Bekijk volle/desktop versie : Help! wel of niet vasten?



10-08-2010, 22:21
Salaam Aleikoum

Dit is het 2e jaar dat ik mee wil doen aan de ramadan
maar ik zit enorm te twijfelen of het dit jaar wel verstandig is,
veel hebben me aangeraden niet te vasten
omdat ik bij een dieetiste loop omdat ik afgelope periode veel ben afgevallen &ik een programma heb waarin ik elk uur wat moet eten om weer in gewicht aan te komen. En precies over 5 weken heb ik het volgende gesprek bij de dieetiste.

Maar voor mijn gevoel is vasten belangrijker en moet ik dat programma en me gewicht laten liggen. Ik voel me er ergens ook schuldig over als ik niet ga vasten. dus helppp wat is jullie mening!?


&dan had ik nog een vraag,
Sinds 2,5 jaar ben ik me egt gaan verdiepe in de Islam en erin gaan geloven maar ben als het goed is nog niet officieel bekeerd want heb de shahada nog niet in de moskee uitgesproken. Zelf sprak ik het wel al elke dag uit, al voordat ik wist dat je de shahada uit moetst spreken om je te bekeren. Dus hoe zit dat nouu?

10-08-2010, 22:23


Uw gezondheid komt op de eerste plaats?
Vraag het voor de zekerheid aan een dokter of uw diëtste.

10-08-2010, 22:30
vasten het kan geen kwaat don

10-08-2010, 22:54
Niet meer meningen, reactiesss? want ik weet t egt niet

10-08-2010, 22:59



Citaat door Catlady:
Niet meer meningen, reactiesss? want ik weet t egt niet

De zakaat van het lichaam is het vasten
De Profeet Ah'med heeft gezegd: 'Ieder heeft een zakaat (te betalen), en de zakaat van het lichaam is het vasten.' (Ibn maadjah)

10-08-2010, 23:08
Het is moslims toegestaan het voorgeschreven vasten van ramadan te verbreken als er sprake is van een gevaar voor de gezondheid. In dit geval moet een moslim zijn vasten later, in een andere periode van het jaar, voortzetten. Door onbewust te eten verbreekt men het vasten niet. Een overlevering vertelt dat de profeet zei: "Indien één van jullie vergeet (dat hij aan het vasten is); en hij eet of hij drinkt: dan completeert hij zijn vasten, want Allah heeft hem gevoed en te drinken gegeven." (Hadieth, verzameld door Boecharie en Moslim)

bron: risallah.com


mischien heb hier wat aan

10-08-2010, 23:26
als je wat meer vertelt over je situatie denk ik een gerichtere antwoord te kunnen geven

bijv. waarom heb je die programma?

en laat me raden... de gene die je advies heeft gegeven niet te vasten vast zelf niet...

maar elmohiem je hebt een completere beeld nodig over de situatie

11-08-2010, 00:07

Citaat door youssef-me3rabi:
als je wat meer vertelt over je situatie denk ik een gerichtere antwoord te kunnen geven

bijv. waarom heb je die programma?

en laat me raden... de gene die je advies heeft gegeven niet te vasten vast zelf niet...

maar elmohiem je hebt een completere beeld nodig over de situatie




Dat programma heb ik om weer op normaal gewicht te komen,
en volgens die dieetiste's berekeningen is het bij mij beter om elk uur wat te eten zodat me maag ook weer groeit zegmaar.


Maar nee diegene die die mening hebbengegeven vasten zelf allemaal wel.\

Maarja zelf wil ik dus ook graag weer vasten,
alleen twijfel ik wat het beste is.

11-08-2010, 00:33
het is simpel, als je gewichtsverlies een gevaar betekent voor je gezondheid mag je niet vasten. dan is de vraag of je het op een later tijdstip moet inhalen wanneer je lichaam het weer wel aan kan of dat je elke dag een arme moet voeden. Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat het vasten niet wordt geacepteerd als je het onder omstandigheden doet die worden afgeraden.

Je kan koran lezen, naar moskee gaan en zo heb je alsnog het ramadan gevoel.

maw: je moet je kwestie aan een imam voorleggen of vragen of iemand dat voor je wil doen, want hier zweven voor zover ik weet geen imams rond.

succes, ik vind je erg dapper.

11-08-2010, 00:34
Salaam Alaikom,

Beste meid.

Ten eerste gaat je gezondheid voor de Ramadan.
Je bent niet voor niets doorgestuurd naar een dietiste om weer op gewicht te komen. Je geeft zelf aan dat je maag moet groeien. Vergeet niet dat de Ramadan deze maand late avonden heeft. Dit betekent dat je pas laat in de avond kan gaan eten. Zal je maag dit verdragen? Persoonlijk ken ik iemand in mijn directe omgeving die zo'n ervaring heeft gehad en heeft niet meegedaan met het vasten op aanraden van de dokter. Zij heeft dan veel last gehad van haar darmen (een ontsteking) die zelf moest genezen. Zij moest dus beetje bij beetje eten om de darmen rust te geven. Ik denk dat dit bij jou ook speelt. Het lijkt me niet verstandig om nu je maag van streek te laten maken door jouw wil om mee te doen aan de Ramadan. Het zal uiteindelijk alleen ten koste gaan van je gezondheid (maag die onrustig wordt, afvallen, enz. )
Vraag een gesprek bij jouw huisarts die zal je goed adviseren. Ook al doet hij niet zelf mee aan de Ramadan, ik denk niet dat hij bewust jou verkeerd zal adviseren maar eerder vanuit zijn eigen zorgen gericht naar jou gezondheid.

Succes en luister vooral naar je eigen lichaam. Wat kan mijn lichaam aan en wat is verstandig vanuit mijn fysieke gesteldheid? Vaak zegt je hart en jouw gedachtes iets anders dan wat je werkelijk fysiek aankan. Sta daar bij stil en neem vooral het advies van je dietiste en huisarts mee in jouw overweging.

Groet,

Moslim-Sa

11-08-2010, 01:00

Citaat door Catlady:
Dat programma heb ik om weer op normaal gewicht te komen,
en volgens die dieetiste's berekeningen is het bij mij beter om elk uur wat te eten zodat me maag ook weer groeit zegmaar.


Maar nee diegene die die mening hebbengegeven vasten zelf allemaal wel.\

Maarja zelf wil ik dus ook graag weer vasten,
alleen twijfel ik wat het beste is.
het enige wat ik kan zeggen is allahoe a3lam vraag een imam of iemand die er wat meer over weet maar ik zelf ken je situatie niet helemaal dus als jij zelf ziet dat het gevaar zal toenemen moet je vooral niet vasten.