Bekijk volle/desktop versie : Trouwen lees en denk goed na



07-08-2010, 20:46
Over trouwen


O jullie jonge mensen! Iedereen die zich het huwelijk kan veroorloven moet trouwen, want dat helpt hen de blikken neer te slaan en zijn kuisheid te behoeden. Iedereen die niet in staat is om te trouwen wordt aanbevolen om te vasten, want het vasten (zijn) seksuele kracht verdwijnen.” (Boecharie & Moeslim)
Trouwen is mijn Sunnah. Een ieder die zich hiervan af houdt behoort niet tot mij


"Geen vrouw mag het huwelijkscontract van een andere vrouw uitvoeren en geen vrouw kan het huwelijkscontract namens zichzelf uitvoeren, want de zaaniyah (overspelige vrouw) is degene die dingen namens zichzelf regelt."(Overgeleverd door Ibn Maajah, 1782; zie ook Sahih al-Jaami', 7298)

07-08-2010, 20:47


Gehoorzaamheid van de vrouw aan de man.

Hadith:

Ieder van jullie is een schaapherder die verantwoordelijk is voor zijn kudde. De man is het hoofd van het gezin en hij zal ondervraagd worden over degenen die onder zijn zorg staan. De vrouw is het hoofd in het huis en zij zal ondervraagd worden over degenen voor wie zij zorgt.”

De Qor-aan vermeldt: “...En de oprechte vrouwen zijn de gehoorzame vrouwen en zij waken (over zichzelf en de eigendommen) in de afwezigheid (van haar man), zoals Allah ook waakt.” (Edele Qor-aan; 4:34)


Adh-Dhahabie leverde in Sayr A’laam An-Noebalaa van Asmaa bint Yazied ibn As-Sakan (moge Allah tevreden over haar zijn) over dat ze naar de Profeet ging en zei:

“ O boodschapper van Allah, moge mijn vader en moeder voor jou worden opgeofferd. Ik ben namens de vrouw bij jou gekomen. Waarlijk, Allah heeft jou naar de mannen en vrouwen gezonden. Wij hebben in jou geloofd. Wij gaan niet uit en we blijven in onze huizen. Wij zijn jullie bron van fysieke plezier. Wij dragen jullie kinderen. Een man gaat uit om het joem’ah- en jamaa’ahgebed (vrijdagmiddaggebed en de gezamenlijke gebeden) te bidden, en hij volgt de janaazah (begrafenisstoet). En als jullie uitgaan op hajj, ‘oemrah of jihaad dan zorgen wij voor jullie rijkdom. We wassen jullie kleding, en we brengen jullie kinderen groot. Hebben wij geen aandeel in de beloning?” De profeet keerde zich naar zijn metgezellen en zei, “Hebben jullie ooit iets van een vrouw gehoord dat beter is dan wat zij zei?” Vervolgens zei hij tegen haar:

“Begrijp o vrouw, en informeer de andere vrouwen. Waarlijk het volmaken van de relatie van de vrouw met haar echtgenoot, het streven naar zijn genoegen, en het doen van datgene wat hij goedkeurt is gelijk aan dat alles.” Asmaa’ liep vervolgens weg terwijl ze uitriep: “laa ilaaha illa Llaah.”

07-08-2010, 20:49
Hadith:

Als de vrouw vijf keer per dag op de vastgestelde tijd bidt, vast in de ramadan, haar kuisheid bewaard en haar man gehoorzaamt, zeg dan tegen haar: ‘Ga het Paradijs binnen door welke deur je maar wilt.” (aboe Na’im)

als een vrouw sterft terwijl haar echtgenoot tevreden met haar is, zal zij het paradijs binnengaan.” (thirmidhi)[/SIZE][/FONT]

Thuisblijven

[FONT="Comic Sans MS"][SIZE="2"]Blijf in jullie huizen en stel jullie schoonheid niet ten toon zoals in de
tijden van onwetendheid, en verricht perfect het gebed (Iqamat-as-Salaat),
en geef Zakaah en gehoorzaam Allah en Zijn boodschapper." (Al-Ahzaab: 33[/FONT]

