Bekijk volle/desktop versie : Vasten



04-08-2010, 10:56
Nou goed, lang verhaal kort, ik moet nu dus mee gaan vasten, alleen zeg ik nu al tegen mezelf dat ik dat niet ga trekken. Vooral omdat ik nu thuis bij mijn moeder woon, wat het er niet makkelijker op maakt, en ik dus alles alleen zou moeten doen.

Mijn grootste probleem is eigenlijk mijn zware operatie die ik 4 oktober moet ondergaan, waardoor ik 6 weken niet mag kauwen en enkel vloeibaar voedsel naar binnen mag werken. Aangezien ik nu bijna weer op ondergewicht zit (op 1 kg na niet) begin ik volgende week met een dietist, omdat ik na die operatie gegarandeert minimaal 3 kg tot zelfs 15 kg kan gaan afvallen, dan blijft er nix meer over.

DUS, eigenlijk wil ik niet meedoen met de ramadan en het in november/december inhalen. Iedereen hier zegt dat ik dat gewoon moet doen, maar ik het het idee dat ze het mij gewoon niet te moeilijk willen maken.

Is het heel erg als ik het om deze reden dan 2 maanden uitstel? Ik moet gewoon echt nu eerst aankomen. En het gaat mijn eerste ramadan worden, denk dat ik het er heel zwaar mee ga krijgen in het begin haha, maar wil het wel graag doen hoor!

04-08-2010, 11:03


Hmmmm als je er echt voor wilt gaan dan zou ik wel meevasten. De ramadan eindigt Inshallah midden september. Als jij gewoon goed en gezond probeert te eten tijdens de ramdan en ook daarna dan zou het toch goed moeten gaan. Aangezien je pas in oktober geopereerd wordt. Inshallah zal ALLAH swt jou ook helpen en kracht geven tijdens en na de ramadan.

Ik wens je veel succes!

04-08-2010, 11:03
Als je gezondheid er onder lijdt moet je het niet doen, volgens mij hoeft het dan ook niet.. maar allah oua3lam..

04-08-2010, 11:05
Dat zou ik eerder met een arts bespreken, welke implicaties het vasten kan hebben.

Als je in staat bent om goed te eten na het vasten verbreken en met suhur ook. En je houdt er een goed ritme in, dan zul je noch afvallen en noch bijkomen.

Als je medisch gezien moet bijkomen, dan moet je er nog eens goed over nadenken met de hulp van een arts.

04-08-2010, 11:05


De ramadan eindigt midden September dus dan kan je nog mentaal voorbereiden aan je operatie.

Anders vast je mee wat je kan en de dagen die je niet vast schrijf je op & haal je in.

Ben je moslims geworden dan? Of wil je gewoon meedoen?

04-08-2010, 11:07
Ja, ik heb dus gewoon geen honger, heb ook meerdere malen per dag last van overgeefneigingen, heel af en toe gebeurd het dan ook dat ik moet overgeven maar 9 van de 10 keer blijft het enkel bij kokhalzen. Echt heel vervelend, nu ook, ik voel honger in me maag, maar ik krijg gewoon absoluut nix weg, gevolg... Binnen nu en 30 min ga ik een aantal keer kokhalsen en dan met geluk kan ik vanmiddag wat eten...

04-08-2010, 11:09
Alleen jij kan hier zelf over oordelen! Als jij niet kunt vasten omdat je ziek bent of het lichamelijk niet aan kan dan ben je er vrij van.

Niemand kan hier tegen jou zeggen doen of niet doen wij weten niet wat jou intentie is en hoe jij je voelt. Succes!

04-08-2010, 11:10

Citaat door Gypsymeid:
Ja, ik heb dus gewoon geen honger, heb ook meerdere malen per dag last van overgeefneigingen, heel af en toe gebeurd het dan ook dat ik moet overgeven maar 9 van de 10 keer blijft het enkel bij kokhalzen. Echt heel vervelend, nu ook, ik voel honger in me maag, maar ik krijg gewoon absoluut nix weg, gevolg... Binnen nu en 30 min ga ik een aantal keer kokhalsen en dan met geluk kan ik vanmiddag wat eten...



Hoe komt dit? Is dat de reden dat je geopereerd gaat worden?

04-08-2010, 11:11

Citaat door Doenn:
Alleen jij kan hier zelf over oordelen! Als jij niet kunt vasten omdat je ziek bent of het lichamelijk niet aan kan dan ben je er vrij van.

Niemand kan hier tegen jou zeggen doen of niet doen wij weten niet wat jou intentie is en hoe jij je voelt. Succes!


Ok, nou ik vind dat ik nu niet hoef te vasten omdat ik gewoon weet dat er dan echt nix van me overblijft, het is nu ook vooral de stress voor die operatie denk ik, maar ik voel me er wel ontzettend schuldig over. Ik wil in ieder geval wél op de belangrijkste dagen mee vasten, zoals Laylatul Qadr, weet eigenlijk niet wat nog meer erg belangrijke dagen zijn? En ik wil de 1e en laatste dag meedoen. De rest wil ik dan daarna inhalen.

04-08-2010, 11:13

Citaat door Moraliste:
Hoe komt dit? Is dat de reden dat je geopereerd gaat worden?


