Bekijk volle/desktop versie : leuk he, de bio industrie: Vleeskuikens lijden onder snelle groei



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

29-07-2010, 07:36
'Vleeskuikens lijden onder snelle groei'
Uitgegeven: 28 juli 2010 18:29
Laatst gewijzigd: 28 juli 2010 18:29
BRUSSEL - De snelle groei van vleeskuikens gaat ten koste van het welzijn van de dieren. Door genetische selectie zijn de dieren binnen zes weken voldoende gegroeid om te kunnen worden geslacht.
© Inertia Stock

Dat gaat echter gepaard met problemen als kreupelheid, vocht in de buikholte en het plotseling doodvallen van dieren.

Dat staat in een wetenschappelijk advies dat de Europese voedselautoriteit EFSA woensdag heeft goedgekeurd.

Volgens deskundigen zijn er wel grote verschillen in de mate waarin deze problemen zich voordoen tussen landen en regio's.

Genetische selectie

Ook de verschillende bedrijfsmethoden die worden gebruikt, zijn van invloed. Het welzijn van de dieren kan worden verbeterd door bij de genetische selectie rekening te houden met de plek waar de dieren opgroeien.

Ook moet voorrang worden gegeven aan het terugdringen van het aantal kreupele vogels.

Voedselbeperkingen

Volgens het advies moeten er voedselbeperkingen worden opgelegd om de snelle groei te beperken en zo de dieren gezond te houden. Verder kan het goed voor het welzijn van de vleeskuikens zijn om ze van zitstokken te voorzien.

Preventieve maatregelen om verwondingen van andere dieren te voorkomen, zoals het verwijderen van een deel van de teen of de kam, moeten liefst achterwege worden gelaten. Als ze toch noodzakelijk zijn, moete ze worden uitgevoerd door goed opgeleid personeel dat daarvoor de minst pijnlijke methode gebruikt.


http://www.nu.nl/economie/2301842/vleeskuikens-lijden-snelle-groei.html

29-07-2010, 07:40


Ach wat leuk, de voedselautoriteiten zetten op papier wat al jaren en jaren bekend is

En dat allemaal omdat we voor 1 euro 10 eieren willen ,voor een kilo kip niet meer willen betalen als een paar euro en liefst grote stukken wit borstvlees willen

stukkie biologische kip kost al snel 15 euro per kilo ..... en dan heb je een gemengd pakket met poten en borst etc
dat betalen mensen dus liever niet voor dieren welzijn
het is makkelijk om de andere kant op te kijken en net te doen of je geen beesten eet die moeten leiden om jouw eten te worden

29-07-2010, 07:45

Citaat door Anne33:
Ach wat leuk, de voedselautoriteiten zetten op papier wat al jaren en jaren bekend is

En dat allemaal omdat we voor 1 euro 10 eieren willen ,voor een kilo kip niet meer willen betalen als een paar euro en liefst grote stukken wit borstvlees willen

stukkie biologische kip kost al snel 15 euro per kilo ..... en dan heb je een gemengd pakket met poten en borst etc
dat betalen mensen dus liever niet voor dieren welzijn
het is makkelijk om de andere kant op te kijken en net te doen of je geen beesten eet die moeten leiden om jouw eten te worden


In feite gaat dit al lang zo en volgens mij geldt dat voor vrijwel de gehele bio-veestapel.
Vee is net als tomaten: snelle groei en "zongerijpt" in een bemeste temperatuurkas.

Die bio-kippen (er staat zelfs op HALAL-kippen) zijn erg taai, ik koop ze vrijwel nooit, hoewel ze hier 5 euro kosten. Kant en klaar , warm en vers gebakken maar ze smaken naar vet.
Ik eet al jaren vrijwel geen vlees meer trouwens.
Als ik voor dierenwelzijn betaal, dan wil ik aan het eind van de rit dat dier ook helemaal niet opeten.

29-07-2010, 07:51

Citaat door aplat:
In feite gaat dit al lang zo en volgens mij geldt dat voor vrijwel de gehele bio-veestapel.
Vee is net als tomaten: snelle groei en "zongerijpt" in een bemeste temperatuurkas.

