Bekijk volle/desktop versie : De openbaring van de Qur’aan in zeven stijlen



15-08-2010, 13:59
Bron: www.islam-qa.com[/SIZE] [SIZE=2][SIZE=1]
Vertaald door www.AlMutaqqun.tk[/SIZE]
--------------------------------------------------------------------------------

1. In het begin werd de Qur’aan in één stijl geopenbaard maar de Boodschapper van Allah (sallAllahu alaihi wa salaam) bleef Jibriel vragen totdat hij hem zeven stijlen had geleerd die allemaal compleet waren. Het bewijs hiervoor is de hadith van Ibn ‘Abbas die vertelde dat de Profeet (sallAllahu alaihi wa salaam) zei: [/SIZE] [SIZE=2]“Jibriel leerde me één stijl en ik bestudeerde het totdat hij me er meer leerde en ik bleef hem om meer vragen en hij gaf me meer totdat er uiteindelijk zeven stijlen waren.”
[/SIZE] (Overgeleverd door al-Bukhari, 3047; Muslim, 819) [SIZE=2]

2. Wat wat er bedoeld met stijlen (ahruf, ev. harf)? De beste mening van de geleerden over wat er bedoeld wordt, is dat er zeven manieren zijn om de Qur’aan te reciteren, waarbij de verwoording kan verschillen maar de betekenis hetzelfde is; als er een andere betekenis is dan is het als variatie op een thema, niet tegenstrijdig of in tegenspraak. [/SIZE] [SIZE=2]


3. Sommige geleerden zeiden dat er met ahruf de dialecten van de arabieren bedoeld werd maar dit is onwaarschijnlijk vanwege de hadith van ‘Umar ibn al-Khattab die gezegd heeft: “Ik hoorde Hisham ibn Hakim Soerat al-Furqaan op een andere manier reciteren dan de manier waarop ik het reciteerde en de manier waarop de Boodschapper van Allah (sallAllahu alaihi wa salaam) het mij geleerd had te reciteren. Ik stond op het punt om met hem te discussiëren terwijl hij aan het bidden was, maar ik [/SIZE] [SIZE=2]

wachtte totdat hij zijn gebed beëindigd had en toen bond ik zijn kledingstuk om zijn nek, greep hem erbij en bracht hem naar de Boodschapper van Allah (sallAllahu alaihi wa salaam) en zei: ‘O Boodschapper van Allah, ik hoorde deze man Soerat al-Furqaan op een andere manier reciteren dan de manier die jij aan mij geleerd hebt.’ De Boodschapper van Allah (sallAllahu alaihi wa salaam) zei tegen hem: ‘Reciteer het,’ en hij reciteerde het zoals ik het hem had horen reciteren. De Boodschapper van Allah (sallAllahu alaihi wa salaam) zei: ‘Zo werd het geopenbaard.’ Toen zei hij tegen mij: ‘Reciteer het,’ dus ik reciteerde het en hij zei: ‘Zo werd het geopenbaard.’ Deze Qur’aan is op zeven verschillende manieren geopenbaard dus reciteer het op de manier die voor jou het makkelijkst is.’” (Overgeleverd door al-Bukhari, 2287; Muslim, 818) [/SIZE] [SIZE=2]

Het is bekend dat Hisham Asadi Qurashi was (m.a.w. van de clan van Bani Asad in Quraysh) en ‘Umar was ‘Adawi Qurashi (m.a.w. van de clan van Bani [/SIZE] [SIZE=2]
‘Adiyy in Quraysh). Beiden waren van de Quraysh en de Quraysh hadden slechts één dialect. Als het verschil in ahruf (stijlen) een verschil in dialecten was geweest, waarom zouden twee mannen van de Quraysh dan verschillen?

De geleerden hebben bijna veertig verschillende meningen vermeld over deze kwestie! De meest correcte is wellicht datgene wat we hierboven vermeld hebben. En Allah weet het het beste. [/SIZE] [SIZE=2]


4. Het schijnt dat de zeven stijlen in verschillende bewoordingen zijn geopenbaard, zoals aangegeven door de hadith van ‘Umar, want het bezwaar van ‘Umar betrof de stijl en niet de betekenis. De verschillen tussen deze stijlen zijn geen kwestie van tegenspraak en tegenstelling, ze zijn juist synoniem, zoals Ibn Mas’ood heeft gezegd: “Het is als één van jullie halumma, aqbil of ta’aal zegt (allemaal verschillende manieren om ‘Kom hier’ te zeggen).” [/SIZE] [SIZE=2]


5. Wat betreft de zeven recitaties (al-qiraa’aat al-saba&rsquo, dit aantal is niet gebaseerd op de Qur’aan en [/SIZE] [SIZE=2]
Sunnah, het is de ijtihaad van Ibn Mujaahid (rahimahullah). Mensen dachten dat al-ahruf al-saba’ (de zeven stijlen) al-qiraa’aat al-saba’ (de zeven recitaties) waren omdat ze hetzelfde aantal bleken te zijn. Maar dit aantal kan toevallig overeengekomen zijn of het kan opzettelijk zijn gedaan door Ibn Mujaahid om aan te sluiten bij wat overgeleverd was over dat het aantal stijlen (ahruf) zeven was. Sommige mensen dachten dat de stijlen (ahruf) de recitaties waren, maar dit is onjuist. Een dergelijke opmerking is niet bekend onder de geleerden. De zeven recitaties zijn één van de zeven stijlen en dit is de stijl die ‘Uthmaan voor al de moslims gekozen heeft.