[FONT="Comic Sans MS"]De vrouw hoort haar huis niet te verlaten wanneer dit niet noodzakelijk is, want de Shaytaan versiert haar in de ogen van de mannen Bruidsschat

"En geeft de vrouwen hun bruidsschatten als een schenking." [al-Nisa' 4:4]

Het is aangeraden om de bruidschat te vergemakkelijken:

"De meest geliefde vrouw is zij, die voor de minste kosten trouwt."Tirmidi

“Gezegend is de vrouw wier verloving en bruidsschat gemakkelijk is.” (Achmed & Al Nisa’i

07-08-2010, 20:53
Geheimen niet doorvertellen

Het is verboden om zaken van de seksuele relatie te vertellen:
De profeet (( Salalahoe 3alay3i wasalam )zei:

"Er is op de Dag der Opstanding niets slechters te zien dan dat twee echtgenoten, na zich aan elkaar te hebben overgegeven, vervolgens elkaars geheimen onthullen." Moeslim[/SIZE][/FONT]

Niet overdrijven

[FONT="Comic Sans MS"][SIZE="2"]O kinderen van Adam, draagt jullie mooie kleding tijdens het gebed en het rond gaan om de Ka'abah, en eet en drinkt en overdrijft niet. Voorzeker, Hij houdt niet van al-Musrifoen (de buitensporigen).
Allah zegt in de Qor’aan:

“Maar wees niet overdreven. Zeker Allah (Hij) houdt niet van diegenen die overdrijven.” (Al-An’am:141) [/SIZE][/FONT]

Keuze van de vrouw

[FONT="Comic Sans MS"][SIZE="2"]Een vrouw wordt om vier redenen getrouwd: haar eigendommen, afstamming, schoonheid en haar godsdienst, Jullie kunnen maar beter de godsdienstigen trouwen, want anders zijn jullie verloren.”
Bucharie & Muslim

07-08-2010, 20:55


Plichten Moslimvrouw

Ze moet haar man respecteren
~ Als haar man iets van zijn vrouw verlangt dat niet haram (verboden) is, moet ze hem gehoorzamen
~ Ze moet waken over zichzelf en de eigendommen in de afwezigheid van haar man
~ Ze moet haar man opvrolijken wanneer hij bijvoorbeeld vermoeit van zijn werk thuiskomt
~ Ze is verantwoordelijk voor de opvoeding van haar kinderen
~ Ze moet niet iets van haar man verlangen dat boven zijn vermogen ligt
__________________[/SIZE][/FONT]

Kleding Moslimvrouw

[FONT="Comic Sans MS"][SIZE="2"]Allah heeft gezegd
"O profeet, Zeg aan je vrouwen en je dochters en de vrouwen der gelovigen
dat zij hun djilbaab (mantels, sluiers) over hun lichamen laten vallen (dit
betekent, henzelf volledig afschermen behalve de ogen of een oog om te
zien)x. Dat zal beter zijn, opdat zij mogen worden onderscheiden (als vrije
respectabele vrouwen) en niet lastig worden gevallen. Allah is
Vergevensgezind, Genadevol. (Al-Ahzaab: 59)

De Profeet vertelde ons dat dit soort kleding zou verschijnen tussen de vrouwen van de laatste tijd, zoals is overgeleverd in de hadeeth, verhaald door Abu Hurarayrah (moge Allah tevreden zijn met hem):
“Er zijn twee soorten mensen van de Hel, die ik niet heb gezien: mensen die zwepen hebben als de staarten van vee, waarmee ze de
mensen zullen slaan en vrouwen die gekleed doch naakt zijn, lopend op een lokkende manier met hun haar gelijkend op de bulten van kamelen, zijwaarts leunend. Zij zullen het Paradijs niet betreden noch haar geur ruiken, alhoewel haar geur kan worden bespeurd van zo-en-zo’n afstand.” [Overgeleverd door Muslim, 3/1680] [/SIZE][/FONT]

Het aanraken van een niet-mahram vrouw

de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) zei: “Dat een man beter door een ijzeren naald in zijn hand geslagen kan worden dan dat hij een vrouw aanraakt die niet toegestaan is voor hem (om aan te raken).” (Overgeleverd door At-Tabaraanee, Al-B in silsilat assaheeh (1/477-4480)).