Die bio-kippen (er staat zelfs op HALAL-kippen) zijn erg taai, ik koop ze vrijwel nooit, hoewel ze hier 5 euro kosten. Kant en klaar , warm en vers gebakken maar ze smaken naar vet.
Ik eet al jaren vrijwel geen vlees meer trouwens.
Als ik voor dierenwelzijn betaal, dan wil ik aan het eind van de rit dat dier ook helemaal niet opeten.



ik eet 1 keer per week vlees en 1 keer per week vis
met dieren eten heb ik geen probleem .... wild etc eet ik ook gerust, zeker als ik weet wie het geschoten heeft en weet dat die persoon verantwoord jaagt
ik eet wel biologisch vlees en ook eco eieren en bio melk etc etc

wel lastig want de bijlmer heeft geen natuurvoedingswinkel (misschien een ideetje hier voor mensen die nog een zaak willen beginnen en kijk dan even op de site van de natuurwinkel want dat is franchise)
ik bestel dus voor nu maar bij hofwebwinkel en wat ik daar heel fijn vind is dat ik ook kan zien of spullen lokaal zijn of van ver komen ... dat is ook deel van verantwoord eten om dat eten van spullen van ver te beperken

29-07-2010, 08:01


Het zou handig zijn als overheden niet alleen waarnemen maar ook eens wat doen.
Zoals belastingverhogen voor "slechte" producten als er ook een "beter" alternatief is. Als je het aan de markt overlaat word het nooit wat.

29-07-2010, 08:06

Citaat door Petrus:
Het zou handig zijn als overheden niet alleen waarnemen maar ook eens wat doen.
Zoals belastingverhogen voor "slechte" producten als er ook een "beter" alternatief is. Als je het aan de markt overlaat word het nooit wat.



en dan klachten krijgen van de mensen die nu liever blind blijven voor dierenleed, milieuvervuiling etc etc vanwege hun portomonee?

dingetje over de bank gezien van zembla? ook erg leuk, bijna alle banken dragen bij aan oorlog, ellende, gebrek aan mensenrechten, dierenleed
en ik durf te wedden dat er dat mensen voor een tiende van een procent rente toch niet over gaan naar de twee banken die wel goed scoren (ASN en Triodos)
roepen is gratis , wat doen kost geld en dat hebben de meeste mensen liever niet
http://www.eerlijkebankwijzer.nl/wat-kunt-u-doen/vergelijk-uw-bank/overzicht

29-07-2010, 08:13
Wanneer worden dit soort praktijken nou eindelijk eens verboden?

29-07-2010, 08:17

Citaat door Eekhoorn:
Wanneer worden dit soort praktijken nou eindelijk eens verboden?



wanneer er genoeg draagvlak is onder de bevolking en die is er nog niet want dan zou het aanbod van deze spullen al veel minder zijn geworden

geld geld geld geld geld


er moet trouwens een tweede keurmerk komen dat kan laten zien dat een dier wel een menswaardig leven heeft gehad voor de halal of koshere slacht ... voor zover ik weet kun je namelijk geen eco keur krijgen als je halal of kosher slacht maar zijn er wel moslims en joden die prijs stellen op het eten van een dier dat een fatsoenlijk leven heeft gehad ...... er heeft hier een van de moslima's ooit verteld dat dat zelfs zou moeten van de koran

voor nu is halal of kosher vlees altijd bio industrie en dus altijd van een beest dat heel slecht behandeld is

29-07-2010, 08:18
ooh en om niet helemaal depressief te worden met elkaar
ik heb ook nog goed nieuws .... het kleintje heeft leren zitten en kan er nu niet meer mee ophouden, zitten blijkt het leukste te zijn dat er bestaat op de wereld en ze kijkt dan ook heel content uit haar oogjes

29-07-2010, 08:23

Citaat door Anne33:
Ach wat leuk, de voedselautoriteiten zetten op papier wat al jaren en jaren bekend is

En dat allemaal omdat we voor 1 euro 10 eieren willen ,voor een kilo kip niet meer willen betalen als een paar euro en liefst grote stukken wit borstvlees willen

stukkie biologische kip kost al snel 15 euro per kilo ..... en dan heb je een gemengd pakket met poten en borst etc
dat betalen mensen dus liever niet voor dieren welzijn
het is makkelijk om de andere kant op te kijken en net te doen of je geen beesten eet die moeten leiden om jouw eten te worden

Biologische kip..net zo'n dikke winstmaker als kuikens van 5 weken in het lichaam van een volwassen kip.
In Frankrijk kan je een lekkere kip kopen voor minder dan 15 euro/kg.
Je zal er ook minder snelgroeikippen vinden, en meer hoevekippen.
In tegenstelling tot bcb België waar de goedkope kip het leeuwenaandeel van de kippenverkoop meepikt en de hoevekip (de duurdere) het minste plaats inneemt in de koelvakken.
Maar zij die zich laten vangen aan dat mooie biologische, worden gewoon gepluimd in naam van de biologie.