6. Toen ‘Uthmaan kopieën van de Qur’aan maakte, deed hij dit volgens één stijl (harf) maar hij liet de punten en klinkertekens weg zodat sommige andere stijlen ook toegepast konden worden. De Mus-haf die in zijn tijd werd gekopieerd, kon dus volgens andere stijlen gelezen worden en elke stijl die toegepast kon worden [/SIZE] [SIZE=2]
op de Mus-haf van ‘Uthmaan bleef in gebruik en de stijlen die niet toegepast konden worden, werden onbruikbaar. De mensen begonnen elkaar te bekritiseren omdat men anders reciteerde dus verenigde ‘Uthmaan hen door hen één stijl van de Qur’aan te geven.


7. De stelling dat de verschillende recitaties van Mujaahid de zeven stijlen zijn, is niet correct, zoals gezegd is door Shaykh al-Islam ibn Taymiyyah. (Majmoo’ah al-Fatawa, vol. 13, blz. 210) [/SIZE] [SIZE=2]


8. De zeven lezers of voordragers waren: [/SIZE] [SIZE=2]

1. Naafi’ al-Madani [/SIZE] [SIZE=2]

2. Ibn Kathir al-Makki [/SIZE] [SIZE=2]

3. ‘Aasim al-Kufi [/SIZE] [SIZE=2]

4. Hamzah al-Zayaat al-Kufi [/SIZE] [SIZE=2]

5. Al-Kisaa’i al-Kufi [/SIZE] [SIZE=2]

6. Abu ‘Amr ibn al-‘Ala’ al-Basri [/SIZE] [SIZE=2]

7. ‘Abd-Allah ibn ‘Aamir al-Shaami [/SIZE] [SIZE=2]


Degenen die de sterkste isnaad in recitatie hebben, zijn Naafi’ en ‘Aasim. [/SIZE] [SIZE=2]

De meest welbespraakte zijn Abu ‘Amr en al-Kisaa’i. [/SIZE] [SIZE=2]

Warsh en Qaaloon zijn voortgekomen van Naafi’. [/SIZE] [SIZE=2]

Hafs en Shu’bah zijn voorgekomen van [/SIZE] [SIZE=2]
‘Aasim.


En Allah weet het het beste.

15-08-2010, 14:45


Voorbeelden:

Riwayah Shu'bah 'an 'Aasim:

http://download.quran.islamway.com/quran3/175/104.mp3

http://download.quran.islamway.com/quran3/176/019.rm

Riwayah Warsh 'an Naafi'

http://download.quran.islamway.com/quran3/258/089.mp3

http://download.quran.islamway.com/quran3/174/019.rm

Riwayah Qaloon 'an Naafi'

http://download.quran.islamway.com/quran3/701/020.mp3

http://download.quran.islamway.com/quran3/186/072.mp3

Riwayah Al-Bazi 'an Ibn Kathir

http://download.quran.islamway.com/quran3/190/018.mp3

http://download.quran.islamway.com/quran3/189/078.mp3

Riwayah Qanbal 'an Ibn Kathir

http://download.quran.islamway.com/quran3/627/090.mp3

http://download.quran.islamway.com/quran3/269/069.mp3


Riwayah Al-Duri 'an Abi 'Amr

http://download.quran.islamway.com/quran3/638/097.mp3

http://download.quran.islamway.com/quran3/191/068.mp3

Riwayah Sousi 'an Abi 'Amr

http://download.quran.islamway.com/quran3/391/035.mp3

http://download.quran.islamway.com/quran3/194/017.mp3

Riwayah Khalaf 'an Hamza

http://download.quran.islamway.com/quran3/238/019.mp3

http://download.quran.islamway.com/quran3/644/055.mp3

Riwayah Dhakowan 'an Abi Amr

http://download.quran.islamway.com/quran3/197/067.mp3

http://download.quran.islamway.com/quran3/629/054.mp3

Riwayah Abi Al-Haarith 'an Al-Kisaa'i

http://download.quran.islamway.com/quran3/645/053.mp3

http://download.quran.islamway.com/quran3/697/087.mp3

Riwayah Al-Duri 'an Al-Kisaa'i

http://download.quran.islamway.com/quran3/303/025.mp3

http://download.quran.islamway.com/quran3/303/087.mp3

Riwayah Ibn Waradaan 'an Abi Ja'far

http://download.quran.islamway.com/quran3/546/018.mp3

http://download.quran.islamway.com/quran3/546/019.mp3

15-08-2010, 17:49
Waarom doen de links het niet?

15-08-2010, 17:58

Citaat door maryam_elh:
Waarom doen de links het niet?


Oh ik zie het al, Islamway blokkeert het streamen.

Zie deze link en scrol naar beneden voor de verschillende stijlen.

http://www.islamway.com/?iw_s=Quran


Wassalam