En Aisha (r.a.) zei over de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem): “Ik zweer bij Allah! De hand van een vrouw heeft nooit de hand van Allah’s boodschapper aangeraakt; hij nam liever de eed van loyaliteit mondeling af.” (Saheeh Moeslim (3/1489)

Over de neven (Geen hadith of aya)

[FONT="Comic Sans MS"][SIZE="2"]Het is wel bekend van getuigenissen uit de Qor-aan en de Soennah, dat een vrouw geen handdruk of kus mag geven aan een man die geen mahram van haar is, of het nu naar aanleiding van een feest is of wanneer hij terug komt van een reis of voor welke andere reden dan ook. Dit is omdat de vrouw ‘awrah is (d.w.z. ze moet bedekt zijn) en een fitnah is (d.w.z. een bron van verleiding). Ze zou geen man aan moeten raken die niet wordt beschouwd als mahram van haar, ongeacht of het een neef of iemand ver van haar is. Ze mag hem niet kussen en hij mag haar niet kussen. Dit komt omdat het van dingen afkomt die fitnah (beproevingen en tests) veroorzaken en van de dingen die leiden tot wat Allah heeft verboden door de ontuchtige en schaamteloze handelingen en de gebruiken die tegen de goddelijke wet ingaan. Het is niet toelaatbaar voor moslims om zich aan deze gewoonte te houden en om met ze verbonden te blijven. Moslims dienen deze gewoonte af te zweren en het te bestrijden. En ze zouden Allah (Verheven en Geprezen is Hij) moeten bedanken omdat Hij ze heeft gezegend met deze kennis van Zijn Wetten en voor het mogelijk maken voor het zich onthouden van wat Hem kwaad maakt.

"Er zijn drie personen voor wie het voor Allah een recht is om hen te helpen: een strijder voor Allahs zaak, een moekatibx die zichzelf wenst vrij te kopen en iemand die wil trouwen om zijn kuisheid te behouden."
(Overgeleverd door Ahmed, at-Tirmidzi, an-Nasa'i en anderen. Door al- Albani geklasseerd als hasan (sahieh oel-djami nummer 3152)

07-08-2010, 20:56
Slaan Van Vrouwen

De profeet sprak ooit zijn afschuw uit over het slaan en zei: 'Hoe is het mogelijk dat iemand zijn vrouw slaat zoals je een wilde kameel slaat en vervolgens met haar wil slapen?'

En van Aisha (de vrouw van de profeet) weten we dat de profeet zelf nooit zijn vrouwen, dienaren of andere mensen geslagen heeft. Metgezel Abu Masud al-Badri vertelt over slaan het volgende verhaal: 'Ik was mijn dienaar met een zweep aan het slaan. Toen hoorde ik een stem achter me, "Pas op Abu Masud", maar ik herkende de stem niet, want de stem was gekleurd door intense boosheid. De profeet zei:" Pas op Abu Masud, pas op Abu Masud, pas op Abu Masud; want zeer zeker God heeft meer macht over jou dan jij over je dienaar." Vanaf die dag heb ik nooit meer mijn dienaren geslagen.'

De Quraan behandelt het onderwerp slaan van vrouwen als volgt (4.34): 'Mannen zijn de beschermers en onderhouders van hun echtgenotes omdat God de enen boven de anderen heeft doen uitmunten in [fysieke] kracht en omdat zij van hun rijkdommen zullen besteden [aan hun vrouwen]. Deugdzame vrouwen zijn dus zij, die vroom zijn en heimelijk bewaren hetgeen God onder haar hoede heeft gesteld. En degenen die zich slecht gedragen: wijst haar [eerst] terecht en [als dat niet helpt] laat haar in haar bedden alleen en [als laatste en ook afgeraden] geef haar een lichte tik [in plaats van haar te slaan]. Als zij hun gedrag veranderen, zoekt geen weg tegen haar[door oude koeien uit de sloot te halen of het herkauwen van ruzies]. Waarlijk, God is Verheven, Groot.'