29-07-2010, 08:28

Citaat door rijmaran:
Biologische kip..net zo'n dikke winstmaker als kuikens van 5 weken in het lichaam van een volwassen kip.
In Frankrijk kan je een lekkere kip kopen voor minder dan 15 euro/kg.
Je zal er ook minder snelgroeikippen vinden, en meer hoevekippen.
In tegenstelling tot bcb België waar de goedkope kip het leeuwenaandeel van de kippenverkoop meepikt en de hoevekip (de duurdere) het minste plaats inneemt in de koelvakken.
Maar zij die zich laten vangen aan dat mooie biologische, worden gewoon gepluimd in naam van de biologie.



biologische kip kan heel lekker zijn .... kwaliteit kan het best hebben
dus dat het lekker is wat jij in frankrijk kan kopen dat zegt nog niet dat het geen bio industrie is

de claim dat smaak anders is gaat voor veel producten niet op omdat er ook kwalitatief gezien genoeg te krijgen is vanuit de niet eco hoek dat heel goed smaakt ... zo lang je eerlijk omgaan met onze aarde niet betrekt in je kwaliteitskenmerken natuurlijk

29-07-2010, 08:38

Citaat door Anne33:
wanneer er genoeg draagvlak is onder de bevolking en die is er nog niet want dan zou het aanbod van deze spullen al veel minder zijn geworden

geld geld geld geld geld


er moet trouwens een tweede keurmerk komen dat kan laten zien dat een dier wel een menswaardig leven heeft gehad voor de halal of koshere slacht ... voor zover ik weet kun je namelijk geen eco keur krijgen als je halal of kosher slacht maar zijn er wel moslims en joden die prijs stellen op het eten van een dier dat een fatsoenlijk leven heeft gehad ...... er heeft hier een van de moslima's ooit verteld dat dat zelfs zou moeten van de koran

voor nu is halal of kosher vlees altijd bio industrie en dus altijd van een beest dat heel slecht behandeld is

Onzin...
Er zijn weinig mensen die te weten krijgen of dat vlees dat zij kopen vroeger goed is behandeld of niet. Jij of een paar anderen hebben daar dan misschien wel een paar trucjes voor, maar de meeste letten daar niet op en worden er helemaal niet over geïnformeerd. De schuld ligt bij jou regering die het toe laat dat dieren worden mishandeld.

29-07-2010, 08:39



Citaat door ReleasePeace2th:
Onzin...
Er zijn weinig mensen die te weten krijgen of dat vlees dat zij kopen vroeger goed is behandeld of niet. Jij of een paar anderen hebben daar dan misschien wel een paar trucjes voor, maar de meeste letten daar niet op en worden er helemaal niet over geïnformeerd. De schuld ligt bij jou regering die het toe laat dat dieren worden mishandeld.



tuurlijk
als je de schuld blijft leggen bij de regering kun je lekker goedkoop beestje blijven eten die slecht behandeld zijn
eigen verantwoordelijkheid bestaat niet

29-07-2010, 08:44

Citaat door Anne33:
biologische kip kan heel lekker zijn .... kwaliteit kan het best hebben
dus dat het lekker is wat jij in frankrijk kan kopen dat zegt nog niet dat het geen bio industrie is

de claim dat smaak anders is gaat voor veel producten niet op omdat er ook kwalitatief gezien genoeg te krijgen is vanuit de niet eco hoek dat heel goed smaakt ... zo lang je eerlijk omgaan met onze aarde niet betrekt in je kwaliteitskenmerken natuurlijk

Ik zeg dat het etiket' biologisch' enkel een manier is om de gebruiker te pluimen.
Ook zonder dat biologisch kan men lekkere kip kopen op menselijke wijze groot gebracht..die meer kost dat de goedkope snelgroeiende gedrochten.
Met een eerlijke prijs..biologisch is pluimerij van klanten die denken dat ze de wereld en het dierenwelzijn een end verder helpen..niks hoor.
Maar wel goed voor de geldbeugel van de kweker en de verkoper.

29-07-2010, 08:45

Citaat door ReleasePeace2th:
Onzin...
Er zijn weinig mensen die te weten krijgen of dat vlees dat zij kopen vroeger goed is behandeld of niet. Jij of een paar anderen hebben daar dan misschien wel een paar trucjes voor, maar de meeste letten daar niet op en worden er helemaal niet over geïnformeerd. De schuld ligt bij jou regering die het toe laat dat dieren worden mishandeld.

Als je een kip koopt die nog geen 3 euro kost..moet je weten dat daar wat loos is!

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11