Bekijk volle/desktop versie : Het huwelijk in de islaam en bijhorende regels



31-07-2010, 00:31

Het huwelijk in de islaam en bijhorende regels

De islaam moedigt aan tot trouwen:

Allaah De Verhevene heeft gezegd: En Allaah heeft voor julliezelf uit julliezelf echtgenotes doen voorkomen en hij deed voor jullie uit jullie echtgenotes zonden en kleinkinderen voortkomen [16:72]

En Hij heeft gezegd: En trouwt hen onder jullie die ongetrouwd zijn en de waarachtigen onder jullie slaven en slavinnen. Als zij arm zijn zal Allaah hun voorzien vanuit Zijn gunst, en Allaah is Alomvattend, Alwetend. [24:32]

De profeet SallAllaahu aleihi wa salaam heeft gezegd: "Het wereldse leven is een genieting en de beste genieting van de wereld is een vrome echtgenote, overgeleverd door moslim.

En hij SallAllaahu aleihi wa salaam heeft ook gezegd: Bij Allaah, ik heb de meeste eerbied van jullie voor Allaah en ik ben de meest godvrezende onder jullie. Echter, ik vast en ik weet, ik bid en ik slaap en ik trouw vrouwen. En wie zich afwendt van mijn Soennah behoort niet tot mij, overgeleverd door bukhari en moslim.

De wijsheid achter het huwelijk.

Het huwelijk is het beste natuurlijke middel om de aangeboren behoefte te vervullen. Door het huwelijk voorziet men in deze aangeboren behoefte waardoor deze word bevredigd. Men hoeft zich dan niet te wenden tot verboden manieren om dit te doen. Allaah de Verhevende heeft gezegd: "En het behoort tot Zijn tekenen dat Hij van jullie eigen soort echtgenotes heeft geschapen opdat jullie rust bij haar vinden en Hij bracht tussen jullie liefde en barmhartigheid. Voorwaar daarin zijn zeker tekenen van een volk dat nadenkt. [30:21]

Het huwelijk is de beste manier om kinderen te verwekken, om veel nakomelingen na te laten en om in het bezit te raken van beloning. De profeet SallAllaahu aleihi wa salaam heeft gezegd: "Trouwt, want ik wil trots zijn tegenover de andere volken op Yawm Al Qiyama. Weest niet zoals de monniken van de christenen. Authentiek overgeleverd door Al Bayhaqee, Zie saahih ul Jaami'.


Hierdoor word men zich bewust van de verantwoordelijkheden van het huwelijk. Het verzorgen van de kinderen spoort aan tot actieve instelling, handelen en het verrichten van de verplichte werkzaamheden.

Het huwelijk zorgt voor ordening van het leven. De vrouw houdt zich bezig met de huishoudelijke taak zodat de man zich kan bezighouden met de bezigheden buiten het huis.

Het huwelijk versterkt de banden tussen verre gezinnen. Hierdoor ontstaat een liefhebbende sterke en gelukkige maatschappij.



31-07-2010, 00:46


Trouwen is verplicht voor iedereen die daartoe in staat is. Wiens ziel hiernaar verlangt en vrees om overspel te plegen. Als zijn ziel verlangt naar het huwelijk maar de finaciele verantwoordelijheden van het huwelijk niet kan dragen, diegene moet handelen overeenkomstig wat Allaah heeft gezegd:

En laat degenen die geen mogelijkheid vinden tot het huwelijk kuis blijven tot Allaah hen uit Zijn gunst voorziet [24:33]

En wat de profeet SallAllaahu aleihi wa salaam heeft gezegd: "O Jullie jongeren wie van jullie in staat is om te trouwen laat hij dit dan doen want het vergemakkelijkt het neerslaan van de ogen en het bewaren van de kuisheid. En wie hiertoe niet in staat is laat hem vasten. Overgeleverd door bukhari en moslim.

Echter wie verlangt naar het huwelijk en hiertoe in staat is terwijl hij niet vreest in overspel te geraken voor hem is het aanbevelingswaardig om te trouwen. Voor deze personen is het trouwen beter dan zich afzijdig te houden voor aanbidding van Allaah. De islaam kent immers geen monnikwezen [celibaat]

Voorgang geven voor het huwelijk vòòr de hadj

Indien de moslim vreest overspel te plegen dan dient hij eerst te trouwen. Indien hij deze vrees niet heeft dan kan hij eerst hadj verrichten.


Afzien van trouwen

Veel moslims hebben trouwen ingewikkeld gemaakt en hebben diens weg barrières geworpen. Zij hebben de bruidschatten en de finaciele verplichtingen van het huwelijk te duur gemaakt. Hierdoor hebben veel jongeren afgezien van het trouwen. Zij en veel meisjes zijn hierdoor onderworpen aan de pijnen van het vrijgezelschap en zijn verboden relaties aangegaan. De uiteindelijke verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de ouders.

Het uitkiezen van een vrome echtgenote

Een echtgenote is een rustgevende factor voor de man. Daarom is het verplicht om een gelovige vrouw te kiezen. De profeet SallAllaahu aleihi wa salaam heeft gezegd: "Een vrouw word om vier redenen getrouwd: Om haar eigendom, haar afkomst, haar schoonheid en haar geloof. Triomfeer door het kiezen van een gelovige vrouw en je handen zullen met stof worden geraakt. Overgeleverd door bukhari en moslim.

Het laatste fragment uit de overlevering is een gezegde. Hiermee word een dua bedoeld: Moge degene tot wiens doelen van het huwelijk het geloof is getroffen worden door rijkdom.

Het kiezen van een vrome echtgenoot

De voogd van het meisje moet voor haar een man van geloof en een goed karakter kiezen. De profeet SallAllaahu aleihi wa salaam heeft gezegd: "Als iemand tot jullie komt wiens geloof en karakter jullie tevreden zijn trouwt hem dan. Als jullie dit niet doen dan zal dit leiden tot een staat van verwarring op de aarde en wijsverspreide corrupte" [ Goed, overgeleverd door At-Tirmirdi. Zie Sahih ul Jaami'.

[Zie: Fiq us sunnah 2/9-24]

Wa Allaahu A3lam


31-07-2010, 12:36
Djazaaki Allahu ghair zuster voor het plaatsen!

31-07-2010, 13:16
Barak Allaahoe feekie lieverd,

Ik zie echter een kleine tikfout in de tekst: En hij SallAllaahu aleihi wa salaam heeft ook gezegd: Bij Allaag, ik heb de meeste eerbied van

Ipv Allaag moet het Allaah zijn. Misschien kun je het aanpassen inscha Allaah.

Wa Salaamoe Aleikoem

31-07-2010, 13:30



Citaat door AmmatoelAziz:
Barak Allaahoe feekie lieverd,

Ik zie echter een kleine tikfout in de tekst: En hij SallAllaahu aleihi wa salaam heeft ook gezegd: Bij Allaag, ik heb de meeste eerbied van

Ipv Allaag moet het Allaah zijn. Misschien kun je het aanpassen inscha Allaah.

Wa Salaamoe Aleikoem



Wa feeki. Moge Allaah mij vergeven en jou belonen voor het corrigeren, amien. Wa alaikoem salaam warahmatoellaahi wabarakatuh

31-07-2010, 15:38

Citaat door BintAbdurahmaan:
Wa feeki. Moge Allaah mij vergeven en jou belonen voor het corrigeren, amien. Wa alaikoem salaam warahmatoellaahi wabarakatuh


Ameen oegty.