Vervolgens is er, als bovengenoemde stappen tot verzoening tussen man en vrouw niet helpen, de volgende richtlijn (4.35): 'En als gij een breuk tussen hen vreest, stelt dan een scheidrechter [bemiddelaar] van zijn familie en van haar familie aan. Indien zij verzoening wensen zal God deze tussen hen tot stand brengen. Voorzeker, God is Alwetend, Alkennend.'

De Islam probeert het slaan van vrouwen te voorkomen door:
1. De voorbeeldfunctie van de profeet Mohammed, die zijn vrouw nooit geslagen heeft.
2. Het inbouwen van een 'stappenplan' door bijvoorbeeld eerst het gesprek aan te gaan
3. Over te gaan tot seksuele onthouding (voor mannen vaak een reden snel tot inkeer te komen) Want je mag niet met je vrouw slapen zolang je ruzies niet hebt bijgelegd.
4. Als dat niet helpt, wordt er gedoogd dat er symbolische lichte tik toe met een miswak (een tandenborstel van hout van ongeveer 20 x 1 cm) vanuit de pols (dus niet vanuit de elleboog of schouder) en niet in het gezicht of op intieme gedeelten wordt gegeven
__________________

In de naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle.
Alle lof is voor Allah, we prijzen Hem en zoeken Zijn Bescherming en Zijn Vergeving, We zoeken toevlucht bij Allah tegen het slechte van onze zielen en het slechte van onze handelingen. Ik getuig dat niets het waard is aanbeden te worden behalve Allah en dat Mohammed salla Allah ou 'aleyhi wa sellem Zijn Dienaar en Boodschapper is.
Vervolgens,
Dat wat voor je ligt is een poging om duidelijkheid te verschaffen met betrekking tot de ‘awrah’ van de moslimvrouw ten opzichte van andere moslimvrouwen.
De kwestie wordt behandeld in de vorm van ‘fataawa’ (religieuze uitspraken), uitgesproken door Sheich Saalih ibn Fawzaan ibn Abdullah al Fawzaan, moge Allah t’Ala hem beschermen
Allah soubhanahou wa ta'ala zegt in Zijn Boek:

"In de naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle.
Alle lof is voor Allah, we prijzen Hem en zoeken Zijn Bescherming en Zijn Vergeving, We zoeken toevlucht bij Allah tegen het slechte van onze zielen en het slechte van onze handelingen. Ik getuig dat niets het waard is aanbeden te worden behalve Allah en dat Mohammed salla Allah ou 'aleyhi wa sellem Zijn Dienaar en Boodschapper is.
Vervolgens,
Dat wat voor je ligt is een poging om duidelijkheid te verschaffen met betrekking tot de ‘awrah’ van de moslimvrouw ten opzichte van andere moslimvrouwen.
De kwestie wordt behandeld in de vorm van ‘fataawa’ (religieuze uitspraken), uitgesproken door Sheich Saalih ibn Fawzaan ibn Abdullah al Fawzaan, moge Allah t’Ala hem beschermen
Allah soubhanahou wa ta'ala zegt in Zijn Boek:
{…En hun schoonheid niet laten zien, behalve aan hun echtgenoten, hun vaders, hun schoonvaders, hun zonen, de zonen van hun echtgenoten, hun broers, de zonen van hun broers, de zonen van hun zussen, hun (moslim)vrouwen (hun zusters in islaam) en de vrouwelijke slaven van wat hun rechterhand bezit en de oude mannelijke bedienden die geen lusten meer hebben, en de kleine kinderen die nog geen benul van schaamte en seksualiteit hebben.En laat hen niet met hun voeten stampen zodat hun verborgen schoonheid zichtbaar wordt. En wendt jullie berouwvol tot Allah, oh gelovigen, opdat jullie succesvol zullen zijn. ( Soerah an--Nur 31)
Wat in de bovenstaande aya duidelijk is, is dat het voor de gelovige vrouwen is toegestaan hun schoonheid (zoals het gezicht, het haar, de nek, de onderarmen en scheenbenen, en Allahoe A'lem) te tonen aan de gelovige vrouwen, de vrouwelijke slaven en kinderen die geen benul van seksualiteit hebben.
En de vraag die nu rijst, is welk soort kleding in deze situaties toegestaan is om te dragen en welke niet.
Hierover werden enkele vragen gesteld aan Sheich Saalih ibn Fawzaan ibn Abdallah al Fawzaan (moge Allah hem beschermen).
Vraag Veel vrouwen houden de mening dat de ‘awrah’ van de vrouw in het bijzijn van andere vrouwen reikt van de navel tot de knie. Daarom dragen ze kleding die erg strak is en open, waardoor armen en benen vrijwel geheel ontbloot of zichtbaar worden. Wat is uw advies hierover?
Antwoord: Wat van de moslimvrouw wordt verlangd is verlegenheid en schaamte gevoel, en dat ze een goed voorbeeld is voor de andere moslimvrouwen, en ze moet niets van haar lichaam blootstellen behalve datgene wat passend is voor een gelovige vrouw. Dit is kenmerkend voor haar en dit is wat het veiligste voor haar is. Want zeker het onachtzaam en gemakzuchtig ontbloten van datgene waar geen reden voor is, zal leiden tot verdere onverschillige ontbloting en zal uiteindelijk leiden tot het ontbloten van hetgeen verboden is, en Allah is Alwetend. (al muntaqaa min fataawa vol 3 p307/453)
Vraag: Wanneer een vrouw strakke kleding draagt in het bijzijn van andere vrouwen, valt zij dan onder de hadieth {…..vrouwen die kleding dragen maar in werkelijkheid naakt/ onbedekt zijn) ?
Antwoord: Er is geen twijfel mogelijk dat het dragen van strakke kleding, welke de welvingen van haar lichaam laat zien/ haar figuur laat zien, niet is toegestaan, behalve voor haar echtgenoot. Zelfs als er enkel vrouwen aanwezig zijn, is het niet toegestaan omdat zij zichzelf zal presenteren als een slecht voorbeeld voor deze vrouwen. Wanneer zij haar dit zien doen, zullen ze haar misschien willen volgen.Ze is opgedragen haar ‘aurah’ te bedekken met iets wijds, ruimvallend, en dit te doen in het bijzijn van wie dan ook uitgezonderd haar echtgenoot. Dus bedekt ze haar ‘aurah’ in het bijzijn van andere vrouwen, zoals ze dit doet in het bijzijn van mannen behalve datgene wat passend is om onbedekt te laten bij vrouwen onderling, zoals gezicht, handen, voeten en datgene waar een reden voor is om onbedekt te laten. (Al muntaqaa min fataawa vol 3 p307/454)
Vraag: Wat is de regelgeving betreffende het dragen van strakke dunne (doorschijnende) kleding, waardoor haar lichaam gedeeltelijk zichtbaar wordt?
Antwoord: Het is een verplichting voor de vrouw dat haar kleding niet zodanig is dat het de kleur van haar huid laat zien, noch dat het de vorm van haar lichaam laat zien. Dit is omdat de Profeet salla Allah ou 'aleyhi wa sellem zei:{Twee soorten mensen van de bewoners van het hellevuur heb ik nog niet gezien: Vrouwen die bedekt zijn maar in werkelijkheid onbedekt zijn door de manier waarop zij lopen, met hun heupen draaiend. Op hun hoofden staan kamelenbulten. Zij zullen Djennah niet binnengaan, noch zullen zij haar geur ruiken. (en de tweede soort) en mannen die zwepen bij zich hebben als een koeienstaart en hiermee een dienaar van Allah slaan) (voor een preciezere weergave van de hadieth, raadpleeg Saheeh Moeslim)
Sheich oel- Islaam ibn Taimiyyah, moge Allah’s Barmhartigheid op hem zijn, zegt in zijn Madj’moe al Fatawa, betreffende de zinsnede van de Profeet salla Allah ou 'aleyhi wa sellem, (…bedekt maar in werkelijkheid onbedekt...) dat dit betekent dat zij kleding draagt die haar niet bedekt, dus zij is gekleed maar in werkelijkheid is zij naakt, zoals de vrouwen die dunne kleding dragen waar hun huid doorheen schijnt en de vrouwen die strakke kleding dragen zodat hun lichaam, met name haar borsten en taille zichtbaar worden. In werkelijkheid moet de kleding van de vrouw bedekkend zijn en geen vorm van zelfs de ledematen laten zien. En dat is de kleding die wijd, ruimvallend en niet doorschijnend is. (Al fataawa al jaamatu li Imraátul muslima vol 3 p845/763)
Wat hier beschreven is, is van de Fataawa die gegeven is door Sheich Saalih al Fawzaan betreffende het zich mooi maken van de moslimvrouw ten opzichte van de moslimzusters. Hopelijk is er verduidelijking in deze zaak gebracht. Echter voor diegene die vasthoudt aan de mening dat de ‘awrah’ van de moslimvrouw onder moslimvrouwen reikt van de navel tot de knie, is het verplicht om:
Ten eerste: Bewijsvoering hiervoor te geven en een verwijzing ernaar te geven van Ahlul Ilm (mensen met kennis, geleerden)
Ten tweede: Te erkennen, toe te geven dat het vasthouden aan de mening dat de ‘aurah’ hiervan (onder vrouwen) ook het dragen van kleding zoals strakke broeken en minirokken uitsluit, aangezien de vormen van de lichaamsdelen duidelijk gezien worden en daarom het niet is toegestaan, zoals hierboven door de sheich is uitgelegd.



