Bekijk volle/desktop versie : Maroc.NL wint hoger beroep tegen fotograaf in auteursrechtzaak



Pagina's : [1] 2 3

31-07-2010, 18:57
Plaatsing van een krantenfoto door forumleden is geen inbreuk op het auteursrecht als de foto functioneel is. Evenmin is sprake van inbreuk op het portretrecht. Dat bepaalde de rechtbank van Amsterdam in een rechtszaak tegen Maroc.NL.

Een forumlid van Maroc.NL had een krantenartikel op het forum gezet, dat over kinderlokken op het internet ging. Bij het artikel stond een foto van een meisje. Beroepsfotograaf Peter-Vincent Schuld was de maker en samen met de moeder van het meisje eiste hij van Maroc.NL een schadevergoeding voor de plaatsing, wegens inbreuk op het auteursrecht en het portretrecht. Naast een schadevergoeding van drieduizend euro werd verwijdering van de foto geëist.

In de beroepszaak oordeelde het Hof niet over de aansprakelijk van Maroc.NL voor inbreuken door gebruikers. De plaatsing moet namelijk als toelaatbaar citaat in de zin van artikel 15a van de Auteurswet worden gezien, staat in de uitspraak die Boek9 publiceerde. Volgens de rechtbank is de foto bij het artikel 'functioneel van aard'; hij 'vergroot de zeggingskracht van het artikel en verbeeldt op doeltreffende wijze het schrijnende karakter van het aangesneden onderwerp'.

Ook van schending van het portretrecht is geen sprake, luidt het oordeel, aangezien de moeder toestemming voor plaatsing in De Telegraaf had gegeven. "Wij zijn erg tevreden met het arrest. Het is niet alleen een overwinning voor onszelf, maar voor ieder open forum, blog en nieuwssite in Nederland", zegt Zouhair Himdi, webmaster en secretaris van Stichting Maroc.NL.
http://tweakers.net/nieuws/68876/maroc-punt-nl-wint-hoger-beroep-tegen-fotograaf-in-auteursrechtzaak.html

31-07-2010, 19:37


Toch vind ik dat dit soort zaken niet kunnen.

Ik zie er het functionele niet van in.

31-07-2010, 19:38
Lijkt me een juist oordeel.

Zou toch te gek zijn als je niet meer mag citeren uit andere openbare bronnen? Idiote rechtszaak dan ook...

31-07-2010, 19:47

Citaat door aplat:
Toch vind ik dat dit soort zaken niet kunnen.

Ik zie er het functionele niet van in.


Dat is precies de crux: volgens deze uitspraak had de moeder toestemming gegeven aan de Telegraaf om de foto te gebruiken, waarmee het in principe openbaar wordt. Het is dan niet aan derden om te bepalen inhoeverre het 'nuttig' is om iemand die foto te laten zien, dat had ze eerder moeten bedenken.

Het is inderdaad een zeer belangrijke uitspraak, nu ik erover nadenk.

HOERA!

31-07-2010, 20:25


maroc.nl was ik vroeger ook lid van. bestaat die site nog? wat een achterlijkheid vond ik daar! een ene koe met haar vrindinnen waren toen de enige prikkers daar.

31-07-2010, 20:28
ze gaven toen ook een boek uit met twee lelleijkerd op de foto. een boek dat voor 90% uit mijn verhalen bestond( wandeling hette ik daar)
damm wat ik werd ik genaait door die heronie eikel van een oprichter daar zeg.

31-07-2010, 20:28

Citaat door bokitoo2:
maroc.nl was ik vroeger ook lid van. bestaat die site nog? wat een achterlijkheid vond ik daar! een ene koe met haar vrindinnen waren toen de enige prikkers daar.

Hier heb je een geit met tweeduizend vrienden en een kudde PVVers. Ik weet niet wat beter is

31-07-2010, 20:35

Citaat door led_zeppelin:
Hier heb je een geit met tweeduizend vrienden en een kudde PVVers. Ik weet niet wat beter is

dit is vele maler beter kan je tenmimste tegen iemand aan schoppen enzo. daar zijn twee families met 1000 nicknames online en owee als je iets zegt wat niet in hun straatje past. maroc.nl mijn tagna!!!!! niets marocs aan of juist teveel marocs.

31-07-2010, 20:39

Citaat door bokitoo2:
dit is vele maler beter kan je tenmimste tegen iemand aan schoppen enzo. daar zijn twee families met 1000 nicknames online en owee als je iets zegt wat niet in hun straatje past. maroc.nl mijn tagna!!!!! niets marocs aan of juist teveel marocs.


ok, ik ga me daar eens inschrijven denk ik. Wat betekent mijn tagna? Ik denk dat ik het al weet.

31-07-2010, 20:47

Citaat door led_zeppelin:
ok, ik ga me daar eens inschrijven denk ik. Wat betekent mijn tagna? Ik denk dat ik het al weet.


tagna=togus.

31-07-2010, 20:54

Citaat door led_zeppelin:
ok, ik ga me daar eens inschrijven denk ik. Wat betekent mijn tagna? Ik denk dat ik het al weet.

Mijn tagna betekent mijn ass maar dan op zijn tamazicht

31-07-2010, 20:58

Citaat door aplat:
Toch vind ik dat dit soort zaken niet kunnen.

Ik zie er het functionele niet van in.



maar dat heeft niets te maken met die website neem ik aan
ik neem aan dat je bedoeld dat er geen kinderplaatjes bij pedo topics horen ook niet op een krantensite
nergens niet

als die moeder goedkeuring had gegeven voor plaatsing bij een pedo artikel dan gaat dat ineens generiek wel gelden

31-07-2010, 21:02



Citaat door Anne33:
maar dat heeft niets te maken met die website neem ik aan
ik neem aan dat je bedoeld dat er geen kinderplaatjes bij pedo topics horen ook niet op een krantensite
nergens niet

als die moeder goedkeuring had gegeven voor plaatsing bij een pedo artikel dan gaat dat ineens generiek wel gelden


Ik snap niet wat je nu zegt, sorry... In andere woorden?

31-07-2010, 21:02

Citaat door led_zeppelin:
ok, ik ga me daar eens inschrijven denk ik. Wat betekent mijn tagna? Ik denk dat ik het al weet.

niet doen ik ben niet voor niets over gelopen naar marokko.nl ze haatten me daar en ik hun na 5 ip bans ben ik gaan beseffen dat die shit site niets voor mij is. ze hebben daar een nijlpaard die prikt.
een ene fatima enzo. wel lachen maar niet voor lang op wie schrijft die blijft.

31-07-2010, 21:11

Citaat door hork:
Ik snap niet wat je nu zegt, sorry... In andere woorden?



fotos van kinderen plaatsen bij pedo topics zou niet moeten mogen

daarbij klopt jouw claim over openbare bronnen maar zou dit dus om te beginnen al nooit een openbare bron hebben mogen worden

(mogen hier niet wettelijk maar mijn idee over de grens)

Pagina's : [1] 2 3