één dag hebt. Wat zou jij dan doen. Echt broeders en zusters, probeer even echt stil te staan, wat zou jij doen? Je zou:

- Al jouw soennah gebeden verrichten

- Vasten

- De excuses vragen aan de persoon over wie je roddelde

- Jouw moeder op de beste manier behandelen

- Snel nog enkele extra verzen uit de Koran leren om een hogere graad in het Paradijs te krijgen

- Berouw tonen voor zondes die je voorheen verrichtte

- Familieproblemen rechtzetten

- Nachtgebed verrichten

- Smeekbeden dat Allah jou zal vergeven

- Aalmoezen geven

En ga zo maar door. Tayyib, als je zoveel zaken op kan noemen, weet dan dat jij niet tevreden bent over de persoon die je bent, dat je zo niet zou willen sterven en dat niets dan de hoop op een lang leven jou misleid heeft!
Ja, jij! Denk niet dat wij niet misleid kunnen worden en dat ons dit niet kan overkomen. Allah waarschuwde zelfs Zijn Boodschapper tegen de misleiding in dit leven: “Laat jou niet misleiden door de manier waarop de ongelovigen over de aarde gaan. Een kort tijdverdrijf, vervolgens zal de Hel hun verblijfplaats zijn!” (Koran).
Probeer dus – mag Allah jou genadig zijn – bij deze vragen stil te staan en probeer hier eerlijk in te zijn. Schrijf dit desnoods op een papiertje en begin met jezelf recht te zetten; en zeg zoals de Boodschapper van Allah – sallallahoe ‘alayhi wa sallam – zei: “O Allah, zorg ervoor dat mijn leven enkel en alleen beter wordt en dat mijn dood een rust is (die mij wegneemt) van al het slechte!” (authentiek verklaard door Al-Albaanie).

Dit en Allah weet best; en vrede en gebeden over de Boodschapper Mohammed, zijn familie, gezellen en volgelingen.

Bron: Terugnaardedien.com


~~~~ Op een dag verliet ‘Abdoellah ibn Mas’oed zijn huis, en de mensen achtervolgden hem. Hij zei toen: “Hebben jullie iets nodig?” Zij zeiden: “Nee, maar wij wilden met jou meelopen.” Hij zei: “Ga terug, want het is een vernedering voor degene die volgt, en een beproeving voor degene die gevolgd wordt.” En: “Als jullie datgene over mij wisten, wat ik over mezelf weet, dan zouden jullie zand over mijn hoofd gieten.” ~~~~

17-08-2010, 19:39


notification