Bekijk volle/desktop versie : Slakken



02-08-2010, 12:04
Hoi dames,

Weet iemand hoe je slakken kunt klaarmaken, met aardappelen en zo?
Graag jullie recept,

Groetjes

02-08-2010, 12:48


met aardappelen ik heb nooit gegeten.
ik maak alleen met saus (marak)

02-08-2010, 13:22
weet je hoe je ze moet schoonmaken?

02-08-2010, 13:30
ik heb ze twee keer gegeten deze zomer in marokko. mij moeder maakt ze echt heerlijk.

02-08-2010, 13:59


ieuwh moet er niet aan denken.....

02-08-2010, 14:41
Met aardappelen nooit gegeten , alleen met kruiden saus,

30-08-2010, 23:37
salam zusters
slaken zijn haram om te eten want ze worden niet geslachten want ze worden zo maar in heet water gegoeid

31-08-2010, 02:15

Citaat door lief_tabdarst:
salam zusters
slaken zijn haram om te eten want ze worden niet geslachten want ze worden zo maar in heet water gegoeid


Vis wordt ook niet geslacht

31-08-2010, 02:19
Vraag: Ik heb vernomen dat het haram is om slakken te eten. Nou lijkt mij dat wel logisch aangezien slakken op een wrede manier in water gekookt worden. Ik eet het dan ook absoluut niet. Alleen ik ken wel vele moslims die het wel eten. Vandaar dat ik heel graag wil weten of het haram of halal is.

Antwoord:

In de Naam van Allah, de Erbarmer, de Meest Barmhartige.

Allah zegt in de Heilige Qor'aan;

"Zeg (O Mohammad!) "Ik vind in wat aan mij is geopenbaard geen verbod dat een eter iets eet, behalve wanneer het een kadaver dier is, of stromend bloed, of varkensvlees. Want voorwaar, het is onrein, of zwaar zondig waarover iets anders dan de Naam van Allah is uitgesproken. Wie dan door nood gedwongen is (daarvan te eten), zonder dat hij het wenst en zonder dat hij overdrijft; voorwaar, dan is jouw Heer Vergeveingsgezind, Meest Barmhartig"" (Soerat al An'am, 6:145)

De hoofdregel in de Islam, is dat alles halaal is, behalve waar Allah of de Boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) een verbod op heeft uitgesproken. Wat betreft het eten van slakken, dit is toegestaan, maar er zijn een paar voorwaarden aan verbonden vanwege de aard van het dier.

De geleerde Abdoel Hayy ibn Mohammed ibn Sadiq at-Toezjgany al Ghemmary heeft een studie verricht naar het eten van slakken, en heeft de meningen van de grote geleerden op dit onderwerp vergeleken. Het probleem met slakken is dat ze niet te slachten zijn volgens de gebruikelijke wijze, en ze komen onder hetzelfde oordeel als sprinkhanen. De sheikh heeft gezegd dat men de slak in heel heet water moet klaarmaken, of gegrilt (gebakken met vuur) moeten worden. Dit is de voorwaarde. Voor de rest moeten de regels van de rest van het eten van dieren worden nagevolgd (de slak moet levend zijn voordat men hem in het water gooit of grilt)

Bron: Sheikh Khalil al-Moemni, uit zijn boek Fatawa al-Badriyya; vraag nummer 269, blz 219.

En Allah en Zijn Boodschapper (Allah's vrede en zegen zij met hem) weten het het beste.

Cyber Imam, Het team van al-Islaam.com

31-08-2010, 03:32

Citaat door lief_tabdarst:
salam zusters
slaken zijn haram om te eten want ze worden niet geslachten want ze worden zo maar in heet water gegoeid



Nee het is niet haram.