Ik denk dat het in mijn hoofd zit een beetje, en dat het ook stress is. Ik was aangekomen, maar nu weeg ik inmiddels alweer minder dan voorheen. Nee de operatie heeft hier nix mee te maken, dat is puur vanwege me kaken, die niet helemaal correct staan.

04-08-2010, 11:22

Citaat door Gypsymeid:
Ik denk dat het in mijn hoofd zit een beetje, en dat het ook stress is. Ik was aangekomen, maar nu weeg ik inmiddels alweer minder dan voorheen. Nee de operatie heeft hier nix mee te maken, dat is puur vanwege me kaken, die niet helemaal correct staan.
Je hebt altijd de mogelijkheid om te proberen en kijken of je een dag kunt uithouden zolang je medisch in orde bent. Ik zou het doen, want je verliest er niets mee. Als dag 1 redelijk/goed gaat dan probeer je dag 2 etc. Ik denk dat je je ook het gevoel zal krijgen dat je iets hebt overwonnen en dat kan ook een belangrijke boost zijn.

Als het alleen de zenuwen zijn, dan is afleiding en jezelf leren om er pas over een latere tijd aan te denken alsof het heel erg ver is, wellicht een hulpmiddeltje.

04-08-2010, 11:25

Citaat door Moraliste:
Je hebt altijd de mogelijkheid om te proberen en kijken of je een dag kunt uithouden zolang je medisch in orde bent. Ik zou het doen, want je verliest er niets mee. Als dag 1 redelijk/goed gaat dan probeer je dag 2 etc. Ik denk dat je je ook het gevoel zal krijgen dat je iets hebt overwonnen en dat kan ook een belangrijke boost zijn.

Als het alleen de zenuwen zijn, dan is afleiding en jezelf leren om er pas over een latere tijd aan te denken alsof het heel erg ver is, wellicht een hulpmiddeltje.


Ja, ik ga sowieso de 1e dag proberen en dan kijk ik wel hoe het gaat.

Zou iemand hier de belangrijkste dagen kunnen plaatsen? Of is dat enkel Laylatul Qadr?

04-08-2010, 12:47



Citaat door Gypsymeid:
Nou goed, lang verhaal kort, ik moet nu dus mee gaan vasten, alleen zeg ik nu al tegen mezelf dat ik dat niet ga trekken. Vooral omdat ik nu thuis bij mijn moeder woon, wat het er niet makkelijker op maakt, en ik dus alles alleen zou moeten doen.

Mijn grootste probleem is eigenlijk mijn zware operatie die ik 4 oktober moet ondergaan, waardoor ik 6 weken niet mag kauwen en enkel vloeibaar voedsel naar binnen mag werken. Aangezien ik nu bijna weer op ondergewicht zit (op 1 kg na niet) begin ik volgende week met een dietist, omdat ik na die operatie gegarandeert minimaal 3 kg tot zelfs 15 kg kan gaan afvallen, dan blijft er nix meer over.

DUS, eigenlijk wil ik niet meedoen met de ramadan en het in november/december inhalen. Iedereen hier zegt dat ik dat gewoon moet doen, maar ik het het idee dat ze het mij gewoon niet te moeilijk willen maken.

Is het heel erg als ik het om deze reden dan 2 maanden uitstel? Ik moet gewoon echt nu eerst aankomen. En het gaat mijn eerste ramadan worden, denk dat ik het er heel zwaar mee ga krijgen in het begin haha, maar wil het wel graag doen hoor!



Ik las dat je (opnieuw) voor de Islam hebt gekozen, alhamdoelillah
Gefeliciteerd, en moge Allah je ook standvastig maken op het rechte pad, amien!

Als je niet eerder hebt meegedaan met de ramadan kan je ook niet weten wat voor effect het op je zal hebben. Dat je alleen bent is geen excuus want ik ben al tien jaar alleen met ramadan en ik ken anderen die 12 of 14 jaar alleen ramadan doen (allemaal bekeerde zusters)

Je kan het niet vergelijken met andere dagen waarop je eens wat minder eet, want het is echt een gezegende tijd waarin Allah je ook zal helpen insha'Allah. Ik ken ook iemand die normaal iedere 2 uur iets moet eten want anders wordt ze duizelig (suikerspiegel) maar in de ramadan heeft ze dit niet. En een ander heeft chronische pijn in haar benen waardoor ze dagelijks pijnstillers moet slikken, maar in de ramadan krijgt zij alleen in de avond een beetje last. Zo zie je maar weer!

Dus als ik jou was zou ik zeker gaan vasten en goed plannen wat je gaat eten en drinken zodat je genoeg calorieen binnenkrijgt om niet af te vallen.
Ik val trouwens echt niet af in de Ramadan, juist door in de avond te eten kom je sneller aan volgens mij. Merk je tijdens het vasten dat je niet goed wordt of als je heel erg begint af te vallen en als dit schadelijk is voor je gezondheid, dan kan je altijd nog besluiten om je vasten te verbreken.
Denk in ieder geval niet bij voorbaat al dat het niet kan!

Er zijn trouwens geen 'speciale belangrijke dagen', de hele ramadan bestaat uit belangrijke dagen/ Laylatoel Qadr is trouwens ook geen dag. Het is een nacht waarvan de precieze datum niet weten maar die ergens in de oneven nachten van de laatste 10 dagen zit. Je moet er dus naar 'zoeken' door al die dagen en nachten te benutten!

Heel veel succes met je eerste ramadan!

wassalaam,
zonnetje