Bekijk volle/desktop versie : Eenmanszaak of VOF



17-08-2010, 15:30
Ik vraag hierbij hulp van iemand die er verstand van heeft.

Momenteel ben ik van plan om met iemand samen iets op te zetten.
Daarbij moet je uiteraard eerst langs de KVK om de dingetjes te regelen en op papier te zetten.

Nu heb ik de volgende vraag:
Wat is het beste om te doen en het meest gunstigste.

Een eenmanszaak opgeven en dat ik aangeef dat ik daarbij mijn partner in loondienst neem voor een aantal uren in de week.

of

Is het verstandiger om direct een VOF op te starten.

Dus wat is het beste om te doen (belastingtechnisch enz enz.)


Thank you!

17-08-2010, 15:40



Citaat door Brazilianwaxing:
Ik zou gaan voor eenmanszaak .
Je kan belasting technisch ook iemand in dienst nemen die die lichte spanwerk verrricht je hebt hier ook allerlei boekjes en folders van liggen bij het kvk of op balastingdienst.nl kun je ook een hoop info vinden.


Liefs.



Ik weet dat dat kan om iemand in dienst te nemen.
Alleen vraag ik me af of er echt zoveel kosten extra zitten om een vof op te zetten. Want een vof is eigenlijk hetzelfde als een eenmanszaak met 2 eigenaren. Wanneer je iemand in dienst neemt zal je ook allerlei andere kosten moeten betalen (werkgeversbijdrage enz.)

17-08-2010, 16:15

Citaat door Brazilianwaxing:
Personeel in dienst is altijd duurder uiteraard maar, bij een eenmanszaak blijf je zelf altijd verantwoordelijk mag ik vragen welke branche je iets wilt gaan starten?




Het is iets dat we samen willen opstarten en zijn dus wel beide verantwoordelijk ongeacht op wie z'n naam het staat (gentlemen agreement)

Het is wel duidelijk dat je voor eensmanszaak minder kosten zal hebben dan bij een VOF echter is het vraag of dit opweegt tegen de extra kosten die ik zal hebben wanneer ik aangeef dat ik hem part time in dienst laat treden.

Het is in de auto sector.

17-08-2010, 16:21
Het beste is om beide een eenmanszaak (totdat je 18k hebt voor een BV) te beginnen en vervolgens beide 50% aandeel te nemen in een op te zetten holding. Je dient dit wel vast te leggen bij een notaris.

Bij een VOF kan je vennoot schulden maken waarvoor jij 50% verantwoordelijk voor bent. Niet echt handig.

Succes met je onderneming.

17-08-2010, 19:59


VOF is een samenwerkingsverband waarvan de resultaten worden toegerekend (fiscaal) aan de vennoten, dus je zult hier fiscaal gezien niet anders worden behandeld dan bij een eenmanzaak. Het grote voordeel van het drijven van een onderneming in VOF vorm voor jullie beide is dat jullie beide gebruik kunnen maken van de (fiscale)ondernemersfaciliteiten.

18-08-2010, 10:56
Als je je partner vertrouwt zou ik een VOF starten. Jullie betalen dna allebei inkomstenbelasting over de winst. Als je een eenmanszaak begint dan moet je sowieso kosten maken voor het feit dat je een medewerker in dienst hebt (verzekeringen etc.) waardoor je minder winst over houdt. Aangezien je de winst toch gaat delen zou ik voor een VOF kiezen.

18-08-2010, 13:34
Die dingen ga je hier toch niet vragen..Je wilt een bedrijf opstarten en 1 van de belangrijkste vraag ga je op marokko.nl vragen..Dat is al een teken dat je er niet sirrieus mee bezig bent..!! Ga naar een accountantskantoor of boekhoudkantoor.!! Mijn voorkeur is eenmanszaak..

18-08-2010, 14:46

Citaat door Soussie29:
VOF is een samenwerkingsverband waarvan de resultaten worden toegerekend (fiscaal) aan de vennoten, dus je zult hier fiscaal gezien niet anders worden behandeld dan bij een eenmanzaak. Het grote voordeel van het drijven van een onderneming in VOF vorm voor jullie beide is dat jullie beide gebruik kunnen maken van de (fiscale)ondernemersfaciliteiten.


Citaat door lalamoulatek:
Als je je partner vertrouwt zou ik een VOF starten. Jullie betalen dna allebei inkomstenbelasting over de winst. Als je een eenmanszaak begint dan moet je sowieso kosten maken voor het feit dat je een medewerker in dienst hebt (verzekeringen etc.) waardoor je minder winst over houdt. Aangezien je de winst toch gaat delen zou ik voor een VOF kiezen.


Thanks voor de info, dat is ook het meest logische en wat ik zelf ook in gedachte had. wilde het graag bevestigd hebben door een 3e, so thanks!


Citaat door Madusa:
Die dingen ga je hier toch niet vragen..Je wilt een bedrijf opstarten en 1 van de belangrijkste vraag ga je op marokko.nl vragen..Dat is al een teken dat je er niet sirrieus mee bezig bent..!! Ga naar een accountantskantoor of boekhoudkantoor.!! Mijn voorkeur is eenmanszaak..


Dude take a chill pill! Tuurlijk zal ik me eerst door een deskundige laten informeren voordat ik me in laat schrijven en definitief mijn keuzes zal maken. Desalnietemin is het nooit onverstandig om zelf vooraf al het een ander aan informatie in te winnen zodat je zelf ook wat te zeggen hebt.

18-08-2010, 15:55
Daarnaast als je toch een eenmanszaak wilt starten dien je wel rekening mee te houden dat je moeilijk geld kan lenen bij de bank. Met een v.o.f. krijgt de bank meer zekerheid en als er iets gebeurt zijn de beide venoten aansprakelijk bij een eenmanszaak is de eigenaar aansprakelijk voor de zaak.

19-08-2010, 04:59
ik zou voor een vof gaan. ten eerst is het belastingtechnisch beter. bij eenmanszaak moet je dus iemand in loondienst nemen. dat neemt veel tijd en geld inbeslag, vooral als startende. bij vof wordt winst opgesplits en ieder betaalt zijn deel. verder moet je bij een vof wel goed opletten of je hem kan vertrouwen. ook moet je alles op papier goed vast laten zetten en dit bij de kvk indienen. zoals hoeveel mag je zakenpartner opnemen bij de bank, tot welk bedrag mag je partner inkopen zonder jou toestemming? enz

ik las dat je in de auto's gaat. als je veel kapitaal hebt. zou ik voor een bv gaan dit omdat je de 18k niet aan geld moet hebben maar aan bezittingen in het bedrijf dus kan ook auto's zijn. verder is een bv belastingtechnisch gezien minder. een nadeel je moet alles bij een notaris vast leggen en jaarlijk een notule uitbrengen en jaarcijfers publiceren. maar wel minder risico's

veel succes

19-08-2010, 13:35
Voor een VOf, belastingtechnisch veel beter! Veel gunstiger als een eenmanszaak in jou situatie.