wasalamoe wa3alaikoem wr wb

07-08-2010, 23:06
Moge Allah je belonen voor het plaatsen van dit. Mashallah.
Ik snap dit echter niet: ''3. Over te gaan tot seksuele onthouding (voor mannen vaak een reden snel tot inkeer te komen) Want je mag niet met je vrouw slapen zolang je ruzies niet hebt bijgelegd.'' Dus je mag van de Islam niet gaan slapen met je partner als jullie ruzie niet is bijgelegd???

07-08-2010, 23:23

Citaat door saida_tetouania:
Moge Allah je belonen voor het plaatsen van dit. Mashallah.
Ik snap dit echter niet: ''3. Over te gaan tot seksuele onthouding (voor mannen vaak een reden snel tot inkeer te komen) Want je mag niet met je vrouw slapen zolang je ruzies niet hebt bijgelegd.'' Dus je mag van de Islam niet gaan slapen met je partner als jullie ruzie niet is bijgelegd???



allahoema ameen..

12-08-2010, 23:15
dank je wel berkania8, allahi rda 3lik.

alleen ben ik het met het volgende niet eens:

Allah heeft gezegd
"O profeet, Zeg aan je vrouwen en je dochters en de vrouwen der gelovigen
dat zij hun djilbaab (mantels, sluiers) over hun lichamen laten vallen (dit
betekent, henzelf volledig afschermen behalve de ogen of een oog om te
zien)x. Dat zal beter zijn, opdat zij mogen worden onderscheiden (als vrije
respectabele vrouwen) en niet lastig worden gevallen. Allah is
Vergevensgezind, Genadevol. (Al-Ahzaab: 59)

de tekst die je tussen haakjes hebt gezet staat niet in de koran en is dus je eigen interpretatie (of van iemand anders indien je het gekopieerd en geplakt hebt). het is absoluut geen verplichting om een nikaab te dragen, dwz dat slechts je ogen te zien zijn.

salaam.

21-10-2010, 10:03
Barak'Allaahwfiek,.